ایسنا نوشت:

در شرایطی که انجام تحقیقاتی درباره فساد مالی در ترکیه جنجال‌آفرین شده است، "فتح الله گولن" واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، به شدت اظهارات نخست‌وزیر ترکیه را در خصوص دست داشتن در این ناآرامی‌ها رد کرد.

به نوشته روزنامه حریت، فتح‌الله گولن، موسس حزب «حزمت» ترکیه گفت: خداوند می‌داند چه کسی در پس این ماجراها دست دارد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پیشتر گفته بود که به سرکوب عواملی که در پشت تحقیقات در خصوص فساد هستند و یافتن مخفیگاه‌های آن‌ها ادامه می‌دهد. اردوغان هم‌چنین گفته بود که کسانی را که در موسسات ترکیه نفوذ کرده‌اند، سرکوب خواهد کرد.

تحقیقات سطح بالای اختلاس، بنای سیاست را در ترکیه به لرزه درآورده و به دشمنی بیشتر میان حزب عدالت و توسعه با گولن که حامیانش در پلیس، سیستم قضایی و دستگاه اطلاعاتی نفوذ دارند، منجر شده است.

در پی انجام تحقیقات فساد در ترکیه تاکنون 24 تن به طور رسمی دستگیر شده‌اند اما در واکنش به آن نیز حدود 70 افسر پلیس یا برکنار شده و یا به سمت‌های دیگر منتقل شده‌اند. در میان افراد بازداشت‌شده نام چهره‌های مطرحی از جمله نام دو تن از وزرای کابینه اردوغان و نیز نام سیاستمداران و تاجران به چشم می‌خورد.

با اینکه گولن دست داشتن در این تحقیقات را تکذیب کرده است، خصومت بین اردوغان و گولن باعث بروز شکاف‌هایی در پایگاه قدرت محافظه‌کار مذهبی نخست‌وزیر حزب حاکم "عدالت و توسعه" شده است. مناقشه آن‌ها به طور علنی ماه گذشته میلادی به خاطر طرح دولت اردوغان برای تعطیلی شبکه مدارس خصوصی که جنبش "حزمت" گولن آن‌ها را اداره می‌کرد، تیتر اول روزنامه‌ها شد.

ناظران بر این باورند که اجرای این برنامه از سوی اردوغان، نمایش قدرتی از سوی وی پیش از انتخابات محلی ماه مارس، انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت و انتخابات پارلمانی سال 2015 است. با این حال، رسوایی اخیر بسیاری از مخالفان وی را بر آن داشته است تا خواستار استعفای وی و برخی از وزرای او شوند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =