۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰

محمدرضا نوروزپور

ادعای اردوغان درباره نقش کشورهای خارجی در بحران پدید آمده در ترکیه که ارتباط مستقیمی با تعامل اقتصادی این کشور با ایران در شرایط تحریم دارد، بی ربط نیست. آنچه امروز در حال بزانو درآوردن یا تضعیف شدید حزب اسلامگرای رجب طیب اردوغان است را می توان ملغمه ای از برخی عوامل دانست که عناوین آن را به شرح ذیل می توان برشمرد:
-اشتباهات داخلی از جمله بروز فساد و مسابقه در سوء استفاده از شرایط حاکم بر مناسبات تجاری ایران-ترکیه در اثر وضع تحریم‌ها و نبود کفایت لازم برای مدیریت این مناسبات که به هرحال به دلیل وجود شرایط تحریم، باید خارج از چارچوب های رایج انجام می شده و ضریب بروز خطا و فساد در اینگونه مواقع بیشتر است.
-نقش سرویس های جاسوسی برخی کشورها که تواما از متضرر شدن ایران و دولت اخوانی ترکیه منتفع می شوند،در برملا کردن جزئیات این فسادها و دمیدن در آن و تبدیل کردن آن به یک بحران. اسرائیل، بخشی از سازمان سیا که تحت تاثیر لابی صهیونیستی عمل می کند، سازمان استخبارات سعودی، عوامل اطلاعاتی روسیه و احتمالا همکاری برخی افراد و گروه های یک یا دو کشور دیگر- قابل حدس- با سرویس های جاسوسی اصلی دخیل در این پروژه و اعطا یا فروش اطلاعات ریز مربوط به نحوه تعامل اقتصادی و بازرگانی بین ایران و ترکیه. البته در این بین باید توجه کرد برخی از افراد مرتبط با این شبکه، چه در داخل ایران، چه در ترکیه و یا آذربایجان ممکن است بنا به منافع شخصی یا گروهی خود و یا به سبب بروز اختلافات درونی و انتقام گیری های سیاسی یا صنفی، دست به افشاگری زده باشند و از این طریق، خوراک مناسبی در اختیار سرویس های اطلاعاتی خارجی گذاشته باشند بدون آنکه مزد آن را گرفته باشند.
-اعتماد محض و بی چون و چرای رجب طیب اردوغان به واشنگتن با این خیال که همواره از حاکمیت اسلامگرایان معتدل اخوانی در ترکیه حمایت خواهد کرد و درس نگرفتن از تحولات مصر، غافل از اینکه آمریکایی ها استاد بکار گیری همزمان گزینه های کاملا معارض با یکدیگر هستند. به این معنی اردوغان باید بداند که آمریکایی ها درست به همان اندازه که از اخوانی ها حمایت می کنند به همان میزان به گزینه های دیگر نیز فکر می کنند، تااگر شرایط اجازه داد، بهتر از آنها را برای رسیدن به قدرت حمایت کنندو روی کار بیاورند.
-محاسبات اشتباه در تشکیل محورهای منطقه ای و فرا منطقه ای و اعتماد به عربستان و قطر و بدتر از همه ارزیابی های غلط از حکومت بشار اسد
-بهره برداری از این پروژه توسط مخالفان توافق نامه ژنو که سعی دارند به هر قیمتی نزدیکی ایران و آمریکا و توافق هسته ای را به شکست بکشانند. با ایجاد این بحران هر دو کشور ایران و ترکیه هم اکنون تحت فشار قرار گرفته اند. نقش دیوید کوهن معاون خزانه داری آمریکا بعنوان یکی از شخصیت های ذی نفوذ آمریکایی مرتبط با لابی صهیونیستی که از مدافعان تحریم های بیشتر علیه ایران است در این زمینه مثال زدنی است.
-مخالفان قدرت گرفتن مجدد ایران در منطقه و مخالفان شکل گیری محور جدید ایران - ترکیه که احتمال شکل گیری آن پس از توافق نامه هسته ای ژنو و تمایل آمریکا برای نزدیکی به ایران ترس شدیدی را به جان عربستان سعودی، روسیه و اسرائیل انداخته است. نزدیکی زمان افشای این رسوایی با قرار سفرهای دیپلماتیک مقامات ایران و ترکیه به پایتخت های یکدیگر می تواند موید این ادعا و در جهت ایجاد مانع برای گسترش روابط دو کشور تلقی شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    66 5
    وقتی فساد مالی به این حجم رو میکنن رو کنندگان آن میشن بد - حالا یه چیزی هم مدعی میشیم که چرا چپاولگری آقازاده های ایرانی رو رو کردید - خیلی چالبه
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      12 4
      دوست من هیچ فساد مالی در کار نبوده همه ماجرا سر لو دادن روش های غیر متعارف و خارج از چارچوب بانکی پول رساندن به ایران هست. ایران گاز فروخته پولش رو از روش هایی اینچنینی گرفته و اونها هم اسکونت این کار رو برداشتن. کاری که چینی ها هم گفتن می کنم اما پول رو گرفتن خوردن یه اب هم روش لااقل ترک ها اینقدر مرد بودند که اسکونت خودشون رو برداشتن ولی اصل پول رو دادن به ایران. این ماجرا رو رقبای اردوغان به کمک اسرائیلی ها و روس ها که از اردوغان خوششون نمیاد لو دادن و این رسوایی رو درست کردن.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 22
    از داخل ایران فروختنش هم روحانی رو بزنن هم اردوغان رو
  • vahid A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    16 57
    نمیدونم چرا همه فکر میکنن رابطه ایران و آمریکا به ضرر کشورهای منطقه است و یا برداشتن تحریمها کشورهای منطقه رو فلج میکنه. نمیدونم چرا اینطوری بار اومدیم که همیشه "توهم توطئه" داشته باشیم و هزاران چرای دیگه. به نظر من رابطه ایران و آمریکا 80 درصد به ضرر ایرانه چون اولا ایران که پرچمدار مبارزه با آمریکا در منطقه و جهان بود و با این شعار تونسته بود کلی طفدار تو دنیا مخصوصا کشورهای عربی ردیف کنه حالا دیگه از این وجهه قهرمانانه خبری نیست حالا صرف نظر از حمایت رژیم اسد. ثانیا آمریکا با پشت کردن به متحدین منطقه ای خودش یک درس بزرگ رو نادانسته به اونها داد و اون این بود که "رو من زیاد حساب نکنین و سعی کنین رو پای خودتون وایسین"، نمونه اقدامات را میتوان اقدام عربستان برای تشکیل یک اتحادیه و ارتش دید.
    • بی نام EU ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      49 4
      "ایران با شعار مبارزه با امریکا تونسته کلی طرفدار تو دنیا و مخصوصا کشورهای عربی ردیف کنه"!!!!عمو مثل اینکه خوابت خیلی سنگینه یا شاید هم زیاد هز حد تلوزیون اقای ضرغامی رو پیگیری میکنی!!میشه دوتا از این طرفدارها رو نام ببری تا ما هم بشناسیمشون؟!شاید منظورت ملت دوست و برادر و تاثیر گذار؛جزائر کومور؛باشه که دولت قبلی میلیارد میلیار بهشون باج میداد تا بلکه دو کلام از ایران طرفداری کنند اخر سر هم تو قطعنامه اخیر حقوق بشر سازمان ملل به ضرر ایران رای دادند!!در مورد کشورهای عربی هم که اصلا جای بحث نداره!!کیه که ندونه به خون ایران و ایرانی تشنه هستند؟!اینطور که معلومه شما خودت از همه متوهمتری!!
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      51 4
      شما با آقاي" ب. ز" نسبتي نداريد؟ آخه به نظرم مياد داريد از رفع تحريم ها متضرر ميشيد وناراحت هستيد؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      5 3
      آقا وحید که فکر میکنی ایران کلی طرفدار تو کشورهای عربی ردیف کرده ، میشه لطفا بمن بگی چه اتفاقی ظرف دو سال گذشته واسه حماس افتاد ؟ چی شد یه دفعه غش کرد تو بغل ترکیه و قطر و مصر ؟ حماس که دیگه طرفدار دو آتیشه ایران بود چی شد پ ؟ نکنه چون دلارهای نفتی نمیومد یه دفعه با اردوغان اینا حال کردن . یادته گفت اردوغان رهبر مسلمونای جهانه ؟ واقعا فکر میکنی ایران خیلی طرفدار داره ؟
  • مسعود -ر A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 21
    واسه اینکه کشورشون اروپایی بشه به هر کاری دست میزنن. اروپایی شدن یعنی چی؟! با فرهنگ زندگی کردن مهمه، ماهیتش مهمه، حالا اسمش میخواد اروپایی باشه یا اسلامی. به امید اینکه کشورشون اروپایی بشه همه اصالت و فرهنگشونو دارن تغییر میدن خوب معلومه فرهنگ اساس هر چیز دیگه ایه. اون تغییر کنه همه چیز تغییر خواهد کرد.
  • بی نام EU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    69 8
    خیلی جالبه!!اردوغان از طرف ایران و به خاطر ایران و جابجایی پولهای بانک ملی ضربه خورده و تشت رسواییش از بام افتاده اونوقت اقایون مقاله مینویسند و دلیل این ضربه رو رابطه و اعتماد ترکیه به امریکا و اروپا معرفی میکنند!!نمیدونم چرا پای ایران تو هر کشوری باز میشه غیر از دردسر و قاچاق و پولشویی و بی ثباتی(چه اقتصادی و چه اجتماعی)هیچ دست اورد دیگه ای نداره!!انگار میخواد کل دنیا رو از این نعمت وافری که مردم خودش رو درگیرش کرده بی نصیب نذاره!!
    • farid IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      15 31
      سلام چرا نمیگویید اردوغان از همپیمانی با اسرائیل یا کمک به مخالفان دولت سوریه یا حمایت کامل از تکفیریها و عوامل عربستان ضزبه خورده روابط ایران و ترکیه در 2 سال اخیر بدترین حالت را داشته
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 7
    این تحریمها تنها حسنی که دارد دوست و دشمن واقعی را کاملا مشخص می کند.در این تحریمهای نا عادلانه وشرم آور کدام کشود کوچکترین اعتراضی نمود؟. همه جهان در دام حقه کثیف سهیونیسم ها کثیف افتاده اند. میبینیم که در خارج هیچ همراهی ندارم .اما در داخل ببینیم که فشاراین تحریم ها کمر چه کسانی را خم می کند ودر عوض شکم چه کسانی را گنده و گنده تر می کند؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    41 3
    همیشه پای یک ایران هسته یی در میان است !
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 16
    کار اسراییل بود
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 1
    چرا ما را می نگین عروس خوشگل و نجیب گیرمون امد .
  • kamyar A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    17 0
    محض اطلاع امروز اقای ضراب گفت من کارمند بابک زنجانی بودم واسه پول نفت!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 9
    این اردو غان با کار های که در سوریه کرده بود باید این بلا سرش میامد
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 3
    خدایا ایران را از بلای توهم که دچارش شده هرچه زودتر نجات بده.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    7 2
    از مافیا های ایرانی عزیزم
  • یه نفر IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 0
    دوستان این لایکهارو یه نگاه بکنید