اظهارات وزیر کشور درباره پیش‌نویس لایحه احزاب،یارانه احزاب،حکم قضایی دو حزب اصلاح طلب و...

وزیر کشور از تکمیل پیش‌نویس قانون احزاب خبر داد و گفت: یک ماه به احزاب و تشکل‌های سیاسی فرصت دادیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را حول همین پیش‌نویس ارائه بدهند تا وزارت کشور در قالب لایحه، پیش‌نویس را به مجلس تقدیم کند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی خود با احزاب و تشکل‌های سیاسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز وزارت کشور میزبان احزاب و تشکل‌های سیاسی بود، گفت: اکثر احزاب و تشکل‌هایی که از سوی وزارت کشور دعوت بودند در این نشست حضور پیدا کردند و همه آنها پیرامون مسئولیت‌پذیری، قانون‌گرایی و پاسخگویی صحبت کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تامین رفتارهای سیاسی به وسیله احزاب بتوانیم اهداف نظام را تحقق ببخشیم.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که احزاب و تشکل‌های سیاسی معتقدند در عرصه سیاسی مشارکت داده نمی‌شوند، اظهار داشت: دولت قصد حمایت از احزاب و تشکل‌های سیاسی را دارد، البته معتقدم باید خود احزاب دور هم جمع شوند و در خصوص مواردی همچون احیای خانه احزاب صحبت و تلاش کنند که این اتفاق بیفتد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: احزاب می‌توانند نظرات و نحوه تعامل خود را از طریق سازوکارهای تعیین شده به دولت ارائه دهند، آنچه می‌توانم بگویم این است که ما آمادگی و حمایت احزاب را داریم.

وی افزود: ما به کمک آنها در کار کارشناسی و تحقق برنامه‌ها نیاز داریم و امیدواریم خانه احزاب احیا شود، ضمن اینکه دوستان باید دور هم جمع شوند و شورای جدیدی را تشکیل دهند تا فعالیت را شروع کنند و ما هم به آنان کمک خواهیم کرد.

وزیر کشور در خصوص یارانه احزاب نیز اظهار داشت: در این خصوص نیز باید خود احزاب بررسی و نحوه تخصیص و نظارت‌ها را تعیین و به ما در وزارت کشور ارسال کنند، ما نیز به دولت می‌دهیم تا این موضوع در دولت و مجلس تعیین تکلیف شود.

رحمانی‌فضلی در ادامه این نشست خبری از استمرار نشست هم‌اندیشی وزارت کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی خبر داد و با بیان اینکه در این نشست احزاب پیشنهاد کرده بودند که این جلسات استمرار یابد، افزود: از این رو جلسات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، البته معلوم نیست که فصلی یا 6 ماه خواهد بود، امیدواریم جلسه بعدی در محضر ریاست‌جمهوری برگزار شود و در جلسات آتی نیز از سران قوا دعوت می‌کنیم تا با تعامل سران قوا همکاری‌ها تقویت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از احزاب می‌گویند اسناد و مدارک آنها گرفته شده است و آیا وزارت کشور از این احزاب حمایت خواهد کرد یا نه، افزود: قوه قضائیه در خصوص انحلال احزاب صاحب اختیار است و احزاب مربوط حکم قضایی دارند، از این رو موضوع از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود. البته وزارت کشور برای احقاق حقوق حتما کمک می‌کند، ولی تعیین‌کننده قوه قضائیه است.

وزیر کشور در ادامه در خصوص صدور پروانه جدید برای احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز گفت: براساس قانون احزاب، برای احزاب پروانه صادر می‌شود و از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 19 تقاضا به وزارت کشور رسیده است. از این روز وزارت کشور متناسب با قانون احزاب مجوزها را بررسی و صادر خواهد کرد.

رحمانی‌فضلی در ادامه درباره بررسی قانون احزاب در وزارت کشور خاطرنشان کرد: دولت قبل لایحه‌ای برای احزاب نداده بود، بلکه موضوع همکاری وزارت کشور با مجلس در خصوص تدوین قانون احزاب بود.

وی با بیان اینکه ما بازنگری‌هایی در قانون احزاب انجام دادیم، افزود: البته در این زمینه از تجربه طرح مجلس استفاده کردیم و پیش‌نویس آن آماده شده است و در سایت قرار می‌دهیم.

وزیر کشور در پایان گفت: یک ماه به احزاب و تشکل‌های سیاسی فرصت دادیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در حول همین پیش‌نویس ارائه بدهند تا وزارت کشور در قالب لایحه، پیش‌نویس را به مجلس تقدیم کند.

 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =