رییس جمهور در گزارش صدمین روز از روی کار آمدن دولتش با اشاره به یک وعده انتخاباتی گفت که پیش نویس منشور حقوق شهروندی تهیه شده و قبل از نهایی شدن، روی سایت ریاست جمهوری قرار گرفته است و همه می توانند درباره آن نظر بدهند.

بندهایی از این منشور درباره حقوق کودکان است. مروری بر این بندها نشان می دهد که حقوق دانش آموزان بیشتر از همه توسط وزارت آموزش و پرورش نقض می شود و اگر دولت و کارگزاران دولتی از وزیر آموزش و پرورش تا مدیر و معاون و معلمان مدرسه به وظایف قانونی خود عمل کنند در حقوق دانش آموزان به پیشرفت های زیادی نائل می شویم.

در منشور حقوق شهروندی در بند ۳-۱۰۴ منشور آمده: "کودکان باید از حمایت های اجتماعی متناسب با نیازهای ویژه آنان، از جمله... امکانات آموزشی و تحصیلی مناسب، مربیان و معلمان متخصص و صلاحیت دار برخوردار باشند. کودکانی که والدین آنها شاغل هستند، باید از امکانات و شرایط مناسبی برای سهولت در نگهداری و مراقبت و زندگی متعارف اجتماعی دوران کودکی بهره مند شوند. "

حق برخورداری از امکانات آموزشی و تحصیلی مناسب و داشتن مربیان و معلمان صلاحیت دار و متخصص و برخورداری کودکان از آموزش های پیش دبستانی از جمله حقوق کودکان است که در ده ها سند حقوقی و آیین نامه های وزارت آموزش و پرورش بر آنها تاکید شده و تامین آنها از وظایف دولت است و اجرای آن تا کنون به دلیل ضعف مدیریت و کمبود بودجه اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش به تاخیر افتاده است.

در بند ۳-۱۰۸ آمده که "... نظر کودکان و نوجوانان باید در مسائل مربوط به زندگیشان... مورد توجه قرار گیرد". تامین این حق در مدرسه، در گرو رفتار حرفه ای مدیران، معاونان و مربیان و معلمان مدارس و اجرای درست قانون شوراهای دانش آموزی است. آنچه در این بند آمده، جزء وظایف دولت محسوب می شود. وزارت آموزش و پرورش با نظارت بر اجرای مقررات در مدارس می تواند در جهت رعایت این حق بکوشد. در حوزه خانواده هم دولت با آموزش خانواده ها می تواند آگاهی لازم در اختیار پدر و مادر ها بگذارد.

در بند ۳-۹۴ می خوانیم: "حق تمامی شهروندان ایرانی است که از امکانات آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه و نیز وسایل و امکانات تحصیلات عالی بهره مند گردند." این بند، در واقع تکرار اصل ۳۰ قانون اساسی با جمله بندی متفاوت است. بزرگترین نقض کننده این حق وزارت آموزش و پرورش است که با اخذ پول تحت عناوین مختلف، رایگان بودن تحصیل تا پایان متوسطه را بی معنا کرده است و امکانات آموزش و پرورش رایگان را طبق قانون برای همه فرزندان ملت فراهم نمی کند.

بند ۳-۹۵: "دولت موظف است... زمینه دسترسی مطلوب کلیه شهروندان را به آموزش و تحصیل مناسب فراهم نماید". طرح آموزش برای همه، از جمله مصوبات یونسکو و دولت ایران متعهد به اجرای آن است. یکی از مهم ترین کارها در این زمینه جذب حدود 10 میلیون بیسواد به کلاسهای سواد آموزی است. در بند تاکید شده که اجرای آن از وظایف دولت است. متاسفانه آموزش و پرورش در اجرای اهداف ششگانه آموزش برای همه که تا سال 2015 باید تحقق یابد از تعهدات خود عقب است.

بند ۳-۱۰۵ می گوید: "قرار گرفتن کودک در معرض اطلاعاتی که ممکن است موجب بروز خشونت فکری و غلبه ترس و هراس فیزیکی و یا ذهنی بر آنها شود، مجاز نیست و نقض حق سلامت کودک محسوب میشود. " یک بررسی ساده نشان می دهد که برخی برنامه های سیاسی، به ویژه در مراسم آغازین مدرسه، پاره ای مطالب کتاب های درسی و برخی روش های تربیتی از جمله تنبیه بدنی و خشونت های کلامی رایج در مدارس، مصداق نقض این حق کودکان است.

اگر تکرار این حقوق در یک سند مجزا و جدید به نام منشور حقوق شهروندی منجر به تحول در اجرا و تامین این حقوق از سوی وزارت آموزش و پرورش شود باید از این منشور استقبال کرد. در حالی که وزارت آموزش و پرورش خود، اصلی ترین ناقض حقوق اموزشی و پرورشی و حمایتی کودکان مندرج در بندهای این منشور است کار مهم تر رییس جمهور رفع موانع رعایت حقوق دانش آموزان و نظارت دقیق بر اجرای این حقوق است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تاج الواعظین A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    13 1
    والا اول بیاید درس انسانیت و پایبندی به قانون را فارغ از داشتن هر گونه اعتقاد مذهبی به نسل جدبد یاد بدهیم ...اینکه انسان فارغ از هر نژاد و مذهبی کرامت داره ....از ابتدایی به ما میگفتند هیچ گونه محبتی در غرب نیست تنها کسی اخلاق داره که مثل ما فکر کنه و گرنه همه شیطانی و...هستند....حالا کافیه وقتی بزرگ شد یک جا بخونه در آمریکا فلان کار خوب انجام شده آنچنان در نظرش بزرگ جلوه میکنه که نپرس چون انتظارش نداشته بنابراین اولین نتیجه برای خیلی ها خط بطلان کشیدن بر اصولی هست که چندین سال براشون میگفتی...از این حرفها زیاد است و اینجا مجالش نیست . اصلا شاید فاید ه ای نداشته باشه
  • تاج الواعظین A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    8 1
    درد این جامعه بی اخلاقی هست که مسبب آنهم سیستم آموزشی و تربیتی (شامل آموزش و پرورش - حوزه علمیه - صدا وسیما )است.....پرداختن به شور دینی با تمامی خرافه های ممکن و غافل شدن از شعور و معرفت منتج به شهروند خوب نشده و نمیشه و حتی اثرات ویرانگری داره....نمیدونم خبر مربوط به تیراندازی مداح معروف تهران در اتوبان بابایی خوندید یا نه ایشون حتی حاضز نمیشه بره داد گستری ...حال جوانی که با این خبر مواجه میشه باید توجیح باشه در هر سیستمی فساد هست و باید در عمل ببینه برخورد شدید با این اتفاق که هر دو وظیفه حاکمیت هست اونوقت تضادهاش کم میشه...با تاسف شدید بعضی شان دین اونقدر کم میکنند که طرفداری از این آقا به مانند طرفداری از دین میدونند .....
  • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    6 1
    تحصیل رایگان چیه آقا در مدارس شهرستان هامون در سیستان با تهدید و زور از دانش آموزان پول می گیرند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 6
    روحانی مچکریم
  • بی نام SE ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    12 0
    آیا قرار گرفتن آموزش و پرورش تحت پوشش حوزه علمیه ، نقض حقوق دانش آموزان و شهروندان نیست؟ آیا این تحمیل برداشتها و نظرات خاصی از دین به کودکان نیست؟ اگر خانواده ای تمایل به آموزشی اینگونه داشته باشد، می تواند فرزند خود را در مدارس دینی مختلفی که وجود دارد، ثبت نام کند، نتیجه چنین اقدامی ، این است که خانواده هایی که فکر می کنند فرزندشان دچار دو شخصیتی می شود واعتقادی به این روش تربیتی و اجبار ندارند، از کودکی اقدام به فرستادن فرزندشان به خارج از کشور میکنند که از بین رفتن احساس تعلق به زادگاه و بیگانگی را در پی دارد ویا موج جدیدی از مهاجرت را توسط خانواده هایی که فرهنگشان ندید گرفته شده ، شاهدخواهیم بود.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 1
    بلاخره ما هم ادم شدیم
  • علی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    2 3
    به نظر من اگه بخواهیم حقوق واقعی دانش آموزان راداد باید مثل گذشته دست معلم باز باشه که معلم هم بتونه درست و حسابی بچه ها رو تربیت بکنه نه مثل الان که لوس وننر بار اومدن منظورم اینه که تا نباشد چوب تر فرمان نبرد .....
  • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    1 0
    موافق نظر جناب وزیر هستم واقعا نمی فهمند که وزیر را سازشکار میدارند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 1
    ایا دراین منشور حقوق شهروندی به مدارس اجازه داده شده است که هر ساعت با صدای بلندگوی مدرسه مزاحم اهالی محل شوند
  • بینا IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 6
    هرروزشاهدبدرفتاری باکودکان ونوجوانانمان درمدرسه وبرخوردتوهین آمیز،تحقیرآمیزوتهدیدکننده ازسوی مدیر ومعاون،ناظمین ومعلمین مدرسه هستیم که گاهی نتایج این بدرفتاریهاوناجوانمردیهارسانه ای میشودمثل خودکشی امیراحمدقربانی دانش آموز14 ساله شیرازی که بخاطربه همراه داشتن موبایل ازمدرسه اخراج شدآن هم جلوی چشم هم کلاسیهاوسال اولیهای مدرسه!شخصیتش را خوردکردند.هرکس که چهره مظلوم وبیگناه این پسررادیده باشدوخودراجای اوگذاشته باشد،دیگرطاقت نمی آوردکه مدیران وناظمین ومعلمین بیصلاحیت بخصوص ازلحاظسلامت روح وروان درمدرسه ها فعالیت نمایند.اینجاست که از رئیس جمهورودولت منتخب خواستار رسیدگی به حقوق شهروندی کودکان و نوجوانانمان میشویم.آیا دادرسی هست که به فریادخاموش شده امثال امیراحمدحلق آویزکردندبرسد؟خبرآنلاین ثبت کن
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 0
    کاش یکی پیدا میشد یه منشور حقوق معلمی مطرح میکرد!!!! والا تا جایی که ما تجربه داریم دانش اموزان به اندازه کافی با گرفتن نمره مفتی و مدرک مفتی دارن صفا میکنند!!!!