ایسنا نوشت:

منابع مخالفان سوری اعلام کردند که دولت‌های غربی به مخالفان دولت دمشق گفته‌اند که مذاکرات صلح سوریه الزاما به کناره‌گیری رئیس‌جمهوری سوریه منتهی نمی‌شود و اقلیت علویان سوری همچنان جزو اصلی هر دولت انتقالی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است، این پیام که به اعضای ارشد ائتلاف ملی سوریه در نشست دوستان سوریه در لندن و هفته قبل ارسال شد، در حالی اعلام شده که فعالیت القاعده و سایر گروه‌های شبه نظامی در سوریه افزایش یافته و آنها به انبارهای تسلیحاتی در نواحی مرزی سوریه با ترکیه متعلق به گروه میانه‌روی "ارتش آزاد سوریه" دست یافته‌اند.

این در حالی است که یکی از اعضای ارشد ائتلاف ملی سوریه می‌گوید: دوستان غربی ما در لندن مشخص کردند که به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اجازه نمی‌دهند تا به فعالیت خود ادامه دهد چرا که فکر می‌کنند این ناآرامی‌ها و پیروزی‌های شبه نظامیان مرتبط با القاعده باز هم اتفاق می‌افتد.

تغییر در اولویت‌های غرب به ویژه آمریکا و انگلیس در از میان برداشتن اسد و مقابله با شبه‌نظامیان باعث بروز اختلاف میان قدرت‌های بین‌المللی حامی درگیری‌های سه ساله اخیر در سوریه شده است.

بر خلاف مداخله آمریکا در لیبی در سال 2011 میلادی، غرب مداخله نظامی در سوریه را رد کرده است و باعث شده تا شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده به عنوان مخوف‌ترین نیروی شورشی در منطقه آشکار شوند و این نگرانی را برای واشنگتن و متحدانش به وجود آورند که سوریه به مرکز تروریسم جهانی بدل شده است.

با وجود بروز اختلافات با واشنگتن، فعالان مخالف سوری اعلام کرده‌اند که ترکیه اجازه عبور و ارسال تجهیزات نظامی را از مرزهای خود برای ائتلاف "جبهه اسلامی" داده است؛ گروهی که هفته قبل به انبار تجهیزات غرب در مرز باب‌الهوی حمله و ‌آن را تصرف کرد.

مذاکرات صلح قرار است 22 ژانویه سال آتی میلادی در سوئیس برگزار شود. ائتلاف ملی سوریه نیز توافق کرده به این مذاکرات برود در حالی که همچنان تاکید دارد اسد باید برکنار شود. اما یک دیپلمات حوزه خاورمیانه اعلام کرده که رهبران مخالفان سوری باید در تاکتیک‌های خود خلاقانه‌تر عمل کنند و توافق کنند که در انجام تمهیدات برای دولت انتقالی حضور بیابند.

این دیپلمات گفت: اسد شاید به عنوان رئیس‌جمهوری باقی بماند یا نماند اما دستکم قدرتش ضعیف خواهد شد. اگر مخالفان این‌چنین معاهده‌ای را نپذیرند غرب را از دست خواهند داد و تنها عربستان، لیبی و ترکیه برایشان باقی می‌ماند.

در همین حال یکی دیگر از اعضای مخالفان سوری که با مقام‌های آمریکایی در ارتباط است، گفت که واشنگتن و روسیه بر روی چارچوب یک دولت انتقالی که در آن علویان همچنان تسلط خود را بر ارتش و امنیت حفظ کنند، فعالیت می‌کنند تا از این مساله مطمئن شوند که جامعه علویان می‌تواند علیه شبه‌نظامیان القاعده از خود دفاع کند.

وی مقام‌های اروپایی و آمریکایی را به خاطر تداوم لفاظی‌ها مبنی بر اینکه اسد در آینده سوریه نقشی ایفا نمی‌کند، مورد نکوهش قرار داده و می‌گوید: حتی اگر هم اسد کناره‌گیری کند و یک سنی ریاست دولت انتقالی را بر عهده بگیرد، او قدرتی نخواهد داشت چرا که نه واشنگتن و نه مسکو به نظر نمی‌رسد بخواهند کنترل علویان بر اوضاع امنیتی و نظامی پایان یابد.

یکی از مقام‌های ارشد غربی گفت که روسیه و آمریکا درباره اینکه کدام مقام دولتی سوریه می‌تواند ریاست دولت انتقالی را بر عهده بگیرد، بحث کرده‌اند اما هنوز به توافقی نرسیده‌اند.

یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی سوریه گفت که مسکو می‌خواهد یک علوی ریاست ارتش را در هر دولت انتقالی بر عهده بگیرد. روسیه به اسد متکی نیست اما خط قرمز برای مسکو مراقبت و حفظ ارتش سوریه است. در یک تجربه 50 ساله مشخص شده که علویان در ارتش و برقراری امنیت بهترین گزینه برای مقابله با شبه‌نظامیان هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 9
    دولت سوریه و شخص بشار اسد اخرین امید ازادی و نرفتن منطقه به قهقرای کامل تروریسم است. اگر بشار اسد به هر روشی در شرایط کنونی از قدرت کنار برود باعث قدرت گرفتن بیشتر وحشی ها در منطقه خواهد شد. لازم است تمام مردم جهان و منطقه و کسانی که دلشان برای ازادی و تمدن میتپد با قدرت کامل از دولت سوریه تا نابودی کامل وحشی ها حمایت کنند تا تروریست های وحشی بدانند از این پس دیگر امکان هیچ نوع پیروزی برای وحشی گریشان نیست ولی ایا اینکار را خواهند کرد؟ باید منتظر بود و دید.
    • انتی بشار A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      4 1
      خدا شفات بده .