به نظر میرسد نه تنها حضور 6 کشور و مسئول سیاست خارجی اروپا در مذاکرات هسته ای با ایران اندک نیست بلکه به ظن راقم این سطور این تعداد زیاد هم هست.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه شخم خورده دوران دولت نهم و دهم گفته است به دلیل عدم مشارکت برخی کشورهای منطقه در مذاکرات هسته ای ایران با غرب این گفتگوها نتیجه بخش نبوده و باید این کشورها نیز در این مذاکرات شرکت کنند.

چندنکته در رابطه با ابن پیشنهاد :

پیشتر مشابه ابن پیشنهاد را یکی از کشورهای خلیج فارس نیز مطرح کرده بود.

تعداد طرف های مقابل ایران در واقع 6 کشور نیست. چرا که علاوه بر نمایندگان 5 کشور عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست ها حضور و ریاست تیم را برعهده دارد. 27 کشور عضو این اتحادیه هستند؛ یعنی گروه را باید 27+5+1 نامید.

اگر توجه داشته باشیم که نظام بین الملل پسا دوقطبی و پسا جنگ سرد یک نظام چندقطبی سلسله مراتبی منعطف است و در آن نقش آمریکا چه خوشمان بیاید یا نیاید برتر است و به همین دلیل بود که پس از تماس تلفنی اوباما با روحانی و دست دادن کری با ظریف و مذاکرات حاشیه ای توافقنامه موسوم به برنامه اقدام  ژنو در اوایل آذر ماه با همه قوت و ضعفهایش به نتیجه رسید.

تببین و تحلیل واقعیات نظام بین الملل براساس مولفه های قدرت اعم از نرم و سخت آن نشان میدهد که مذاکرات هسته ای در اولویت اول با امریکا باید انجام شود و نیازی به حضور کشورهای دست چندم منطقه ای که تاثیر آنچنانی در فرایندهای سیستم جهانی ندارند در این مذاکرات نیست، موضوعات مرتبط با سیستم بین الملل را باید با اعضای سیستمی این نظام و در اولویت با امریکا مذاکره نمود.

دادن نقش به کشورهایی که شایستگی این نقش را ندارند به سود ایران نیست و آنها را گستاخ می‌کند و کارتهایی اهدایی به دست آنها میدهد تا با ایران در جهت کسب منافع خود بازی کنند. اینها کشورهایی هستند که از عدم وجود تماس و رابطه بین ایران و آمریکا در 35سال گذشته سرمست بوده اند و بهره ها برده اند و اخیرا پس از مکالمه کوتاه تلفنی حسن و حسین در مسیر  هتل به فرودگاه در نیویورک در مهرماه 92 وارد شوک شده اند و نگران برقراری روابط تهران -واشنگتن هستند و درصدد به هم زدن بازی با استفاده از دلارهای نفتی و کارت های سوریه،هسته ای، ایران هراسی و شیعه هراسی هستند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    8 0
    مهمان پرست تو خودت تو وزارت خارجه چه گلی به سر مردم زدی که الان داری به دکتر ظریف عزیز پیشنهاد هم میدی۰ سکوت لطفا
  • بهرام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    20 1
    مشکل اصلی این کشور جولان تند رو هاست که پس از انتخابات مدتی فروکش کرده بود و دوباره شرایط خفقان را مد نظر دارند این شرایط خصوصا از طرف اروپایی ها رصد میشود اگر قرارباشد آقای روحانی در مورد آزادی های اجتماعی و سیاسی موفق نباشد و همچنان تند رو ها برمنابع قدرت حاکم باشند بنظر به بهبود شرایط خیلی نمیتوان امیدوار بود .
    • افشارسلیمانی US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      12 1
      آقای بهرام عزیز البته که نظر جنابعالی منطقیست .ماهم منتظریم.
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    بله آقای سلیمانی. همه باید باشند. باید با همه دوست باشیم. دشمنی دیگه کافیه.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    هر کشوری سر میز نشت بنشیند...مفاد توافق هم بنابر نظر تیم...اما برای صهیون و وهابیت قطعا جایی در مذاکرات نیست!! عربها هم بهتر است کم کم بفکر شرایط سه چهر دهده قبلشان ، همان چادر نشینی بیابانی برگردند.
  • مرتضی A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    9 0
    آقا افشار باید منتظر انتخابات مجلس باشیم.تا دست افراطی ها رو از مجلس کوتاه کنیم...
  • افشارسلیمانی US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    آقای بی نام عزیز با سلام نمی دانم منظورت از ضمیر تو بنده ام یا آقای مهمانپرست ؟ هرکسی باندازه تواناییها یش خدماتی ارایه نموده و ازسوی خدا ومردم مورد قضاوت قرارمی گیرد.هرشهروتدی حق دارد در حوزه تخصصی خودش نظر دهد و این تضارب آراء است که به بهترین تصمیم گیریها کمک میکند البته مشروط باین که شنیده ودیده شود.کما ابنکه بتده هم درمورد نظر آقایرمهمانپرست دیدگاهم را مطرح کرده ام .جنابعالی هم بجای این برخورد می توانید نظرتان را ارایه نمایید.
  • افشارسلیمانی US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    شاید ابن دیدگاه بنده مبنی بر عدم ضرورت حضور کشورهای منطقه درمذاکرات هسته ای با این موضوع که در روابط دوجاتبه ومنطقه ای با آنها کوتاهی کنیم اشتباه گرفته شود .اصلا اینگونه نیست ما باید. با هنه کشورهای منطقه حول محورهای موردعلاقه وبربنیان منافع مشترک همکاری واعتماد متقابل را تقویت کنیم تا دیگران نتوانند اپروژه ایران هراسی وشیعه هراسی خودرا اجرا کنند.
  • فرزین IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 0
    فرزند کمتر زندگی بهتر مذاکره کننده کمتر فضولیها کمتر.