۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

ایرنا نوشت:

روزنامه « الحیات» که در لبنان منتشر می شود، امروز (سه شنبه) نوشت که « سعدحریری» نخست وزیر اسبق لبنان و رییس جریان المستقبل در دیدار با « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه خواسته است که در ارسال سلاح ها برای لبنان شتاب کند.

به گزارش ایرنا، الحیات نوشت که این درخواست حریری از اولاند در نشست اخیر آنها در ریاض پایتخت عربستان سعودی صورت گرفته است.

« میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان یکشنبه شب در نطق تلویزیونی خود به مناسبت سال جدید میلادی از یک معامله هنگفت نظامی اقتصادی پاریس و ریاض و تصمیم « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی برای هبه 3 میلیارد دلاری به منظور خرید سلاح و تجهیزات برای ارتش لبنان خبر داد و آن را یک کمک تاریخی خواند.

سلیمان که زنده باد عربستان ، زنده باد لبنان او با واکنش منفی در لبنان مواجه شده و حتی او را یک وزیر دولت سعودی خوانده اند، گفت که عربستان این پول را به فرانسه می پردازد تا سلاح و تجهیزات مورد نیاز ارتش لبنان را تامین کند.

این معامله اقتصادی نظامی بین ریاض و پاریس در سفر اخیر اولاند به عربستان و در دیدارش با ملک عبدالله نهایی شده است.

« تمام سلام» نخست وزیر مکلف لبنان فاش کرده است که این معامله نتیجه تلاش های پنهانی میشل سلیمان و مقامات سعودی و فرانسوی است.

« فایز غصن» وزیر دفاع لبنان تاکید کرده است که ارتش لبنان در صورتی این هبه هنگفت را می پذیرد که مشروط نباشد.

براساس گزارش الحیات ، اولاند در دیدار با حریری که از او به عنوان دلال این معامله نظامی و اقتصادی بین ریاض و پاریس یاد می کنند، خواسته است که مانع اقدامات حزب الله و همپیمانان منطقه ای آن در انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان شود.

الحیات به نقل از حریری نوشت: میشل سلیمان که حزب الله نمی خواهد مدت ریاست جمهوری او تمدید شود، از ضرورت تشکیل یک دولت بی طرف در لبنان بدون حزب الله حمایت کرده است.

این روزنامه نوشت که حریری از اولاند خواسته است تا فرانسه در دادگاه بین المللی برای بررسی ترور« رفیق حریری» مشارکت فعال داشته باشد و رییس جمهوری فرانسه پاسخ مثبت داده است.

الحیات ادامه داد : اولاند و ملک عبدالله هم در خصوص مسائل لبنان به توافق رسیده اند.

سعد حریری حدود 2 سال است لبنان را ترک کرده و بین پاریس و ریاض در تردد است.

وی در آخرین دیدار میشل سلیمان با پادشاه عربستان سعودی ، رییس جمهوری لبنان را همراهی می کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    11 6
    از کی هم کمک خواستن!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    13 6
    روند اوضاع بدجوری داره به ضرر اون گروه جنگ طلب پیش میره .
  • امکان IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    10 10
    لبنان برای سعدحریری مکان امنی نیست اگر در لبنان می ماند ممکن بود به سرنوشت پدرش دچار شود
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 2
    ببین ما چه کرده ایم که همسایه هایمان با دشمنانمان علیه ما ائتلاف میکنند.
  • علي IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    1 1
    ببينيد عربستان براي مقابله با ايران در منطقه چه كمكهاي مالي ميكنه.عربستان با حمايت مالي خود اهداف اروپا و آمريكا و همچنين خودش را پيش ميبره و در صدد تضعيف ايران و شيعه هست.ايران بايد با نزديك شدن به اروپا و آمريكا و تضعيف موقعيت عربستان قدرت رو دوباره در دست بگيره.همين عربها وقتي انقلاب اسلامي شكل گرفت از موقعيت استفاده كردند و خودشون رو به آمريكا نزديك كردند تا بر عليه ايران اقدام كنند و ايران رو نابود كنند ولي همت و غيرت ايراني رو دست كم گرفتند.وهابيون بي غيرت.