فارس نوشت:

داوم اجرای عملیات ارتش عراق برای مهار تروریست‌ها در استان‌های غربی و درخواست رئیس فهرست «العراقیة» از وزراء جریان متبوعش برای استعفا در اعتراض به عملیات استان «الانبار» از جدیدترین تحولات عراق است.

 گمانه‌زنی‌ها درباره هویت فرماندهی عملیات امروز ارتش عراق در استان «الانبار»،4 انفجار در طوزخورماتو، دستگیری 24 عنصر داعش در صلاح‌الدین، اعلام همبستگی مردم «کربلا» و «المثنی» با ارتش عراق، بستن جاده اصلی رابط میان فرماندهی عملیات «الانبار» و ساختمان استانداری، ترور یک رئیس پلیس عراق در فلوجه، کشف 7 سکوی پرتاب موشک در «الرمادی»، تخریب و آتش‌ کشیدن 35 منزل در روستاهای عراقی «المقدادیه»، صدور دستور ورود تجهیزات سنگین نظامی به «الانبار»، حکومت نظامی در «الرمادی» و «فلوجه» عراق، عملیات دستگیری نماینده العراقیه با 5 کشته و 10 زخمی، دعوت «علاوی» از وزرای «العراقیة» به استعفا و آزادی نماینده العراقیة پس از فشارهای معترضان در الانبار از جمله اخبار و تحولات امنیتی استان «الانبار» است.

 رئیس فراکسیون المواطن فرماندهی عملیات ارتش عراق در الانبار را رد کرد

«باقر جبر الزبیدی» رئیس فراکسیون پارلمانی «المواطن» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «واخ» اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شخص او بر عملیات نظامی کنونی ارتش عراق در صحرای «الانبار» نظارت دارد را رد کرد.

وی افزود: ریشه‌های تروریسم تنها با مشارکت ملی خشک می‌شود.

زبیدی تصریح کرد که ارتش و پلیس فدرال عراق می‌تواند مواضع تروریست‌ها را از بین‌ببرد و کنترل امور را به دست گیرد.

بستن جاده اصلی رابط میان فرماندهی عملیات «الانبار» و ساختمان استانداری

«واخ» نوشت که افراد مسلح جاده اصلی رابط میان فرماندهی عملیات الانبار و ساختمان استانداری در الرمادی را بسته‌اند.

به نظر می‌رسد که اقدام دیروز نیروهای امنیتی عراق در دستگیری «احمد العلوانی» نماینده پارلمانی وابسته به فهرست العراقیة، خشم مخالفان دولت مالکی را برانگیخته است.

4 انفجار در «طوزخورماتو» علیه نیروهای «آسایش»

منابع آگاه در پلیس عراق اعلام کردند که صبح امروز 4 انفجار منازل عناصر امنیتی کُرد موسوم به «آسایش» وابسته به اتحاد میهنی کردستان را هدف قرار داد که طی آن سه نفر زخمی شدند که به بیمارستان انتقال یافتند.

دستگیری 24 عنصر داعش در صلاح‌الدین

منابع آگاه امنیتی اعلام کردند که نیروهای امنیتی عراق موفق شدند طی دو عملیات جداگانه 24 عنصر داعش را دستگیر کنند.

بر اساس این گزارش، پلیس عراق صبح امروز دو عملیات در منطقه «الشرقاط» و «بیجی» انجام داد و طی آن 24 نفر را دستگیر کردند.

اعلام همبستگی مردم «کربلا» و «المثنی» با ارتش عراق

ساکنان کربلا و المثنی دیروز با برگزاری تظاهرات، با ارتش عراق که در حال انجام عملیات علیه تروریسم در استان «الانبار» است، اعلام همبستگی کردند.

صدها نفر از ساکنان استان‌های «کربلا» و «المثنی» در حمایت از عملیات ارتش علیه تروریسم در استان «الانبار» تظاهرات کردند.

بر اساس این گزارش، تظاهرات‌کنندگان در کربلا با در دست داشتن پرچم‌های عراق و پلاکاردهایی که روی آنها در حمایت از ارتش شعار نوشته شده بود، در خیابان‌های کربلا حاضر شدند. تظاهرات‌کنندگان از ارتش عراق خواستند تا با قدرت علیه گروه‌های تروریستی ظاهر شوند و از شخصیت‌های سیاسی خواستند که در کار این نیروها دخالت نکنند.

در استان المثنی نیز ده‌ها نفر از مردم همبستگی خود با نیروهای ارتش عراق در مبارزه با تروریسم در الانبار را اعلام کردند و گفتند که کنار این ارتش باقی می‌مانند.

 ترور یک رئیس پلیس عراق در فلوجه

انفجار بمب در مسیر حرکت خودروی رئیس پلیس «البوعیفان» در شهر فلوجه به مرگ او و زخمی شدن 3 محافظش منجر شد.

پایگاه خبری «عراق پرس» نوشت: دیروز یک منبع آگاه در پلیس الانبار اعلام کرد که سرتیپ «محمد جارالله» رئیس پلیس «البوعیفان» در شهر فلوجه در جنوب این شهر ترور شد و 3 نفر از محافظانش زخمی شدند.

بر اساس این گزارش،انفجار یک بمب در مسیر حرکت خودروی این مقام پلیس در منطقه «حصی» در منطقه «العامریة» در جنوب فلوجه به کشته شدن وی منجر شد.

این در حالی است که در استان الانبار و به طور مشخص شهرهای فلوجه و الرمادی از صبح امروز حکومت‌نظامی اعلام شده است. دیروز نیز «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق به معترضان و تحصن‌کنندگان هشدار داده بود که ضرب‌الاجل آنها برای تخلیه میدان‌های تحصن رو به پایان است و امروز نیز تجهیزات نظامی سنگین از جمله خودروهای زرهی و تانک‌ها مجوز ورود به این استان را دریافت کردند.

کشف 7 سکوی پرتاب موشک در «الرمادی»

نیروهای امنیتی عراق دیروز موفق شدند 7 سکوی پرتاب موشک را در الرمادی کشف و منهدم کنند.

پایگاه خبری «این» دیروز نوشت، نیروهای امنیتی در استان «الانبار» ، 7 سکوی پرتاب موشک در استان «الانبار» کشف کردند.

یک منبع امنیتی اعلام کرد: نیروهای امنیتی وابسته به پلیس «حصیبة» در شرق الرمادی، 7 سکوی پرتاب موشک را کشف کردند.

استان الانبار امروز شاهد مجموعه حوادث امنیتی متعددی است. درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای سوات و افراد مسلح در نزدیکی میدان‌های تحصن در الرمادی از جمله این موارد است. صبح امروز نیز ارتش عراق «احمد العلوانی» نماینده العراقیة را طی یک عملیات و درگیری مسلحانه دستگیر کرد که طی آن 5 نفر از جمله برادر علوانی کشته شدند.

تخریب و آتش‌ کشیدن 35 منزل در روستاهای عراقی «المقدادیه»

استاندار دیالی عراق از تخریب و آتش کشیدن 35 منزل در 3 روستا از سوی شبه‌نظامیان تروریست خبر داد.

پایگاه خبری «المستقلة» نوشت: «عمر الحمیری» استاندار «دیالی» اعلام کرد که شبه‌نظامیان نفوذ کرده به سه روستا در شمال شرق بعقوبة، 35 خانه را تخریب کردند و آتش زدند.

وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: این شبه نظامیان منازل خانواده‌های مهاجر به روستاهای «الکف»، «الخیلانیة» و «عکیدات» در 10 کیلومتری جنوب «المقدادیة» را عصر دیروز هدف قرار دادند و 5 منزل را با بمباران تخریب و 30 منزل دیگر را به آتش کشیدند.

حمیری افزود: این جنایت کاملا آشکار است و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.

وی درباره افزایش قدرت این شبه‌نظامیان در استان دیالی ابراز نگرانی کرد و آنها را داعش دوم خواند که بیگناهان را می‌کشند و به ایجاد فتنه طائفه‌ای تحریک می‌کنند.

«مالکی» دستور ورود تجهیزات سنگین نظامی به «الانبار» را صادر کرد

نخست‌وزیر عراق دستور ورود تجهیزات نظامی سنگین به استان «الانبار» برای مهار اعتراض‌های ضددولتی طی 48 ساعت آینده را صادر کرد.

پایگاه خبری «عراق پرس» نوشت «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق دستور ورود تجهیزات سنگین نظامی به استان «الانبار» طی 48 ساعت آینده را صادر کرد.

این درحالی است که وی طی سخنانی جمعه گذشته را آخرین روز تحصن‌های اعتراض‌آمیز در میدان‌های «الانبار» دانسته  و عشائر این استان را به برچیدن خیمه‌های خود قبل از آتش زدن آنها دعوت کرده بود.

وی جمعه گذشته اظهار داشت: امروز، آخرین نماز جمعه در میدان تجمع و میدان فتنه خواهد بود. هر کس نماز جمعه وحدت بخش را بخواهد، مکانش در مساجد است و نباید به منظور برپایی نماز جمعه، راه‌ها را ببندد.

پیش از این نیز نخست وزیر عراق به معترضان در استان الانبار یک هفته فرصت داده بود که به تجمع‌های خود پایان بدهند.

بسیاری از عناصر القاعده و گروههای تکفیری، استان الانبار را بهترین مکان برای استقرار خود تشخیص داده اند. این استان، بزرگترین استان عراق و سنی نشین بوده و از همه مهمتر هم مرز با کشور سوریه نیز می‌باشد. از این رو، تروریست ها به راحتی می توانند پس از انجام اعمال تروریستی از عراق خارج شده و وارد خاک سوریه شوند.

مقامات محلی استان انبار عراق خبر داده اند که القاعده پایگاه‌های بزرگی در صحرای «رطبه» در این استان دارد و بیش از 2500 جنگجو مشغول گذراندن دوره‌های آموزش نظامی در این پایگاهها هستند.

گروه تکفیری داعش - دولت اسلامی عراق و شام- عمده این گروههای تروریستی را تشکیل می دهد و با سازمان دهی منظمی که در پیش گرفته، توانسته پیوند محکمی بین داعش عراق و داعش سوریه بر قرار سازد.

از سوی دیگر، برخی گروههای سیاسی با مطرح کردن، شعارهای قومی و فرقه ای، سعی دارند تا دولت نوری مالکی را در بحران قرار دهند، پیش از این در تاریخ 7 دی 92 نیروهای امنیتی عراق «احمد العلوانی»، نماینده استان سنی‌نشین الانبار در پارلمان و از بزرگترین حامیان تظاهرات ضد دولتی در این کشور را بازداشت کردند. «احمد العلوانی» از اعضای جبهه «العراقیه» به رهبری «ایاد علاوی» است. تا کنون بارها موضوع ارتباط فهرست العراقیه با برخی کشورهای منطقه، مطرح شده است.

نوری مالکی نخست وزیر عراق، چندی پیش در جریان سخنرانی در جمع عزادارن اربعین حسینی در این باره گفت: کشورهایی که خود هیچ بوئی از دموکراسی نبرده اند و اصلا نمی دانند حقوق بشر چیست؛ ما را متهم به نقض حقوق بشر می کنند.

حکومت نظامی در «الرمادی» و «فلوجه» عراق/ عملیات دستگیری نماینده العراقیه با 5 کشته و 10 زخمی

در پی دستگیری نماینده العراقیه در شهر «الرمادی» که 5 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت و نیز درگیری‌ها در استان «الانبار» مقررات منع آمد و شد در این شهر و شهر فلوجه وضع شد.

شبکه خبری «العربیة» دیروز اعلام کرد: در پی دستگیری «احمد العلوانی» نماینده پارلمانی فهرست العراقیة» در «الرمادی»، ارتش عراق در این شهر، قانون منع آمد و شد وضع کرد.

علاوه بر آن در پی درگیری‌های خونین در استان الانبار، علاوه بر الرمادی، در شهر «فلوجة» نیز حکومت ‌نظامی اعلام شد.

روزنامه «المدی‌پرس» به نقل از یک منبع آگاه در پلیس استان «الانبار» نوشت: نیروهای مشترک ارتش و سوات، طی حمله‌ای به منطقه «البعلوان» در مرکز الرمادی، احمد العلوانی را دستگیر کردند و این عملیات به کشته شدن برادر علوانی و زخمی شدن تعدادی از محافظانش منجر شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی عراق بامداد امروز در ساعت 5:30 به منزل احمد العلوانی حمله کردند و پس از درگیری با محافظانش وی را دستگیر کردند اما برادر او در این درگیری کشته شد. علوانی نیز به مقر لشگر 8 ارتش عراق در خارج از شهر الرمادی منتقل شد.

این نماینده العراقیه، اخیرا به ائتلاف جدیدی به اسم ائتلاف «الکرامة» پیوسته است که نماینده اعتراض‌های مردمی در 6 شهر معترض علیه دولت عراق است. «اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق در 8 سپتامبر گذشته متعهد شده بود که در صورت اثبات ادعاها علیه علوانی، وی بازخواست خواهد شد و پارلمان به هیچ وجه در قبال کسی که به حقوق ملت عراق تجاوز کند، سکوت نخواهد کرد.

العربیة نیز اعلام کرد که شخص احمد العلوانی نیز در این درگیری‌ها زخمی شده است.

«علاوی» وزرای «العراقیة» را به استعفا از دولت بغداد دعوت کرد

رئیس فهرست «العراقیة» وزاری جریان متبوعش در کابینه بغداد را به استعفای فوری در اعتراض به عملیات استان «الانبار» دعوت کرد.

تلویزیون «اسکای نیوز عربی» دیشب در خبری فوری اعلام کرد که «ایاد علاوی» رئیس فهرست «العراقیة» وزاری جریان متبوعش در کابینه بغداد را استعفای فوری در اعتراض به عملیات استان «الانبار» دعوت کرد.

تظاهرات‌کنندگان در الرمادی خواستار آزادی احمد العلوانی شدند.

دیروز پس از دستگیری این نماینده پارلمانی عشایر الرمادی خواستار آزادی او شده بودند و به دولت 12 ساعت مهلت دادند که وی را آزاد کند و امروز این ضرب‌الاجل به پایان رسید.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =