کابوس به خواب ویژه خواران می‌رود؟/ تفاوت‌های روحانی و احمدی نژاد در مقابله با مفسدان اقتصادی

روسای جمهور همواره با روش های متفاوتی به دنبال مقابله با مفسدان و رانت خواران اقتصادی بوده اند.

رضا الیاسی: رهبر معظم انقلاب هم در 13 سال اخیر تذکرهای جدی در خصوص ضرورت مقابله با مفاسد اقتصادی داشته اند. آیت الله خامنه ای در راستای تحقق مبارزه همه‌ جانبه با فساد اداری و اقتصادی در کشور در خطبه‌های نمازجمعه در تاریخ 26 فروردین سال 79 بر ضرورت اصلاحات اداری، امنیتی، قضایی و اقتصادی در کشور و لزوم مبارزه با مفاسد در تمام زمینه‌ها تأکید کردند و به‌ دنبال تاکید ایشان بود که هسته اولیه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با هماهنگی و همکاری برخی از مسئولان کشور تشکیل شد.

در بدو امر به ‌منظور اتخاذ تصمیمات کلی و تعیین سیاست‌های راهبردی پیشگیرانه و مبارزه با فساد در نظام اداری، ستادی به‌ عنوان ستاد ارتقای سلامت نظام اداری در راستای مقابله با فساد زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد و سپس با توجه به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در تاریخ 10 اردیبهشت 80 و تاکید مجدد ایشان بر مبارزه با فساد، ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی تحت نظر روسای سه قوه به‌صورت رسمی تشکیل شد.

این ستاد به ‌صورت سیستماتیک تحت عنوان ستاد مبارزه با فساد و امنیت اقتصادی با ترکیب 2 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، وزیر اطلاعات، وزیر بازرگانی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، 3 تن از نمایندگان قوه قضاییه (رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، معاونت اجتماعی و اطلاع‌رسانی قوه قضاییه) فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله وظایف این ستاد نیز می‌توان به تدوین سیاست‌های راهبردی مقابله با مفاسد و ارائه آن به روسای قوای سه‌گانه، بررسی راهکارهای اجرایی و تعیین اولویت برای اقدام توسط قوای سه‌گانه به‌منظور ریشه‌کن‌کردن فساد و ایجاد فضای اطمینان‌بخش برای فعالیت‌های سالم اقتصادی، بررسی راهکارهای اجرایی پیشگیری از بروز و رشد فساد در دستگاه‌ها، ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت دستگاه‌های مسئول در مبارزه با فساد، شناخت نقاط آسیب‌پذیر و آسیب‌زا از بخش‌های مختلف و هدایت شیوه مقابله برای برخورد عادلانه با فساد در هر جا و هر مسند اشاره کرد.

مقام معظم رهبری همواره در طول سال های فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بر مسائل این حوزه تاکید داشته اند و بر همین اساس نیز 3 سال پیاپی را به رویکرد اقتصادی نامگذاری کردند. رهبر انقلاب همواره در کنار تاکید بر توسعه اقتصادی بر مبارزه با فساد اقتصادی نیز تاکید داشته اند. ایشان با تفکیک فعالیت سالم و ناسالم اقتصادی، دستور به جلوگیری از سرمایه گذاری های ناسالم میدهند. امری که متاسفانه گاها مورد بی توجهی واقع می شود و برخی به بهانه های رشد و توسعه و حمایت از سرمایه گذار، خود را ملزم به حمایت از هرگونه فعالیت اقتصادی می دانند.

مبارزه با فساد اقتصادی در دولت نهم و دهم

در شرایطی که 4 سال از زمان تاسیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می گذشت محمود احمدی نژاد به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و در همان ماه های نخست حضور خود در پاستور اعلام کرد که قصد تغییر ساختار تشکیلات و کوتاه‌تر شدن فاصله زمانی نشست‌های ستاد را دارد اما این وعده رئیس جمهور محقق نشد و وقفه‌ها در جلسات به 2ماه یک‌بار و حتی بیشتر هم رسید.

دولت دهم نیز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که تغییری در نحوه برگزاری نشست های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رخ نداد و محمدرضا رحیمی رئیس جدید این ستاد نیز نتوانست جدیت و نظم را در برگزاری جلسات این ستاد حاکم کند.

معاون اول رئیس جمهور سابق در نخستین جلسه حضور خود در جایگاه ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد که مردم باید هر 2 هفته یک‌ بار خروجی کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را لمس کنند. اما رحیمی در جلسه بعدی این ستاد حضور پیدا نکرد و این جلسه به همین دلیل لغو شد تا مشخص شود که فعالیت ستاد همچون سال های گذشته بدون برقراری نظم دنبال خواهد شد.

اسامی که هیچگاه از جیب رئیس جمهور بیرون نیامد

جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در شرایطی از میان سال های 84 تا 92 برگزار می شد که رئیس جمهور سابق بارها اعلام کرده بود که فهرستی از مفسدان اقتصادی در جیب وی قرار دارد.

احمدی‌نژاد همواره از عزم جدی دولت برای مقابله با مفاسد اقتصادی سخن می گفت و در نخستین موضع گیری خود اعلام کرد که عدالت در توزیع فرصت‌ها و امکانات، تخصیص منابع برای مناطق مختلف به نسبت محرومیت‌ها و استعدادها و ظرفیت‌ها، رفع فقر و مبارزه با تبعیض و فساد در سازمان اداری سرلوحه اقدامات دولت خواهد بود‌.

مبارزه با رانت‌خواری، فساد مالی، برخورد با متجاوزان به بیت‌المال، مقابله با اشرافی‌گیری، فساد مدیریتی و اداری و وعده قطع واردات خودروهای لوکس از جمله وعده هایی بود که محمود احمدی نژاد در سخنان متعدد خود آنها را مطرح می کرد.

احمدی نژاد در آبان سال 84 در مجلس اعلام کرد که فهرست بلندی از نام کسانی که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند در جیب کتم موجود است و می‌خواستم به این فهرست اشاره کنم اما برخی دوستان شفیق گفتند از این کار بگذر و کار خود را انجام بده ما نیز توصیه دوستان شفیق را پذیرفتیم.

وی همچنین در شهریور‌ 91درباره لیست مفسدانی که در اختیار دارد گفت که من یکسری اسامی برای رسیدگی به قوه قضاییه داده‌ام. اسامی‌ای که احمدی‌نژاد می‌گفت 60درصد پول کشور را در دست دارند.

فساد 3 هزار میلیاردی در پاک ترین دولت

احمدی نژاد در شرایطی در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که من اطمینان می‌دهم این دولت پاکترین دولت تاریخ کشور است که فضای اقتصادی کشور در سال های 84 تا 92 حاشیه های زیادی را در زمینه فصاد اقتصادی تجربه کرد که از مهم ترین آنها می توان به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد.

در حالی که فضای داخلی کشور درگیر گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود رسانه های ترکیه ای از دستگیری رضا ضراب تاجر معروف ایرانی به جرم پولشویی در ترکیه خبر دادند که این موضوع گزارش تحقیق و تفحص را به حاشیه برد و بسیاری به دنبال به دست آوردن جزئیاتی از فعالیت های این تاجر و همچنین روابط وی با برخی افراد در داخل کشور هستند.

ضرب العجل رئیس جمهور برای مجازات ویژه خواران

این اتفاق ها در شرایطی رخ می دهد که بیش از 4 ماه از آغاز فعالیت دولت می گذرد و حجت الاسلام حسن روحانی بر خلاف رویه رئیس جمهور سابق که همواره از وجود لیست مفسدان در جیب خود سخن می گفت با تعیین ضرب العجل یک ماهه برای اسحاق جهانگیری رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خواستار برخورد قاطع با ویژه خواران شده است.

رئیس جمهور در دستورالعمل خود به جهانگیری گفته است از آنجا که مبارزه با مفاسد اقتصادی، لازمه پیشرفت و عدالت است و دولت تدبیر و امید، برای خروج اقتصاد کشور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، تأمین امنیت برای فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده است، مقتضی است اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند در اولویت کار قرار گیرد. به ویژه ضروری است موارد سوء‌استفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد.

از دستورالعمل رئیس جمهور به جهانگیری اینطور برداشت می شود که دولت برنامه ویژه ای برای برخورد با افرادی را دارد که در داخل کشور از تحریم ها علیه ایران سواستفاده کرده و در این بین سود کلانی را به دست آورده اند.

در همین رابطه عزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین گفته است این اقدام رئیس جمهور بسیار مناسب است و باید هرچه سریع تر با ویژه خواران برخورد شود.

وی با اشاره به برگزاری منظم جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته است این دستورالعمل به آقای جهانگیری ابلاغ شده و اعضای ستاد در نخستین جلسه خود این دستورالعمل را مورد بررسی قرار می دهند.

یوسفیان ملا همچنین درباره زمان برگزاری جلسه آتی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت زمان دقیق مشخص نیست اما به زودی این نشست برگزار خواهد شد.

چه کسی ویژه خوار است؟

همچنین محسن رفیق دوست با بیان این‌که ویژه‌خواری در اقتصادهای دولتی امری رایج و غیرطبیعی است، می گوید چنانچه بخواهیم نمونه بارزی از ویژه‌خواران را نام ببریم می‌توان به افرادی نظیر بابک زنجانی اشاره کرد؛چرا که این فردویژه‌خوار زایده چنین اقتصادی است.

رفیق‌دوست با تاکید بر این‌که اقتصاد کشور باید همواره در دست مردم قرار بگیرد، معتقد است چنانچه اقتصاد در دست دولتی‌ها قرار بگیرد ما همواره باید شاهد ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌های مختلفی باشیم، ولی در صورتی که اقتصاد در دست مردم قرار بگیرد ما می‌توانیم شاهد برچیده شدن چنین اقدامات زشت و ناپسندی باشیم.

این فعال سیاسی با بیان این‌که در سالیان اخیر عده‌ای توانستند بسیار خوب از فضای موجود در کشور به نفع خود استفاده کنند، می گوید ما در زمان دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم به جزء 85 درصد اقتصاد که دولتی بود، مابقی به جای واگذاری به بخش‌های به اصطلاح خصوصی به بخش‌های نیمه دولتی واگذار شد.

هم اکنون در شرایطی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای معرفی و مجازات ویژه خواران یک ماه زمان در اختیار دارد باید صبر کرد و دید که سرانجام لیست اسامی که سال ها در جیب محمود احمدی نژاد بود افشا خواهد شد و با ویژه خواران به خوبی برخورد می شود یا خیر.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    45 4
    از رییس جمهور محترم و عزیز تقاضا میکنم که بجای درگیر شدن با این رنجیره های فساد و قدرتمندان به مشکلات و گلایه های جوانانی بپردازند که راهی جز ایشان و دیگر مسولان نمی بینند ولی مسوولین که گوش شنوایی ندارند گلایه هایی مثل گرانی مشکلات اقتصادی و سربازی که هر چند وقت یکبار زیاد میشود به فسادهایی که در سیستم اداری و سو استفاده کنندگان از قدرت بپردازد..
    • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      14 0
      این دو مورد با هم منافات ندارد بلکه با برخورد با مفسدین می توان رونق را به اقتصاد برگرداند...
  • آنسه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    روحانی مچکریـــــــــــــــــــــــــــــــم
    • h A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      جو ندید این کار نه واسه دکتر روحانی رییس جمهور ارزشی میتواند داشته باشد نه واسه مردم آدم اونقدر قدرتمند رییس جمهور نمیتونه چندان کاری واسه اون کند مردم هم چندان براشون شاید شاید و باز هم شاید مهم نباشد مهم برای من نوعی مردم این هست که در ادارات و جاهای دیگر اینقدر فساد اداری نباشد اقتصاد و سربازی گرانی زیاد نشود این مشکلات ملموس هست نه درگیری با باندهای آنچنانی که شاید واسه فرد جامعه چندان هم اهمیت نداشته باشد البته شاید..
    • seyed A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      پس با این حال اول باید از پسران آقای رفسنجانی بازرسی شود
    • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      114 8
      h جان معلومه چی نوشتی؟ مثل اینکه غذا تو دهنت بود
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      38 3
      اميدواريم كه اقاى جهانگيرى دستور رييس جمهور را درست و صحيح وشفاف اجرا كند اقاى رييس جمهور نيز بايد دنبال كنند ١٣ سال پيش رهبرى معظم دستور داده اند و اين چيزها و ثروتهاى عجيب و غريب بوجود امده است بابك زنجاني ها و ارياها وجريان تامين اجتماعى و جريانات منتشر نشده ، بنظر من بايد مطبوعات و رسانه ها ازاد باشند و پيگير و جريانات اقتصادى از مطبوعات هم واهمه داشته باشند ، بايد قانون از كجا اورده اى اجرا شود و اين مطالبه ملت شهيد داده و رنج كشيده ميباشد . ثروتهاى مشروع و مباح و از روي كار و زحمت و با حساب و كتاب و ماليات پرداخته و وجوهات شرعي پرداخته بايد تشويق هم بشود ولى ثروتهاى اين چنيني كه با سرعت و بدون حساب و كتاب و مشخص است از طريق خلاف و رانت خوارى و سوء استفاده بدست امده بايد محاكمه شود .
    • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      20 6
      seyedهنوز دنبال اون حرفهای احمدی نژاد توی مناظره ای اونا خوراک تبلیغاتی بود اگه احمدی نژاد کاری در این مورد از دستش بر می اومد کوتاهی نمی کرد تا کار به توهین و فحاشی عده ای تحت تاثیر حرفهاش برسه
  • علي IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    128 8
    تا زمانيكه سياست و اقتصاد بدست هزار فاميله و در دانشگاهها دانشجويان در اقليتند و مساجد مملو از غير مومنين است و تظاهر به دينداري بيداد ميكند و ...... اميدي به اين دستورات نيست . جاي امام راهل خاليست تا با صدور يك فرمان 8 ماده اي و تشر به اقايان نظم جديدي در اداره كشور ايجاد ميكرد ... صد حيف .
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    محمود كه از همون بگم بگم كه راه انداخت معلوم بود برا مبارزه نيومده برا زهر چشم گرفتن اومده الانم ازش ميترسن وگرنه اونقد تخلف داره كه حالشو جا بيارن منتها.......
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      51 14
      متاسفانه به نظر من پای اکثر کسانی که قدرت سیاسی دارند پایشان گیر است. احمدی نژاد یک دفعه گفت پسر هاشمی چه قشقرقی پیدا شد اومیدوارم آقای روحانی که حقوق هم خونده از حقوق مردم به شایستگی دفاع کنه و از هیچ شخص و اشخاصی نترسه.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    احمدی نژاد قاطعانه جلوی دانه درشتها ایستاد ولی روحانی جرئت ندارد...
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      50 2
      خدا کنه تو دولت جدید اجازه تحقیق و تفحص داده بشه تا جلوی فسادها را بگیرن.
    • hosseinh A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      59 1
      دقیقا جلوی چه کسی رو گرفت؟ اسمش رو میتونی بگی؟!!!
    • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
      64 2
      برعکس هست.کسی که نتونست جلوی فساد رو بگیره همین محمود بود...حرف شما رو هیچ کس قبول نداره...
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      10 1
      برو بابا
    • بی نام EU ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      16 3
      دولت احمدی‌نژاد بیشترین کمک رو به ویژه‌خواران کرد! امثال بابک زنجانی، امیر منصور آریا، و ... همه و همه در این دولت به وجود آمدند! نکته احمدی‌نژاد (لعن الله) این بود که هر چیزی که می‌گفت دقیقا برعکس واقعیات بود! برای همین هم گفت "پاک‌ترین دولت...."
    • حسین A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
      2 0
      منظورت اینکه جلو اینه وایساده ؟
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    93 2
    آقای رفیق دوست اولین ویژه خوار شناسایی شده در جمهوری اسلامی برادر نا رفیق جنابعالی بوده و منشاء جرات فساد را حمایت شما و دوستانتان از این برادر نارفیق ایجاد کرده اید خجالت خوب چیزیه نا مسلمان رفیق مسلمان
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    72 1
    اگر به فکرملت هستید ویژه خواران را محاکمه و مجازات کنید و پولها را صرف آبادانی ایران عزیزمان بکنید ملت پشت شما خواهد بود
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    21 2
    ضرب‌‌الاجل. نه ضرب العجل!
  • حمید صحرایی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    31 1
    هیچ کس از پول بدش نمی اید.گیرم که با ویزه خواران را شناسایی و برخورد شد(که کافی است جز موضوع انشا محصلین مطرح شود تا محصلین ابتدایی این دوره در انشا هایشان نام انها را ذکر میکنند) مسلئه مهمتر از بین بردن سیستم اداری است که افراد را ترغیب به خلاف میکند.ارزش برخورد با کارمندان و مسیولینی که بستر خلاف را ایجاد میکنند و تدوین قوانین بازدارنده قوی بیشتر از برخورد با مفسدین است. رانت خواران و ویزه خواران بیشتر دارایی خود را از کشور خارج کرده اند و زندان کردن انها سودی به حال جامعه ندارد و با شروع برخورد بلافاصله شروع به کارسازی و خروج از کشور میکنند. باید بیراهه را جوری سنگلاخی کرد تا کسی از راه خارج نشود.
  • mhsafa IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    12 89
    یک مقدار انصاف هم خوب است.در یک سیستم دزدی 3 هزار میلیاردی صورت گرفته است و نباید این را به دولت و اعضای دولت نسبت دادوبا این استدلال ضعیف شعارپاک ترین دولت را زیر سوال برد.
    • بی نام IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      69 3
      راست می گن این اختلاس را باید به عمه من نسبت داد
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    63 4
    دادگاه احمدی نژاد به کجا کشید.کلاغ پ----------------------ر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    44 3
    اگر قرار بود بعضیها را توپ تکان بدهد ویژه خوار نمیشدند آقای روحانی وقتت را تلف نکن اینها پشتشان به کوه ابوقبیس است
  • احمد A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 26
    آقاي رييس جمهور الكي شعار ندهد دور برش مفسدين فكري و اقتصادي احاطه كرده
  • بی نام US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    15 1
    ویژه خوار از اطلاعات ویژه سوء استفاده میکند و اطلاعات ویژه مختص نیرو های اطلاعاتی و اعوان و انصار اونهاست! پیدا کنید پرتقال فروش را خدا گل آقا را هم بیامرزد که اگر بود شاید گندش دیگر اینقدر بالا نمیامد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 34
    اگر دين نداريد لااقل ازاده باشيد ،شما حتما" بهتر مي دانيد كه احمدي نژاد 2بار طي نامه اي اسامي مفسدين رو كتبا" به قوه قضائيه اعلام كرد ودرسايت رياست جمهوري هم بعد ازتكذيب قوه قضائيه نامه ها رو گذاشت وبعدا" قوه قضائيه هم پذيرفت ،اين همه كينه ودشمني نسبت به احمدي نژاد از همين مقابله با مفسدين بود والا مشكلي نبود،اگر احمدي نژاد هم با اونا همكاري مي كرد وپول بين المال رو چپاول مي كرد الان عزيز بودولي احمدي نژاد خواست پيش خلق خدا وخدا عزيز باشه كه هست ...(مي دانم پخش نمي كنيد اما كاش مرد بوديد وپخش مي كرديد)
  • رزمنده 8سال دفاع مقدس A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    2 22
    آقای رفیق دوست خیلی مردی متشکرم
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    8 2
    در این جور موارد کاری از دست رئیس جمهور بر نمی یاد چون قوه قضائیه مستقل است
  • پسر ايروني IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    4 9
    سلام اين شيوه اداره كردن دولت ايرانه كه هركسي مياد از قبلي شكايت كنه بگه هر چي بوده به خاطر ادم قبلي بوده خا مدونه كي ما يشرفت ميكنيم
  • حرف حق A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 19
    لااقل احمدی نژاد این جرات راداشت که اگراختلاسی صورت گرفته راپیداواعلام کند ایاتا به حال سابقه داشته ایاانصاف همینه که درمورد کسیکه شب وروز خودش را گذاشت اینجورقضاوت کرد بالاخره قیامتی هست وباید همه جوابگوی اعمال وگفتارخودباشند وای به زمانی که تایید کننده دروغهای دیگران باشیم . قدرت ماندگارنیست کمی بیاندیشیم . الله اعلم
    • بی نام EU ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      10 4
      آقای شب و روز کارکردن مهم نیست! تو اون نمایش عروسکی "همینه" (دو کله پوک) این دو نفر خیلی تلاش می‌کنن ولی ... مشکل احمدی‌نژاد این بود که اصلن توی فعالیت‌هاش عقل، کارشناسی، فکر به کار نمی‌رفت، فقط تلاش می‌کرد. همین!
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 14
    درمورد آقای احمدی نژاد بیخود نظر میدن در اون حد نیستید
  • بی نام نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    8 0
    اگر واقعا می توانید کاری کنید همین امروزشروع کنیدجناب روحانی که فردا واقعا دیراست این پولهای ملت بدبخت ماست که شب مرد خانه بایدشرمنده خانواده اش باشد وعده ای درنازونعمت باشندو................
  • حیف وصدحیف IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    6 2
    حیف وصد حیف که سرکاریم.مشکلات یکی و دوتا نیست دولت آقای روحانی به کدامش برسد.ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه هست.
  • ایرانی A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 2
    اگر رهبری این دستور را در سال 79 نداده بودند چه میشد با وجود دستور این شد که میبینید ببخشید که دخالت میکنم اما دستور کافی نیست نظارت و قراردادن افراد ذیصلاح وشایسته ضروری تر است با تشکر
  • ایرانی A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    5 0
    لطفا کسانی که به عنوان اختلاس 3 هزارملیاردی دادگاهی کردید را به سزای اعمالشان برسانید به قولی دانه ریزها چون ما فقط محازات انها را از رسانه ها شنیدیم بعد به گواهی صدق گفتلرتان که همان دانه درشتان میباشند بپردازید ما راضی به افشا انها نیستیم گرجه نمیدانیم همان افراد هستند یا نه ما برگشت سرمایه های بر باد رفته را طالبیم راستی اقای بابک زنحانی کجاست !؟