حزب اعتماد ملی، مردمسالاری و اراده ملت از جمله احزاب اصلاح طلب حاضر در نشست احزاب با وزیر کشور بودند.

بنا به گزارش فارس، رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی صبح امروز در نشست وزیر کشور با احزاب که در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، درباره نهادینه نشدن حزب در جامعه اظهار داشت: در این زمینه باید گفت برخی از مسئولان نسبت به وظیفه خود در مورد تحزب و فرهنگ‌سازی آن در جامعه عمل نکردند.

وی تصریح کرد: در دولتی که هدفش تحقق مردم‌سالاری است، انتظار می‌رود احزاب که چکیده و عصاره سیاسی مردم هستند مورد توجه بیشتری واقع شوند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با تأکید بر اینکه وزارت کشور باید در جامعه در این راستا فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی کند، افزود: در واقع باید این موضوع را در جامعه تفهیم کنند که حزب ارزش است نه ضد ارزش.

منتجب‌‌نیا با بیان اینکه باید در رابطه با تأسیس احزاب با آغوش باز برخورد شود، گفت: نباید از تکثر حزبی ناراحت باشیم چرا که جامعه از تکثر صداها آسیب نمی‌بیند بلکه از صداهای مخرب آسیب‌ خواهد دید.

وی یادآور شد: وزارت کشور باید برای احزاب پس از تأسیس آنها نیز برنامه‌ریزی مستمری داشته باشد و علاوه بر فرهنگ‌سازی در جامعه کارگاه‌های آموزشی مختلف را نیز برقرار کند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه احزاب حلقه وصل حکومت و مردم هستند، افزود: در این زمینه می‌توانند اقدامات بسیاری انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت کشور نسبت به برخی احزاب تعیین تکلیف کند، احزابی که اکنون مدارکش به تاراج رفته و هیچ نهاد و مقامی نیز مسئولیت آن را نپذیرفته‌اند.

کواکبیان: بحث تحزب باید در کشور تقویت شود

همچنین مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در نشست مشترک با وزیر کشور که صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه عقل شرعی و سیاسی ما اقتضا می‌کند که احزاب در کشور نهادینه شوند، اظهار داشت: مطرح شدن بحث منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور، نشان می‌دهد که بحث احزاب برای آقای روحانی مهم است و همه به دنبال بحث احزاب هستند.

کواکبیان ضمن انتقاد از عملکرد احزاب در زمینه‌ عملکرد حزبی در نظام سیاسی کشور، تأکید کرد: 60 درصد مشکلات احزاب مربوط به حاکمیت و 40 درصد مربوط به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم است.

دبیرکل جامعه مردم‌سالاری با بیان اینکه این جلسه باید حتما خروجی داشته باشد، یادآور شد: باید هیئتی و جمعی منتخب شوند و این جلسات ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بحث اصلاح قانون احزاب خاطرنشان کرد: بنده به آقای مجاهدی گفتم که چرا حزب مشارکت و مجاهدین را توقیف کرده ‌اید که او پاسخ داد ما بنا بر اصل 168 قانون اساسی این کار را انجام داده‌ایم بنابراین هنوز فرق جرم سیاسی و جرم امنیتی در کشور ما مشخص نیست.

وی تصریح کرد: کدام یک از کاندیداهای ما در انتخابات 92 شاخص حزبی بودند و عملکرد حزبی داشتند. از این رو بحث تحزب باید در کشور تقویت شود.


حکیمی‌پور: وجود احزاب قدرتمند بسیاری از هزینه‌های جامعه را کم می‌کند

 احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت در نشست احزاب با وزیر کشور که امروز برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که چرا در طول این سال‌ها این اصل قانون اساسی یعنی تحزب معطل مانده و نتوانسته ایم فعالیت احزاب را شکل دهیم، گفت: قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران را متکی بر آرای مردم می داند که تحقق این اصل بدون تحزب در کشور امکان پذیر نیست.

وی سیاست را عرصه کار جمعی عنوان کرد و اظهار داشت: افراد نمی توانند در سیاست باشند و بگویند که عضو هیچ حزب و گروهی نیستند زیرا عمل سیاسی متکی بر کار جمعی سیاسی است.

حکیمی‌پور تصریح کرد: این باور غلط که اگر کسی وابسته به حزبی نباشد یک مزیت و افتخار است، باید از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت و رضایتمندی مردم با هم ارتباط مستقیم دارند، اظهار داشت: مردم زمانی احساس رضایت می‌کنند که به حقوق خود در چارچوب قانون اساسی برسند که یکی از راهکارهای رسیدن به این حقوق کار حزبی و تشکیلاتی قانونمند است.

این فعال سیاسی بزرگ‌ترین مشکل را تعریف نشدن جرم سیاسی دانست و افزود: فعالیت سیاسی هزینه هایی دارد و کسانی که وارد عرصه سیاست می شوند باید بدانند که چه کنند و چه هزینه هایی باید بپردازند.

وی با یادآوری اینکه طرحی با محوریت جرم سیاسی در مجلس در دست بررسی است، گفت: حتی در این طرح نیز درباره جرم سیاسی بحث یک جا و کاملی دیده نشده است در حالی که بدون توجه به این موضوع فعالیت سیاسی و حزبی در کشور ابتر می ماند.

دبیرکل حزب اراده ملت افزود: در کشور ما بسیاری از هزینه های انتخابات و تایید صلاحیت های افراد برعهده شورای نگهبان است در حالی که اگر احزاب فعال شوند این خود احزاب هستند که در گام نخست ممیزی می کنند و اگر کسی شایسته نباشد او را برای رسیدن به سمتی انتخاب نمی کنند.

این فعال سیاسی با بیان این که احزاب در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده اند، تاکید کرد: اینکه می‌بینیم گاهی فساد مالی و مدیریتی در کشور دیده می شود برای این است که احزاب فعال در کشور نداریم و اگر احزاب فعال داشته باشیم چنین رفتارهایی را کمتر خواهیم دید یا ریشه‌کن خواهد شد.

حکیمی پور تاکید کرد: وقتی احزاب قدرتمند در جامعه شکل بگیرد از بسیاری از هزینه‌ها کاسته می‌شود.

راکعی: وزارت کشور از حقوق احزاب دفاع کند

همچنین در این مراسم فاطمه راکعی فعال اصلاح‌طلب گفت: وزارت کشور باید قانون‌مدارانه از حقوق احزاب دفاع کند.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =