۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳

تسنیم نوشت:

منابع خبری محلی ترکیه از برکناری رئیس پلیس ترکیه در رابطه با برنامه مبارزه با فساد در این کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العالم؛ منابع خبری ترکیه از برکناری حسین جابکین رئیس پلیس شهر استانبول ترکیه در رابطه با پرونده های فساد خبردادند.
برکناری حسین جابکین به مثابه ضربه مهلکی برنظام حاکم در ترکیه قلمداد می شود و قدرت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را در داخل و خارج از این کشور به شدت متزلزل کرده است.
منابع خبری ترکیه در باره قدرت و نفوذ جابکین می گویند: وی بزرگ ترین مقام و مسئول کشور ترکیه است که تاکنون از سمت خود به این صورت برکنار شده. پیش از این در ترکیه هر مسئولی که خطایی را مرتکب می شده فورا بازنشست می کردند اما جابکین از کار برکنار شده است.
در همین راستا چند افسر عالی رتبه پلیس ترکیه هم در این رابطه از سوی مقامات مبارزه با فساد بازنشسته شدند. رجب طیب اردوغان این اقداماتی را که برضد دستگاه پلیس و امنیت این کشور آغاز شده را اقدامات پست و بی شرمانه که با منظور سیاسی و در جهت تخریب وجهه سیاسی دولت ترکیه صورت گرفته تشبیه کرده است.
از سوی دیگر روز گذشته همچنین دستگاه مبارزه با فساد در کشور ترکیه فرزندان سه تن از وزرای دولت ترکیه را به اتهام فساد دستگیر کرده است، که در این رابطه برخی از تجار مرتبط به دولت و نزدیک به رجب طیب اردوغان هم دستگیر شده اند و این آغاز راه مبارزه برسر قدرت در ترکیه از سوی صاحب نظران سیاسی در این کشور تلقی شده است.
جابکین رئیس پلیس برکنار شده استانبول در این رابطه به تلویزیون این کشور گفته است: همانطور که تصدی این پست برای طبیعی و قابل تصور بود به همان اندازه هم کنار گذاشته شدنمان از این سمت قابل قبول و طبیعی است.
وی افزود: ما تلاش کردیم به ملت و دولت ترکیه با خلوص نیت خدمت کنیم.
نشریه ترک زبان حریت هم در این باره نوشت: من از سمت ریاست پلیس شهر استانبول برکنار شده ام، اما اکنون از سوی دولت به عنوان مدیر در وزارت کشور منصوب شده ام.
چنگیز چندر مولف و مقاله نویس ترک در این رابطه می نویسد: فساد در ترکیه اکنون برای حزب عدالت و توسعه به مثابه پاشنه آشیل در آمده است، هم اکنون فسادی که دولتمردان ترکیه با آن مواجه شده اند، تنها ابزار مخالفان برای مواجهه با اسلامی است که حاکمان فعلی ترکیه از آن دم می زنند.
وی می افزاید: فساد یکی از ابزار مخالفان دولت کنونی ترکیه برای پیشی گرفتن از حزب حاکم در انتخابات آتی ترکیه به شمار می آید.
رجب طیب اردوغان هم در این باره گفت: ما با فساد تعارفی نداریم و هرگز در قبال آن چشم پوشی نمی کنیم، اما در حملات اخیری که بر مقامات ترکیه صورت گرفته توطئه ای در دست بوده که امریکا و غرب در پس آن قرار گرفته اند.
وی افزود: برخی تلاش می کنند، در درون دولت فعلی ترکیه دولتی دیگری را بوجود آورند، اما سرانجام این توطئه را کشف و خنثی خواهیم کرد.
به گفته ناظران اقتصادی ترکیه در پی برکناری رئیس پلیس شهر ترکیه ارزش لیر ترکیه هم به شدت سقوط کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    41 1
    رجب طیب اردوغان:ملات اخیری که بر مقامات ترکیه صورت گرفته توطئه ای در دست بوده که امریکا و غرب در پس آن قرار گرفته اند. این جملات چقدر آشناست. راستی چرا خبرآنلاین اسم بابک زنجانی را نمی آری تو این داستان؟نکنه از اون شمش ها به شما هم رسیده؟قطعا نرسیده چون اگه می رسید میرفتی دانشگاه میزدی/
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    4 4
    حمایت از تروریسم عاقبت خوشی نداره نه برای ترکیه و نه برای منطقه. ننگ بر القاعده و حامیاش