ایسنا نوشت:

دولت انگلیس اعلام کرد که به انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه در کنار سایر کشورهای اروپایی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، انگلیس اعلام کرد که 150 تن ماده شیمیایی صنعتی را در بخشی از تلاش جامعه بین‌الملل برای از میان برداشتن و انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه منهدم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: این مواد شیمیایی قرار است به بندری در انگلیس منتقل شوند تا به وسیله اقدامات لازم منهدم شوند. تاسیسات موجود در بنادر "سوث‌همپتون" و "السمره" در انگلیس قابلیت انهدام این تسلیحات شیمیایی را دارند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرد که این مواد شیمیایی که اکثرا در مصارف دارویی و داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمانی که با مواد دیگری ترکیب شود گاز اعصاب تولید می‌کنند.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: اهمیت دارد که بر این مساله تاکید کنم که این مواد شیمیایی تسلیحات شیمیایی نیستند. این مواد قابلیت انفجار ندارند و با معیارهای صنایع داروسازی و شیمیایی که دارای استانداردهای بین‌المللی هستند به فروش می‌رسند و تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی هستند.

برخی رسانه‌ها مدعی هستند که نیمی از 1300 تن مواد شیمیایی در زرادخانه‌های سوریه برای تولید گاز سارین و گازهای شیمیایی دیگر به ویژه گاز خردل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مواد شیمیایی خطرناک هم‌اکنون برای منهدم شدن در دریا توسط نیروی دریایی آمریکا در حال انتقال هستند. بر اساس برنامه سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این مواد شیمیایی قرار است از 12 سایت در بندر اللاذقیة سوریه منتقل شوند.

روسیه نیز قرار است کامیون‌های مسلح را برای انتقال این تسلیحات تامین کند و سایر کشورهای اروپایی چون نروژ و دانمارک نیز این مواد شیمیایی را به بندری در ایتالیا منتقل می‌کنند و از آنجا این تسلیحات شیمیایی به کشتی آمریکایی منتقل شده و در دریا منهدم می‌شود.

تحت برنامه کنونی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، مواد شیمیایی سمی قرار است تا 31 دسامبر سال جاری میلادی از سوریه خارج و منهدم شوند. سایر مواد شیمیایی نیز قرار است تا 5 فوریه سال 2014 از سوریه خارج شده و امحاء شوند. علاوه بر این، تمام مواد شیمیایی سمی تا 30 ژوئن سال آتی میلادی نابود خواهند شد.

این در حالی است که احمد اوزومجو، دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی هشدار داده که ممکن است در انتقال و انهدام این تسلیحات شیمیایی از سوریه تاخیر صورت گیرد چرا که اصلی‌ترین راه به بندر اللاذقیة در سوریه هدف حملات روزانه قرار دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 1
    انگلیس؟!!! خنده داره .نه؟