فارس نوشت:

علی‌اکبر صالحی که امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید به شهر قم سفر کرده است در ادامه دیدارهای خود با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار به بیان گزارشی از آخرین فعالیت‌های این سازمان و تشریح مفاد توافق نامه ژنو پرداخت.

علی‌اکبر صالحی به تشریح فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پرداخت و گفت: در توافق ژنو از هیچ یک از حقوق تصریح شده در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT عدول نشده است.

وی با اشاره به اینکه در این توافقنامه اقدامات اطمینان‌بخش و اعتماد‌سازی صورت گرفته است افزود: مقصد نهایی روشن شده است و در این میان برخی اقدامات نیز تعریف شده و طرفین به صورت مساوی اقدام خواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در این توافقنامه تولید اورانیوم 20 درصد متوقف می‌شود، گفت: ما از ابتدا قصد تولید اورانیوم 20 درصد را نداشتیم و وقتی که سوخت راکتور تهران به پایان رسید و غرب از ارائه سوخت خودداری کرد دانشمندان ایرانی نسبت به تولید اورانیوم 20 درصد اقدام کردند و به میزان 4 سال برای راکتور تهران سوخت ذخیره داریم.

وی گفت: در این بخش چیزی از دست نمی‌دهیم و هر وقت که نیاز باشد در مدت زمان اندک می‌توانیم بار دیگر نسبت به تولید اورانیوم 20 درصد اقدام کنیم.

صالحی با اشاره به نگرانی غربی‌ها مبنی بر انباشت سوخت هسته‌ای توسط ایران و غنی‌سازی آن تا مرز 90 درصد اضافه کرد: در این موضوع، رهبری تکلیف را مشخص کرده‌اند و ما هیچگاه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها خواستار این بودند که راکتور آب سنگین اراک را از ما گرفته و یک راکتور آب سبک بدهند گفت:‌ ما از این دستاورد ارزنده عدول نکرده‌ایم و قصد نداریم این دستاورد را از دست بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه با یک وضع آرمانی و یک وضع موجود در این مسئله روبه‌رو هستیم تصریح کرد: اگر می‌خواستیم آرمانی عمل کنیم باید آنها فتوای مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار می‌دادند ولی آنها چنین حسن نیتی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه توافقنامه در شرایط کنونی که ایران دارای اقتدار است در مجموع خوب است اظهار کرد: از هم‌اکنون وارد جزئیات می‌شویم و باید با هوشیاری و توجه بیشتر مسائل را دنبال کنیم.

همچنین آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه توافق انجام شده در زمینه هسته‌ای یک توافق خوب نسبی است اظهار کرد: برخی معتقدند که دراین مذاکرات تیم ایرانی بیش از حد برگ‌های برنده را صرف کرده است و این سئوال مطرح است که برای آینده چه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از نقاط برای مردم مبهم است اظهار کرد: باید مراقب بود چرا که ممکن است غربی‌ها در آینده بخواهند توقف آنچه که امروز صورت گرفته ادامه یابد و همچنین امتیازات دیگری مطالبه کنند؛ آنها شیطان شیطان غریبی هستند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی دولت‌ها نمی‌خواهند توافق بین ایران و غرب شکل بگیرد ادامه داد: پیش از این دیدار سفیر آلمان دیداری داشت و به او گفتم که مسئله‌ هسته‌ای ایران بسیار شفاف بوده چرا که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این غربی‌ها هستند که خیال می‌کنند به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم.

وی گفت: اگر کشورهای بیگانه و دست‌های پشت پرده بگذارند ایران در تعامل با همسایگان خود مشکلی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شدید اسرائیلی‌ها بر کنگره آمریکا بیان کرد: رئیس جمهوری آمریکا با صراحت می‌گوید که تلاش ما تامین امنیت اسراییل است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: نباید به غربی‌ها اعتماد کرد و البته معتقد هستم که در این مسیر باید پیش رفت ولی باید مراقبت‌های لازم را نیز داشته باشیم.

همچنینعلی اکبر صالحی که امروز به قم سفر کرده است در ادامه دیدارهای خود با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی در این دیدار به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پرداخت و همچنین ابعاد مختلف توافق نامه ژنو را تشریح کرد.

/17295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =