زیبا کلام: ظریف حس احترام به ایران را در کشورهای دیگر به وجود آورد/هیچ کس به اندازه من خوشحال نیست

صادق زیبا کلام می گوید:بزرگترین هنر ظریف این بوده است که حس احترام به ایران را در کشورهای دیگر به وجود آورد و نشان داد ایران برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی جدی است.

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص عملکرد ظریف در دوران تصدی وزارت امور خارجه، گفت:شخصا فکر می کنم بزرگترین تحولی که ظریف در دستگاه سیاست خارجی، در این سه ماهه ایجاد کرده، آن بوده که زبان بیان دستگاه دیپلماسی را به نسبت گذشته تغییر داده است؛ به این معنا که نه کشوری را مستوجب مرگ می داند و نه توهین و ناسزا می کند،بلکه با زبان دیپلماتیک و بسیار مودب با دیگران حرف می زند.
وی ادامه داد: دیگر تحول این عرصه آن است که ظریف در نگاه دنیا به سیاست خارجی ایران، تحول ایجاد کرد و نشان داد که ما با کسی سر ستیز نداریم و نیامده ایم که دنیا را به هم بریزم، بلکه منافع حق ایران را در چارچوب اصول و ضوابط بین الملی دنبال می کند.

زیبا کلام که می گفت به ذهنش نمی رسید که روزی ایران و آمریکا زیر یک سند را امضا کنند، گفت:ما در سه دهه گذشته آن
قدر به آمریکا ناسزا گفتیم و او را به انواع پلشتی ها متهم کردیم که من واقعا بعید می دانستم که رئیس جمهوربا اوباما تلفنی صحبت کند یا وزیر خارجه دو کشور زیر یک سندی را امضا کنند، ولی این اتفاق افتاده که معتقدم اتفاق مبارکی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه شاید هیچ کس به اندازه من این روزها احساس  پیروزی نکند،اظهار داشت:چون سالها من یک سوال مطرح می کردیم و آن این بود که چرا ایران با آمریکا مذاکره نمی کند؟ اگر آمریکا در 28 مرداد و چند واقعه دیگر جنایاتی کرده است، دلیلی ندارد که با آنها مذاکره نکنیم و نپرسیم چطورمی خواهید جبران کنید؟منتها ما در داخل کشور همواره درباره آمریکا یک طرفه به قاضی رفته ایم.

زیبا کلام در پاسخ به این پرسش که نقش شخص ظریف در توفیق دولت جدیددر عرصه بین المللی تا چه حدی است، گفت: اگر حتی برخی اظهار نظرها درباره مذاکرات پشت پرده را درست فرض کنیم،باز هم نمی توانیم از نقش مهم ظریف بگذریم.نمی توانیم نقش عباس عراقچی ،تخت روانچی و...را نادیده بگیریم.

وی گفت:همین که ظریف حس احترام و اعتماد به خودش و تیم همکارانش را در کری، اشتون ، بان کی مون، فابیوس و... احیا کرده است، به نظرم کار جالبی بوده است.

این استاد علوم سیاسی با انتقاد از تحریم های اخیر آمریکا در قبال ملت ایران، گفت: اقدام اخیر آمریکا قابل دفاع نیست،ولی این مهم است که مقامات آمریکا قبل از انجام تحریم ها به مقامات ایران این موضوع را اطلاع می دهند و این بزرگترین هنر ظریف است که در دیگران حس احترام به ملت ایران را به وجود آورده است.
/212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    13 5
    کاملا موافقم با فرمایشاتتون جناب زیباکلام
  • رضا IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    9 3
    بابت زحمات آقای ظریف ازشون تشکر میکنم ودستشون را به گرمی میفشارم ولی دراین بین آقایان عراقچی و تخت روانچی مظلوم واقع میشن ازشون تشکر میکنم بخصوص آقای عراقچی که از قیافه مغرور وجدی ایشان به خودم میبالم
  • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 7
    زیبا کلام از طرف دانشجویان داشنگاه ازاد کرج شما رو دعوت میکنیم که به دانشگاه کرج بیای...مردم شمارو خیلی دوس دارن
  • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 16
    این آقای زیبا کلام هزار ماشاءالله هر روز در حال نظر دادنن! برادر ... نظراتتو جمع کن هفته ای یکبار مصاحبه کن!
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 3
    زنده باشید جناب دکتر زیبا کلام
  • يونس A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    1 6
    كسي كه با اقتدار نتواند حرفش را بزند هميشه بازنده است پس درود به انهايي كه شجاعت دارند و داشتند وتملقي در كارشان نيست واينها وبردها يك شبه با فوت و شعبده بازي بدست نميايد اقاي استاد دانشگاه
  • ميثم ايراني A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 7
    صادق جان ميشه بيشتر از اين توضيح بدي براي چه اينهمه خوشحالي ؟ امضا كردن يك سند از سوي امريكا كه حتي 1 ماه هم بهش پايبند نبوده خوشحالي داره ؟ خيلي راحت خوشحال ميشيا .....
  • آیدا A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    5 4
    کاملا با شما آقای زیبا کلام موافقم . با منطق باید پیش رفت نه با زور یا احساس
  • nima A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 4
    گل گفتی آقای زیباکلام ولی متاسفانه بعضی ازافراد بیسواد به جای تشکر کارآقای دکتر راسعی دارند کوچک جلوه دهند
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    7 2
    زنده باد دكتر ظريف
  • دادشاه A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    5 3
    ظریف فوق العاده باهوش و زیرکه.همه خوشحالن که وزیر امور خارجه است.خدا کنه بعد روحانی رئیس جمهور بشه.
  • هادی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    1 2
    والله من با این بی سوادیم همیشه میگفتم ایران و آمریکا آخرش به توافقی هرچند محافظه کارانه و محتاطانه ازهردوطرف دست خواهند یافت اما شما بااون همه دید سیاسی و سواد دانشگاهی و مقاله های آنچنانیت و سروصداکردنهایت برای دیده شدن بیشترت باورت نمیشد که این اتفاق خواهد افتاد؟از استادی همچون شما بعیداست...اوصولا شما هزوقت همه ناراحتند خوشحال میشوید،کلا سازت مخالفه فرقی هم نمیکنه سازت را باکیا کوک کرده باشی.
  • پرویز IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    3 2
    واقعا دمه ظریف گرم.
  • محمدرضا A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    1 0
    خسته نباشی! حس احترام ؟!!! احتراما شما رو از حرف زدن منع می کنیم. خوشحال میشی آیا؟ نظرمو تایید کنید لطفا!
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    2 3
    جوجه رو اخر پاییز میشمرن شش ماه دیگه رو منتظر باش ببین بعد از توافق اولیه رفتار امریکاییها با ما چطوره بعد از شش ما از سه جهت بمون فشار میارن یکی هسته ای یکی موشکی یکی حقوق بشر
  • رامین IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    3 1
    سلام همه ی ایرانیان مسلمان و دلسوز خوشحالند نه فقط شما.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    30 6
    ضمن این که اظهارات اقای زیبا کلام رو کاملا رد یا تایید نمیکنم و معتقدم که با کشوری که منافع اش به شدت با منافع ما در تناقض قرار داره نمیشه به راحتی کنار اومد باید این رو بگم که اقای روحانی و اقای ظریف و تیم وزارت خارجه دارن تمام تلاششون رو میکنن که این دید منفی نسبت به برنامه هسته ای رو از بین ببرند و اعتماد ملت ها رو به دست بیارن ، اما درست زمانی که همه چیز خوب پیش میره اشخاصی شروع میکنند به شعار مرگ بر امریکا سر دادن و همه چیز رو خراب میکنند. دوباره ایران در رسانه های غربی میشه همون ایران غیر واقعی که در حال ساخت بمب برای نابودی دیگران است. به نظر من مسئولان رده بالای کشور باید فکری اساسی در این مورد بکنند. این جور رفتار ها در شرایط کنونی برای سیاست خارجی ما سم است.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      8 4
      گاهی فکر میکنم نکنه این اشخاص ظاهرا خودی در واقع نفوذی صهیونیست ها باشند. چون هر جمله ای که بر زبان میارند و هر اقدامی که میکنند تیری است در قلب سیاست خارجی کشور. هربار که این اشخاص در افشانی میکنند نتانیاهو خوشحال از اینکه چیز موثری برای فریب افکار عمومی به دست اورده در رسانه ها حضور پیدا میکنه و میگه ببینید، این اشخاصی که دهان ها را تا بناگوش باز کرده و چشم ها رو دریده اند و فریاد مرگ بر امریکا سر داده اند میخوان بمب هسته ای بسازند و هم شما و هم ما رو نابود کنند. نتیجه میشه اجماع بر علیه ایران، تضعیف شدید سیاست خارجی و انتشار تصویر دروغین جنگ طلب و غیر قابل اعتماد بودن ایرانیان. کجان عقلای کشور که این اشخاص رو کنترل کنند؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    2 5
    شما این رو نگی پس کی بگه باید تعریف کنی دیگه
  • كاظم A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 3
    من هم مي‌گم جوجه را آخر پائيز بايد شمرد؛ با آن قسمت از فرمايش آقاي دكتر كه درباره دكتر ظريف گفتند موافقم؛ اما ارتباط با آمريكائي‌ها ملاحظات خاص خود را دارد. هنوز براي قضاوت زود است!