ایرنا نوشت:

هشدارتند هفته گذشته دمیتری راگوزین معاون دفاعی نخست وزیر روسیه به آمریکامبنی بربه کارگیری سلاح هسته ای درصورت هرگونه حمله نظامی به کشورش، این سوال را درمحافل سیاسی- نظامی مطرح شد که آیا مسکو و واشنگتن بار دیگر در مسیر رویارویی به شیوه جنگ سرد گام بر می دارند.
 راگوزین در نشست نمایندگان پارلمان روسیه بدون ذکر نام کشور مشخصی، اما در اصل با اشاره به برنامه های نظامی جاه طلبانه و توسعه طلبانه آمریکا اعلام کرد که مسکو حق استفاده از سلاح هسته ای برای واکنش به هرگونه حمله نظامی متعارف را برای خود محفوظ می داند و به این امکان به عنوانˈعامل بازدارنده بزرگˈ برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی می نگرد.

درحالی که روسیه دکترین نظامی خود را سال ها قبل برای امکان پذیر کردن به کارگیری سلاح هسته ای برای مقابله با حملات غیرهسته ای به این کشور اصلاح کرده است، اظهارات اخیر راگوزین از نگرانی مسکو درباره سلاح های متعارف آینده نگر واشنگتن را منعکس می کند.

تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند سلاح هایی که در آمریکا درچارچوب برنامه موسوم به ˈحمله سریع جهان شمولˈ توسعه می یابند، قادر به حمله به هر هدفی در هر نقطه ای از جهان در عرض کمتر از یک ساعت با نتایج مرگبار می باشند.

از این دیدگاه روسیه که در دو دهه پس از فروپاشی شوروی سابق نتوانسته مانند دوره جنگ سرد همگام با آمریکا در زمینه طراحی و تولید این گونه سلاح ها پیشرفت کند و شکاف بین دو کشور در این زمینه در این مدت عمیق تر شده است، از برنامه واشنگتن در این خصوص به عنوان ˈعامل بی ثباتیˈ یاد می کند.

با درک این نگرانی بود که راگوزین معاون اعلام کرد: آنها که سلاح های راهبردی غیرهسته ای آزمایش می کنند، به یاد داشته باشند که ˈاگر ما مورد حمله قرار گیریم، بدون شک به استفاده از سلاح هسته ای در موقعیت مشخص برای دفاع از تمامیت ارضی مان متوسل خواهیم شد.ˈ

راگوزین که به دلیل چهار سال نمایندگی در ناتو به خوبی با پشت پرده طرح های توسعه طلبانه این ساختار نظامی ابزار دست آمریکا و متحدان اروپایی اش آشنا است، ابراز امیدواری کرد که دکترین نظامی روسیه هر گونه مهاجم بالقوه را از فکر حمله به کشورش منصرف کند.

هشدار مقام ارشد روس مبنی برمقابله به مثل هسته ای با هرگونه حمله احتمالی به این کشور بلافاصله با واکنش ناتو مواجه شد و یک مقام در دفتر مرکزی این ساختار در بروکسل با ادعای اینکه ناتنو هرگز روسیه را به چشم دشمن نگاه نمی کند، اعلام کرد: ˈسران ناتو در نشست سال گذشته خود در شیکاگو بر علاقه مندی خود به همکاری راهبردی با روسیه تاکید کردند.ˈ

مقام ناتو که نامش فاش نشد، تاکید کرده این ساختار به اصول قانون ایجاد شورای مشترک با روسیه پایبند است و با این کشور در زمینه رفع طیفی از دغدغه های مشترک همکاری سازنده دارد.

کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به اظهارات راگوزین می گویند که دکترین نظامی روسیه در مقطع کنونی بازتابی از راهبرد آمریکا در دوره جنگ سرد است که بر اساس آن واشنگتن هرگز حاضر نبود در استفاه از سلاح هسته ای پیشقدم شود، زیرا می ترسید شوروی سابق در واکنش به آن بلافاصله به اروپای غربی حمله کند.

هرچند مقام های ارشد نظامی روسیه می گویند که آنها نیز نسخه خاص خود از برنامه ˈحمله سریع جهانیˈ را در دست اجرا دارند اما تاکنون هیچ گونه گزارشی از جزییات آن در رسانه های خبری منتشر نشده است.

گفته می شود که برنامه آمریکاییˈحمله سریع جهان شمولˈ که مسکو را ناگزیر از تهدید به حمله موشکی کرده است، متشکل از تغییر کاربری برخی موشک های هسته ای مجهز به کلاهک های متعارف موجود و نیز طراحی ماشین های جنگی جدید با سرعتی معادل پنج برابر سرعت صوت می باشد.

مقام های روس می گویند که هر چند چنین سلاح هایی در چارچوب محدودیت های مربوط به استفاده از سلاح هسته ای نمی گنجند اما با توجه به توان جنگی برابر آنها با سلاح های هسته ای باید درهرگونه مذاکره آتی مربوط به کاهش تسلیحات هسته ای مورد بررسی قرار گیرند.

سوء ظن روس ها به اهداف واشنگتن در این زمینه موجب شده است که اختلاف پیشین دو کشور بر سر استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی که مسکو از آن به عنوان عاملی برای تهدید توانمندی باز دارندگی اتمی خود یاد می کند، تشدید شود.

در مقابل غربی ها روسیه را متهم می کنند که این کشور برای جبران کاهش نیروی نظامی متعارف خود در دوره پس از فروپاشی شوروی سابق به سلاح هسته ای در راهبردهای نظامی تکیه می کند.

این در حالی است که بر اساس دکترین نظامی روسیه، هر گونه حمله هسته ای به این کشور یا یکی از متحدان اش و نیز یک تهاجم نظامی بزرگ مقیاس که تمامیت ارضی آن را تهدید کند، مجوز به کارگیری سلاح هسته ای به عنوان عمل متقابل را مجاز کرده است.

البته هشدار نسبت به پیامدهای احتمالی طرح آمریکایی ˈحمله سریع جهان شمولˈ محدود به راگوزین نبود و پیش از وی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز وعده داد به برنامه بلند پروازانه نوسازی تجهیزات نظامی این کشور و توسعه حضور نظامی روسیه در پهنه مورد مناقشه شمالگان متعهد باشد.

در واقع تاکید بر نوسازی و بازسازی ارتش روسیه در بخش های زمینی، دریایی و هوایی همواره از اصول غیرقابل تغییر پوتین در سال های پس از به قدرت رسیدن وی بوده است و او به عنوان میراث دار مکتب کمونیسم در 13 سال گذشته برای کاهش شکاف میان کشورش با آمریکا در زمینه توانمندی های نظامی کوشیده است.

پوتین در راستای پیشبرد این رویکرد بودجه کلانی به ارزش حدود650 میلیارد دلار را برای تجهیزهر چه بیشتر و بهتر نیروهای نظامی این کشور در بازه زمانی 2012 تا2020 اختصاص داد که از جمله شاخص های آن ساختن حداقل پنج زیردریایی هسته ای سنگین با قابلیت پرتاب موشک های بالستیک در این مدت می باشد.

کارشناسان مسایل نظامی می گویند پوتین به عنوان مامور سابقˈکا گ بˈ به خوبی از برنامه های میان مدت و بلندمدت غرب برای تنگ تر کردن حلقه فشار بر کشورش به خوبی آگاه است و می داند که حضور نظامی آمریکا در شمالگان مترادف با تهدید جدی تمامیت ارضی روسیه می باشد.

براین اساس رییس جمهوری روسیه در یکی از نطق هایش با اشاره به نگرانی جدی کرملین از توسعه حضور نظامی آمریکا در اقیانوس منجمد شمالی اعلام کرد که تنها 15 تا 16 دقیقه طول می کشد تاموشک های پرتاب شده از زیردریایی های آمریکایی مستقر در دریای بارنز به مسکو برسد.

روس ها در راستای مقابله با هر گونه تهدید بالقوه آمریکا برنامه های میان مدت دست به اقدام متقابلی می زنند که تازه ترین آن اعلام خبر تحویل 40 فروند موشک قاره پیمای جدید کلاس ˈیارسˈ به نیروی های نظامی این کشور در سال آینده می باشد.

هر چند طرح آمریکایی ˈحمله سریع جهان شمولˈ تازگی ندارد و ایده توانمندی حمله جهانی در اصل در زمان جرج بوش پدر ارایه و به دلیل ترس از احتمال وقوع یک جنگ هسته ای ناخواسته دراثراستقرار موشک های با کلاهک هسته ای کنار گذاشته شد،اما تنش میان مسکو و واشنگتن بر سر این موضوع در هفته های اخیر باز هم شدت گرفته است.

روس ها همچنین برای مقابله با تهدیدهای نظامی آمریکا بر شدت فعالیت های خود در حوزه صنایع دفاع هوایی افزوده اند که ساخت جنگنده های نسل پنجم و نیز به پرواز در آوردن هواپیماهای دور پرواز قاره پیمای برجای مانده از دوره شوروی سابق از جمله آنها است.

در نهایت می توان گفت که خاکستر جنگ سرد میان روسیه و آمریکا همچنان گرم است و تشدید گاه به گاه تنش در ساختار شکننده روابط دو کشور به شکل تهدیدهای نظامی هسته ای و غیرهسته ای، انگاره گام برداشتن مسکو و واشنگتن در مسیر رویارویی نظامی احتمالی را تقویت می کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =