اعتراض ترکیه به آمریکا مبنی بر اینکه توطئه ای را علیه این کشور طراحی کرده است در روزنامه نیویورک تایمز بازتاب داشت.

به گزارش خبرآنلاین تیم آرانگو خبرنگار نیویورک تایمز که پیشتر نیز در گزارشی ادعای ترکیه را توهم توطئه قلمداد کرده بود به تشریح اختلافات پدید آمده میان آنکارا و واشنگتن پرداخته و مدعی شده است موضوع هالک بانک اخرین نوع از این اختلافات بوده است.
براساس این گزارش، در حالی که در طول سال‌های اخیر، آمریکا و ترکیه در بحران‌های مختلف با یکدیگر همفکری و تشریک مساعی داشتند اختلافات اخیر آنها تا جایی پیش رفته است که آنکارا از اخراج سفیر آمریکا و لغو ملاقات از پیش تعیین‌شده میان دیپلمات‌های ترک و آمریکایی خبر می دهد. آمریکا از اینکه ترکیه رسوایی مالی اخیر در این کشور را توطئه ای خارجی و واشنگتن را نیز در آن دخیل می داند به شدت ناخرسند است.
به نوشته نیویورک تایمز بروز اختلافات میان واشنگتن و آنکارا از آنجایی عجیب تر می شود که روابط شخص اردوغان و اوباما در دو سال گذشته بسیار گرم بوده است. نویسنده مصر را یکی دیگر از نقاط اختلاف آمریکا و ترکیه می داند و معتقد است آمریکا با رهبران جدید نظامی مصر ارتباط خوبی برقرار کرده حال آنکه اردوغان به شدت طرفدار محمد مرسی بود و از روی کار آمدن نظامیان به شدت ناخرسند است.
سوریه نیز یکی دیگر از زمینه های اختلافی آمریکا و ترکیه است جائیکه واشنگتن به خواسته های ترکیه در قبال حمله نظامی به بشار اسد بی توجهی کرد و این احساس در آنکارا پدید آمد که آمریکا به ترکیه خیانت کرده است. در عراق نیز، مقامات آمریکایی بر این عقیده‌اند که ترک‌ها با حمایت از کردهای عراق و امضای قراردادهای نفتی مستقیم با آن ها منجر به تضعیف دولت مرکزی و نهایتا تجزیه عراق خواهند شد.
یک مورد دیگر از ناخرسندی آمریکا از ترکیه معامله این کشور با یک شرکت چینی بوده است که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. ترکیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی خود را با یک شرکت چینی امضا کرد که به خاطر همکاری با ایران و کره شمالی از سوی آمریکا تحریم شده است.
افزون بر همه این ها اعتراضات شدید مردمی درترکیه علیه حزب عدالت و توسعه بر سر تخریب پارک گزی و پس از آن رسوایی مالی هالک بانک که اردوغان معتقد است آمریکا در هر دوی آنها نقش دارد وضعیت را برای او پیچیده کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    24 36
    بهترین فرصت برای نزدیکی هرچه بیشتر ترکیه وایران..................
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    36 12
    پس قطعا رفاقت ايران با ترکيه عميقتر ميشه!!
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    9 7
    بهترین فرصت برای نزدیکی ایران به آمریکا
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 5
    در حال حاضر منافع ایران و مردم ایران ایجاب میکنه تا ترکیه به ما وابستگی بیشتری در انرژی و حمایتهای سیاسی داشته باشه ، از طرف دیگه اردغان و احزاب تندرو باید حمایتها و دخالتهای غرضمند و موزیانشون در سوریه ، عراق ، کردستان و مصر و این اواخر در افغانستان و پاکستان را پس بدند . همچنین باید دید تکلیف میلیاردها ثروت ایران که از زمان رفسنجانی تا امروز به ترکیه رفته و احتمالا بلوکه شده چیست ، به هر حال در این شرایط آنچه که باید برای من ایرانی مهم باشد سربلندی و شکوه سرزمینم و رفاه مردمانم است
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 1
    حداقل ایران تلاش کند دلارهای خود را از طریق ترکیه پس بگیرد
  • محسن IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 4
    باز این امریکا دید یه جا یه قضییه ای بر علیه ایران پیش اومده،خودشو قاطی ماجرا کرد بلکه بتونه از اب گلالود ماهی بگیره.
  • بی نام EU ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 5
    چرا هر کي با ملتش مشکل پيدا مي کنه اختلافش با آمريکا بيشتر ميشه؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    1 1
    رهبر کره شمالی دستور آماده‌باش کامل داد فارس: خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون رهبر این کشور به ارتش دستور آماده باش کامل داده است.این اقدام یک هفته بعد از اعدام «جانگ سونگ تائک» معاون کمیسیون دفاعی و شوهر عمه رهبر کره شمالی رخ می‌دهد.کیم درحال بازدید از واحد ۵۲۶ نظامی در بندر «نامپو» در غرب این کشور این فرمان را صادر کرد. وی با این توجیه که ممکن است هر لحظه جنگ صورت بگیرد این فرمان را صادر کرده است.
  • رزمنده A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 1
    مسلمانان نباید درمقابل غرب کوتاه بیایند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    اگر چه ترکیه رابطه خودش را با کشور ما از سر گرفته و رفت‌و‌آمد مسئولین دو کشور با یکدیگر شروع شده ولی حق این است که مواضع صددرصد ضد‌سوری این کشور و حمایت آنان از تروریست‌های سلفی گوشزد شود تا مبادا در گرماگرم این روابط ما هم در ظلم‌ آنان شریک باشیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    2 1
    اعتراض جهانی علیه تجاوز هوایی اسرائیل به غزه به دنبال حملات هوایی جنگنده‌های رژيم‌صهیونیستی به نوار غزه، نهادها و شخصیت‌های مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه این اقدام ددمنشانه را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه طی روزهای اخیر که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از فلسطینی‌های ساکن غزه منجر شد دبیر کل سازمان ملل نسبت به این حملات ابراز نگرانی کرد و از رژيم صهیونیستی خواست این حملات را متوقف کند.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    درخواست افشاگر آمریکایی از سران غرب به جاسوسی‌ها پایان دهید افشاگر معروف رسوایی‌های جاسوسی آمریکا با اعلام اینکه «دستگاه‌های جاسوسی آمریکا فراتر از تصورات است» گفت: امروز حتی کودکان نیز حریم خصوصی ندارند. به گزارش خبرگزاری‌ها، «ادوارد اسنودن» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به «ان‌اس‌ای» طی یک پیام ویدئویی به مناسبت سال نو میلادی با انتقاد از «جاسوسی‌های»‌ آمریکا و برخی کشورهای غربی از مردم، از سران دولت‌ها خواست به این جاسوسی‌ها پایان دهند.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    همکاری انگلیس در جنایات آمریکا ( گزارش خبری) همراهی بی‌حد و حصر انگلیس با آمریکا و مشارکت لندن در «جنایت‌های پیدا و پنهان» واشنگتن سوژه مقاله‌نویس روزنامه گاردین شده است. به گزارش فارس، «سیماس میلن»، ستون‌نویس این روزنامه انگلیسی به شدت از اینکه دولتمردان انگلیسی آمریکایی‌ها را در جنگ‌ها همراهی کرده و خود را درگیر «فعالیت‌های بی‌پایان جوخه‌های مرگ واشنگتن» کرده، انتقاد می‌کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    بانوی اول آمریکا عوض میشود؟ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بیشتر وقت خود را با زنانی به جز میشل اوباما همسر رسمی خود سپری می کند. رسانه های آمریکایی تاکید کردند میشل اوباما مدتهاست در اتاقی جدا از اوباما در کاخ سفید زندگی می کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    رژیم صهیونیستی ۱۴۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری می سازد یک مقام رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم پس از آزاد کردن گروهی از زندانیان فلسطینی، طرح‌ ساخت هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را اعلام خواهد کرد. انتظار می‌رود اعلام این طرح رژیم تل آویو خشم و انتقادهای بین المللی را به همراه داشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 1
    نماينده آنکارا در مجلس ترکيه خواستار استعفاي اردوغان شد سیاسی 1392/10/07 نماینده آنکارا در مجلس ترکیه نخست وزیر این کشور را به عذرخواهی از مردم ترکیه و استعفا فراخواند. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه طرف چاپ ترکیه ،‌ امینه اولکر تارهان نماینده آنکارا از حزب جمهوریت خلق با اشاره به پرونده فساد بزرگ مالی در ترکیه ، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را متهم به ارتکاب جرم علیه مردم ترکیه کرد. وی گفت : اردوغان باید برای رها شدن از این اوضاع شرم آور از مردم ترکیه عذرخواهی و از سمت خود کناره گیری کند.