زمانی که یک فرد عادی برای وام 5 میلیون تومانی باید مدت ها با بوروکراسی بانکی دست و پنجه نرم کند، چطور یک فرد می تواند میلیاردها تومان وام دریافت کند؟

محمد صالحی: با نگاهی به تاریخ اقتصاد ایران متوجه می شویم که همواره در اقتصاد ایران چهره های حضور داشتند که ابتدا با بحث کمک به اقتصاد ایران و کارآفرینی پا در عرصه اقتصاد کشور گذاشته اند، اما به مرور شروع به زد و بند با شبکه بانکی کشور کردند و حتی کار را تا به جایی رسانند که خود به عنوان بانکدار عضوی از شبکه بانکی کشور شدند.
اگر به خواهیم به نمونه از این دست در پیش از انقلاب اشاره کنیم، می توانیم به هژبر یزدانی اشاره کنیم. هژبر یزدانی که با سرمایه گذاری در دامپروری شروع کرده بود، به مرور توانست در شبکه بانکی کشور نفوذ کند و از این راه توانست ثروتی برای خود بهم بزند. بعد از انقلاب 57 بخاطر شرایط خاصی که بر کشور حاکم بود و جنگ ایران با عراق در دهه 60 حضور این افراد در اقتصاد ایران ملموس نیست.
بعد از پایان جنگ و با شروع دهه 70 و اولویت قرار گرفتن توسعه اقتصادی در کشور، یکبار دیگر شاهد حضور این گونه افراد در اقتصاد کشور هستیم. بارزترین فرد در این زمینه فاضل خداداد است. وی نیز با دریافت وام از شبکه بانکی و ایجاد رابطه با مدیران بانکی توانست شرایطی برای خود ایجاد کند تا به نوعی با سرمایه بانک به تجارت بپردازد. هنگامی که این پرونده در دستور دستگاه قضایی قرار گرفت، اتهام فاضل خداداد اختلاس 123 میلیارد تومانی از شبکه بانکی کشور بود. رقمی در اواسط دهه 70، رقم قابل توجهی محسوب می شد. در دهه 80، ظهور این افراد در فضای اقتصادی کشور سرعت بیشتری به خود گرفت.
در اوایل دهه 80 شاهد حضور شهرام جزایری در اقتصاد کشور بودیم. این فرد که کار خود را با صادرات و واردات کالا آغاز کرده بود، توانست در مدتی به شبکه بانکی کشور متصل شود و با دریافت وام های وایجاد ارتباط با مدیران شبکه بانکی، اختلاس های سنگینی انجام دهد. اما شاید معروفترین چهره در زمینه اختلاس از شبکه بانکی کشور، مه آفرید خسروی باشد. وی که فعالیت های خود از یک دامداری  در شمال کشور آغاز کرد و سپس فعالیت های اقتصادی خود را تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا ادامه داد. وی در حال حاضر به اتهام اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در اختیار دستگاه قضایی کشور قرار دارد. بابک زنجانی شاید آخرین نمونه از این اقراد باشد. وی که در حال حاضر همچنان در حال فعالیت در سیستم اقتصادی کشور است، مسائل و ابهامات گوناگونی را در زمینه زد وبندهای اقتصادی یدک می کشد.
حال سوال اینجاست که این افراد چطور در اقتصاد کشور ظهور می کنند؟ در حالی که یک فرد عادی برای گرفتن یک وام ازدواج 5 میلیون تومانی باید مدت ها با بروکراسی اداری شبکه بانکی کشور دست و پنجه نرم کند؟ چطور یک فرد می تواند از راه برسد و میلیاردها تومان وام از شبکه بانکی کشور دریافت کند؟

  چه کسانی از تغییر تعرفه ها در اقتصاد کشور سود می برند؟

حسین راغفر، استادیار اقتصاد دانشگاه الزهرا، معتقد است، ظهور این افراد در نظام اقتصادی کشور بر می گردد به چهارچوب نظام توزیع منابع که در اقتصاد کشور وجود دارد. این افراد محصول نظام خویشاوندی و فامیلی در اقتصاد کشور هستند. این افراد با ارتباط هایی که با ساخت قدرت در کشور ایجاد می کنند، از امتیازهایی بهرمند می شوند که افراد عادی فاقد این امتیازها هستند. .ی ادامه داد: این امتیاز ارزان اشکال مختلفی دارد. مانند دریافت سرمایه های ارزان قیمت، استفاده از تعارفه های پایین برای واردات کالا و غیره است. این افراد سبب می شوند که بخش عظیمی از سرمایه ها و ثروت کشور در یک چرخه بگیرد که به جای اینکه منافع کلان کشور و آحاد جامعه را برآورده کند، تنها منافع گروهی خاص و اندک را که در ارتباط با ساخت قدرت قرار دارند را تامین می کند. این افراد به کمک ارتباطاتی که دارند از بانک های دولتی و شبه دولتی وام های کالانی دریافت می کنند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: گاهی در بحث واردات به کشور مشاهده می شود که تعرفه وارداتی کالایی به شدت پایین می آید. بعد از مدتی همان کالا با تعرفه های سنگینی روبرو می شود. اینگونه مسائل بی ارتباط با بحث رانت و فساد در اقتصاد کشور نیست. هنگامی که تعرفه ها کاهش می یابد، افرادی که در ارتباط با ساخت قدرت قرار دارند، با کمک سرمایه های ارزانی که از شبکه بانکی کشور دریافت کرده اند اقدام به واردات کالا می کنند و بعد از بالا رفتن تعرفه ها کالاها را در با سود زیادی در اختیار بازار قرار می دهند. وی با اشاره به اینکه درآمد این افراد بی شک حاصل از خلاقیت و کار وتلاش نیست، گفت: در واقع تنها دلیلی که سبب بروز ثروت برای این افراد می شود زد و بند و ارتباط داشتن با ساخت قدرت است.

وی اضافه کرد: این افراد برای اینکه برای خود حاشیه امن ایجاد بکنند سعی می کنند تا با ارتباط با افراد مختلف در ساخت قدرت و پرداخت رشوه به آن ها برای خود حاشیه امن ایجاد بکنند. راغفر با اشاره به تاثیر بودجه کشور بر ایجاد رانت و فساد در شبکه اقتصادی کشور گفت: بی شک نحوی بودجه بندی کشور می تواند تاثیر به سزایی بر روی ظهور این افراد در اقتصاد کشور دارد. اگر به بودجه کشور در 8 سال گذشته نگاه بکنیم متوجه می شویم در بخش هایی از بودجه ارقامی درج شده است که به هیچ وجه برای آن ها ردیف هایی در نظر گرفته نشده است. در این صورت نظارت بر روی این ارقام بودجه برای نهادهای نظارتی سخت می شود.

  باید جلوی حرکت افراد  در زیر زمین های اقتصادگرفته شود

غلامعلی جعفر زاده، نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این باره اظهار داشت: بروز این افرادد در اقتصاد کشور بیش از هر چیز محصول عدم شفافیت فعالیت های اقتصادی کشور است. وی اضافه کرد: این مسئله در کنار اقتصاد بیمار کشور سبب میشود که این افراد عرصه بیشتری برای جولان خود بیابند. جعفرزاده با اشاره به اینکه هر چه فضای اقتصادی کشور غیر شفاف باشد، این افراد راحت تربه کار خود می پردازند، گفت: این افراد در شرایط عدم شفافیت در سایه حرکت می کنند. وی ادامه داد: برای اینکه ابتوانیم جلوی این افراد بگیریم باید ب سمت شفافیت بیشتر فضای اقتصادی برویم. بی تردید اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و گمرکی سبب خواهد شد تا این افراد از زیر زمین های خود خارج شوند و به جای حرکت در شب و زیر زمین اقتصاد کشور، به روی زمین بیایند و در روز حرکت کنند.

حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم دولت یازدهم چه برنامه ای برای مقابله با این پدیده در اقتصاد ایران دارد. تعلیق اجازه ساخت برج ایران زمین  که متعلق به بابک زنجانی بود، نشاندهنده این موضوع است که دولت یازدهم عزم جزم تری به نسبت دولت نهم ودهم برای مقابله با این پدیده در اقتصاد ایران دارد.        

31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    19 58
    واقعا متوجه نمی شم چرا اسم بابک زنجانی رو باید کنار یه مفسد گذاشت تمام تلاش کشور ها جذب سرمایه گذار هاست انوقت کار ما فقط اینه بدون اگاهی بهشون تهمت بزنیم تا اخرشم فراریشون بدیم (مثل دهه 60) همین افکار ماست که باعث عقب موندگیمونه به جای این کارا باید زمینه رو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی رو تو بخش مولد فراهم کرد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    156 7
    نوع اقتصاد ما زنجانی پروره.زنجانی ها مقصر نیستند
    • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      47 0
      دلالان تحریم و رانتهای اطلا عاتی مطمنم تو گرونی دلار قبلش همه پولاشو تبدیل کرده چون رانت اطلا عاتی داشته
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      17 0
      ضراب رو هم بگو ...
    • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      5 23
      اقتصاد اسلامی که زنجانی پرور نیست
  • مصطفی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    47 1
    بابا چرا خودمونو به چیزی میزنیم.بیچاره ها جرمشون اینه که مهره سوخته شدن.فقط موندم اونی که اینا تو سیستمش بازی میکنن چقدر گردن کلفته
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    77 1
    من دوتا قسط عقب افتادم خدا شاهده زنگ زدن ضامن گفتن حقوقتون مسدود میشه آبروی منو بردن ....نمیدونم چی بگم ...
  • بـــــــ ـی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    56 0
    هه همیشه پشت یک تنه ی بزرگ درخت یه ریشه ی بزرگ تر هست... باید عنوان و مینوشتین چه کسانی زنجانی و جزایری را به این روز رساندند؟
  • پیام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    25 0
    وقتی رسانه ها که باید دیده بان جامعه باشند ضعیف عمل می کنند این آدمها بزگ میشند.
  • shz EU ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    18 0
    از زمین خاکی های پایین شهر
  • محسن IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    87 0
    یکی از نشانه های اقتصاد مریض همینه که تمام پولدارهای ما دلال هستن
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    40 2
    این افراد به واسطه ضعف قانون وقانون مدار به وجود می ایند
  • شریف IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    117 1
    دلایل اصلی بر می گردد به ساختار سیاسی واقتصاد بیمار کشور .
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    21 0
    این سایه ها در دولتها نیز نفوذ زیادی دارند و حتی ممکن است در ارایه آمار و کج نشان دادن واقعیتها نیز سرمایه گذاری کرده باشند ، به هر حال شفاف سازی و با باز گذاشتن فضای نقد و رسیدگی اهل فن غیر وابسته به دولت نظیر (وکلا ، خبرنگاران و روزنامه نگاران ، تحلیگران ، نقادین ، جامعه شناسان ،اقتصاد دانان و اساتید محقق و... ) شرایطی را باید بوجو د آورد تا اقتصاد کشور از حالت بسته و انحصاری به حالت شفاف و عمومی درآید . مسلما رسیدگی به درآمدها و محاسبه واقعی مالیاتها از طریق کنترل گردشهای پولی بانکی ، گمرک ، ثبت اسناد و املاک بهترین درگاه های عقیم گذاشتن این فعالیتهای غیرقانونی است . متاسفانه تاکنون دولتی در ایران نداشته ایم که دست به این اقدامات بزند .
  • در آرزوی پولدار شدن IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 19
    لغو اجازه ساخت یعنی عدم امنیت سرمایه دار و سرمایه گذاری ... . عدم اجازه فعالیت یعنی خروج سرمایه دار ها و کارآفرین ها از کشور ...همین قوانین آبکی باعث این مشکلات شده . پول گرفتید و مجوز دادید . حالا اگر ابطال کنید عدم ثبات قوانین و نا امنی اقتصادی را نشان میدهد
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    37 0
    راه حل ساده است اما ما نمی خواهیم در کشور اجرا کنیم زیرا دست همه رو می شود چطور غربی ها اگه یک سنت به دارایی های کسی اضافه شود فورا" می فهمند ولی ما نمی فهمیم چطور بعضی ها یک شبه پولدار می شوند مجلس چکار می کنه که نمی تونه یک قانون درست درمون در این باره وضع کند
  • amin A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    22 5
    از مریخ که نمیان از همین مردم خوب خودمون هستند
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    24 33
    اختلاس که تکلیف اش معلومه .... ولی اولا : کسی که پولدار شده که نباید حتما به اختلاس متهم بشه! بابک زنجانی نمی دونم چیزی برای پنهان کردن داره یا نه دیگه روزنامه و اینترنت و بی بی سی و همه آمار طرف رو گرفتن و دادن ، خود من دو تا مصاحبه ازش خوندم در مورد زندگی اش هم توضیح داده .... فراموش نکنید بخاطر تحریم های دو سال اخیر دولت دهم به سرمایه داران بزرگ و تاجران بزرگ خیلی میدان داده بود تا اونها بتونن تبادل پولی رو انجام بدن بدون نام دولت .... ثانیا : من با این نگاه موافق نیستم ...خیلی ها رانت دارن... مه آفرید خسروی اختلاس کرده باید متهم بشه ولی فراموش نکنید که یک آدم باهوش و خوش فکر هم هست ، همه چیز رانت و امتیاز نیست ، هوشمندی جسارت و ریسک هم هست .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    102 0
    اقتصاد انحصاری و مافییای عاملش هست و عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی
  • فقط ایران IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    33 0
    از جهل مردم می آیند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    34 1
    از انهایی بپرسید که با اینها از پشت پرده شریک بوده واسمشان مخفی است.
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    20 0
    همش عدم پایبندی به قانونه و فساد اشنا بازی که این کشور رو از پا در اورده...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    38 0
    توی کشورهای پیشرفته رسانه ها قدرت زیادی دارند و تنوع زیادی هم دارند از روزنامه محلی در یک روستا گرفته تا رسانه های جهانی. این باعث میشود که نظارت مستقلی روی مسئولان کشور وجود داشته باشه و امکان فساد کم میشه. البته بماند که در ایران فرهنگ سلامت اقتصادی در میان مردم خیلی بالا نیست و مسائلی مثل رشوه و فریب خیلی جدی گرفته نمیشه.
  • محمد A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    49 0
    در اقتصاد رانت و فامیل بازی کشور ظهور این اشخاص طبیعی است . مفاسد اقتصادی . رشوه و زدو بند بیداد می کند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    16 0
    اقتصاد بیمار دلال بازی تبعیض، این 3 رو حل کنید مطمئن باشید مشکلات حل و این افراد سر در نمیارن تو جامعه.
  • كاپيتان IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    30 1
    اين ادمها يا زرنك و باهوشند يا ادم كسي هستند...ادم زرنك و باهوش هم باشي با اين وضع اقتصادي ايران كه كاملا اقتصاد بسته و دولتيه نميتونه اينهمه موفق بشه پس بايد ادم ويتريني كسي باشي قدرتمند كه از انواع رانتها براي ادمش استفاده ميكنه و سود نهايي رو ميبره...نفت رو ميدن ما بفروشيم ؟؟؟هر وقت هم مهره سوخته يا دچار بازي قدرت بشن تبديل به اختلاسكر ميشن.همين.
  • رضا A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    32 2
    سلام : این برادران اقتصادی در خدمت انقلاب از دور زدن تحریم ها می آیند .این دیگر پرسیدن می خواهد .
  • الف A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    28 0
    رشوه........
  • کارمند مهندس ارشد در نفت و گاز با 25 سال سابقه کار IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    134 0
    حقوق و مزایای من چندین سال است که به حسابم در یک بانک خصوصی واریز می شود بطور متوسط بیشتر از نصف در آمدم در این مدت در حساب بانک بوده است (چون بتدریج برداشت می شود) یا بعبارت دیگر کل در آمد من بیشتر از نصف این مدت ( مثلا 5 سال ) در اختیار بانک بوده و هست حالا این بانک حتی حاضر نیست ده میلیون وام با نرخ بهره خودشان ( که برایشان سود دارد ) به من اعطا نمایند!!! با اینکه می دانند کارمند باید بموقع قسط را بدهد در غیر اینصورت از حقوقش کسر می شود و نمی تواند مثل بیشتر مشتری های نور چشمی بانک باز پرداخت نکند. این است ولی همه میدانند میلیاردی و یک شبه (بدون سپرده ) به عده ای وام بدون تضمین کافی میدهند.! این است سیستم بانکی ما روی هر چه نزول خوار را سفید کرده اند خدا نگذرد از عاملین این سیستم ظالمانه
  • اتابک A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    72 1
    بند پ یعنی پارتی پررویی پول
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    36 0
    این چند نفر مشخص شده اند مابقی انها هنوز زیر زمین هستند
  • مهدی A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    29 0
    نتیجه سیستم اقتصادی ربوی و بر مبنای ربا همین میشه.
  • بی نام A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    71 3
    واقعا بابک زنجانی کیه که کاریش ندارن؟
  • ناصر ویسی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    18 1
    من ده تا رفیق بازاری دارم که شغلشان طلا فروشی و لوازم خانگی هستش هر مشتری که میاد از اونا جنس میخره 6درصد ارزش افزوده از ش میگیرن حداقل روزی 20 مشتری برای طلا فروشه و 2 مشتری برای کالای خانگی حالا این اعداد را ضرب در 300کنید تا آمار یک سال دربیاد ؟ حالا وجدانا این پول حاصله همش تحویل اداره مالیلت میشه؟واقعا برای امور مالیاتی که چنین قوانین عجولانهای را بدون اینکه سیستم فروش اونا را بوسیله سیستم جامع متصل به امور مالیاتی متصل کنند متاسفم......
    • محمد EU ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      5 0
      دوست عزیز اصولا در کشور ما قوانین جهت اجرا شدن تصویب نمیشن...
  • امین US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 0
    چرا نمیگین محمد رضا رحیمی ها از کجا میان ؟ چرا چنین دزدانی راست راست میگردن
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    4 1
    رانت خواری و زد و بند با دولتی ها نتیجه اش میشود ظهور افرادی مثل مه آفرین و زنجانی و ... و... خبر آنلاین تازگی در محدوده شمال تهران مثلاً همین جایی که من تردد میکنم مثل قارچ بنگاه خودرو های آنچنانی سبز شده است بطور مثال خیابان دادمان در شهرک غرب ظرف یک ماه گذشته چندین بنگاه ماشین های خارجی و مدل بالا یک شبه درست شده که پر است از ماشین داخل و بیرون محوطه آن !!! داستان اینا چیه ؟ ممنون میشم گزارش و اطلاعاتی از اینها تهیه کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    7 4
    آقا اینجوری تمام سرمایه دارها فرار میکنند.
  • ناصر A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 1
    علیرضا یا "رضا ضراب" ایرانی الاصل با تابعیت فعلی ترکیه که همسر خواننده معروف ترکیه ای " ابروگوندش " میباشد . که در حال حاضر بعنوان بمب خبری ترکیه تحت عنوان دادن رشوه های هنگفت به فرزندان وزرای ترکیه - پولشویی - انتقال پول بمیزان 87 میلیارد یورو ( باندازه بیش از از بودجه سالانه کشورمان )از ایران به ترکیه و قاچاق طلا بازداشت میباشد , او نیز یکی از افرادی مثل بابک زنجانی - شهرام جزایری دیگر در بعد بین المللی است ؟
  • ممرضا A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 1
    بابك زنجاني رو من قضاوت نميكنم چون تا اينجا در حد شايعه مطرح بوده و كاري ندارم .... ولي مقاله اي كه خاطرات ايشون رو نوشته بود، مي خوندم ، اشاره كرده بود سال 72-73 مسئول تحويل دلار به بازار بوده ... يعني بانك بهش دلار ميداده و او به بازار يا به صرافي تحويل ميداده ... بابت هر 1 دلار 10 ريال پورسانت ميگرفته ... و حداقل بسته هايي كه تحويل ميداده 17 ميليون دلاري بوده ... يعني توي يك تحويل 17 ميليون تومن درامد داشته ... و جالب اينجاست كه سال 72-73 پدرم خونه ميخره اونم بعد از 7-8 سال كار و پس انداز كه البته 1.5 ميليون تومن داشته + 1.5 ميليون هم قرض و غوله ميكنه تا يه خونه مي خره به قيمت 3 ميليون تومن!و توي همون روز اقاي زنجاني در عرض چند ساعت 17 ميليون كاسبي كرده ... تفاوت بدون شرحه ديگه!
  • شهروند IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    7 3
    کوروش کبیر میگه ....داشتنه 3 عامل اصلی و پایه ایی میتواند ایران را به پایین ترین درجه بکشاند...1-چاپلوسی 2-جهل 3-دورغ .... که در مورد این موضوعات هم باید مفصل صحبت بشه ریشه ایی
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 2
    اي بابا ، بابك زنجاني سرباز كه بوده راننده آقاي نوربخش رئيس بانك مركزي وقت بوده و هر روز چند صد هزار دلار را براي تعادل بازار ارز روانه بازار ميكرده چون تو بانك مركزي هيچكس نبوده كه اين كار را بكند در اصل بابك خان از اون تاريخ به سمت ميل تعادل بانك مركزي منصوب شده است و هنوز هم در حال متعادل كردن است
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    8 0
    حالا اونی که تو صف وام ازدواج 5 میلیون تومانی می ایسته باز وضعش خیلی خوبه، ما تو اون صف هم نمی تونیم بایستیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 1
    "اگر "به خواهیم" به نمونه از این دست در پیش از انقلاب اشاره کنیم" ؟؟؟
  • حبیب A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 2
    سلام،اکثر نظرات مردم درست و بجاست ، در ایران ما قانون زیاد داریم ولی جنبه اجرایی آن در 8 سال گذشته خیلی کمرنگ بوده و منفعت گروهی خاص دنبال میشد و مطمئنا بی نظمی های اقتصادی و پولی و سوء مدیریت کلان در 8 سال گذشته عامل ظهور اینگونه افراد در جامعه بوده است ، امیدوارم با همت دولت مردان اقتصادی ،و با توجه به توانمندی خوبی که نسبت به دولت گذشته دارند و همت و تلاش و اتحاد نمایندگان مجلس با دولت و قوه قضائیه جلوی این سوء استفادهها گرفته شود ، مطمئنا تدوین منشور شهروندی توسط دولت دکتر روحانی و اجرای صحیح آن و احترام متقابل در جامعه توسط همگان و آزادی بیان توسط همگان و نقد سازنده باعث برقراری نظم و انسجام و رونق کشور خواهد شد . به امید سربلندی ایران و ایرانی در تمام جهان
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 1
    به من وشما چه؟