واحد مرکزی خبر نوشت:

پیام مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به مناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی، منتشر شد.

ادوارد اسنودن، مأمور افشاگر اطلاعاتی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به مناسبت آغاز کریسمس، پیامی تلویزیونی برای مردم دنیا فرستاد که شبکه تلویزیونی «کانال 4» روز چهارشنبه آن را برای عموم مردم انگلیس پخش کرد.
اسنودن در پیام خود گفت امروزه جاسوسی مدرن به مراتب شدیدتر از آن چیزی است که در رمان «1984» به قلم جرج اورول به تصویر کشیده شده است. اسنودن افزود کودکان امروز در شرایطی بزرگ می شوند که دیگر لحظات خصوصی و ضبط نشده برای آنها معنایی ندارد.
پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت:‌ « این یک مشکل است، زیرا حریم خصوصی اهمیت دارد. حریم خصوصی به ما اجازه می دهد خودمان را بشناسیم و بدانیم می خواهیم چه کاره شویم».
اسنودن که به عنوان مأمور اطلاعاتی فراری از آمریکا تاکنون به دور از هیاهو رسانه ای در مسکو اقامت داشته است، ناگهان دوباره حضور رسانه ای پیدا کرد. اسنودن در پیام خود ابراز اطمینان کرد که هم اکنون نیز مأموریت خود را به پایان رسانده و با افشای اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، پیروز شده است. این مأمور اطلاعاتی، چالش فعلی خود را تأکید بر اهمیت حریم خصوصی و درخواست برای پایان یافتن جاسوسی گسترده دولت (آمریکا)می داند. وی در پیام کریسمس خود که از طریق شبکه های تلویزیونی پخش شد، گفت: « گفتگوهای امروز، تعیین کننده میزان اعتمادی است که می توانیم به فناوری های پیرامون خود و همچنین دولتی که مسئول ساماندهی این فناوری است، داشته باشیم. در کنار یکدیگر می توانیم به توازن بهتری دست پیدا کنیم، به تجسس و نظارت گسترده پایان دهیم و به دولت یادآوری کنیم که اگر می خواهد حس ما را درک کند، (بداند که) پرسیدن همیشه ارزانتر از جاسوسی است».
شبکه تلویزیونی «کانال 4 » هر ساله، یک پیام کریسمس را در کنار پیام ملکه الیزابت برای مردم انگلیس پخش می‌کند، و به این ترتیب تریبونی را در اختیار شخصیت های مختلف از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2008 تا شخصیت های خیالی (با هویت ساختگی) نظیر «علی جی» و «مارج سیمپسون» در سالهای 1999 و 2004 میلادی قرار داده است.
وزارت دادگستری آمریکا در ماه ژوئن امسال، کیفرخواستی را علیه اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی تنظیم و در آن اتهاماتی نظیر جاسوسی و سرقت مجرمانه اموال دولتی را مطرح کرد .
روسیه، پنج ماه پیش موقتاً به اسنودن پناهندگی داد.
اسنودنِ سی ساله می گوید او به آمریکا و کارفرمایان سابقش خیانت نکرده است.
افشاگری ها درباره طرح های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا نخستین بار در روزنامه های «گاردین» و «واشنگتن پشت» منتشر شد. گزارش های این نشریات در ماه ژوئن مبتنی بر هزاران سندی است که اسنودن در اختیار بارتون جِلمن از روزنامه واشنگتن پست، گلن گرینوالد روزنامه نگار آمریکایی مستقر در برزیل و همچنین لورا پویتراس، فیلمساز آمریکایی قرار داده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =