رییس کمیته حقیقت یاب مجلس در حادثه 22 بهمن قم، می گوید بحث نیروهای فشار را باید از لباس شخصی‌ها جدا کرد، گروه‌های فشار را هم قوه قضاییه و وزارت اطلاعات باید تحت کنترل داشته باشند.

فاطمه استیری: ورود قاطعانه و جدی مجلس نهم به ماجرای توهین به رییس مجلس در مراسم 22 بهمن سال گذشته، این امید را ایجاد کرد که پرونده لباس شخصی‌ها و گروه‌های فشار برای یکبار و همیشه بسته شود. امری که به مدت زمانی کوتاه پس از قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس باز هم در مراسم استقبال از رییس جمهور در بازگشت از نیویورک شاهد تکرار آن بودیم.

منصور حقیقت پور رییس کمیته حقیقت یاب مجلس گرچه معتقد به آن است که نباید اصطلاح نیروهای لباس شخصی را برای این افراد به کار برد و این افراد گروه‌های فشار و افراطی هستند، اما می گوید« قوه قضاییه و وزارت اطلاعات باید به وظیفه خود در برخورد با این افراد عمل کنند.» این نماینده مجلس البته این را هم می گوید که نباید افراد را تحریم به برخوردهای تندروانه و افراطی کرد اما در هر صورت مدعی العموم باید همیشه وارد شود و اجازه ندهد از طریق گروه های فشار مسائل حل و فصل شود.

گفتگوی خبرآنلاین با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بخوانید:


سال 88 آقای لاریجانی اعلام کردن که یکبار برای همیشه باید پرونده لباس شخصی‌ها بسته شود، بعد از ماجرای گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس هم شما از جایگاه رییس این کمیته عنوان کردید که امیدوارید که پرونده لباس شخصی‌ها برای اولین و آخرین بار بسته شود، ولی به نظر می رسد که این قسم اتفاقات هنوز هم در حال تکرار شدن است، نمونه آن هم ماجرای پرتاب کفش به ماشین رییس‌جمهور در مراسم استقابل در فرودگاه مهرآباد بعد از بازگشت از نیویورک بود، اخیرا هم مراسم سخنرانی آقای زیباکلام هم در شهرضا تحت فشار این نیروها بهم خورده بود؟

کمیته حقیقت‌یاب مجلس در قالب آن گزارش وظیفه خود را انجام داد و عوامل موثر را به قوه قضاییه معرفی کرد. بعد از آن دیگر وظیفه قوه قضاییه بوده که با این افراد برخورد کند.

قبول دارید که نیروهای لباس شخصی تبدیل به یک جریان قوی شدند که حتی نهادهای قضایی هم در برخورد با آنها دچار مشکل شده‌اند؟
من اصطلاح لباس شخصی را به کار نمی‌برم، وقتی می‌گویید لباس شخصی‌ها یعنی افرادی که لباس شخصی ندارند ولی لباس شخصی به تن می‌کنند، یعنی بر دستگاه‌های نظامی و انتظامی تاکید می‌شود. ما هم در گزارش خود در مجلس چنین اصطلاحی را به کار نبردیم.

شما چه تعریفی از این افراد دارید؟
اینها افراد متخلف، قانون‌شکن و هنجارشکن هستند. شما تصور می‌کنید مردم در بین این افراد نیستند؟ اتفاقا مردم هم حضور دارند. چرا می‌گویید لباس شخصی.

اگر نگوییم لباس شخصی، ولی نوع عمل و رفتار همین افراد هنجارشکن را باید در قالب نیروهای فشار و خودسر تعریف کرد؟
این افراد گروه‌های فشار و افراطی هستند.

قبول دارید که این گروه‌های فشار خیلی حس امنیت دارند؟
آقای سریع القلم و زیباکلام هم احساس امنیت می‌کنند که اینگونه سخن می گویند. آقای زیباکلام احساس امنیت می‌کند که به مجلس توهین می‌کند. اگر آقایانی مثل ایشان و هر فرد دیگری خودشان را و پایه و مدار رفتاریی‌شان را بر مدار قانون تنظیم کنند و حرفشان منطبق با قانون باشد افراد دیگر هم به خودشان اجازه نمی‌دهند که قانون شکنی کنند و اینگونه برخوردکنند. آقای زیباکلام به چه حقی به مجلس شورای اسلامی توهین کرد.

چه توهینی کردند؟
الان عبارتی به خاطر ندارم ولی در صحبت‌های قبلی‌شان درباره مجلس به نمایندگان توهین کردند. و هیچ کس هم متاسفانه جواب او را نداد. چرا این آدم باید اجازه داشته باشد به مجلس توهین کند.

ببینید وقتی آقای زیباکلام قانون را زیر پا می‌گذارد و از آزادی که دارد سوءاستفاده می‌کند و همه چیز را به سخره می‌گیرد توقع نداشته باشید در شهرضا فرش قرمز زیر پایش بیندازند. منم در شهرضا سخنرانی می‌کنم چرا این برخوردها را با من نمی‌کنند. ولی من همین امروز مردم را تحقیر کنم خب معلوم است وقتی به آنجا بروم مردم با من برخورد می کنند. برخی مواقع هم عیب از خود این آقایان است، خودشان قانون‌شکنی می‌کنند، این قسم اظهارات زمینه‌ساز پرورش آن جریانات تند و خودسر هستند.

حتی اگر رفتار این افراد را هم نامناسب بدانیم، اما باز هم به نظر شما توجیح چنین رفتارهای خودسرانه‌ای می‌شود؟ بهرحال سیستم قضایی و مدعی العموم وجود دارد که احقاق حق کند؟
با مردم نباید با ادبیات تحقیر برخورد کرد.

ولی به نظر می‌رسد این برخوردها بیش از آنکه از سوی مردم باشد از سوی جریانات خاص است؟
شما قصد دفاع از این آقایان را دارید چرا ادبیات زشت این آقایان را نادیده می‌گیرید. با این ادبیات انتظار نداشته باشند مردم برایشان کوسفند قربانی کنند.

من در ابتدا هم بحث نیروهای خودسر را مطرح کردم، فارغ از اشخاص و مورد خاصی، اینکه چرا بعد از گزارش کمیته زیر نظر شما که امیدواری ایجاد شد بساط این نیروها برچیده شد بازهم شاهد اقدامات خودسرانه هستیم. مهمتر از آن گزارش ما هشدار رهبری معظم را داشتیم، پس چرا باز هم این اتفاقات می افتد؟
این را از قوه قضاییه بپرسید، ما گزارش کامل با اسناد و مدارک و هویت این افراد را به قوه قضاییه دادیم. مجلس که محکمه که نیست، زندان که نداریم، حکم که صادر نمی‌کنیم، ما گزارش را کامل کردیم و به دستگاه قضایی تحویل دادیم.

از سوی دیگر جنس آن اقدام با جنس شهرضا فرق می‌کند. یک فردی که قانون اساسی کشور را و مجلس کشور را مسخره می‌کند انتظار دارد سخنرانی‌اش بی دردسر باشد. این آقایان خودشان هنجارشکن هستند. ما هم صحبت می کنیم ولی هیچ وقت لبو فروش و راننده تاکسی را تحقیر نمی‌کنیم، امنیت ما از این لبو فروش ها است، همین افراد ناموس ما را حفظ کردند نه استاد دانشگاه.

من باز هم تاکید دارم که بحثم روی آقای زیباکلام و سریع القم یا دفاع از آنها نیست، سوال من این است که چرا نیروهای خودسر در 3 دهه گذشته با وجود همه هشدارها و انذارها بازد هم وجود دارند. در دولت اصلاحات وزارت اطلاعات تلاش‌هایی برای محدودسازی این نیروها انجام داد، در دولت آقای احمدی‌نژاد این نیروها گاها در دفاع یا علیه دولت به میدان می‌آمدند، در دولت فعلی هم به نظر می‌رسد معضل نیروهای خودسر همچنان وجود دارد. با توجه به تاکیدی که آقای روحانی داشتند که باید این گروه‌های فشار محدود شوند فکر می‌کنید دولت موفق خواهد شد که نقش گروه‌های فشار در صحنه سیاسی کشور کمرنگ کند؟
هر کس به وظایف قانونی خودش عمل کند، این کار صورت می گیرد و این معضل رفع خواهد شد. وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در چارچوب وظایف خود با قانون شکنان برخورد کند، قوه قضاییه قانون را رعایت کند. اگر خطوط قرمز نظام در مقام سخنران و شنونده از سوی هر کسی رعایت نشد با او برخورد شود. اگر قوه قضاییه و وزرات اطلاعات به وظایف قانونی خود عمل می‌کرد و از آقای زیباکلام یا سریع القلم می‌پرسید به چه حقی دارید این ادبیات را به کار می‌برید و به مردم ای رانندگان تاکسی توهین می‌کنید، اگر قوه قضاییه برخورد می‌کرد، راننده های تاکسی برای اعتراض به خیابان نمی‌آمدند.

به بحث برخورد قانونی اشاره کردید، به نظر می‌رسد این نیروهای فشار تابع هیچ قانون خاصی نیستند، خودشان قانون وضع می‌کنند و عمل می‌کنند.
من بحث ساختاری دارم، می‌گویم اگر آقای زیباکلام به یک جریان فحش می‌دهد، به مجلس توهین می‌کند، آقای مدعی العموم اینها را بخواهد، بگوید آقای فلانی با چه جراتی و براساس کدام قانون به خود اجاره توهین می‌دهی، به خاطر همان توهین هم با او برخورد شود. اینگونه دیگر هیچ جریانی پیدا نمی‌شود که گروه فشار شود. می گویند دولت و حاکمیت دارد کار خود را می‌کند چرا من باید برخورد کنم.

اقدام شما در کمیته حقیقت‌یاب مگر نمونه همین برخورد ساختاری نبود، پس چرا باز هم این قسم رفتارها تکرار شد؟
تکرار شد اما این جنس اتفاق شهرضا از آن جنس نیست.

یعنی ماجرای توهین به رییس جمهور در فرودگاه هم از جنس اتفاق قم نبود؟
در آن ماجرا هم باید وزارت اطلاعات به وظیفه خود عمل می‌کرد، آیا این کار را کرد؟ وزارت اطلاعات که از خود قوه مجریه است، باید این ده نفری که به رییس جمهور توهین کردند را دستگیر و تحویل قوه قضاییه می داد، می گفت پشت این ده نفر 100 نفر هستند، آیا این کار را کرد؟

سوال من هم این است چرا هیچ قدرت قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد؟
از وزارت اطلاعات بپرسید چرا وظیفه شما این بود عمل نکردید، امنیت رییس جمهور با این وزارت بوده است.

به نظر می رسد این گروه‌های فشار وابستگی به برخی جریانات سیاسی دارند که برای آنها حاشیه امن ایجاد کرده است
یعنی در وزارت اطلاعات هم نفوذ دارند؟ یا دستگاه‌ها به وظیف قانونی خود عمل نمی کنند؟

در بررسی حادثه قم احساس کردید که فشارهایی وجود دارد که مانع برخورد با این جریانات خودسر شود؟
بالاخره افرادی به خودشان اجازه می‌دهند از خطوط قرمز عبور کنند چه در مقام سخنران چه در مقام آدم عادی. اگر قانون اجرا شود هیچ کس این کار را نمی‌کند.

وظیفه اصلی برخورد با این نیروها با وزارت اطلاعات است یا قوه قضاییه؟
وزارت اطلاعات ضابط قوه قضاییه است، باید اطلاعات بگیرد و تحویل قوه قضاییه بدهد.

آقای روحانی با شعار اعتدال آمدند، چقدر امیدوارید بتوانند با مشی اعتدال‌گرایی‌شان بساط گروه‌های فشار برچیده شود، خصوصا اینکه قوه مقننه هم عزم جدی بر برخورد با این نیروها دارد؟
اگر آقای روحانی معتدل برخورد کند این نوع قضایا بروز نمی‌کند اما اگر قرار باشد که حکومت چتری برای یاوه گویی یکسری از آدم ها باشد قطعا باز هم از این اتفاقات می افتد. ولی اگر حکومت خودش برخورد کند قطعا جلو این برخوردها گرفته می شود.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیهان .س A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    25 0
    کدوم خودسر داداش ؟!!!
  • فردوس توسی A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    16 0
    جالبه اما کی عمل میشه؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    105 4
    ایشان رئیس کمیته حقیقت یاب هستند یا وکیل مدافع نیروهای لباس شخصی؟اونوقت انتظار دارید بساط اینها برچیده شود ؟
  • عبدالله A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    6 3
    توجیه رو درست تایپ کنید لطفا .. برای یه خبرنگار زشته واقعا
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    74 1
    این آقا میگه همه موافق ما صحبت کنند که گروه های فشار باهاشون برخورد نکنن ! منطقو متوجه شدین الان ؟!
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    44 0
    قطعا باید بحث لباس شخصی ها رو از خود سر جدا کرد، چون لباس شخصی ها خیلی خیلی بدتر از نیروهای خودسر هستند ... و برای هر کاری (تاکید میکنم هر کاری) مجوز دارن
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    12 0
    برای این که به نفع بعضی ها از جمله شماست برای همین هم برچیده نمی شود جناب نماینده و قتی این طوری از این امر دفاع می کنی دیگه چه جای توجه
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    16 0
    بابا خودتون اذیت نکنید لباس شخصی و خودسر و ایتها از خودشونه با الفاظ هم بازی نکنیم اینها خودشون خودشون از بین می برند چون خدا به فکر مردمه
  • حسین IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    18 1
    با همین منطق آقای لاریجانی هم مستحق اون برخورد زشت در شهر مقدس قم بودن؟!؟!علت حل نشدن این معضل که قطعا زیبنده نظام نیست کاملا مشخص شد.افرادی که باید پیگیر این قضیه باشند خودشون مروج هستند...ایشان می خواهند نماینده ملت باشند با این طرز فکر....من نتیجه می گیرم که اگر در حین رانندگی کسی از پشت به ماشین من زد چون مقصر هست من هم پیاده شم و به اون هتاکی کنم..یعنی حق دارم این کارو کنم.حالا اگر خدایی نکرده اون شخص دکتر لاریجانی بود حق ندارم ولی اگر زیبا کلام بود حق دارم.....پس حق نسبی است نه مطلق
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    20 0
    طرف غش كرده به سمت راست
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    16 0
    طرف خودشه
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    10 0
    جالبه میگه آقای زیبا کلام توهین کرده و به مجلس هم بد گفته ولی نمیدونه این توهین چیه اینه نماینده ملت قانونگذار مملکت و مدافع قانون اساسی کشور
  • محمد A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 0
    الله اکبر! این دیگه کیه؟!
  • بی نام DE ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    4 0
    چقد سوالا به جوابا ربط داشت واقعا؟ اگه از سوراخ ديوارم سوال ميپرسيد باز ميگفت زيباكلام!!! بيچاره ٢٠ بار گفت من به زيباكلام كار ندارم ولي جناب نماينده سوزنشون مثل اينكه گيركرده بوده اساسيييييي
  • بی نام SE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    دیری نپاید