اعتماد گفت وگویی با حسین مرعشی از اعضای حزب کارگزاران درباره استعفای برخی نمایندگان مجلس به دلیل محقق نشدن انتظاراتشان از بودجه انجام داده است.

 

* نمایندگان از دولتمردان انتظاراتی دارند که تحقق برآورده شدن این انتظارات فعلا از سوی دولت مقدور نیست منتها در کنار این موضوع یک بحث دیگری هم وجود دارد که تعامل میان دو قوه مقننه و مجریه به دقت بیشتر هیات رییسه مجلس و دیگر نهاد‌های بالادستی بستگی دارد.
* متاسفانه یک شایبه دیگر هم وجود دارد که از دوستانی که به مجلس رفت و آمد می‌کنند شنیده شده است و آن این است برخی نمایندگان خواسته‌های شخصی از دولت دارند و تقاضا‌هایی را مطرح می‌کنند که خارج از روال قانونی تعاملات مجلس و دولت است.رفع این مشکل نیازمند ورود هیات رییسه و بزرگان مجلس است چون اگر بزرگان مجلس نسبت به ترویج و مرسوم شدن این خواسته‌ها حساس نباشند این خواسته‌های خلاف قانون مثل موریانه به جان قوه مقننه می‌افتد و از درون آن را فاسد می‌کند و در دراز مدت به مجلس لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
* رییس‌جمهور هم باید از وزرا بخواهد که نمایندگانی را که هر چند به ندرت اما خواسته‌های غیرقانونی دارند را معرفی کند تا طرح انگیزه‌های شخصی میان روابط دو قوه به حداقل برسد.
*به عقیده من انتقاداتی که با رنگ و بوی سیاسی برای به چالش کشیدن دولت مطرح می‌شود علت اصلی انتقادات نمایندگان است. اگر دولت اصولگرا بود این حالت کمرنگ‌تر بود و شاید در این مدت روی کار آمدن روحانی و کابینه‌اش هم مطرح نمی‌شد. اما از آنجا که این اتفاق مهم در عرصه سیاسی کشور افتاده است یک عده در مجلس می‌خواهند علیه این تحولات دولت را تضعیف کنند، آنها می‌‌خواهند دولت برخاسته از رای مردم را هجو کنند و زیر سوال ببرند.
* نادیده گرفتن شأن‌ها تنها مشکل مجلس نیست که تضعیف شد و نادیده گرفته می‌شد بلکه مشکل عمومی کشور است که طی هشت ساله دولت احمدی‌نژاد بزرگ و بزرگ‌تر شد متاسفانه اگر آن روزها مجلس مقابل دولت می‌ ایستاد و مراعات برخی مسائل را نمی‌کرد آنقدر به کشور لطمه وارد نمی‌شد.
*دولت می‌ تواند از این چالش‌ها استفاده کند و درباره مسائل مطرح شده روشنگری کند و ماهیت طرح این سوال ‌ها را به مردم بشناساند چرا که در این میدان داور نهایی مردم هستند و پشت دولت ایستاده‌اند. دولت نیروهای قوی زیادی دارد به همین دلیل وقتی واقعیت و ماهیت نقد‌ها برای مردم روشن شود این منتقدان هستند که ضرر می‌ بینید و دولت باید اعلام کند که برخی از نمایندگان در طرح انتقادات‌شان تعمد دارند چرا که اتفاقی در کشور رخ نداده است که این همه دولت مورد هجمه قرار گرفته است. شفافیت عمل دولتمردان و ورود نیرومند دولت به این بحث‌ها این هجمه‌ها را خنثی می‌کند.
*این به خود دولت بستگی دارد که چگونه از این چالش‌های سیاسی استفاده کند اگر قوی عمل کند و در صحنه عمومی کشور با قدرت سخن بگوید و مشکلات سر راهش را با مردم در جریان بگذارد، قطعا لطمه نمی‌بیند.
*به نظرم رویه دولت در این مدت خوب بوده است منتها دولت به مقدار بیشتری زمان نیاز دارد و نباید نتایج عملکردش را تبلیغاتی طرح کند و به مردم گزارش دهد دولت باید کمی صبور باشد تا کارهایش پختگی و متانت لازم را برای طرح شدن داشته باشند و از آثار عملکردش تدابیرش را به رخ منتقدانش بکشاند. این دولت حیثیت قوه مجریه را در این مدت کوتاه بازسازی کرده است و با بازسازی روابطش و کارشناسی مشکلات در قامت دولت ملی وارد شده است به همین دلیل هم مقداری زمان می‌خواهد تا آثارش در عرصه عمومی کشور و زندگی روزمره مردم ظهور و بروز کند. انتظار می‌رود که دولت در عرصه مدیریت داخلی کمی زرنگ‌‌تر باشد

.* فضای سیاسی کشور و تغییر و توجه به آن نیازمند تحرک بیشتر رییس جمهور و دولتمردانش است. روحانی باید کمی پرتحرک‌تر باشد.

 

17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    15 0
    متاسفانه این مراعات شمایان در مورد احمدی نژاد هزینه اش از جیب مردم پرداخت شد در مورد تخلف های احمدی نژاد هم منتظریم ببینیم قوه قضائیه چه می کند !کوتاهی مجلسیان در مورد احمدی نژاد و تخلفات خودش و دولتش قابل بخشش نیست!
  • mehr IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    14 0
    دولت بر خواسته از ارای اکثریت مردم اسست ومجلس بابد با ان تعامل داشته باشد ...نه تعارض... مردم پشت دولت ایستاده اند
  • رضا A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    12 1
    اگرقوه قضاییه بااحمدی نژادوکرتضوی برخوردنکندمتخلف است
  • احمد رضا A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 5
    آقای مرعشی گرامی چطور مجلس میبایست در مقابل دولت قبلی می ایستاد ولی اگر در مقابل دولت فعلی سوال و ابهامی دارد حق ندارد و به دولت پیشنهاد در میان گذاشتن با مردم رادارید این کدام منطق است ؟