ابتکار عمل استراتژیک روحانی برای اعلام جهانی اعتدال گرایی

سفر مهرماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران نقطه عطفی در مسیر دیپلماسی دولت جدید بود.

سید صادق روحانی: سنگ بنای توافق هسته​ای ژنو در آن سفر گذاشته شد. همچنین برخی اتفاقات جدید مانند گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا نیز در آن سفر روی داد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. رئیس جمهوری جدید ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد یک پیشنهاد داشت و آن جهان خالی از خشونت و افراط گرایی.
روز پنجشنبه این پیشنهاد رئیس جمهور اسلامی ایران تحت عنوان قطعنامه مقابله با افراط گرایی و خشونت با اجماع بین المللی به تصویب رسید. تا پیش از این و پس از انقلاب اسلامی تنها نمونه قابل مقایسه با این پیشنهاد سید محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین کشورمان بود که با پیشنهاد وی سازمان ملل متحد یک سال را با نام سال گفت و گو فرهنگ ها و تمدن​ها نامگذاری کرد. اما این نخستین قطعنامه​ای است که راهکاری عملی را برای مقابله با افراط گرایی و خشونت پیشنهاد می دهد.

خشونت و افراط گرایی پدید​ه ای است که امروزه بخش​های مختلفی از جهان را درگیر خود کرده است. از کشتار اقلیت مسلمان در میانمار بگیرید تا خشونت​های افسارگسیخته در سوریه و خاورمیانه و تا خشونت​هایی که هر از گاهی بخشی از قاره سیاه را درگیر خود می کند. شاید در زمانی نه چندان دور خشونت پدیده ای اجتماعی محسوب نمی شد و بسیاری از کارشناسان آن را جنبه ای از زندگی فردی انسان و واکنشی روانی به محرک های محیطی می دانستند. اما از سال های دهه 1940 میلادی و در سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم بود که نظریه خشونت و محرومیت های اجتماعی مطرح شد و اذهان جهانیان و به ویژه پژوهشگران به این سو هدایت شد که بروز رفتارهای خشن و دست زدن به افراط گرایی می تواند دلایلی فراتر از نقصان های روانی داشته باشد و به هیچ عنوان نمی توان نقش اجتماع و عوامل محیطی در این زمینه را نادیده گرفت.

خشونت یک مسئله فردی یا اجتماعی!

همانطور که جان دولارد در سال 1939 مطرح کرد، ممکن است خشونت نشانه ای از درماندگی و استیصال فرد به علت ظهور محدودیت ها و محرومیت های فراوان در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی باشد. خشونت در این تفسیر، پاسخ و ابزاری برای نیل به هدفی تبیین شد که یک فرد یا یک گروه از رسیدن به آن ناتوان نگاه داشته می شود و در نتیجه ی آن با واکنش به برخی کمبودها و کاستی ها، رفتاری غیر طبیعی و خشونت بار ابراز می کند.این محرومیت ها می تواند در حیطه زندگی شخصی، اجتماعی و حتی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی بوجود آید و خود را به صورت انواع بزه های فردی و اجتماعی، تجاوز به حقوق دیگران و حتی تروریسم (دهشت افکنی) جلوه گر سازد.

موافقت کشورهای جهان با پیشنهاد حسن روحانی رییس جمهوری ایران در نفی خشونت و افراط گرایی بار دیگر تایید و تاکیدی بود بر رویکرد صلح طلبانه و پرهیز از خشونت جمهوری اسلامی ایران و این موضوع که ایران با قدم های استوار برای محو زمینه ها و عوامل پیدایی خشونت و افراط تلاش می کند.

حقانیت این پیشنهاد و به جا بودن آن تا به این حد بود که آمریکا و کانادا که همیشه با پیشنهادهای متعدد جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی مخالفت می کردند، دیگر قادر به مخالفت و یا حتی بی توجهی به مقابله با موضوع پرهیز از خشونت نبودند و در صف موافقان این پیشنهاد قرار گرفتند. همین موضوع نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد را واداشت تا در سخنرانی خود اعلام کند واشنگتن معتقد است که گفت و گو بهترین راه برای مقابله با افراط گرایی و خشونت در جهان است.

به اعتراف کارشناسان و تحلیل گران از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، تغییر رویکرد ملموسی در سیاست ها و تعامل های جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته است و حتی این موضوع در بسیاری از نظر سنجی هایی که نهادهای بین المللی انجام داده اند قابل مشاهده است. همین موضوع باعث شده است که نوع نگاه جهانیان به جمهوری اسلامی ایران تغییر کند و این خود نمونه ای از موفقیت دولت جدید ایران محسوب می شود.

شعار اعتدال در دنیا فراگیر می​شود

در این زمینه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب این قطعنامه، شعار اعتدال از ایران فراتر خواهد رفت و در دنیا فراگیر می شود.

آن طور که عباسعلی منصوری به ایرنا گفته است:«با تصویب این قطعنامه جهانیان بیشتر با روح تعالیم اسلامی اشنا خواهند شد و این باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است که می تواند زبان گویای اسلام در دنیا باشد.» عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تصویب قطعنامه جهان ضدخشونت و افراطی گری نشانه این است که ایران خواهان اعتدال برای دنیاست.

صفر نعیمی رز با اشاره به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب همزیستی مسالمت آمیز با جهانیان و دوری از هرگونه خشونت است، خاطر نشان کرد:«موضع جمهوری اسلامی ایران همواره دوری از خشونت و افراطی گری بوده و مردم ما همواره خواهان صلح و آرامش بوده اند.»

بهروز نعمتی دیگر نماینده مجلس بود که در این خصوص، اظهار داشت: تصویب قطعنامه جهان ضدخشونت و افراطی گری «در راستای ایجاد اعتدال برای جهان است.»او معتقد است دکتر حسن روحانی با این پیشنهاد خوب خود به جهانیان نشان داد که ملت ایران به دنبال صلح و آرامش برای دنیا هستند.

نعمتی اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که روابط مردم دنیا با یکدیگر خوب باشد همچنین تلاش می کنیم با تمام دنیا و ادیان مختلف به جز رژیم صهوینیستی رابطه خوبی داشته باشیم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس  نیز در خصوص تصویب این قطعنامه بدون مخالف را متوجه نگاه دنیا به ایران دانست و تاکید کرد:«تصویب این قطعنامه بدون داشتن مخالف به این معناست که دنیا متوجه این موضوع شده که ایران به دنبال جهانی ضدخشونت و افراط گری است.»

وی گفت:امروز دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از خاندان پاک روحانیت است و به عنوان فرد فرهنگی برای جهانیان شناخته شده است.

خنثی شدن تبلیغات  سوء دشمنان

همچنین سید باقرحسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصویب این پیشنهاد را موجب خنثی شدن تبلیغات سوء دشمنان علیه کشورمان دانست و خاطر نشان کرد:«پرهیز از خشونت و حرکت اعتدالی که از شعارهای دکتر روحانی است، از مهم ترین اهداف اخلاق اسلامی است و رئیس جمهوری پیشنهاد خود مبنی بر پرهیز از افراط و تفریط را براساس آموزه های دینی مطرح کرد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ظاهرا برخی کشورهای منطقه که پروژه ایران هراسی را همواره در دستور کار قرار دارند، از تصویب این پیشنهاد جمهوری اسلامی ناراحت هستند و این موفقیت خوبی برای کشورمان بوده و چهره واقعی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان می دهد.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی همان کسانی که پروژه اسلام هراسی را مطرح می کنند، کارهایی انجام می دهند، که نشان دهند اسلام دین خشونت است در حالی که اسلام برای جان و مال و ناموس همه بشریت احترام قائل است.

پیشنهادی برای یک کنفرانس در تهران

پیش و بیش از هر نهادی نمایندگی ایران در سازمان ملل تاثیر بیشتری در تصویب این قطعنامه داشته است. در همین زمینه محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به اهمیت قطعنامه ایرانی مقابله با افراط گرایی و خشونت طلبی با رای قاطع نمایندگان 190 کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، پیشنهاد می​کنم کنفرانسی بین المللی به منظور بررسی ابعاد تاثیر گذاری این قطعنامه بر زندگی بشری، در تهران برگزار شود. محمد خزاعی اظهار داشت: ایران به عنوان پرچمدار و مبتکر قطعنامه مقابله با افراط گرایی در جهان که در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل با اجماع جهانی تصویب رسید، کنفرانسی بین المللی در این رابطه در تهران برگزار کند.

وی تاکید کرد: کنفرانس تهران می تواند به عنوان یک پشتوانه برای مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل و بررسی ابعاد و آثار بحث خشونت و افراطی گری و تمایز بین گروههای تروریستی و خشونت گرا با گروههایی که برای دفاع از سرزمین، استقلال ملی و مخالفت با تجاوزهای خارجی قیام می کنند، باشد.

خزاعی در بخش دیگری از این گفت وگو به روند تصویب قطعنامه ایرانی اشاره کرد و افزود: این نخستین قطعنامه ای است که افراط گرایی توام با خشونت را محکوم می کند و بر اساس بند 14 آن، دبیرکل سازمان ملل در دو سال آینده گزارشی درباره اقدامات انجام شده در این خصوص به مجمع عمومی ارایه می کند.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 4
    حتما میخواد جهانو مدیریت کنه ؟
  • مهشید A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 0
    روحانی مچکریم
  • امین A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 0
    درود بر اعتدال
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 4
    ابتکار روحانی - اعتدال جهانی
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      2 0
      فعلا مدیریت داخلیه مهمتر از مدیریت جهانیه. آقای روحانی دقت کن.
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    شعار شعار شعار و باز هم شعار، هر کس بیشتر شعار داد کمتر عمل کرد این خیلی بده احتمالا تاریخ این برهه از زمان را پس از مارکسیسم و کمونیسم و .. بنام سیستم شعاریسم ثبت خواهد کرد. در صورتی که در این کشور افراطی بیداد میکند و هر روز مردم با پدیده های مانند تورم،دروغ ، بی امنیتی ،مواد مخدر ،بیکاری و سرک کشیدن نهادهای مختلف در زندگی خصوصی مردم و فیلترینگ های بی پایان و .. دست و پنه نرم میکنند و حتی به نرم افزارهای مبایلی مانند وی چت هم رحم نمیکنند رئیس جمهور ما شعار مبارزه با افراطی در جهان میدهد.مانند دوران آقای احمدی نژاد که شعار مدیریت جهانی دادند در صورتی قابلیت مدیریت کشور خود را هم نداشت.امید که روزی دست از شعار برداشته و در عمل مرد میدان باشیم نه در حرف.