تسنیم نوشت:

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که محمد شطح یک هفته قبل از ترور شدن نامه‌ای سرگشاده برای رئیس جمهور کشورمان نوشته و در آن خواستار کمک ایران برای خلع سلاح تنها جنبشی شده که اسرائیل را شکست داد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا مدعی شد، محمد شطح، وزیر سابق دارایی لبنان که روز جمعه ترور شد، یک هفته قبل از کشته شدن نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نوشته است.
در نامه منسوب به وی بر وضع حساس حاکم بر لبنان و منطقه با توجه به بحران سوریه اشاره شده است. شطح در ابتدای نامه خود با تاکید بر نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه، انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری را سرآغاز تحولی جدید در روابط خارجی ایران دانسته و در همین خصوص به توافقنامه‌ هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 اشاره کرده است.
اما شطح در ادامه مدعی دخالت ایران در امور لبنان شده و خواستار خلع سلاح حزب الله، تنها نیرویی شده است که در عمل استقلال لبنان را در برابر اشغالگری های اسرائیل تضمین کرده است.
وی در حالی مدعی دخالت حزب الله در مسائل سوریه شده است که جنبش مقاومت اسلامی لبنان آخرین گروهی از این کشور بود که در جنگ سوریه دخالت کرد، پیش از این جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری از همان آغاز بحران سوریه حمایت های تسلیحاتی و مالی و سیاسی از شورشیان سوری به عمل آورده بود.
در نامه منسوب به محمد شطح چهار محور به عنوان درخواست وی مطرح شده است،؛
1- بیانیه تعهد سایر کشورها از جمله ایران به بی طرف نگه‌داشتن لبنان همانطور که در اعلامیه بعبدا آمده است برای لبنانی که خواستار بی طرفی است کافی نیست، بنابرین لازم است سایر کشورها به خواست ملی لبنان احترام بگذارند.
2- پایان دادن به تمامی مشارکت‌های مسلحانه توسط گروه‌های و احزاب لبنانی از جمله حزب‌الله در جنگ سوریه
3- ایجاد کنترل موثر توسط ارتش لبنان و نیروهای امنیتی در امتداد مرزهای سوریه تحت حمایت سازمان ملل، در صورت لزم بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل
4- درخواست از شورای امنیت بر ای برداشتن گام‌های جدی برای اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت.
قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل که منجر به پایان دادن جنگ 33 روز حزب‌الله و رژیم صهیونیستی شد، خواستار خلع سلاح حزب‌الله شده است اما جنبش مقاومت اسلامی لبنان و رهبری آن بارها اعلام کرده‌اند هیچ کس نمی‌تواند سلاحی که اسرائیل را شکست داده و منجر به آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 شد از حزب‌الله بگیرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    8 3
    خوب شكي نيست كه اين خبر تكذيب ميشود. تسنيم هم كه روي دست فارس بلند شده!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    18 13
    شطح چه وجاهتی داشته که برای رییس جمهور ایران نامه سرگشاده بنویسد. این ها فقط یک بازی کثیف است که ایران را به قتل او متهم کنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    14 11
    این نامه رو با کمک شیمون پرز نوشته بود احتمالا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    14 9
    میخوان اینطوری جنایت آل جهل و صهیونیست ها رو گردن ما بندازن!
  • ملت ایران A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    18 15
    درود بر حزب ا... که خاریست در چشم وهابیون عربستان و صهیونیست ها و درود بر ارتش سوریه که در مبارزه با وهابیون و القاعده از جان و مال و امنیت خودش مایه میذاره...ودرود بر ایران عزیز که از حق در مقابل باطل دفاع میکنه.