چندی پیش و پس از انتخاب محمدرضا باهنر به دبیرکلی جبهه پیروان خط امام و رهبری او در کنفرانس خبری خود گفت که اصولگرایان فعالیت​هایشان را برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین ،این در حالی است که به نظر می رسد در جبهه مقابل یعنی اصلاح طلبان هنوز فعالیت جدی​ای در این باره آغاز نشده است. به همین بهانه در گفت و گویی از حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام ( از تشکل های سیاسی اصلاح طلب) درباره فعالیت های اصلاح طلبان درباره انتخابات مجلس پرس و جو کردیم که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

آقای قزوینی  اصلاح طلبان چه زمانی و با چه ساز و کاری می خواهند برای انتخابات مجلس آینده فعال شوند؟

سوال درباره نحوه حضور و فعالیت​های انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به لحاظ زمانی زود است. در بسیاری از کشورهایی که سازوکارهای انتخاباتی مشخص است و فضای طبیعی انتخابات حاکم است بحث​های معطوف به ائتلاف​ها در انتخابات​ها تا آخرین روز​ها ادامه پیدا می​کند. طبیعی است در کشور ما که شرایط خاصی حاکم است این وضعیت تشدید پیدا کند. در این سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی می​گذرد همواره انتخابات معطوف به شرایط سیاسی روز بوده است و شما نمی توانید از چند ماه قبل برنامه ریزی کنید. نحوه حضور در انتخابات​ها با توجه به تغییر مدام آرایش سیاسی کشور، تشکیل گروه​های سیاسی جدیدی که در آستانه انتخابات ها به وجود می آیند و همچنین نحوه برخورد حاکمیت با جریان​های سیاسی، مدام تغییر می​کند. بنا بر این نمی​توان از الآن درباره این موضوع، اینکه چه سازوکاری اندیشیده می شود و اینکه چه ائتلافی شکل خواهد گرفت صحبت کرد.

اما چند روز پیش آقای باهنر گفتند که اصولگرایان برای انتخابات مجلس فعال شده اند. فکر نمی کنید اصلاح طلبان هم باید فعالیت های خود را آغاز کنند؟

دوستان اصولگرا به سه جریان تقسیم می​شوند. جریانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازنده مطلق بودند، جریانی که بازنده بودند اما بعد از انتخابات بنا را بر همکاری با دولت گذاشتند و جریانی که از اول از آقای روحانی حمایت می​کردند و به نحوی برنده انتخابات بودند. جریان اصولگرا از هم اکنون دچار اختلاف و شکاف عمیق هستند و با مسایل حادی روبرو هستند و تا انتخابات مجلس این مسایل حادتر هم خواهد شد. این اظهار نظرهایی که می​کنند به چند دلیل است. گاهی می خواهند تصویری از هماهنگی را در میان خود به نمایش بگذارند. گاهی به این منظور گفته می​شود که جریان اصلاح طلب و تحول خواه را را به تکاپو بیندازند. جریان اصلاح طلب در 20 سال اخیر کمتر حرف زده است. اگر اختلاف نظر یا سلیقه​ای هم در میان بوده است یا اگر کسی نظر مخالفی هم داشته است کاری نکرده که یک شکاف عمیق ایجاد بشود. البته گاهی کیهان، صدا وسیما و برخی رسانه های دیگر سعی می کنند اینگونه نشان دهند که اختلاف وجود دارد. اما در مجموع افکار عمومی در مواجهه با اصلاح طلبان با تشتت و چند دستگی مواجه نیست. ما حتی گاهی می بینیم که برخی سعی می کنند اصلاح طلب مصنوعی درست کنند اما افکار عمومی این ها را باور نمی کند. اتفاقی که برای مجلس رخ خواهد داد بستگی به آرایش سیاسی جامعه  دارد. تغییرات عمیقی در لایه های مختلف جامعه افتاده است. البته البته اصلاح طلبان تکلیفشان با خودشان مشخص است. بحث ها بیشتر بر سر همکاری با  جریان های دیگر است. جریان​های اعتدالگرایی که  معتقدند باید آرامش در جامعه حاکم شود، فضای جدیدی در سیاست خارجی ایجاد شود و ...

یعنی می خواهید بگویید که بیشتر بحث بر سر نحوه تعامل با حامیان دولت است؟

می خواهم بگویم که فعالیت اصلاح طلبان بستگی به آرایش سیاسی زمان انتخابات دارد. دولت آقای روحانی محصول تحول عمیقی است که در جامعه رخ داده است و اعتدال شعاری است که جامعه پذیرفته است و این ها مسیر آینده را روشن خواهد کرد.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    27 3
    مردم در فکر چگونه سیر کردن شکمشونند بعد اقایان در چه فکریند؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    24 2
    به امید پیروزی اصلاح طلبان در مجلس..عارف حمایتت میکنیم
  • ع هومن A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    25 2
    رای ما به اصلاحات در انتخابات مجلس بعدی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    20 2
    دکتر عارف رو باید رییس مجلس کنیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    11 7
    سمنان:کواکبیان
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 0
    اصلاح طلبان باید پشت سر خاتمی و عارف وارد انتخابات مجلس شوند