اعتماد گفت وگویی با ناصر هادیان، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران علت پافشاری سنا برای وضع تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را از وی جویا شده است.

 

*در داخل امریکا نیروهای متعدد و متفاوتی وجود دارد که در حال منازعه با هم هستند و این دعوا در سنا متبلور شده است. نیروهای طرفدار اسراییل لابی خیلی قدرتمندی دارند که مرتب برکنگره فشار می‌آورند و می‌خواهند که فشار به اندازه‌یی باشد که دولت امریکا مجبور شود در مذاکرات نهایی مطالباتی را بگنجاند که تقریبا توافق را غیرممکن کند.
البته آنها تحلیل‌شان این است که تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره نشانده است و فکر می‌کنند با تحریم‌های جدید و گسترده‌تر ایران به خواسته‌های حداکثری آنها تن خواهد داد. البته چنین تلقی اشتباه محض است.


*ما نمی‌گوییم تحریم‌ها موثر نبوده است. موثر بوده اما تنها عامل نبوده است. شرایط و مسائل دیگری چون بر سر کار آمدن دولت دکتر روحانی و تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌یی با ارزیابی مجدد از وضعیت ایران و منطقه بین‌الملل باعث شد ایران بر سر میز مذاکره بنشیند و توافقنامه‌یی را امضا کند. البته غیر لابی‌های اسراییلی، نیروهای دیگری چون طرفداران منع اشاعه هسته‌یی و همچنین نیروهای طرفدار هژمونی امریکا هستند که این فشارها را اعمال می‌کنند. این سه گروه همواره بر کنگره فشار می‌آورند تا چنین لایحه‌یی را تصویب کند. البته درباره موضع تند اسراییل علیه توافق اخیر هم باید گفت اسراییل به سه دلیل این موضع تند را علیه توافقنامه اتخاذ می‌کند.

1- با این فشارها مذاکره‌کنندگان امریکایی هنگام مذاکره سقف و کف تقاضاهایشان را بالا می‌برند. پس اسراییل ضرر نمی‌کند.

2- اسراییل با این موضع تند می‌تواند اگر فردا اتفاقی افتاد بگوید ما که از قبل پیش بینی کرده بودیم. اما اگر اتفاقی نیفتد هیچ‌وقت تقصیری را به عهده نخواهد گرفت.

3- در قبال اینکه نهایتا با اکراه رضایت خود را اعلام کند، از امریکا امکانات نظامی و امکانات امنیتی و غیره خواهد گرفت.

*دعوای جدی است. 26 سناتوری که این طرح را ارائه کردند؛ افرادی جدی و متاثر از تقاضاها و خواسته‌های اسراییل هستند. بنابراین دعوا واقعا جدی است و ساختگی نیست. ما می‌توانیم بگوییم که ما یک شکافی را در میان نخبگان و سیاستگذاران امریکا ایجاد کرده‌ایم و این دستاورد زودرسی است که نصیب ما شده.
* در حال حاضر دولت اوباما بسیار جدی ایستاده و این را به نفع خود می‌داند. همانطور که آقای اوباما و کری استدلال‌هایی را عنوان کرده‌اند که بسیار جالب است. اگر آنها را تحلیل محتوا کنیم متوجه می‌شویم که به چه مطالبی استدلال و استناد کرده‌اند که نباید تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب شود. و این امکان خیلی خوبی را به ما می‌دهد که در سطح بین‌المللی و در داخل خود امریکا جهت تعمیق این شکاف به نفع طرفداران توافق و صلح فعالیت کنیم. پس نخست ما می‌توانیم بگوییم یکی از نتایج زودرس این توافق، تغییر فضای بین‌المللی به نفع ما بوده است. همین‌طور در داخل امریکا شکافی را در بین سیاستگذاران ایجاد کرده‌ایم. من از هم‌اکنون صدای ترک این اجماع بین‌المللی علیه ایران را می‌شنوم. وقتی 19 شرکت و افراد را تحریم کردند حتی لاوروف نسبت به آن واکنش نشان داد. موضعی که لاوروف گرفت بسیار جالب بود چون آن را خلاف روح توافقنامه می‌دانست.

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    راست میگه بنده خدا!!!! به خاطر تحریمها نیست!!!! اگه مردم از گشــــــنگی هم بمیــــــــرن دولتمردان ما لابد ککشون هم نمیگزه!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    میشه بگی پس چی باعث شده؟؟؟؟؟؟؟؟ بست نیس بلف زدن؟ اگه نمیرفتین مذاکره الان سقوط کرده بودیم
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    5 0
    صد در صد!
  • asad A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    بر منکرش لعنت
  • بابک IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    تو راست میگی تو خوبی!
  • بی نام GB ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    اینم از اون نظرات خنده داره ...
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    په نه په. به خاطر رضاي خدا و خلقش بوده!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    اره تو راست میگی
  • علی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    اتفاقا واقعیت مطلق هست
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    پـــــــــ نــــــــــــ پــــــــــــــــ به خاطر صرف شیرینی و دورهم جمع شدن بوده!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    بچه یکساله فهمید که تحریم عامل اصلی بوده چون وقتی که بچه 2ماه بود پوشکش 5هزار تومان بود و مامان جونش هر سه ساعت عوض می کرد و حالاهمان پوشک شد 12تومان و مامان جون جونش هر8ساعت همرا با شربتش عوض می کند
  • جواد IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    39 2
    عزیزم فقط تحریمها ما رو پای میز مذاکره کشوند ،شک نکنید.گفتن خزانه خالی هم تأثیر داشت.
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    شما که راست میگی !!!!!!
  • بدبخت A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    دقیقا تحریمها باعث شد مذاکره کنیم. بطور کلی ما زیر بار زور نمیریم مگر سنبه خیلی پر زور باشه!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    گاهي اوقات خيلي خوبه كه عاشق غرور خودش را بخاطر معشوق زير پا بگذاره شما كه ميگوئيد عاشق مردم هستيد چگونه عمل ميكنيد مردم زير اين همه فقر و فلاكت له شده اند چشم و گوش خود را باز كنيد و ببينيد
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    8 0
    برعکس!! حقیقت محض است!
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    28 0
    شما کاملا صحیح می فرمایید اشتباه محض نیست یک واقعیت است.
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    تحليل ايشان زياد صحيح نيست زيرا. فشارهاي اقتصادي. با توجه به. خسارات وارده دولت قبلي. موجب. موافقت. جهت شركت در مذاكرات بود
  • رضا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 1
    وقتی رئیس دولت بفرماید "خزانه خالی است". وزیر دولت بفرمائید "آمریکا از چند تا تانک ما نمی ترسد و می تواند کل سیستم ما رو فلج کند" و... با این ادبیات خودمان را تضعیف و طرف مقابل را قوی تر جلوه دادیم. فقط تحریمها ما رو پای میز مذاکره کشونده در غیر اینصورت ما چه نیازی به مذاکره داریم. از طرفی آمریکا توافق را نقض میکنه و تحریم جدید اعمال میکنه ما خیلی راحت می گوییم که چیزی نقض نشده و دوباره پای میز مذاکره مینشینیم. خوب طرف مقابل چه فکری میکنه؟!...
  • امیر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    اصلا در این مورد بحث نکنید.بعضی وقت ها آدم فکر میکنه، اون موقع بحث کردن لازمه، ولی بعضی وقتها آدم مطمئنه. خوب معلومه که اثرات تحریم ما رو به پای میز مذاکرات کشونده.
  • علی A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    اگر دولت قبل کارا به تحریم نکشانده بود... میتوانستیم همانند سال 84 با سیاست و بدون اینکه تحریم شویم سر بلندانه اهدافمان را پیش ببریم اما انگار دولت قبل ماموریتی داشت ( اعمال تحریم) تا کا را برای غرب آسان کند تا سیاستمداران ما نتوانند بدونه هیچگونه باجی به غرب منافع کشور را دنبال کنند خدا را شکر که خائنین به آرمان انقلاب و ایران روز به روز مشخصتر میشوند