صادق زیبا کلام در روزنامه شرق نوشت:

برخی اصولگرایان که احساس می‌کنند موضوع «دندان‌گیر» و «مستمسک» خوبی برای حمله به وزارت‌خارجه پیدا کرده‌اند به‌شدت دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات را تحت‌فشار گذارده‌اند که چرا این ملاقات صورت گرفته؟ ملاقات در حقیقت بهانه‌ای شده تا آنکه دل پری از «ژنو» دارند دق و دلی آن را بر سر ملاقات در سفارت یونان خالی کنند. مطبوعات و رسانه‌های پرشمار آنها هم حجم سنگینی از آتش را بر سر وزارت‌خارجه می‌ریزند که چرا ملاقات صورت گرفته و چرا پس از اطلاع، دکتر ظریف و همکارانشان آن را محکوم نکرده و واکنش تندی نشان نداده‌اند؟ جالب است که در این رفت‌وبرگشت اتهامات، هیچ‌یک از اصولگرایان که دیگری را مسوول و مقصر می‌داند این توضیح را نمی‌دهند که اساسا مگر کدام قصور و فاجعه ملی رخ داده که باید دستگاه و مسوول خاطی را پیدا کنیم؟ نه خانم ستوده و نه آقای پناهی ممنوع‌الملاقات بودند نه مسوولان امنیتی کشور به آنها گفته بودند که با اروپایی‌ها یا اتباع خارجی دیگر حق ملاقات ندارند. وانگهی اتحادیه اروپا سال گذشته هم که قرار بود بیاید آمدنشان را مشروط به برخی دیدارها کرده بود اما مسوولان وقت نپذیرفتند و سفر به ایران منتفی شد.

اروپاییان همچنان بر سر آن موضع بودند بنابراین وقتی امسال قرار شد به ایران بیایند عقلا و منطقا با تقاضای آنان موافقت شده بوده یا دست‌کم مقامات ایرانی اعم از کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، قوه‌قضاییه، وزارت‌های اطلاعات و خارجه می‌دانستند که این هیات چنین هدف و قصدی دارد. هیچ‌یک از دستگاه ذی‌ربط هم نه در بروکسل و نه در تهران به هیات نگفته بودند منع سال گذشته همچنان برقرار است. اساسا همان‌طور که گفتیم نفس دعوت از هیات به معنای ضمنی آن بود که با شرط آنان موافقت شده است. متاسفانه مسوولان ذی‌ربط در هر سه قوه و سایران که در ارتباط با سفر هیات پارلمانی اروپا پس از شش‌سال بودند وقتی با هجمه‌‌ها مواجه شدند به جای قبول آنچه انجام شده بود ناگهان خود را عقب کشیدند. به جای آنکه قرص و محکم پاسخ دهند و از منافع ملی کشور و آنچه که به خیر و صلاح بهبود روابطمان با اتحادیه اروپاست به دفاع برخیزند متاسفانه با یک نهیب جبهه پایداری‌ها درون مجلس و بیرون مجلس، هریک انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفتند. شاید تندروها نخواهند بدانند اما آیا مسوولان وزارت‌خارجه و کمیسیون سیاست خارجی مجلس از اهمیت رابطه با اتحادیه اروپا بی‌اطلاعند؟ در آن‌صورت چرا به جای سکوت و متهم‌کردن یکدیگر از آنچه صورت گرفته، همان توضیح رسمی را بیان نکردند که اینها شهروندان آزاد به شمار رفته و هنرمند و حقوقدان هستند و نظام ما از چنین دیداری، هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    16 2
    این کارها براشون ذره ای منفعت نداره . مشتی ورشکسته سیاسی بیشتر از این نباید ازشون توقع داشت .
  • جعفر IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 17
    آقاي دكتر نون خوردن شما هم همين است
  • علامز IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 3
    آقا اگه اين دوستان قد شما مي فهميدن كه ما مشكلي نداشتيم الان تو مملكت . اينو دوست دارن يكي سر كار باشه كه از الهام و هاله براشون حرف بزنه . دلشون با اميد نيست اسنا هاله رو دوست دارن .
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    14 2
    كلا آقايون دنبال فرصت هستند براي حمله
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 1
    مرسی دکتر
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    13 1
    يكي از بهترين وزراي بعد از انقلاب دكتر ظريفه، بعيده آقايون جرات استيضاح يا كنار گذاشتن ايشان رو داشته باشن هرچند ثابت كردن هرچي كه مردم ازشون راضي باشن اينها ازشون ناراضي ان!
  • اسی RO ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 1
    دوستان یعنی به نظر شما این مملکت درست میشه ...؟!
  • اسکندر A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 1
    چون تندروها پشتوانه مالی و امنیتی قوی و البته تریبون های متعدد در اختیار دارند ... خوب خطر داره حسن...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 0
    من نمیدانم نمایندگان محترم چگونه فکر میکنند. ایا جز این است با این کارشان خیلی به ان هیات اروپایی و ان دو فرد پروبال میدهند . یعنی واقعا نمایندگان مجلس تا این حد بیکار هستند تا به این مسئله سخیف فکر کنند. یعنی هنوز شک دارند این نمایندگان که آبرو اعتبار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با ابن کارهای میکروسکوپی تکان نمیخورد. جمع کنید این افکار سخیفانه را دوستان
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 5
    در این روزها که برنامه های طنز صدا و سیما کم شده و دیگر تقریبا تولید نمی شود بهتر است از این استاد علوم سیاسی به سیما دعوت شود تا درباره تاریخ و اقتصاد و جامعه شناسی و روانشناسی سخن بگویند تا جبران کمبود در آن زمینه بگردد. واقعا سخنان این فرد از جوک و طنز برای خنداندن مردم بیشتر ارزش ندارد! اخیرا بیان داشته است که رضا خان برای اینکه زنان بر سر کار بروند کشف حجاب نموده است!