تسنیم نوشت:


 ترکیه پیشنهاد برای عفو افسران ارتش این کشور را که به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت زندانی شده‌اند را رد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ معاون نخست‌وزیر ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد که دولت این کشور برنامه‌ای برای بخشش آن دسته از افسران ارتش که در کودتا علیه رجب طیب اردوغان دست داشتند را ندارد.

اظهارات بولنت آرینچ یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش ترکیه خواستار محاکمه مجدد افسران زندانی این کشور شده بود و پلیس و قوه قضاییه را به دست‌کاری مدارک در دو پرونده جداگانه متهم کرده بود.

آرینچ در این باره گفت: " هیچ‌کس نباید انتظار عفو کلی داشته باشد. ما چنین برنامه‌ای نداریم." البته وی اعلام کرد که حق برگزاری یک دادگاه منصفانه را نباید نقض کرد.

در سال 2012 و 2013 صدها افسر نظامی ازجمله ایکر باشبوغ، فرمانده ارتش این کشور به جرم تلاش برای سرنگونی دولت به زندان طولانی‌مدت محکوم شدند.

ارتش ترکیه که خود را پاسدار اصول سکولار جمهوری ترکیه می‌داند از سال 1960 سه کودتا انجام داد و در سال 1997 دولت اسلامی این کشور را از کار برکنار کرد.

اما اردوغان از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002 با دادگاهی کردن تعدادی از مقامات نظامی این کشور مانع از تکرار این امر برای دولت خود شد.

درخواست اخیر ارتش همزمان با بحران سیاسی در دولت اردوغان پیرامون فساد مالی مقامات این کشور صورت گرفته است.

یالچین آکدوگان، مشاور ارشد سیاسی اردوغان ماه گذشته اعلام کرد عواملی که علیه ارتش این کشور اقدام کردند همان افرادی بودند که تحقیق فساد علیه مقامات ارشد دولت را برنامه‌ریزی و هدایت کردند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    11 3
    خدا لعنت کند بر امریکا و سیا همانطوریکه 35سال پیش فاتحه ایزان رو خوندن حالا دارن به ترکیه نقشه میکشن....!
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      1 2
      توهم توطءه یعنی میگی انقلاب اسلامی کار غرب بوده ؟!!!! لطفا قبل از اینکه نظر بدید یه کم فکر کنید امریکا اگه میخواست کلک ایران رو بکنه در ایران جنگ داخلی راه می انداخت نه انقلاب که به شدت به ضرر او تموم شد