حمیدرضا فولادگر

حدود 3 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می گذرد و متاسفانه این قانون که به خوبی و با حمایت تمام مسئولان تدوین شد به خوبی اجرا نشد و در اجرای آن شاهد نواقص فراوانی بودیم.

یکی از مشکلات اساسی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با آن رو به رو بودیم نحوه پرداخت یارانه نقدی بود که متاسفانه دولت به تمام افراد جامعه به صورت یکسان یارانه نقدی پرداخت کرده است. دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز این کار با مشکلات فراوانی رو به رو شده و متاسفانه حمایت های لازم از صنعت و تولید صورت نگرفته است.

در جریان بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 کل کشور نمایندگان پیشنهاد حذف یارانه افراد پردرآمد جامعه را مطرح کردند که این موضوع در صحن علنی رای نیاورد و بررسی آینده قانون هدفمندی به زمان ارائه لایحه بودجه سال 93 کل کشور به مجلس موکول شد.

اما هم اکنون با بررسی لایحه بودجه به این موضوع می رسیم که بازهم آینده این قانون مبهم است و دولت پیشنهاد خود درباره آینده قانون هدفمندی را در لایحه بودجه سال 93 مطرح نکرده است و اعلام شده که قرار است لایحه جدیدی درباره هدفمندی به مجلس ارائه شود.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که دولت این لایحه را قرار است چه زمانی ارائه کند و در صورتی که تاخیر در ارائه لایحه قانون هدفمندی باشد نمایندگان پیشنهادهای خود را درباره قانون هدفمندی مطرح می کنند و از این نظر احتمال تغییر در قانون بودجه وجود دارد.

چرا که هرگونه تغییر در اعداد و ارقام کشور باید در قانون بودجه کل کشور دیده شود و بر همین اساس تنها دو راه برای تغییر در قانون هدفمندی باقی می ماند که یکی از آنها ارائه زودهنگام لایحه هدفمندی و راهکار دیگر نیز ارائه پیشنهاد از سوی نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه است.

به نظر بنده پرداخت نقدی یارانه​ها باید اصلاح شود و برخی از دهک ها را می توان کاهش داد. دولت می تواند نحوه پرداخت یارانه ها را تغییر داده و از شیوه های غیر نقدی استفاده کند. به طور مثال کمک به زیرساخت های مسکن و اشتغال و بیمه را در دستور کار خود قرار دهد. البته در کنار این موضوع از تولید که در قانون هدفمندی یارانه ها به آن تاکید شده است نیز حمایت کند.

دولت قبل، افزایش قیمت ها را در دستور کار خود قرار نداد و پرداخت نقدی یارانه را هم ادامه داد. متاسفانه در این راستا آنچنان که در قانون تاکید شده بود از تولید و صنعت حمایت نکرد و این موارد آسیت هایی را به اقتصاد کشور وارد کرد.

دولت یازدهم هم اگر بخواهد به تولید کمک کند و پرداخت نقدی هم ادامه دهد به منابع مالی جدید نیاز دارد و منابع جدید هم به قیمت های جدید نیاز دارد. باید با مردم در این زمینه شفاف صحبت شود و آنها هم در جریان این موضوع قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون اصل 44  

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =