حدود 2300 گونه جانوری در دنیا وجود دارند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند و با مستندسازی می‌توان برای همیشه به یاد داشت که چه جانوران باارزشی را از دست داده‌ایم.

پلنگ آمور
این حیوان که در ناحیه پریموری روسیه زندگی می‌کند، زیرگونه‌ای به شدت کمیاب از پلنگ‌ها است. بر اساس سرشماری سال 2007 / 1386، تنها بین 14 تا 20 قلاده پلنگ بالغ و 5 تا 6 توله پلنگ آمور در دنیا باقی مانده است؛ موضوعی که این گربه بزرگ را به یکی از 2300 گونه «در معرض انقراض بحرانی» دنیا تبدیل کرده است.

کرگدن سوماترا
این کرگدن‌های دوشاخ همراه با پسر عموهای سیاه خود جزو بحرانی‌ترین گونه‌های در معرض خطر انقراض دنیا هستند. مجموع جمعیت این گونه به شدت در معرض خطر کمتر از 275 قلاده تخمین زده شده است. مانند سایر کرگدن‌ها، این زیرگونه نیز به دلیل شاخ خود به شدت از سوی شکارچیان تهدید می‌شود.

گوریل لولاند غربی
گوریل‌های لولاند ساکن جنگل‌های متراکم بارانی کامرون، آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، آنگولا و گینه استوایی هستند که کار را برای تخمین تعداد آنها دشوار می‌سازد. بررسی‌ها و آمارگیری‌های انجام شده از دهه 1980 میلادی / 1360 شمسی به این سو نشان می‌دهد که شکار تجاری و شیوع ویروس ابولا مهم‌ترین تهدیداتی هستند که این گونه بومی مناطق غربی آفریقا را تهدید می‌کند.

صاریغ کوتوله کوهی
این موش کوتوله تنها پستاندار استرالیا است که برای زندگی در محیط‌های کوهستانی سازگاری یافته است. با این وجود، حیات این گونه به دلیل تکه تکه شدن یا تخریب زیستگاه آن در اثر پروژه‌های ساختمانی یا ساخت تفرجگاه‌های اسکی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

تمساح فیلیپینی
این تمساح، گونه‌ای نسبتا کوچک از تمساح‌های آب شیرین محسوب می‌شود. گونه نر معمولا بیش از 3 متر طول ندارد و ماده‌ها حتی از این هم کوچک‌ترند. باتلاق‌ها، دریاچه‌ها، آبگیرها و سایر مخازن آب محل زیست این گونه به طور گسترده به شالیزارهای برنج تبدیل شده‌اند که حیات این جانور را در معرض خطر قرار داده است. شکار و روش‌های مخرب ماهیگیری (مانند استفاده از دینامیت) نیز از دیگر تهدیداتی هستند که این گونه با آن مواجه است.

اورانگوتان سوماترا
این اورانگوتان‌ها که تنها بومی جزیره سوماترا اندونزی هستند، حیواناتی تقریبا درخت‌زی به شمار می‌روند. همین عامل سبب شده است تا تخریب روزافزون جنگل‌های سوماترا به دلیل چوب‌بری، حیات این گونه را به شدت در معرض خطر قرار دهد. طی 75 سال گذشته، جمعیت این گونه میمون‌ها 80 درصد کاهش یافته است و دانشمندان تخمین می‌زنند که تنها 7300 قلاده از این اورانگوتان‌ها در حیات وحش باقی مانده‌اند.

لک‌لک گر شمالی
تصور می‌شد لک‌لک سر کچل گرمسیری که عکس آن را در بالا می‌بینید منقرض شده باشد، اما خوشبختانه در سال 2002 / 1381 چند قطعه از آنها در صحرای سوریه مشاهده شدند. تعرض به سکونتگاه و شکار مهم‌ترین عوامل کاهش شدید جمعیت این پرنده ساکن خاورمیانه بوده است. بر اساس اسطوره‌های ترکی، لک‌لک گر شمالی یکی از نخستین جانورانی بود که نوح نبی (ع) پس از طوفان آنها را از کشتی آزاد کرد.

قورباغه درختی چشم سیاه
بر اساس تخمین دانشمندان، جمعیت این دوزیست دوست‌داشتنی طی دهه آینده بیش از 80 درصد کاهش خواهد یافت. این قورباغه‌ها که بومی مکزیک و بخش‌هایی از قاره آمریکای جنوبی هستند به دلیل تخریب زیستگاه و گسترش قارچ چیترید در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. قارچ چیترید، نوعی عفونت قارچی است که حیات دوزیستان بسیاری را در سراسر دنیا تهدید می‌کند.

حشره چوبک جزیره Lord Howe
خطر انقراض تنها شامل حال جانوران بزرگ جثه نمی‌شود، بلکه حتی جانوران کوچکی به اندازه حشرات را نیز تهدید می‌کند. به دنبال هجوم جوندگان به جزیره هاو -جزیره‌ای مابین استرالیا و نیوزلند- تصور می‌شد که نسل این حشره در دهه 1920 / 1300 منقرض شده باشد. اما خوشبختانه در سال 2001 / 1380، این جانور مجددا در Ball Pyramid که جزیره‌ای صخره‌ای در 22 کیلومتری جزیره هاو است کشف شد.

آنتلوپ سفید

دانشمندان تخمین می‌زنند تنها کمتر از 300 راس از این گونه به شدت در معرض خطر در دنیا باقی مانده باشد. جمعیت این گونه به دلیل شکار، خشکسالی و حتی فشار گردشگری به شدت کاهش یافته است. آنتلوپ‌های سفید که زمانی در بخش وسیعی از آفریقا زندگی می‌کردند، اکنون تنها در بخش‌هایی از کشور نیجر یافت می‌شوند.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • r.h IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    98 0
    (اورانگوتان سوماترا) واقعا نادر بود.
    • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      48 4
      با نگاهش میگفت:ولمون کن بابا! نه زنی نه خونه ای نه زندگی!دلخوش به چی باشیم به جهنم که نسلمون منقرض میشه مگه من مسئول ادامه نسل اورانگوتانم که یا این گرونی و بی کاری و بدبختی ازم انتظار دارین بدون زن! 10 تا بچه داشته باشم!والله این دیگه محشره!شاغلاش توی خرج یه خونواده 3،4 نفره موندن اونوقت از من مجرد بی کار انتظار دارن جمعیت رو افزایش بدم!
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      40 3
      نه اتفاقا نادر نیست دقت کنید
    • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      25 5
      آقای "بی نام" پاسخت فوق العاده بود :))))
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    175 1
    بیارید ایران ظرف سه روز همشون مفقود الاثر میشوند۰ با کمک دوستان شکارچی
  • بیکار US ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    42 2
    عجب شانسی آوردند که تو ایران نبودند وگرنه یا الان عکس مرده شون تو خبر آنلاین بود که توسط شکارچی ها یا مردم محل کشته شده بودند یا خبرش که قاچاقجی ها اونا رو به شیوخ عرب فروخته بودند.
  • دادا EU ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    69 3
    هر حیوانی که بخوان منقرضش کنن باید بیارن ایران... امان از بی فرهنگی...
  • ایران A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    29 1
    خدایا شکرررررررررررررررررررررت
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    13 1
    خیلی باحال بود...
  • سید A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    24 2
    و بپذیریم کمیاب ترین جانوران در ایران است !!!!
  • مستور IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    8 11
    "بر اساس اسطوره‌های ترکی، لک‌لک گر شمالی یکی از نخستین جانورانی بود که نوح نبی (ع) پس از طوفان آنها را از کشتی آزاد کرد." این عبارت غلط ه, چون طوفان نوح اسطورۀ اقوام بین النهرینی ه, بنابراین اگر اقوام دیگه از قسمتی از اسطوره به نحوی استفاده کنند یا دخل و تصرفی به عمل بیاورند چون برای اونها جزو حافظۀ پیش تاریخی شون محسوب نمی شه نباید از لفظ اسطوره استفاده کرد, بهتر بود از واژۀ افسانه استفاده می شد, اگر این جمله در مورد اقوام خاورمیانه ای مثل آشوریان, سوریان یا در دورترین حالت کردها استفاده می شد, می توانستیم از واژۀ اسطوره استفاده کنیم
    • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      7 1
      چرا مسایل مذهبی رو وارد علم میکنه همین دانشمندها صوفان نوح و نظریه سیلاب بزرگ رو قبول ندارند چون میگند میزان اب موجود در سیاره باید همیشه ثابت باشه من کاری به دین و مذهب ندارم ولی دانشمندان اکثرشان بیخدا هستند
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    7 1
    این "قورباغه درختی چشم سیاه" عجب رنگ بندی داره بدنش :)
  • بهرام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    10 0
    میکم چرا اینهارو نمیارید اینجا تا از انها نکهداری کنیم انوقت میبینید چطوری نژادشون زیاد میشه مثل ببرهای که از روسیه اوردید یا مثل ان لاک ‍پشت عظیم الجثه .....
  • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    7 0
    نتلوپ سفید و پلنگ آمور واقعا قشنگ هستن. حیف.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    2 2
    با تشکر از زحمات شما عکسها بسیار زیبا هستند و عبرت آموز و من همیشه از خبرهای دانش بهره می گیرم
  • پیرنجم الدین A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    2 1
    دمتون گرم واقعا زیباست و خدا را باید به خاطر چنین قدرت و عظمتی شکر کرد الحمدالله