۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
ضربه هولناک به اردوغان

ماجرای فساد آقازاده ها و پسران وزرای کابینۀ اردوغان خبر داغ رسانه‌های ترکیه و منطقه است؛ پرونده ای که بزرگترین رسوایی تاریخ جمهوری ترکیه لقب گرفته است.

زهرا خدایی

ماجرای فساد آقازاده ها و پسران وزرای کابینۀ اردوغان خبر داغ رسانه‌های ترکیه و منطقه است؛ پرونده ای که بزرگترین رسوایی تاریخ جمهوری ترکیه لقب گرفته است.
طی یک هفتۀ اخیر دستگاه مبارزه با فساد در ترکیه، فرزندان سه تن از وزرای دولت را به اتهام فساد مالی و پولشویی دستگیر کرده است. در همین راستا چند افسر عالی رتبه پلیس ترکیه نیز از سوی مقامات مبارزه با فساد بازنشسته شدند. منابع خبری ترکیه نیز روز جمعه از برکناری حسین جابکین، رئیس پلیس این کشور در رابطه با برنامه مبارزه با فساد خبر دادند.
تاکنون52 تن در این رابطه بازداشت شده‌اند که علاوه بر پسران وزرای کابینه اردوغان، تاجران و شخصیت‌های بانفوذ از جمله یک بازرگان ایرانی نیز در میان بازداشت‌شدگان دیده‌ می‌شوند.
در محور تحقیقات دستگاه قضایی، شرکت توسعه مسکن جمعی قرار دارد که طی یک دهه گذشته از توسعه زمین های دولتی و همچنین با اجرای طرح های مسکن جمعی خود سود عظیمی کسب کرده است. این شرکت نیمه دولتی در قلب سیاست تحول شهری قرار دارد که توسط اردوغان در استانبول آغاز شد و از زمان اعتراضات میدان تقسیم در فصل بهار اعتبار خود را از دست داد. پسر "اردوغان بایراکتار" وزیر محیط زیست و شهرسازی و مدیر سابق شرکت توسعه مسکن جمعی یکی از اشخاص دستگیر شده است. وزارتخانه ای که طبق اعلام یک کمیسیون پارلمانی در دوره ده ساله مدیریت بایراکتار بیست و پنج میلیون یورو از دارایی های کمیسیون های پنهانی شرکت هدر رفته است.
رضا ضراب تاجر ایرانی، همسر ابرو گوندش ، خوانندۀ معروف ترکیه، علی آقااوغلو سرمایه دار بزرگ بخش املاک و مستغلات و یکی از ده ثروتمند ترکیه طی سال های گذشته، فرزند معمر گولر وزیر کشور و فرزند ظفر کاگلایان از جمله افرادی هستند که دستگیر شده اند. مدیر عامل بانک دولتی هالک بانک نیز مورد بازجویی قرار گرفته است. منابع قضایی اعلام کرده اند این بانک برای مبادله با ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. این در حالی است که ایران با تحریم های بین المللی رو به روست.
رجب طیب اردوغان اقداماتی را که برضد دستگاه پلیس و امنیت این کشور آغاز شده ، اقدامات پست و بی شرمانه که با اهداف سیاسی و در جهت تخریب وجهه سیاسی دولت ترکیه صورت گرفته تشبیه کرده است. با این حال فرار به جلوی نخست وزیر ترکیه هنوز نتوانسته نخبگان سیاسی و نمایندگان پارلمان ترکیه را قانع کند و اردوغان از هفتۀ پیش تا کنون با انتقادات شدید نمایندگان مجلس و واکنش تند احزاب مخالف دولت مواجه بوده است.
حزب مردم جمهوری‌خواه دولت را مسئول این رسوایی می‌داند؛ روز سه‌شنبه اوموت اوران، معاون رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه پرسشی را به پارلمان این کشور در خصوص فساد مالی برد. اوران از رجب طیب اردوغان، پرسیده که چرا وی وزرایی که فرزندانشان بازداشت شده‌اند را اخراج نکرده است و چرا پلیس ترکیه که مکالمات تلفنی سه وزیر و پسران آن‌ها را به مدت یک سال استراق سمع می‌کرده، واکنشی در زمینۀ مبارزه با فساد از خود نشان نداده است؟
برملا شدن تبعات پروندۀ فساد مالی نزدیکان حزب عدالت و توسعه ضربۀ مهلکی به جایگاه و وجاهت سیاسی این حزب وارد می کند ؛ آنهم در حالیکه ترکیه در ماههای آینده انتخابات شهرداری‌ها (در ماه مارس) و نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن را در پیش دارد. برخی ناظران آشکار شدن زوایای فساد مالی را تسویه حساب جریان گولن با عدالت و توسعه می دانند؛ اسلامگرایان طرفدار فتح الله گولن؛ رهبر مذهبی اخوانی‌های مدرن که زمانی طرفدار عدالت و توسعه و از حامیان رجب طیب اردوغان در انتخابات پیشینی بوده اند، امروز به صدای مخالف دولت تبدیل شده اند. فتح الله گولن امروز در آمریکا در تبعید به سر می برد، اما در ترکیه دارای میلیونها طرفدار است و با توجه به پتانسیل های مالی و سیاسی می تواند رقیب سرسختی برای عدالت و توسعه در انتخابات آینده باشد. همان جریان اسلامی که طبق سند فاش شده از سوی یک روزنامه نگار ترک، دولت دستور اعمال محدودیت های زیادی علیه طرفداران آن را داده بود.
اکنون اردوغان بیش از هر زمان دیگری تنهاست و به اعتقاد الیز ماسیکار، جامعه شناس فرانسوی در مرکز مطالعات آناتولی استانبول سال 2013 برای اردوغان آنقدر درخشان نبوده که بتواند برای آینده، نوید دهندۀ روزهای روشن باشد. هرچند اردوغان هنوز در میان بخش قابل توجهی از جامعۀ ترکیه محبوب است؛ اما بدون تردید این رسوایی محبوبیت او را کاهش خواهد داد.

5249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم تمار IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 0
    اون بازرگان ایرانی هم از داخل کشور خیلی بی خبر بوده وگرنه بقیه کارهاشو اینجا انجام میداد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    27 1
    باز صد رحمت به اونا که رسانه هاشون اطلاع رسانی می کنن کشور ما که آقازاده ها هر کاری دلشون خواست می کنن رسانه ها هم دست اوناست
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    37 0
    من موندم اختلاسهای مرتضوی ضربه به کیه؟!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      7 0
      دمت گرم خدایی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • هادی IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    27 0
    نفری 200 هزار تومن جریمشون کنن خلاص!؟!؟
  • بی نام EU ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    24 0
    "فتح الله گولن امروز در امریکا در تبعید به سر میبرد"!!نمیشه یکی هم ما رو تبعید کنه؟!
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    22 0
    انجا جسارتش را داشنت ولی ایجاد اگر هم افشا شود افشاکننده به جرم اقدام علیه امنیت ملی و ... محاکمه می شود.
  • محمد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 35
    آقا رضا ضراب با غیرت ......................بی غیرت آخه آدم قحطی بوده رفتی این زنیکه را گرفتی
    • ناشناس A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      16 4
      این چه طرزحرف زدن هست آقای مثلا محترم.چراتوهین میکنی.باز می خوای فرهنگ غنی رو نشون بدی!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 7
    بره به درک انشالله
  • میثم IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 4
    اما نکته مهم را نگفته اید آن 87 میلیارد یورو که از ایران توسط رضا ضراب بوده که مال بیت المال است . باید دوباره به ایران برگردد
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      12 1
      مال بیت المال است؟ بله ولی شما نمی دونی خود بیت المال مال کیاست؟واقعا فکر میکنی اگه برگرده میدنش به من و شما؟!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    18 1
    باز خوبه كه اونجا شفافيت هست و جرآت دارند سراغ آقازاده ها و وزيران و ... هم برن!!
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    433 3
    امیدواریم در ایران هم با رانت خوارها و مال مردم خورها به شدت برخورد شود در هر جایگاهی که هستند .
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      42 5
      من هم امیدوارم، اما دوست عزیز متاسفانه هرگز در کشور ما چنین اتفاقی نخواهد افتاد چون رانت‌خوارها و مال‌مردم‌خورها نمی‌توانند همکاران و هم کیشان خودشون رو محاکمه کنند. اگر شدنی بود الان احمدی‌نژاد و دار و دسته‌اش راست راست نمی‌گشتند و به ریش ملت نمی‌خندیدند.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      6 8
      آقاجان این نقشه حزب رقیب اردوغان بوده که فساد دولتش رو کنن برای انتخابات بعدی، این برخورد اینجوری هم یه نوع فساده خودش.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    خانم خدایی. به اعتقاد من رو شدن این پرونده ها در آستانۀ انتخابات امری طبیعی است. و اردوغان می تواند از این مسئله سر بلند بیرون بیاد.
    • پدرام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      7 1
      سیاستمداران همیشه از این قبیل اتفاقات سربلند بیرون می ایند، برای همین یهشون میگن سیاستمدار! (-:
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 3
    بیچاره ابرو شوهرش دستگیر شده :(
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    23 0
    خبرجان لطفا مینوشتی این رضا ضراب بخاطر انتقال 87 میلیارد یورو از پول مردم ایران به خارج از کشور دستگیر شده.باز خدا به ترکها خیرشون بده که این غارتگر بیت المال(نه تاجر ایرانی) را دستگیر کرده اند وگرنه در ایران چون شریک بابک زنجانیست صداش هم در نیاوردند(اخبار صدا و سیما به روی خودش نیاورد،انگار نه انگار که میلیاردها یورو از پول این مردم را داشتند غارت میکردند).این پسر 28 ساله فقط چطوری اینهمه پول رو انتقال داده به ترکیه؟چرا در ایران کسی دستگیر نمیشه؟تا کی باید شاهد این فسادهای مالی گسترده باشیم؟کفن پوشان و امت همیشه در صحنه و عناصر خود جوش و زود جوش کجا خوابشان برده؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 1
    حالا همه اين حرفها يه طرف، اون هشتاد ميليار يوروي بي زبون پول چي و كي بوده؟! قطعا اين وسط سر مردم ايران يه كلاهي رفته
  • free IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 11
    جهان سوم یعنی این چه تو اروپا باشه چه تو آسیا....
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    27 0
    خوبه حداقل اونجا مبارزه با فساد تا بالاترین سطوح انجام میشه.در ایران تا پای یک مسوول دولتی یا نماینده مجلس به این قضایا باز میشه سریع ماله کشی و لاپوشانی شروع میشه و چند تا دون پایه تحت تعقیب قرار میگیرن.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    33 2
    با پول ملت ايران در تركيه فساد رخ داده . و در تركيه زلزله ايجاد كرده در ايران خبري نيست!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    24 0
    اون وقت تو کشور عزیز ما که همه هم پاک دست هستند ریاست ستاد مبارزه با قاچاق یکی از بزرگترین مفسدان تاریخ ایران بود!!!
  • 111 IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 3
    رضا ضراب تبریزی ( شوهر ابرو گوندش) هم که دزد و مال مردم خور و پولشور از آب در اومد پلیس ترکیه دستگیرش کرده به وزیر اقتصاد ترکیه 105 میلیون لیره رشوه داده!!!!!
  • بی نام EU ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    13 1
    بازهم مثل همیشه پای یک ایرانی درمیان است .. ..
  • ali IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    20 2
    ببین تو رو خدا ... من طرف هیچ کس نیستم ولی وقتی اردوغان میخواد با فساد داخلی کشورش مبارزه بکنه و حتی میتونه پسر وزیرهای خودشو دستگیر بکنه خبر گذاری های ایران طوری میگن که انگار اردوغان کار اشتباهی کرده .... خانوم خدایی من هر روز اخبار داخل ترکیه پیگیری میکنم مردم خیلی هم راضی هستن از این موضوع شما بدون دلیل و سند دارید از خبر سازی میکنید ... در کشور ما قوه قضایه ، چرا نمیتونه با افرادی ریزی مثله مرتضوی و یا زنجانی مقابله بکنه چرا ؟ خبر آنلاین خواهشن نظارت همه رو پخش بکنید . با سپاس فراوان
  • حامد IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    13 8
    بنده در ترکیه تحصیل کردم و از نزدیک با سیاست ترکیه اشنا هستم.اونهایی که الان خوشحالی میکنند همونهایی هستند که در زمان اقتدارشون فیلمهای مستهجن دوبله و در تلوزیون پخش می شد و بطور خلاصه لائیک ها و پان ترکهابا اردغان مخالفن.فکر نکنین وی بره کنار بهتر از اون میاد سر کار لائیکها و پان ترکهااز مخالفان سرسخت ایران در زمان جنگ عراق و از حامیان صدام بودن. بهتره ایران از اردغان حمایت کنه .چون بسیاری از تحریمها از طریق ایشون دور زده شد.خبر انلاین لطفا حذف نکن.ممنون
  • کوخ نشین اول انقلاب A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    13 0
    نه تو مملکت عزیز شما خیلی با دونه درشتها اقا زاده ها تیر خلاصی ها گروه فشارها و سرداران عزیز برخورد میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • دشمن اردوغان A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 14
    از سوی دیگر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد ترکیه از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون 47 تن تسلیحات برای مخالفان سوری فرستاده است. به گزارش سازمان ملل تنها در ماه سپتامبر (شهریور) میزان تسلیحات ارسالی ترکیه 29 تن بوده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 7
    در حالی که گروه‌های تکفیری این کمک‌ها را در مرز ترکیه به چنگ آوردند و در داخل آن موشک پیدا کردند. در همین رابطه جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد کمک به ارتش آزاد سوریه به زودی از سر گرفته خواهد شد.از سوی دیگر نیز خبر می‌رسد که اختلاف میان گروه‌های تروریستی همچنان افزایش می‌یابد و تازه‌ترین اخبار رسیده حاکی است که گروه تروریستی داعش فرمانده ارتش آزاد و سه تن از همراهان وی را اعدام کرده است.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    29 0
    اگر این برا اردوغان رسواییه پس 3000 ملیارد. اختلاس بیمه. ایران زمین. بابک خان و .......برا محمود خان چیه
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    خوش به حال مردم ترکیه حداقل 100 سال از نظر اقتصادی و فرهنگی از ما جلو هستند
    • حمید صحرایی IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      29 16
      فقط در همین 30سال گذشته جلو افتادند. قبل از انقلاب 50 سال از ایران عقب بودند.بنده هم سال 60 و هم سال 85 به ترکیه سفر کردم.تا سال 70 ابکرمکن گازی نداشتند و در سال 60 ماشین ظرفشویی نمی شناختند.انها از هجوم ایرانیان در دهه 60 (روزانه هزاران نفر) و پتانسیل مالی توریست ایرانی توانستند در بخش توریسم سرمایه گذاری کنند. اگر رجوع به روزنامه های دهه 50 کنید اثاری از اگهی توریستی برای ترکیه نبود.
    • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      25 3
      بله جناب حمید اونا فعل خواستن رو صرف کردند از سال 2010 تا الان اقتصاد ترکیه 222% رشد داشته یه سفر به ترکیه کنیم میبینیم که حتی یک جنس چینی وجود نداره لوازم خانگی آرچلیک و بکو با رقبای خارجی قدرت نمایی میکنن و شهروندان ترکیه حمایت از تولیدات داخلی میکنن و این کمپانی ها بدون سود اقساطی لوازم خانگی در اختیار شهروندان قرار میدن در ترکیه فاصله طبقاتی آنچنانی وجود نداره معضل اعتیاد به هیچ وجه ندارن مردمش به همدیگه مخصوصا به توریست احترام زیادی میگذارند نه گاز دارن نه نفت ولی به پیشرفت اقتصادی چشم گیری رسیدن حالا هم صحبتش هست که برن جزو شنگن دمشون گرم هیچی نداشتن و به اینجا رسیدن
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      26 5
      و یه نکته دیگه ترکیه بخاطر ایرانی ها پیشرفت نکرده من از 2010 3 بار رفتم ترکیه از همه ی کشورها مخصوصا اروپا توریست های زیادی میان فرانسه آلمان بگیر تا چین ژاپن کره ایران و ...
    • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      21 14
      در جواب شما عرض می کنم که از سال 1970 میلادی حتی زمان شاه اقتصاد ترکیه همواره از ایران قویتر بوده
    • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      14 11
      نمیخوام طرفداری کنم ولی یکم واقع بینی بد نیس در جواب شما عرض می کنم که از سال 1970 یعنی حتی زمان شاه اقتصاد ترکیه از ایران قویتر بوده
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      9 8
      جناب بینام اخر جمعیت ترکیه سال 1970 میلادی 36 میلیون و جمعیت ایران 29 میلیون نفر بوده در سال 1970 میلیادی تولید ناخالص داخلی ایران 10 میلیارد دلار و در سال 1980 میلادی 85 میلیارد دلار در حالیکه ترکیه در سال 1970 میلیادی 25 میلیارد دلار در سال 1980 میلیادی 125میلیارد دلار بوده که اگر نگاه کنید اقتصاد ایران در این دهه هشت برابر افزایش یافته در حالیکه ترکیه فقط پنج برابر اگر همین وضعیت ادامه می یافت در 1990 میلادی ما اقتصاد اول منطقه می شدیم ولی خودتان می دانید در این سالها...
    • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      5 7
      جناب حمید حالتان خوب هست کدام کشور در دنیاظرف 3 سال حجم اقتصادش دو برابر می شود ؟ شاید منظورتان از سال 2000 تا الان هست ؟
  • بی نام GB ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    227 8
    رقم اختلاس ترکیه ملیون دلاره نه مثل ما ملیارد دلار.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      17 5
      نه برادر من 87 میلیارد دلار پولشویی کردن!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    186 5
    بنظرم هیچ اشکالی نداره .تو ایران از این بدترا میشه فاش نمیشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    258 4
    زیاد از این امر خوشحال نباشید، زیرا که وضع مسئولین حکومتی خودمان از این هم به مراتب بد تر است. فقط از پررویی آنها نه کسی عزل میشود و نه استعفا می دهد و همه را به عوامل بیگانه نسبت می دهند.
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      36 2
      گل کفتی خدایی تو کشور ما روشون که رو نیست ماشالا سنگ پاست، عزل بماند از مردم هم یک معذرت ساده نخواستن واینکه بالایی هاشونم به خاطر بد بودن پایین دستشون نه استعفا میدن و نه معذرتی میخوان نماینده مجلس کارت هدیه گرفته پر رو پر رو میگه هدیه دادن گرفتیم ای ی ی ی ی ی خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • آریو A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    131 2
    رضا ضراب که تاجر ایرانی هستش رو هم گرفتند به دلیل رشوه دادن به مقامات ترکیه ای
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      15 1
      مثل اینکه اصل جریان به پولشویی و انتقال 87 میلیارد یورو از طریق رضا ضراب مربوط میشه به نقل از تابناک خوبه خبر انلاین هم خبر را کامل انعکاس بده و ماجرای 87 میلیارد یورو را برای مردم باز کنه.
  • حسن IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    99 11
    بیچاره ابرو الان ناراحته!
    • نیما IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      8 12
      اونم میره با یکی دیگه ازدواج میکنه. ولی تا اونجا که من میدونم رضا داشت به ملت و دولت ایران برای دور زدن تحریم ها کمک میکرد
  • سعیدی IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    مردک متوهم و خود بزرگ بین!! خوشحالم که این مردک موج سوار را خدا افشاء کرد. مردک از یک طرف با اسراییل میبنده و از طرف دیگه با حماس!!! پدر خانده اخوان المسلمین است!
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      7 1
      پدر خوانده نه خانده!
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      20 3
      به این میگن موقعیت شناسی برو ببین اقتصاد بدون نفتش رو چجوری می چرخونه بعد بیا اینجا اینا رو بنویس.ما رو ببین همین جور داریم دور خودمون می چرخیم همش هم کاسه داغ تر از اشیم
  • شیر فرهاد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 4
    ها وگویم اونقدر خوشحالم که از خوشحالی در پیست خود نمی گنجم -
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    22 0
    اگر در ایران بود بهشون پست بالاتر می دادن و در عوض روزنامه نگارهایی که اینهمه سروصدا راه انداخته اند رو می فرستادن زندان!!!
  • آرمین A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    78 22
    عامل بدبختی اردوغان همین رضا ضراب است .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      10 2
      آره والا باعٍث بدبختی ابرو گوندش هم شد. !!! ولی از شوخی گذشته دمکراسی می تونه فساد را کاهش بده
  • فرهات IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    47 0
    حسین چاپکین رییس پلیس شهر استانبول بود نه ترکیه
  • 555 IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    25 0
    در این اختلاس بابک زنجانی ومرتضوی هم نقش دارند.....
  • پیمان IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 3
    اصولا دولتمردان در هر جایی آدمای فاسدی اند
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 12
    بابای رضا ضراب یکی از بزرگترین تاجرهای تبریزه و نمیذاره پسرش توی زندان بمونه .توی ترکیه حرف اول رو پول میزنه!
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 0
    به نظر من نباید دیگه کشش بدن
  • علی A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    10 0
    بدبخت ایران مثل سفره نذری میبردن ومیخورن ی مرد نیست جلو این اختلاسارا بگیره بدبخت مردم بدبخت مردم بدبخت مردم ((خداوند آز دانایان هرقوم پیمان گرفته است در مقابل سیری ظالم وگرسنگی مظلوم ساکت ننشینند.))فعلا دانایان خودشون آره .یروزم چوب......
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 0
    زیر سر فساد مالی اونجا هم ایرانی ها هستند .رضا ضراب از طریق شرکت سویفت کیش متعلق به بابک زنجانی طلاها رو به ایران منتقل می کرد .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    22 0
    هر جا فساد هست رد پاي آقا زاده هاي ايران هم هست
  • محمدرضا A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 9
    اردوغان نشون داده که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. خدا هدایتش کنه ان شا الله
  • داريوش A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    18 0
    نكته جالب اين جاست كه مبلغ مورد اختلاس در تركيه به مراتب كمتر از چيزي است كه در ايران مورد اختلاس قرار گرفته و از اون به عنوان ضربه مهلك!!!! ياد ميشه در حالي كه تو كشور خودمون چند برابر اون را مثل آب خوردن از بيت المال بالا ميكشن و آب هم از آب تكون نميخوره ، در واقع يا ضربه مهلكي وارد نشده و يا ما انقدر ضد ضربه شديم كه خودمون متوجه نيستيم!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 0
    بابک زنجانی تو این 52 نفر نبوده؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 10
    عاقبت، پول های ایران توی حلقوم اردوغان موند، امیدوارم تو گلوی بقیه هم بمونه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 2
    چینگلم چینگلم رضا ضراب چینگلم ....
    • سهند A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      1 0
      بی سواد چینگلم نه چینگنم
  • بهراد RO ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    17 0
    آقا ، اينه رو ولش، اون كاميون پر از طلاي ايراني كه سال 88 از ايران خارج شد و تركيه توقيفش كرد ، چي شد؟؟؟
  • جوان IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    9 0
    ای کاش قوه قضایی در ایران هم اینقدر اقتدار داشت و آقازاده ها را بدون درنظر گرفتن موقعیت پدرشان دستگیر و به زندان می انداخت
  • رضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 4
    فعلا ابروی ایران به ابروی اردوغان گره خورده و این کشتی اگه غرق بشه ایران هم تو اون کشتیه .
  • mohsen A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    16 0
    خوشم میاد جناب "ب ز" وجناب "ر ض" به دو سوت ! کل ترکیه رو ریختن به هم !!! چون توی لیگ فوق حرفه ای ایران دوره دیدن !!!!!
  • سید غلامحسین حسن‌تاش IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    5 3
    آنچه که دوستان توجه ندارند اینکه این به هرحال یک توطئه‌ای برای مسدود کردن مسیرهای جابجائی پول ایران هم هست. رقم‌ها اینقدر درشته که ممکنه برای دولت اردوغان به صرفه که برای خوردن چندین میلیارد دلار (بله میلیارد دلار) پول ایران به نحوی که رابطه با ایران هم خراب نشه، یک خورده آبروریزی هم برای خودشان درست کرده باشند. ویا میتونه توطئه دو منظوره اسرائیلی ها باشه هم برای مسدود کردن پولهای ایران و بستن یکی از مسیرهای جابجائی پول و هم برای لطمه زدن به اردوغان.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    12 5
    تا چند سال پیش تنها استدلال مردم خاورمیانه برای رای دادن به احزاب مذهبی این بود که این‌ها برخلاف سکولارها دستشون کج نیست و دزدی نمی‌کنن چون حلال و حروم سرشون می‌شه... الان دیگه با چه استدلالی باید به احزاب مذهبی رای داد؟ بزرگترین رسوایی تاریخ جمهوری ترکیه یعنی حتی لائیک‌ها هم اینقد نچاپیده بودن.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      7 6
      این گفته تو برای بقیه کشورهای منطقه هست ساختار حکومت ترکیه سکولاریزم هست حزب اردوغان یک حزب میانه رو دینی هست که سعی بر تحمیل عقاید خود ندارد نه یک حزب اقتدارگرا و بنیادگرا
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      2 1
      دوست بی‌نام 18:58 فک کنم شما اصلا معنی حرف من رو نفهمیدی. من میگم احزاب مذهبی نه ساختارهای حکومتی مذهبی. بالاخره آردوغان و رفقاش مذهبی هستن یا نیستن؟ اگه هستن که با دزدی نجومیشون حرف من ثابت می‌شه اگرم نیستن که رسماً 12 ساله سرکاریم دیگه؟ در ضمن مثل اینکه شما خبر نداری که مهم‌ترین اتهامی که متوجه اردوغان می‌کنن اقتدارگراییه؟ کی میگه دولت فعلی ترکیه گرایش‌های اقتدارگرایانه نداره؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    7 0
    بابا کار همکاری با تحریم ایران همینه
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    15 0
    رضا ضراب 87 میلیارد یورو چجوری بدست اورده وچه جوری از ایران خارج کرده 10 سال از ابرو کوچیکتره همش 30 سالش .... تو ایران یه عده از شکم مادرشون تاجر به دنیا میان از جمله بابک زنجانی سال پیش 1/5 تن طلا رو از ایران خارج کرده از سال 2009 توسط بانک ملی ایران پولارو به چند تا شرکت تو ترکیه انتقال میداده بازم ترکیه که اخرش جلوشو گرفته ....... ایران بهترین کشور برای اختلاس کردن و تبدیل شدن به مولتی میلیاردر ......
  • امید EU ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 0
    موضوع جنگ داحلی حزب با آقای گولن کجاست؟ موضوع بسته دموکراسی و مخالفت احزاب چی شد؟ تحلیل بسیار سطحی و از یک زاویه بود
  • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 3
    خانم خدایی خوب بود در این یادداشت به کارهای مثبتی که عدالت و توسعه در مدت 10 سال حکومتداریش کرده هم اشاره می کردید. بروز این مسائل در عالم سیاست طبیعی است
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    11 1
    همه مان می دانیم که نه ترکیه و نه ایران حتی کشور درجه 2 نیز در دنیا نیستن ولی به هر حال باید قبول کرد از زمان امپراطوری عثمانی و تاریخ 700 - 800 ساله ترکها، آنها در اکثر زمینه ها نظیر تاسیس دانشگاه کارخانه ورزش حضور زنان در اجتماع اقتصاد فنون جنگی و ... از ایران جلوتر بوده اند
  • بی نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 3
    این ضربه ای که به اردوغان زدند تلافی ضربه ای بود که ترکیه به جاسوسان اسرائیلی ساکن در ایران زد
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    بر هم خوردن روابط آنکارا واشنگتن با کشف یک شبکه فساد مالی در ترکیه این احتمال وجود دارد که پرونده ضراب-هالک بانک موجب وارد شدن صدمه جدی به روابط ترکیه و آمریکا شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 1
    اردوغان سياست نداره بايد همون اول مي گفت كابينه خط قرمز من است بعد مي رفت سراغ اين كارا
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 5
    سیاسی 1392/10/01 00:36:37.21 شبکه الاخباریه سوریه گفت رشد اقتصادی که دولت اردوغان به آن افتخار می کرد حباب بود و با رسوائی های اقتصادی اخیر این حباب ترکید. شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه در گزارشی گفت انتظار نمی رفت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه امسال را در کنار رسوائی های سیاسی با رسوائی اقتصادی به پایان ببرد. این رسوائی اقتصادی با دستگیری فرزندان وزرای اقتصاد و امور داخلی و محیط زیست و برنامه ریزی توسط پلیس آغاز شد.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      7 0
      تلوزیون دولتی کره شمالی هم لیست آزادترین کشورهای جهان را اعلام کرد. رتبه اول خودشون، دوم چین ..:)