قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن، دایهاتسو با ارائه فناوری جدید پیل سوختی بار دیگر همه را انگشت به ‏دهان گذاشت. دیگر نیازی به پلاتین گران قیمت برای پیل‌های سوختی نیست.‏

سولماز گرئی: چند سال پیش قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن یعنی کمپانی «دایهاتسو» با رونمایی از ‏خودروی ‏FC ShoCase‏ خود بسیاری را حیرت زده کرد. این خودرو که ظاهری جالب داشت از ‏یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) پیل سوختی بهره می‌برد. این نمونه اولیه که برای نخستین بار در سال ‏‏2007/1386 معرفی شد، برای غلبه بر برخی محدودیت‌های اصلی پیل‌های سوخت هیدروژن ‏مرسوم طراحی شده است. امسال نیز در موتورشوی توکیو یک خودروی کانسپت ‏FC‏ جدید روی ‏کار آمد که به طور کامل مینی‌تراک ‏FC Deco Deck‏ نام دارد. ‏

پیل سوختی نوعی مولد الکتریسیته است که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن، آب و الکتریسیته تولید ‏می‌کند. در یک پیل سوختی سنتی، پلاتین باید به عنوان کاتالیزور الکترود استفاده شود زیرا ‏مقاومت بالای آن در برابر خوردگی آن را از آسیب اسید پیل مصون نگه می‌دارد. در مقابل سلول ‏دایهاتسو از غشا و فرآیندهای غشایی بسیار بی ضرر‌تر قلیایی سود می‌جوید. این امر به این معنی ‏است که دیگر نیازی به پلاتین گران قیمت برای کاتالیزور الکترود نیست و در عوض می‌توان از ‏فلزات ارزان‌تر مانند نیکل یا کبالت استفاده کرد.‏

همچنین به جای هیدروژن، پیل‌های جدید از هیدرازین هیدرات (هیدروژن و نیتروژن) به عنوان ‏سوخت استفاده می‌کنند. ادعا می‌شود که چگالی انرژی بالای آن در حد هیدروژن است و از آن ‏جایی که مایع است، کنترل آن راحت‌تر است. ‏

مینی‌تراک ‏DC‏ علاوه بر بهره‌گیری از پیل سوختی تبادل آنیونی به عنوان منبع اصلی تامین نیرو، از ‏یک ژنراتور کم هزینه و جمع و جور هم استفاده می‌کند. این ژنراتور به خودرو امکان تامین برق در ‏مواقع اضطراری یا در مکان‌های دور از امکانات را می‌دهد. دایهاتسو دو نسخه مستقل از این ژنراتور ‏طراحی کرده که به طور جداگانه از مینی‌تراک به نمایش گذاشته شدند.‏

کمپانی از فرصت استفاده کرده و در نمایشگاه خودروی کانسپت «دکا دکا» را نیز به نمایش گذاشته ‏است البته در این مدل خبری از پیل سوختی نیست. نکته قابل توجه در دکا دکا فضای درونی آن ‏است. درون کابین صندلی‌ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توان آن‌ها را کاملا باز کرد و کاملا ‏مسطح می‌شوند. در دو طرف کابین درها قرار دارند که بارگذاری آسان محموله را میسر می‌سازند. ‏ارتفاع مناسب صندلی‌ها به رانندگان در تسلط کامل بر جاده کمک می‌کند.‏

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    143 5
    ایول به این جاپونی ها!!!!!
    • دانشجوی دکتری الهیات A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      این علوم رو از ابن سینا و اسفار ملاصدرا گرفتند . باید ما خودمون رو در تمامی عرصه های علمی نشون بدیم و از این کتب استفاده کامل رو ببریم . ایول از خودمون . دانش خودمون رو دارن به خودمون می دن . یک کم عقلانی تر فکر کنیم .
    • بی نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      63 4
      دانشجوی دکتری الهیات تا حالا دقت کردی هر کامنتی که میذاری موضوع رو خیلی سطحی نگرانه ربطش میدی به ابن سینا و ملاصدرا و اینکه همههههههههه دنیا نفهم بودند الا ما ایرانیا.همههههه دنیا هممممهههههه چیزشونو از ما دارن.تو رو خدا یه کم فکر کن.
    • منتظر A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      33 3
      راست میگه دیگه دانشجوی الاهیات! :-) این پیشرفت با مطالعه ی فصل مکانیک خودرو و ... از کتاب قانون و عرفان شیعی ملاصدرا حاصل شده.
    • محمد صادق IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
      5 12
      شما نمیفهمید تمدن سازی بر اساس فلسفه یعنی چی تا حالا به این فکر کردین چرا در آمریکا نخبه ها میرن رشته های علوم انسانی یعنی چی؟!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      29 2
      مگه تو ساخت ماشین الهیات استفاده میشه که از ملاصدرا گرفته باشن !!!!!!!!!!!!!!!!
    • بي نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      3 0
      تا جايي كه مي دونم اينكه دانش خودمان را به خودمان داده اند ايول نداره ،داشتم داشتم حساب نيست،دارم دارم حسابه برادر دانشجوي الهيات،ضمنا با كمال احترام صنعت، الهيات نيست كه علمش هرچه قديمي تر بشه ارزشمند تر باشه
  • علی A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    28 59
    شبیه اسباب بازیه
  • شهروند IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    9 80
    اینقدر خودباخته نباش ماهم میتوانیم حتی پیشرفته تر بسازیم
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      29 3
      بعله درآینده شاید! تو این چن سال که فقط منابع رو هدر دادیم.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      18 3
      فقط تو توهم
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    37 2
    من فکر نمی کنم، پس بنزین می زنم !
  • محمد IN ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    106 5
    ما هم از بهمن ماه تولید تیبا 2 را آغاز خواهیم کرد و اساسی حال این جاپونی ها را خواهیم گرفت !!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    51 2
    شبيه ماشين پت پستچيه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    37 1
    دکترای الهیات حالت خوبه؟ابن سینا حودرو میشناختش؟هر کسی سر جای خودش و در قرن خودش باید مقایسه بشه. دایهاتسو مچکریم....
    • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      26 2
      راست میگه خب ابن سینا و ملاصدرا اصلا علوم انسانی داشتن ؟چه ربطی به علوم فنی داره؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      33 2
      دكتراي مملكت ما رو ببينيد .. چي را با چي مقايسه ميكنند
  • پورحسن IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    11 4
    شيك بود به نظر خوب است
  • علی 96 A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    14 1
    ما باید برای آنچه داریم از خودمان تمجید کنیم ... نه برای آنچه نداریم ... واقعیت این است که در کشور ما هنوز خودرویی بهتر از پیکان ساخته نشده ... هر چند خیلی ها را خوش نیاید !
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    15 1
    ای کاش ایران، تنها و تنها رو می آورد به کشاورزی و باغداری و علوم وابسته و به مردم اجازه داده می شد به سادگی و بدون هیچ محدودیتی از صنایع و علوم و فنون روز بهره مند شوند... ای کاش...
    • نقی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      5 1
      اگه می دونستی چقدر از نظر کشاورزی عقب هستیم این حرف رو نمی زدی. این که ما داریم کشاورزی 100 سال پیشه.
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    21 2
    ایول به مغز مهندسای ایرانی در ایران خودرو و سایپا................
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    9 0
    مگه مکانیک هم جزو دروس علوم انسانیه !
    • بی نام GB ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      3 1
      بعله . باور نداری از همین دکتر بپرس اگه پیداش نکردی بگو پیجش کنن
  • محمد صادق گرئی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام به اونایی که حرف دیگران براشون اهمیت نداره تو توهمی یا مملکت فلان خلاصه همش حالگیرین مابایدبه قرن 4هجری یا 10 میلادی دقت کنید خوارزمی رازی بوعلی سینا ووووو