تسنیم نوشت:

تحلیلگران می‌گویند به دلیل کار محرمانه اللقیس و ماهیت حرفه‌ای قتل وی، یک سرویس اطلاعاتی در قتل این فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان دست دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، "آنا برناد" خبرنگار نیویورک تایمز در لبنان در گزارشی به بعضی از جنبه‌های زندگی حرفه‌ای و شخصی شهید حسان اللقیس پرداخته است. برناد در گزارش خود می‌نویسد: " ماه گذشته حسن اللقیس توسط افراد ناشناسی در پارکینگی در جنوب بیروت ترور شد و دختر ارشد وی یعنی"نور"، 28 ساله، مدرس زبان انگلیسی همانند دیگران در لبنان تازه فهمید که پدرش دقیقا چه کسی بود؛ مغز متفکر حزب‌الله در امور تکنولوژیکی و لجستیکی که رهبرش، سید حسن نصرالله او را یک دوست عزیز و یکی از مغزهای درخشان این گروه توصیف کرد.
اللقیس در 19 سالگی و با علاقه وافری که به تکنولوژی داشت در هنگام تاسیس حزب‌الله در دهه 1980 به این جنبش ملحق شد و در ساختن تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله کمک کرد و این گروه چریکی را به قدرتی تبدیل کرد که توانست به صورت موفقیت آمیز اسرائیل را در میدان جنگ به چالش بکشد. او به ساخت سامانه‌های شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین ساخت سیستم ارتباطی مستقل برای حزب الله کمک کرد. للقیس همچنین از مراکز مخفیانه در داخل سوریه برای انبار کردن موشک‌های دوربرد و پیشرفته استفاده می‌کرد، تسلیحاتی که تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر به داخل لبنان منتقل شده‌اند.
موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل سال‌ها قبل اللقیس را در لیست شکار خود قرار داده و او را به عنوان یکی از پنج مرد مهمی که باید کشته شود، شناسایی کرده بود. چهار نفر از آنها به صورت اسرار آمیز کشته شدند. انفجار بمبی در دمشق، پایتخت سوریه باعث شد تا عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله جان خود را از دست بدهد. یک ژنرال ارتش سوریه در سواحل طرطوس به ضرب گلوله تک تیر انداز کشته شد. یک مقام ارشد حماس در هتلی در امارات متحده عربی به قتل رسید. تصویر قاتل این مقام حماس توسط دوربین‌های هتل ضبط شده بود که مایه شرمساری اسرائیل شد و یک ژنرال ایرانی نیز بر اثر انفجاری در یک انبار موشکی در تهران جان خود را از دست داد. للقیس آخرین نفر از این لیستی بود که جان خود را از دست داد.
تحلیل‌گران لبنانی و اسرائیلی می‌گویند، اسرائیل که از طریق عوامل خود کار می‌کند مهمترین مظنون این ترور است. هر چند با اعزام رزمندگان حزب‌الله به سوریه برای دفاع از متحد خود در مقابل گروه‌های مسلح مرکب از شبه‌نظامیان خارجی، للقیس دشمنانی جدیدی پیدا کرده بود.
بنابرین ترور اللقیس تبدیل به یک رمان سیاسی شده است و تغییرات در دوستی‌ها و دشمنی‌های این منطقه آشوب زده شده ، ترور اللقیس را پیچیده کرده است. افسران اطلاعاتی سعودی، شبه‌نظامیان سنی لبنانی، جنگ طلبانی از القاعده، شورشیان سوری همه می‌توانند به عنوان قاتل احتمالی اللقیس در نظر گرفته شوند. تحلیلگران می‌گویند به دلیل کار محرمانه اللقیس و ماهیت حرفه‌ای قتل وی، یک سرویس اطلاعاتی در این کار دست دارد.
اللقیس هدف چندین گروه بود که به طور فزاینده‌ای منافع مشترکی بایکدیگر پیدا کرده‌اند. عربستان سعودی، شورشیان سوری و اسرائیل مخالف حزب‌الله و ایران هستند. حزب الله و دولت سوریه عربستان سعودی را به مشارکت در توطئه "وهابی_ صهیونیستی "متهم می‌کنند. تحلیلگران سعودی و اسرائیلی موافق هستند که در کاستن از قدرت ایران و حزب‌الله منافع مشترک دارند.
سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله ضمن متهم کردن اسرائیل به قتل اللقیس اعلام کرد که ادعای به عهده گرفتن این ترور توسط گروهی که از نظر اکثر ناظران یک گروه سنی ساختگی است، تلاشی برای ایجاد درگیری فرقه‌ای است.
علی رزق رئیس دفتر شبکه پرس‌تی‌‌وی در بیروت گفت که ترور اللقیس نشان می‌دهد، فضای خصمانه‌ای که علیه حزب الله ایجاد شده فرصتی برای دشمنان آن فراهم کرده است. رونان برگمن نیز گفت که اسرائیل اغلب از عوامل نیابتی خود در سایر کشورها استفاده می‌کند. برگمن یک متخصص اسرائیلی در امور امنیتی است که در کتاب خود با عنوان "جنگ محرمانه با ایران"، به لیست شکار موساد پرداخته است.
اللقیس در شرایط بحرانی ناشی از حضور حزب‌الله در سوریه زندگی می‌کرد و ترور وی بعضی از شاخصه‌های هویت یک فرمانده ارشد حزب‌الله و زندگی شخصی وی را آشکار کرد... همانطور که نصرالله گفت اللقیس زندگی دیگری نداشت و تمام زندگی وی در مقاومت خلاصه می‌شد. اللقیس به عنوان یک فرد باهوش و میانه‌رو معروف و صاحب یک مغازه الکترونیکی بود.
یکی از بستگان اللقیس گفت این فقط حزب الله نیست که به خاطر او ناراحت شد بلکه کل بعلبک را در ماتم فرو برد. مردم می‌دانستند که اللقیس با حزب الله مرتبط است اما هرگز فکر نمی‌کردند که او اینقدر مهم است، او هیچ وقت با محافظ رفت و آمد نمی‌کرد. یکی از آشنایان وی گفته که او اخیرا بیشتر احتیاط می‌کرد و زمانی که غریبه‌ها حضور داشتند از ملاقات سرباز می‌زد. اللقیس همچنین به دلیل آموزش دختران خود معروف بود و به آنها بیشتر از پسران اهمیت می‌داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =