ایسنا نوشت:

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که امیدواریم به تدریج تحریم‌ها برداشته شود، تاکید کرد: من می‌دانم در آینده راه‌ها باز می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آیین دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمیان، خطاب به مردم حاضر گفت: خداوند را شاکرم که موفق شدم امروز در بین شما مردم عزیز، خونگرم، متعهد و انقلابی رفسنجان باشم. دو سال از رحلت پسر عموی بزرگوارمان آیت‌الله هاشمیان امام جمعه شهر رفسنجان می‌گذرد. این توفیقی است که برای عرض تسلیت و ارادت توانستم در جمع شما حاضر شوم.

وی افزود: من همیشه وقتی به رفسنجان می‌آمدم، آقای هاشمیان در فرودگاه حضور داشتند و امروز جای ایشان را خالی می‌بینم. خداوند مقام عالی او را متعالی و ارج تلاش‌ها و مرارت‌های ایشان را به او اعطا کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: 65 سال پیش با پیشنهاد آقای هاشمیان می‌خواستم برای تحصیل به قم بروم. شش روز طول کشید تا ما از بهرمان نوق به قم رفتیم، اما امروز دو ساعته از تهران به رفسنجان رسیدیم. من پیش‌بینی می‌کنم آینده جامعه ما با همین سرعت به طرف تکامل، تمدن، پیشرفت و توسعه می‌رود.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که شما مردم رفسنجان جزو پیشتازان انقلاب بوده‌اید، گفت: زمانی که کسی جرات نمی‌کرد نام امام خمینی (ره) را به زبان بیاورد شما مقلد امام(ره) بودید.

وی اظهار کرد: طلابی که می‌خواستند مبارزه کنند جایی امن‌تر از رفسنجان نداشتند چون مردم از ایشان حمایت می‌کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش از حاج عباس پورمحمدی یاد و بیان کرد: ایشان در آن زمان پناهی برای شخصیت‌های مبارز بود که آرزوی بهبودی برایشان دارم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: رفسنجان در قم و تهران به شهر امام شناخته شده بود و امروز شما مردم با همان روحیه در میدان هستید که این افتخار بزرگی برای ما و شماست.

وی خطاب به مردم رفسنجان،‌ گفت: مرحوم هاشمیان هر چه را که توانست برای این شهرستان کار کرد. اگر زحمات ایشان نبود شاید این شهر به این صورت از لحاظ فرهنگی باقی نمی‌ماند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مردم رفسنجان را مردمی وفادار دانست و اظهار کرد: همین که با این ازدحام در این مراسم شرکت کرده‌اید، نشان می‌دهد شما زحمات مرحوم هاشمیان را فراموش نکرده‌اید.

هاشمی رفسنجانی افزود: من قول می‌دهم تا زمانی که نفس می‌کشم یار و همراه شما باشم.

وی سپس به شرایط کنونی کشور اشاره و اظهار کرد: مردم رفسنجان شما جزو صاحبان این انقلاب هستید. خداوند این انقلاب را که به واسطه صداقت و استقامت مردم پیروز شده است، دوست دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شما وقتی پیروز شدید که حکومت پهلوی از حمایت و ثروت فراوانی برخوردار بود، اما شما توانستید به آن حکومت جبار پایان دهید، این کار بزرگی بود.

هاشمی رفسنجانی به سال‌های جنگ نیز اشاره و اظهار کرد: لشکر 41 ثارالله استان کرمان جزو بهترین لشکرهای زمان جنگ بود و هر جا که خط مقدم گره می‌خورد گردانی از این لشکر می‌آمد.

وی افزود: هزار شهید را شما تقدیم این انقلاب کرده‌اید و ما برای همیشه مدیون خانواده‌های شهید، جانبازان و ایثارگران هستیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما می‌دانیم که شهدای ما که خون خود را و جانبازان ما که سلامتی خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند، از ما انتظار دارند ابهت و عظمت انقلاب را حفظ کنیم، این میراث آنهاست.

هاشمی رفسنجانی یکی از آفات انقلاب را اختلافات دانست و گفت: متاسفانه این اختلافات کم و بیش وجود دارد و حتی در بین نیروهای انقلابی هم مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: شما همانگونه که یکپارچه در پیروزی انقلاب حضور داشتید اکنون نیز باید یکپارچه در خدمت انقلاب باشید. اختلاف سلیقه در بین همگان هست اما این اختلافات را با رفاقت و مباحثه باید حل کرد و اگر حل نشد باید با هم بسازید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مساله دوم این است که می‌دانم مشکلات بسیار زیادی این روزها برای همه مردم و بخصوص مردم رفسنجان وجود دارد. خشکسالی شرایط بدی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که این روزها در همه جای کشور شاهد بارندگی هستیم، از کاهش بارش‌ها در رفسنجان ابراز نگرانی کرد و گفت: همچنین شرایط اقتصادی کشور و مدیریت سوء در دوره پیشین باعث شد نهاده‌های کشاورزی به کشور نیاید. کود و سم نامناسب باعث ایجاد خسارت شد.

وی ادامه داد: ما تحریم بوده و هستیم. تحریم بسیار جدی است. آخرین تحریمی که با تدبیر فعلا متوقف شد اگر اعمال می‌شد ایران به طور کلی محاصره می‌شد و ما از راه‌های دریایی خود محروم شده و مشکلات فراوانی برایمان ایجاد می‌شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که خداوند به ما کمک زیادی کرد، گفت: شما گمان می‌کنید که ما این شرایط را به وجود آوردیم در صورتی که این هوشیاری و آگاهی مردم بوده که ما را از بحران نجات داده است. مردم ما امروز اکثریت تحصیل‌کرده و باسواد هستند و به ماهواره و اینترنت دسترسی دارند. اوضاع را رصد کرده و آگاهانه برخورد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: شرایط بدی بود یا باید تسلیم می‌شدیم یا جنگ رخ می‌داد، اما مردم ما همانگونه که می‌خواستند شرایط اعتدال را در کشور حاکم کردند، این اعتدال مربوط به تفکر مردم است.

وی افزود: مردم برای نجات خود و کشور به این راه متوسل شدند. اولین قدم نیز خوب برداشته شده البته انتقادات و اعتراضاتی هم است اما اولین گام برداشته شده و فضا آرام و مردم امیدوار شده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من طی این دو روز با هیات‌های اروپایی دیدار داشتم. آنها گفتند که اوباما تسلیم اسرائیل است. او را تحت فشار قرار دادند که تحریم‌ها را امضا کند. اگرچه شش ماه نباید این اتفاق می‌افتاد.

هاشمی رفسنجانی گفت: امروز با نخست‌وزیر سابق ایتالیا دیدار داشتم. او نیز می‌گفت ما اروپایی‌ها به خاطر عهدشکنی از آمریکا عصبانی هستیم و در جلسه شورای وزرای خارجه تصمیم گرفتیم مستقلا تحریم‌های اروپا را کاهش داده و رفع کنیم.

وی اظهار کرد: ما به ایشان گفتیم ما مسلمان هستیم اگر چیزی را امضا کنیم پای امضای خود ایستاده و خلاف عهد نمی‌کنیم. بالاخره کار به تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا و ایران کشید و از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شد که باید مذاکرات را ادامه دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امیدواریم به تدریج تحریم‌ها برداشته شود. من می‌دانم در آینده راه‌ها باز می‌شود و بسیاری از چیزهایی که امروز در مضیقه هستیم برداشته می‌شود.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: الان چهار هزار طرح عمرانی از دولت قبل مانده که برای آن هیچ اعتباری نداریم. به اندازه 240 تا 250 طرح پول داریم، این گرفتاری بزرگی است.

وی اظهار کرد: ما نفت و گاز فراوانی داریم. پتروشیمی ما می‌تواند در سال 40 میلیارد دلار برایمان از طریق صادرات پول بیاورد اما در تحریم هستیم و دستمان بسته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که دولت و ان‌شاءالله همکاری مجلس گره‌ها را باز خواهند کرد، گفت: این جریان اخیر محصول نظر رهبری معظم بود. اگر انتخابات خوب انجام شد به این دلیل بود که ایشان فرمودند رای مردم حق‌الناس است و خداوند حق‌الناس را نمی‌بخشد، بنابراین کسی جرات نکرد رای مردم را مخدوش کند. اگر این اصل ثابت بماند در آینده نیز همیشه رای مردم حفظ خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی افزود: وقتی هم مذاکرات می‌خواهد شروع بشود عده‌ای اعتراض کرده و از سازشکاری حرف به میان آوردند، اما رهبری فرمودند که اینها بچه‌های انقلاب هستند.

وی ادامه داد: وقتی که اولین امضا را کردند دوباره اعتراضات شروع شد که چرا امضا کردید اما رهبری فرمودند آنچه که در گزارش آمده پیروزی است و من از تلاش‌ها تشکر می‌کنم. در نتیجه این بیانات بود که زبان افراد معترض بسته شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: گفته‌های رهبری در این سه مقطع به داد ما رسید و خاصیت ولایت فقیه همین است که مواظب باشد طغیان نشود.

هاشمی رفسنجانی گفت: الان تا حدودی راه‌هایی باز شده است. ما طلب‌های زیادی از کشورهای مختلف داریم که نفت ما را خریدند اما به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم پولمان را بگیریم که به تدریج این راه‌ها باز می‌شود و پول‌ها برمی‌گردد.

وی گفت: حرکت اقتصادی، سازندگی و توسعه در کشور ایجاد شده که امیدواریم بیکاری را کاهش دهد. امروز بیکاری‌های کشنده‌ای داریم. بسیاری جوانان تحصیلکرده ما بیکارند. 25 درصد این تحصیل‌کرده‌ها امروز بیکار هستند، راه‌حل نیز همین است که دارد انجام می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدوارم شما رفسنجانی‌ها هم در این معرکه حساس این زمان همانند اوایل انقلاب نقش خوبی را ایفا کنید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حصر A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    اقای هاشمی ای کاش کسانی که مثل شما فکر میکنند در مملکت زیاد داشتیم خداوند شما را حفظ کند ایران برای قدم گذاشتن در مسیر مدرنیته به روحانیون نوگرایی مثل شما نیاز دارد
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    42 15
    مرد روز های سخت .حرف و حدیث زیادی پشت سرشه اما اگر هم راست باشه من به نوبه خودم میگم نوش جونش.حداقل کشور رو به فنا نمیداد ..
  • بي نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    22 15
    خوشم مياد ميدونه واسه مردم عادي بايد چه جوري حرف بزنه، همچين شيك و ساده گفته "شرایط بدی بود یا باید تسلیم می‌شدیم یا جنگ رخ می‌داد" ، كارش درسته ...
  • محسن IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 11
    درود بر خمینی - خامنه ای - بهشتی - رفسنجانی - مطهری - مفتح و.... که ایران اسلامی راهمیشه ازبلایا دورکرده اند
  • رزمنده جنگ تحمیلی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 4
    این سخنان اقای هاشمی من را یاد بیانات ایشون به هنگام آتش بس جنگ تحمیلی انداخت که با این مضمون فرمودند اگر ما قطعنامه یا آتش بس نمی پذیرفتیم دشمنان ما نقشه های بسیار مهلکی برای ما در نظر داشتند که در یک فرصت مناسب برای ملت تشریح خواهم کرد.
  • محمد A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 11
    درود بر هاشمی زنده باد روحانی و خاتمی . تمام مصیبت کشور از افراطی گری مشتی رانت خوار و کاسبین تحریم به وجود آمد . تمام در آمد این گروه افراطی با تفکر طالبانی از محل ایجاد تنش ایران با تمام دنیا تامین می شود. و اینان درایت و عقلانیت دولت یازدهم و انتخاب ملت را در تضاد با در آمد زایی نامشروع خودشان می بینند
  • بي نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 11
    عالي
  • محمدی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    9 9
    با سیاست های اشتباهت زمینه فساد در اقتصاد مملکت را بوجود اوردی.
  • مجید استقلالی 444 IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 7
    ایشالا روحانیون ، مثل شما متجددانه صحبت کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 6
    درود بی پایان بر جناب هاشمی
  • reza A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    1 2
    خداوند حفظشان کند آنهایی را که برای دین مبین اسلام زحمت می‌کشند.