واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از برلین به قلم یانیک پاسکه به معرفی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پرداخت و نوشت : مرکل 59 ساله دختر کشیش پروتستانی اهل آلمان شرقی کمونیست که امروز سه شنبه با احراز کرسی صدراعظمی آلمان برای سومین بار نشان خواهد داد شایسته عنوان قدرتمندترین زن جهان است.
او که ریاست اتحادیه دموکرات- مسیحی آلمان را بر عهده دارد یکی از رهبران اروپایی است که در خارج از خاک کشورش بسیار مورد انتقاد قرار دارد. مرکل امروز سه شنبه تقریباً‌ سه ماه بعد از برگزاری انتخابات در این کشور در 22 سپتامبر و پس از بحث و گفتگوی بسیار با رقبای سوسیال- دموکرات خود همچون دور نخست دوران صدراعظمی اش، ریاست ائتلاف بزرگ دولت را در دست خواهد گرفت.
او که به خاطر دفاع از سیاست های ریاضتی اش با القابی نظیر صدراعظم آهنین و موتی( به معنای مامان در زبان‌ آلمانی ) خوانده می شود در اوج بحران مالی سال 2008 میلادی توانست اطمینان آلمانی ها را به خود جلب کند.
با این همه، مرکل محافظه کار در کشورهای جنوب اروپا با انتقادهای شدیدی مواجه بود و مردم و مسئولان این کشورها او را مسئول ریاضت های اقتصادی و اجتماعی می دانند که با هدف احیای روند رقابت اقتصادی به این کشورها تحمیل شد. تظاهرکنندگان خشمگین یونانی، پرتغالی و اسپانیایی در خیابان های آتن، لیسبون و مادرید همواره تصاویری از مرکل را با سبیل هیتلری با خود حمل می کردند و او را در شعارهایشان نازی می خواندند.
با این حال آنگلا مرکل که در بخش اعظمی از سال های صدراعظمی اش عنوان قدرتمندترین زن جهان را از سوی نشریه آمریکایی فوربس از آن خود کرده است اطمینان می دهد برلین در جستجوی هیچ نوع برتری یا سلطه طلبی در اتحادیه اروپا نیست.
آنگلا دوروتی با نام فامیل کاسنر به دنیا آمد. او که یکی از علاقمندان پر شور و حرارت کاترین دوم روسیه بود در زبان روسی و ریاضیات بسیار باستعداد بود و رویای کودکی اش این بود که روزی پاتیناژ هنری را به طور حرفه ای دنبال کند.
او نخستین زنی است که صدراعظمی آلمان را در دست گرفت و بعد از مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس اولین زنی است که هدایت یک کشور بزرگ اروپایی را در اختیار گرفته است.
استقامت و تحمل بالای او در اجلاس های سران اروپا در بروکسل و عشق او به هنر اپرا سبب شده است که عده ای به او لقب ملکه شب داده اند.
او در کشورش آلمان از محبوبیتی برخوردار است که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بی سابقه است.
اسکار نیدرمایر کارشناس مسائل سیاسی می گوید: او به نوعی مادر ملت است. مثل همه آدم ها به نظر می رسد. در دوران بحران مالی مدافع منافع آلمان بود. همه این مسائل او را بسیار آرام جلوه می دهد و همین مسئله سبب رضایت مردم است.
رقبای مرکل از این که شیوه مدیریتی او روز به روز است و به ادعای آن ها فاقد بینش سیاسی است انتقاد می کنند ولی مرکل مدعی عملگرایی است . وی از تغییر جهت های 180 درجه ای برای مثال در زمینه مسائل هسته ای هراسی ندارد.
آنگلا مرکل در سال 2010 میلادی تصمیم گرفت عمر فعالیت های نیروگاه های هسته ای آلمان را افزایش دهد اما چند ماه بعد، پس از آن که نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن در مارس 2011 میلادی دچار سانحه شد اعلام کرد تا سال 2022 میلادی آلمان نیروگاه های هسته ای خود را برخواهد چید .
گرد لانگوت زندگی نامه نویس مرکل او را انسان مرموزی توصیف می کند که از سال های زندگی در دوران خودکامگی آلمان شرقی آموخته است چطور اندیشه های خود را پنهان نگهدارد.
او در شهر هامبورگ در شمال‌آلمان متولد شد اما به واسطه شغل پدرش که کشیش بود در آلمان شرقی بزرگ شد و پرورش یافت.
آنگلا مرکل در رشته فیزیک دکترا گرفت و فعالیت های سیاسی اش را همزمان با فروریختن دیوار برلین آغاز کرد. هلموت کهل صدراعظم وقت آلمان در سال 1990 میلادی او را کشف کرد. کهل که او را دخترک می نامید در دوران صدراتش دو وزارتخانه محیط زیست و زنان را به وی واگذار کرد.
در سال 2000 میلادی بود که رسوایی مالی در صدر اتحادیه دموکرات- مسیحی ها این فرصت را برای آنگلا مرکل فراهم کرد ریاست این حزب بزرگ را بر عهده گیرد.
آنگلای پروتستان، بدون فرزند و مطلقه که نام خانوادگی مرکل را از شوهر نخست خود حفظ کرده است هم اینک همسر یک شیمیدان مشهور است که به خاطر شهرت او در سایه قرار گرفته است. مرکل ریاست حزبی در آلمان را بر عهده دارد که به طور سنتی متعلق به کاتولیک ها بوده و مردان آلمان غربی بر آن سلطه داشته اند. به هر صورت، او موفق شده است همه رقبای بالقوه خود را از میدان خارج کند.
آنگلا مرکل به خاطر شیک پوش نبودنش که همواره با کت و شلواری در یک مدل در ده ها رنگ مختلف در ملاعام ظاهر می شود بارها مورد تمسخر قرار گرفته است.
درباره زندگی خصوصی اش بسیار رازدار است با این حال گهگاه می توان او را در برلین حتی زمانی که در حال خرید از فروشگاه کوچک مواد غذایی است دید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =