انتخاب نوشت:

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" در مقاله ای به بررسی سیاست های عربستان برای مقابله با قدرت روز افزون منطقه ای ایران، پس از شکست سیاست هایش در سوریه پرداخته و نوشت: آل سعود در این راه، دو گزینه ائتلاف با رژیم صهیونیستی و ائتلاف نظامی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در پیش رو دارد که اگرچه احتمال روی آوردن آن به گزینه دوم بیشتر است اما در آن صورت نیز، قادر به رقابت یا مقابله با ایران نخواهد بود.

عبدالباری عطوان افزود: بی تردید آمریکایی ها در دو ماه گذشته دو شوک بزرگ به حاکمان عربستان وارد کرده اند که اولین مورد آن در مخالفت با اقدام نظامی علیه سوریه - به دنبال بحث مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی- تجلی یافت و دومین شوک نیز ناشی از توافق امریکایی ها و غرب با ایران در زمینه هسته ای به جای اقدام نظامی، بود. اما موضوع مورد بحث ما، توانایی سعودی ها برای تحمل این مسئولیت و مقابله با قدرت رو به رشد ایران به تنهایی و نیز مقابله با آن در سوریه، لبنان، عراق و یمن است؛ به ویژه که ایران قادر است جنگ را به داخل عربستان بکشاند و رژیم آل سعود را در تنگنا قرار دهد.

وی نوشت: حکام آل سعود [در تعامل با ایران] دو گزینه در پیش رو دارند که می توانند از آن استفاده کنند و این امر از رصد برخی تحرکات سیاسی و دیپلماتیک در روزهای گذشته مشهود است. گزینه اول، ائتلاف با رژیم صهیونیستی در نتیجه تشویق آمریکا و نادیده گرفتن کلیه محظوریت های دینی در این باره - مشابه اقدام بی سابقه و گستاخانه آل سعود در سال ۱۹۹۰- است. عربستان در جریان این اقدام گستاخانه، ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا را به منظور خارج کردن نظامیان عراقی از کویت در خاک خود پذیرفت. ممکن است این بار نیز علمای دینی سعودی با ذکر این سابقه، ورود به ائتلاف خطرناکتر و گستاخانه تر با اشغالگران صهیونیست را توجیه کنند.

به نوشته عبدالباری عطوان، دیدار اخیر ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان با مسئولان صهیونیست در نشست سیاست جهانی در موناکو و مصاحبه وی با روزنامه صهیونیستی معاریو یکی از تمهیدات این ائتلاف است. از نشانه های این ائتلاف می توان به کثرت اخبار منتشره درباره دیدارهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مسئولان امنیتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دعوت از شیمون پرز رئیس رژیم اشغالگر قدس برای سخنرانی تلویزیونی در افتتاحیه دیدار امنیتی مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد. این سخنرانی در پشت درهای بسته در ابوظبی و کف زدن های متوالی برای پرز با حضور نماینده عربستان - که گفته می شود سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به نمایندگی از آن کشور در این نشست حضور داشته است- انجام گرفت.

سردبیر سابق روزنامه القدس العربی، گزینه دوم پیش روی عربستان را ائتلاف نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تشکیل پیمانی مشابه پیمان ناتو با حمایت و کمک تسلیحاتی غرب می داند؛ به ویژه که اولین فردی که خواستار تشکیل چنین پیمانی شد چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا بود که در نشست گفتگوی منامه در دو هفته قبل این پیشنهاد را مطرح کرد. این موضوع در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت نیز مطرح شد و دولت اوباما دو روز پس از آن، از اعطای تسلیحات نظامی جدید و پیشرفته به این ائتلاف از جمله سکوی های موشک های پاتریوت، موشک های دوربرد و با برد متوسط دیگر، جنگنده و تسلیحات دیگر خبر داد و "برنادیت میهن" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که "شورای همکاری خلیج فارس، از نظر دریافت تسلیحات آمریکایی وضعیتی مشابه ناتو، سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواهد داشت."

عطوان تأکید کرد: به باور من، عربستانی ها گزینه دوم را یعنی ایجاد یک پیمان مشابه ناتو در خلیج فارس انتخاب کنند اما گزینه دیگر را نیز به طور کامل کنار نخواهند گذاشت و در این باره به مخفی کاری روی خواهند آورد؛ به ویژه اینکه مجموع شمار نظامیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ۲۵۰ هزار سرباز فراتر نمی رود و این در حالی است که [به گفته عطوان] شمار افراد ارتش ایران ۵۴۵ هزار نفر است و در جایگاه نهمین ارتش دنیا از نظر تعداد نیرو قرار دارد. از این رو کشورهای مذکور علاوه بر درخواست دریافت کمک های تسلیحاتی برای دستیابی به برابری و برتری در مقابل ایران، از نظر تعداد نیروها نیز نیازمند دست دراز کردن به سوی طرف سومی هستند.

این نویسنده و تحلیلگر با تجربه خاطرنشان کرد: آمریکا تصمیم به عدم ورود به جنگ مستقیم در خاورمیانه گرفته است و ترجیح می دهد که در پشت پرده بازی کند. اجازه دادن به قدرت های منطقه ای همپیمان واشنگتن، برای دفاع از منافعشان نیز در این راستا است. اولین نشانه عملی این سیاست، جنگ لیبی و سرنگونی رژیم معمر قذافی در سه سال قبل بود.

عبدالباری عطوان افزود: سئوالی که در اینجا مطرح است پذیرش تشکیل پیمان ناتوی سعودی از سوی سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ به ویژه که سعودی ها با عمان و قطر اختلافات شدیدی دارند و سه تن از سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست کویت که در آن تصمیم به تشکیل فرماندهی نظامی پکپارچه گرفته شد، حضور نداشتند.

وی "سال میلادی جدید را سال ماجراجویی و امور غیرمنتظره از سوی مقامات ریاض" دانست و نوشت: کاملا آشکار است که مسئولان عربستانی سیاست سکوت را رها کرده اند و تصمیم به ورود به بحران سوریه به شکل مالی، نظامی و سیاسی گرفته اند و خواهند کوشید که به هر شکلی مانع گسترش نفوذ ایران شوند. اینکه آیا این ماجراجویی ها در نهایت به نفع سعودی ها خواهد بود سؤالی است که ماه ها وسال های آینده، پاسخ آن مشخص خواهد شد اما نباید فراموش کرد عربستان تنها بازیگر منطقه ای نیست بلکه قدرت های پرنفوذی در این منطقه در کنار یکدیگر به رقابت مشغول هستند که نباید آنها را در معادلات نادیده گرفت.

/17220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    53 93
    عوضش ما هیچ متحدی نداریم ولی اونا با پول میتونن همه کار بکنن...
    • کاظم A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      80 12
      اگرمتحدوپول کارسازبوددرجنگ تحمیلی خودرانشان میداد.فراموش نکرده ایم که دههاکشورمتحدصدام بودندوهمین عربها کلیدخزانه اشان راباوداده بودند.ماخداراداریم که بالاترین قدرتهاست.انشاالله شاکراین پشتوانه بینهایت باشیم.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    فقط به تعداد كه نيست به نوع تسليحات هم هست، اصلا چرا جنگ؟!!
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    32 12
    به نظرم بیشتر نوع تاکتیک و مدیریت مهمه تا تعداد...همونجور که حزب الله تونست با تعداد کمش اسراییل روشکست بده...ما ایرانی ها در اکثر جنگ ها دارای تاکتیک و صاحب سبک هستیم..مخصوصا جنگ های چریکی و استتار استثنایی....فعلا جنگ در دنیا در حال فروکش است و صحبت از آن مناسب نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    69 11
    یکی نیست بگه پشه خودش چیه که بالش چیه باشه اونا فکر میکنن مابهشون می خواهیم حمله کنیم درصورتیکه ما ملت صلح طلبی همیشه بوده ایم
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    یعنی شما هنوز نمیدونید الان پیروز جنگ رو تعداد سرباز مشخص نمیکنه؟!
    • حسین A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      18 55
      پس چی مشخص میکنه؟؟!!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    34 9
    مساله تعداد نیروهای نظامی نیست بلکه قدرت در زمینه سیاسی و اقتصادی حرف اول رو می زنه
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    54 4
    سربازی هم شد 24 ماه
    • سعید A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      21 3
      اکی فهمیدند ما داریم میریم سربازی 24ماه کردندش
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    39 4
    به هر حال باید یه خبر جنگی با ایران باشه، یک وقت آمریکا، یک وقت اسرائیل و حالا هم که دیگه این عرب ها. سوال اینجاس که اون همه همواپیمایی که خریدن واسش خلبان دارن یا فقط تجهیزات خریدن !!!!
  • امین IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    61 28
    آمریکا هم 2 برابر ایران سرباز داره !
    • امیلی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      0 0
      چهارصد هزارتا تا کمتر از ایران سرباز داره
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 1
    نوع سلاح کمک خارجی بی تدبیری داخلی تحریم . . پس داره بدون شک
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    18 2
    مثل اينكه يه عده بدشون نمياد يك جنگ ديگه راه بندازند كه اين حرفا رو ميزنن
  • محمود IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    46 28
    به خدا خیلی دوست دارم با عربستان وارد جنگ بشیم .یک موشک بزنیم به اون کارخانه های پتروشیمیش .آخ که چه حالی میده...............
    • پارسا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      4 2
      واقعا فکر میکنی جنگ شوخیه
  • ای جی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    101 7
    اسرائیل علاقه دارد بین ایران و عربستان جنگ رخ بده و قدرت هر دو طرف کاهش پیدا کنه با این کار اسرائیل سود زیادی می کنه ولی امریکا بیشتر علاقه داره که سایه جنگ در منطقه باشه تا خود جنگ
  • بی نام RS ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    17 1
    یعنی نوز بر این باورید که تعداد سرباز تعیین کننده پیروزی در جنگه؟ نخیر آقا الان فقط و فقط سیاست خارجی حرف اول رو در پیروزی کشورها میزنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    10 25
    شاید بتونن با سلاح هایی که از آمریکا خریداری میکنن جلو ما بایستن.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    عربستان سگ كي باشه
    • بی نام MY ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      20 78
      ای بابا چقدر خبرا دیر به ایران میرسه الان چند هفته است که القاعده هماهنگ با سعودی ها مرتب تکرار میکنند که دارند نیرو برای جنگ با ایران (منظم و غیر منظم)آماده میکنند حالا هم که از سیستان شروع کردن بزودی از مرزهای شمالی هم خبرهای خواهید شنید مواظب جنگلها باشید چچنیها دارن میان
  • سعيد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    41 8
    در حال حاضر تعداد نفرات مهم نيست چيزي كه مهمه قدرت نظاميه وگرنه چين تابحال آمريكا رو گرفته بود ولي ميدونه همچين تواني رو نداره،، بجاي فكر كردن به جنگ و مسلمون كشي فكر آسايش و رفاه مردم باشيم
  • جمشيد A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    27 6
    مگر قرار است اينبار با عربستان بجنگيم ؟
  • مهدی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    آن کسی که دست دراز کند به طرف ما آن دست رو قلم میکنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    34 7
    ريشه همه مشكلاتمان از عربستان است
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    50 8
    ایرانیان همیشه صلح طلب بوده اند اما این گستاخی عربستان فرصتی است تا فرزندان ایران انتقام تاریخ را از آل سعود بستانند!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    40 4
    عربستان.......عددی نیست....و هر کشور عربی دیگه....پس الکی بزرگش نکنید......اینا اگر کلی تجهیزات نظامی مدرن هم داشته باشن باور کنید در بکارگیریشون عاجزن.....در دفاع هشت ساله....بیش از 40 درصد از جنگنده های عراق بواسطه خطای انسانی خودشون منهدم شد!
  • جوکر A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 7
    اقا جنگ که دیگه رو در رو نیست.همش میشه بمب و موشک و ... دیگه نفر نمیبینیم .همش اواره که رو سرمون خراب میشه.مهم امکانات نظامیه. تازه ارتش ایران نزدیک به 70 میلیون نفره پس مقابله باهاش خیلی سخته.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    36 8
    هنوز بچه اید !!!!
  • بی ناک A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    119 5
    زنده باد ارتش ایران
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    80 7
    این عرب های تن پرور یک میلیارد سریاز و امکانات داشته باشن هم هیچ پخی نیستن .....
  • عبدالله A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    10 6
    تروخدا ول کنید /دیگه دوران سربازم 5 برابر جمعیت توست و سربازت 1 برابر جمعیت کودکان من گذشته...اون مال دوران جنگ تن به تن بود نه الان قرن 21 هستیم ...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    78 13
    کاین ملخ خورها هم دیگا خیلی پر رو شدن باید بزنیم بترکونیمشون.
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    95 9
    ۲۵۰ در مقابل ۵۴۵ هزار خوش خیال هستند یکی نیست بهشون بگه هر ایرانی 100 تای شما عربارو حریف
  • افرین IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    39 5
    معلومه باید دوبرابر باشه وقتی خدمت اجباری باشه...
  • بی نام NZ ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    72 13
    مگه زمان امپراتوری بیزانس هست که به تعداد سرباز باشه ...! الان فاکتور های دیگه تعیین کننده قدرت نظامی هست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 30
    عزیزم به تعداد سرباز نیست که! متاسفانه از نظر کیفی و کمی حتی امارات هم از ما سرتره مخصوصا از نظر نیروی هوایی. بجای خیالات به فکر رفع این مشکلات باشیم.
    • بی نام EU ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      11 19
      اطلاعات نظامی شما در حد روزنامه هاست.
  • امین A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    21 4
    با اسرائیل ، بدون اسرائیل ، با امریکا ، بدون آمریکا ، این عربای شکم گنده در حدی نیستن که جدی گرفته بشن ، خیلی جالبه واسه اکثر تجهیزات پیشرفته نظامی که از امریکا و اروپا گرفتن خودشون اپراتور ندارن ، اپراتوراشون هم از امریکا و کشورای دیگه گرفتن ...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    78 5
    نمیشه کشورمون ورداریم ببریم یه جای دیگه؟سمت شرق اسیا...از همسایه ها راضی نیستم
  • سرباز پیر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 0
    در مباحث نظامی امروز جهان نیروی انسانی (سرباز ) جایگاه خیلی مهمی ندارد و بیشتر بر مبنای جنگ افزارها و متحدان سرنوشت جنگ مشخص می شود . اگرچه در ایران عزیز ما مردم نشان دادند که از هیچ کوششی برای محافظت از خاک خود دریغ ندارند. لذا صحبت در خصوص تعداد سربازان خیلی منطقی به نظر نمی رسد
  • نظامی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 9
    تعداد سربازان مهم نیست ، مهم کارآمدی و آموزش سربازان هست که فکر کنم کشورهای خلیج از ما سرترند و سربازانشون بجای نگهبانی و آب دادن تیر برق دارن آموزش های علمی میبینند اونا سربازاشون مث ما تو فلاکت زندگی نمیکنه دارن تو رفاه آموزش می بینند
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    25 8
    545هزار نفر فقط ارتشی داریم اگه بخوایم سپاه و بسیجم حساب کنیم بالای چند میلیون میشه اگه اشتباه نکنم
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 1
    الان جنگ به سرباز بودن اون کشور نیست به تکنولوژی و تجهیزات موشکی اون کشور بستگی داره ! قرون وسطی که نیست
  • خلیج فارس A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    40 10
    اونا قبلا سگ هارتری داشتن علاوه بر همپیمانان خلیجی خود ناتو و شرق رو در اختیار داشت و همچنین با قدرت ان روز ایران اما نتونست غلطی بکنه... حالا که دیگه روزای فلاکتشون است و ما ارتش اول دنیا رو داریم 20 میلیون تازه نفس
  • ali A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    26 4
    اين نويسنده مثل اينكه از ارتش 20 ميليوني ما يادش رفته بنويسد
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    21 5
    حالا درسته هركشوري غلط ميكنه به ما حمله كنه اما زمان ناپلئون تعداد سرباز مهم بود نه الان ! اف 16 و 22 و آواكس ها چند تاست !‌
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    27 1
    مگه قدرت نظامی فقط به تعداد سربازاست!!!
  • سید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    35 6
    عربستان کوچک تر از ایناست که بخواد در برابر ایران عرض اندام کند. انشا الله بزودی مرگ تمام وهابی های سلفی فرا برسه
  • ایرانمهر A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    18 3
    عربستان هیچ گاه نتوانسته نفرتش را از ایران پنهان کنه ، علیرغم اینکه ایران همیشه حسن نیت خودش رو نشون داده و حتی در بسیاری از موارد و به منظور حسن روابط و احترام و ... از حق خودش کوتاه آمده ولی متاسفانه آنها همیشه بطور کل همیشه و بدون هیچ دلیل منطقی با ایران خوب نبوده و نیستی و نابودی ما رو می خواهند . ولی بدون شک مردم ایران از دولت و حکومت انتظار دارند دیگر بیشتر از این اجازه بی حرمتی به آنها داده نشود . چرا که هرچه در مقابل دشمن عقب نشینی کنیم ، بقول فرمایش بزرگان ، دشمن جریح تر می شود .
  • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    19 6
    تازه ارتش بیست میلیونیو یادشون رفت بگن
  • فرزین خالقی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 3
    یکی به ایشون بگه توان فقط به شعار نیست به تجهیزات نظامی به شرکای نظامی به عقل سلیم هست که متاسفانه کیهان نداره من نمیدونم چرا کیهان همش دنبال جنگه جای دوستی
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    19 0
    یاد بازی جنگ های صلیبی افتادم!!!
  • حسین ت IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    17 16
    کسی میدونه همین امارات یا عربستان چندتا هواپیمای فوق پیشرفته دارن ؟؟ اون موقع جواب سوال بالا خودتون میگیرید ..
  • حپسد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 15
    باید آماده شویم امروز همه دنیا بر علیه ما هستند عربها اسرائیل و آمریکا و اروپا بر علیه ما عمل میکنند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 5
    جاااااااااااااااااااااان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    17 13
    مگه زمانه جومونگه که تعداد نفرات مهم باشه؟؟!!! الان هرکس جنگ هوائی را ببره برندست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 4
    اصلا حرف زدن در مورد جنگ باید با احتیاط بسیار باشد... شوخی که نیست...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 0
    عربستان هرگز جرات درگیری نظامی نه تنها با ایران که حتی با عراق و یمن را هم ندارد! اینها جماعت بزدلی هستند که فقط پشتشان به امریکا گرم است. اگر جنگ بشود (که امیدوارم نشود) آنها با پولهایشان، تفنگ داران امریکایی و ناوها و هواپیماهای آنها را ساپورت خواهند کرد و خودشان پا به میدان نخواهند گذاشت. بهترین سیاست با عربستان تنش زدایی است. روابط معقول چاره کار است. هیچکس از جنگ سود نبرده.
  • مجتبی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 2
    ببین به کجا رسیده ایم که باید با عرب ها سرو کله بزنیم !!!
  • حسین A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    22 3
    یعنی واقعا داره بوی جنگ میاد؟!!!یا دارن خر کباب میکنن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 7
    این تازه ارتشه نیروی سپاه و بسیج رو هم اضافه کنید
  • شهروند A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    43 7
    هیچ کشوری روی این کره خاکی توان مقابله با ایران را ندارد، نه بخاطر عدم توانایی نظامی بلکه بخاطر هزینه و عواقب جبران ناپذیر هر نوع تجاوز به این کشور. پاینده باد ایران
  • بی نام US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 1
    عربستان که هیچ وقت خودش نمی جنگد که تعداد نفرات را مقایسه می کنید. اولا که آنها کلی از این آشغالهای تندرو تو همین کشور همسایه ما آموزش داده اند که به خاطر پول برایشان می جنگند. ثانیا الان تکنولوژی نظامی حرف اول را می زند حداقل در جنگهای کوتاه مدت. یک نگاهی به خریدها و آموزشهای این عربهای حاشیه خلیج فارس یا حتی همین امارات سابقا پیزوری بکنید. البته پای شجاعت و غیرت پیش بیاید که این عربها (غیر ایرانی) هیچ وقت حریف ایرانیها نمی شوند ولی منظورم این است که نباید با ساده لوحی امکانات آنها را هم نادیده گرفت.
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 2
    این رقم را با احتساب نفرات سپاه و بسیج گفته یا فقط ارتش را حساب کرده؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 1
    با وجود جنگ افزارهای نامتعارف که خساراتش غیرقابل تصور می باشد بیشتر بودن تعداد نفرات پیاده نه تنها امتیازی محسوب نمی شود بلکه می تواند آسیب پذیری را بیشتر کند. پس اینگونه تحلیل ها ساده انگارانه خواهد بود.
  • نسرین IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 4
    این تحلیلگر باید اینو بدونه جوانان ما وپدرانشان توی این سالها سختی ابدیده شدن واز جنگ نمی ترسن هر کدومشون بیست سرباز عرب حریفند چون اونا به خوشگذرانی عادت دارن وکجا تن به این حرفا دادن .این عربا دلشون به پولاشون خوشه یکی باید اینارو ادم کنه
  • mohammad hosein IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    11 10
    یکی نیست به این عربهای بی غیرت و ملخ خور بگه با دم شیر بازی نگنه فقط دستور و حکم آقا هستیم تا از نقشه خذف شان کنیم
  • محمد رضا IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    14 10
    545 هزار !!! اين بنده خدا هواسش به 20 ميليون بسيجي مخلص و آماده براي دفاع از ايران عزيزمان نيست .
  • شان A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    9 1
    قابل توجه بعضي از دوستان ، در ابتدا بايد بگم كه هميشه ميشه با سياست صحيح خيلي بيشتر و محلك تر عمل كرد و پوزه دشمن را به خاك ماليد ولي بايد در اين راه صبر و تحمل داشت. و در نكته بعديدايد عرض كنم كه در يك جنگ هم نيروي انساني و هم تجهيزات مدرن هردو به يك اندازه اهميت دارند و فاكتورهاي مهمي هستند و هيچكدام صد در صد بر ديگري ارجح نيستند، ابتدا در باره جنگ تحقيق كنيد و بعد به راحتي در باره ان نظرات خود را بيان كنيد، همين عدم تخصص و علاقه ابراز نظرات غير كارشناسي يكي از بزرگترين معضلات ايران عزيزمان است، به اميد سر افرازي ايران بدون جنگ و خونريزي
  • معلم املاء و انشاء A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    5 0
    سلام نویسنده محترم واژه ی « محظوریت های » از بیخ و بن غلط است. لطفا از شکل درست آن استفاده نمایید « محذوریتهای» به معنای باز داشته شده ها، یا منع شده ها از ریشه ی ح ذ ر می باشد. املای شما 19
  • نرس A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    7 15
    سربازان امریکایی از جونشون می ترسن ولی ما شجاع ونترس هستیم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    2 5
    برادر من همه چیز به سرباز و قدرت نظامی نیست شما قدرت زور رو فقط در نظر نگیر باید قدرت زر و تزویر رو هم کنارش ببینی همون زر خیلی کارها میتونه انجام بده حالا تزویرش بماند شما باید به قدرت مثل یک مثلثی که سه ضلع دارده نگاه کنی ... زور و زر و تزویر الان فعلا این مثلث راجع به کشور آمریکا بیشترین مساحت رو داره عربستان درسته زور نظامی نداره اما زر و تزویر زیادی داره درسته ایران زر نداره اما زور و تزویر داره اما زر به اندازه کافی نداره ما یک کشور گشنه ای هستیم و باید قبول کنیم و اصلا صلاح نیست با کشور های همسایه بجنگیم و اگر این گشنگی امان ما را برید باید شمشیر هایمان را برای آمریکا و اسرائیل بیرون بکشیم که عامل تحریم ایران هستند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    11 1
    اشتباه نکنید مثلث قدرت 3 ضلع دارد ... زور و زر و تزویر ... قدرت زر رو دستکم نگیرید همچنین تزویر
  • محمد رضایی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 0
    نیروی نظامی نقش کلیدی دارد.اگر کشوری پیشرفته ترین تجهیزات نظامی هم داشته باشد برای تصرف خاک نیازمند نیروی نظامی می باشد .ولیکن در شرایط کنونی بهتر انست که کشور ایران به سمت همگرایی منطقه ای گام بردارد .همیشه در طول تاریخ استعمار از اختلاف بین شیعه وسنی منافع خود را تامین کرده اند.بهترین کار در سیاست خارجی تبدیل چالشها به فرصت است .
  • مهدی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    17 1
    ارتشی که شعار سربازانش این باشد هرگز شکست نمیخورد. راه ما راه حسین است.
  • ای اچ IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    19 0
    ما اگه دستمون هم خالی باشه باز هم بزرگترین سلاح دنیا به نام غیرت رو داریم و این غیرت ماست که به هیچ بیگانه ای اجازه نمیده در خاک و ناموس ما تجاوز کنه.ما اینو طی هشت سال به کل دنیا نشون دادیم،جاش باشه یک بار دیگه هم نشونشون میدیم...میگی نه...حالا نگا کن...
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 2
    خدا شفا بده آخه بد بخت ها الان وقتی کشوری حمله می کنه نیرو می ریزه می شینه پشت رایانه مسیر رومیده بمب خودش میره می زنه به تعدادسربازه آخه اگه اونطور باشه یدونه بمب اتم هیدروژنی برابره با جان یک میلیارد نفر إإإإإإإإإإ
  • لردگان IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 1
    الکی بحث نکنین.ایل بختیاری لر لازمم ک بشه قبل هرچی وارد عربستان میشه غیرتشو نشون میده.حی انقد بمب بمب نکنین
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 5
    اصلا این عربا حقی ندارن کل منطقه خاورمیانه و قسمت های شمال ایران مثل آذربایجان و اونطرافا تا مرز روسیه و ترکیه وهند مال ماست . مرزهای ایران باید به باندازه دوره هخامنشیان برگرده . این عربا هم باید نوکری ایرانی ها بکنند . و تا سه چهارقرن هم اجازه حرف زدن نداشته باشن . بعدازقدرتمند شدن هم باید یه خرده ازروسیه رو تصاحب کنیم . به آمریکا و انگلیس هم به اندازه خسارتهایی که بهمون زدن ضربه بزنیم . مسخرش رو درآوردن.پول نفت این عربا باید برا ما 80 میلیون خرج بشه .تا یه زندگی اشرافی داشته باشیم اصلا هرجای دنیا که بهتره باید تصاحب کنیم . کجای تفکرهیتلربده .فقط عرضه نداشت ماباید ازخریاتاش درس بگیریم .حالا هرکی قبول داره .بگه .
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      4 2
      نژاد پرستی تا چه حد¿
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 1
    مال 7 سال پیش تو سال 9594آمریکا هیچه در مقابل ایران لطفا نظر بدید
  • دانیال RO ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    2 2
    نادر شاه عزیزم کاش بودی وهمین طور که هند ومغولها راشکست دادی.عربستان رانیز زیر پای خود له میکردی.تورابه خاطر غیرتت دوست دارم وقتی که مغولها گریختند به هند رفتی به هند وچندین هزار مغول گردن زدی
  • دانیال A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 1
    من عقیده دارم بامحبت کردن وبااخلاق خوب همه چی خوب میشه واگه همه قوم هاد ایران متحدباشند ایران پیروزاست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    خیابتون راحت ما زیر کشور یه کشور نظامی داریم تازه اونها سپاه بسیج راحساب نمیکنن وگرنه بالای چندمیلیون نیرو داریم پیاده نظام هم نمیخواد سامانه موشکی قوی پدرشون را درمیاره نقطه زن دوربرد