فارس نوشت:

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی ضمن انتقاد از دولت آمریکا به دلیل از دست دادن اعتبار در نزد متحدانش در خاورمیانه گفت: عدم تعهد واضح و صریح «باراک اوباما» به شکست مذاکرات سازش در خاورمیانه منجر می‌شود.
به گزارش  روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی روز یکشنبه از دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، به دلیل آنچه که تردید و از دست دادن اعتبار در نزد متحدانش در خاورمیانه انتقاد کرد و گفت تلاش‌های آمریکا برای تأمین توافق صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بدون تعهد روشن و واضح «باراک اوباما» شکست می‌خورد.

فیصل تصریح کرد: ما شاهد خطوط قرمزی بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد و با جلو رفتن زمان این خطوط قرمز کمرنگ‌تر شد و در نهایت ناپدید شد. وقتی این نوع تضمین از سوی رهبر یک کشوری مثل آمریکا مطرح می‌شود، ما انتظار داریم که پای آن تضمین بایستد. موضوع اعتماد مطرح است.

این شاهزاده سعودی ادامه داد که اوباما مشکلات خود را دارد اما وقتی یک کشور همپیمانان قدرتمندی دارد، باید به آنها تضمین دهد که آنچه می‌گوید همان است که انجام می‌دهد.

اظهارات این شاهزاده سعودی اشاره به سخنان چند ماه پیش اوباما دارد که گفته بود وجود سلاح‌ شیمیایی در سوریه، خط قرمز است و آمریکا به سوریه حمله خواهد کرد اما بعد از آنکه بسیاری از منتقدان از این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کردند، اوباما از تصمیم خود برگشت.

سوریه، ایران، موضوعات هسته‌ای و درگیری میان اسرائیل و فلسطین از موضوعات اصلی سخنان فیصل در کنفرانس سیاست جهانی ، یک گردهمایی مقامات و نخبگان اروپا،خاورمیانه و آفریقای شمالی، بوده است.

الفیصل ادامه داد که ناخشنودی عربستان از قدرت رو به رشد ایران در منطقه پنهانی نیست و سعودی‌ها که خود با ایران تعامل می‌کنند، مشکلی ندارند که آمریکا نیز همین کار را کند اما مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا از همپیمانان آمریکا مخفی شده است که این بی‌اعتمادی را بیشتر می‌کند.

این شاهزاده سعودی علیرغم آنکه ایران تأکید کرده که به دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است، مدعی شد که ایران باید آرزوها برای دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد و استفاده از ارتش و همپیمانان شیعه خود چون حزب‌الله برای جنگ در کشورهای همسایه چون سوریه و عراق را متوقف کند و تصریح کرد: بازی هژمونی در کشورهای عربی قابل قبول نیست. همانطور که اعراب راه غربی‌ها را پیش نمی‌گیرند، ما شیوه ایران را هم پیش نمی‌گیریم.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در این کنفرانس در خصوص کمرنگ شدن نفوذ آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در یک جهان بدون قطب یا تک قطبی به سر می‌بریم. هیچ تک قدرتی یا گروهی از قدرت‌ها نمی‌توانند تمامی مشکلات را رفع کنند.

وی ادامه داد، آمریکا اغلب به دلیل حضور بیش از اندازه مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما هم‌اکنون به دلیل حضور ناکافی مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالیکه کاملاً قابل قبول است که اوباما از مداخله نظامی جدید در خاورمیانه خودداری می‌کند، اما در عین حال یک خلاء خاصی به وجود می‌آورد که موجب می‌شود روسیه به صحنه جهانی بازگردد و فرانسه را ترغیب به دخالت در جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و مالی می‌کند.

«ایامار رابینوویچ» سفیر سابق اسرائیل نیز در این کنفرانس گفت که بعد از آنکه اوباما حاضر به حمله به سوریه نشد، نه اسرائیل و نه ایران دیگر باور نمی‌کنند که احتمالاً آمریکا علیه تهران از نیروی نظامی استفاده کنند.

ترکی الفیصل در خصوص فرانید مذاکرات سازش گفت که اوباما باید طرفین را وادار کند که یک راه‌حل با دوام را بپذیرند و آمریکا را با یک خرس بزرگ مقایسه کرد که باید رهبران اسرائیلی و فلسطینی را بترساند تا با یکدیگر توافق کنند.

وی همچنین هشدار داد که اگر رئیس‌جمهور آمریکا از موضع خود در خصوص مصالحه در امتداد مرزهای 1967 عقب بکشد، همانطور که از خط قرمزی که برای سوریه تعیین کرده بود، عقب کشید، تمام سرمایه‌گذاری صلح بین اعراب و اسرائیلی‌ها بر باد می‌رود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    16 0
    عربستان باید متوجه شود که سیاست هایش اشتباه بوده و خطای خود را گردن این و آن نیندازد و سعی در اصلاح آن کند.
  • حمید IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    37 3
    آقایان سیاستمداران و دولتمردان ایرانی باور کنید عربستان و نه اسرائیل دشمن شماره یک ایران و اسلام است باور کنید
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      11 3
      جابجا گفتی اتاق فکر اسرائیل است عربستان متحد ومجری طرحهای اوست با این کار اسرائیل از درگیری علنی کنار کشیده و عربستان و سردمداران نابخردشانرا به جان ما و جهان اسلام انداخته اسرائیل با اینکارهمانقدر بلکه هم بیشتر نفع میبرد سالهاست به دنبال صلح تحمیلی مد نظر خودش است اما موفق نمیشود لذا کشورهای اسلامی منطقه اگر به جان هم بیافتند دیگر با اسرائیل کار ندارند از طرفی با تبلیغات گسترده موفق شده خطر ایران هسته ای را برای اعراب از خودش بیشتر جلوه دهد تمام منافع درگیریها در خاورمیانه را اسرائیل صاحب میشود نه کشور دیگر حالا کی اعراب بخواهند بفهمند خدا میداند فعلا برای اعراب ایران خطر ناک تر از اسرائیل است
  • ایرانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    14 0
    باز مطلبی رو جهت استحضار به عرض میرساند .عربستان و اسرائیل در خصوص منطقه خاورمیانه همسو عمل میکنند .انچه که باز عیان شد روابط سیستم اطلاعاتی هربستان و اسرائیل با گزارشات مختلف در ابعاد گوناگون باعث شده است تا روابط حسنه عربستان با امریکا رو تیرگی رود .از طرفی اسرائیل که نوچه امریکاست خود با این سیاست های غیر منطقی و حرفه ای تیشه به ریشه میزند و هر عمل اسرائیل لطمه برزگی بر امریکا خواهد بود .امریکایی ها نیز این رو دریافتند که نباید خود رو دربست در اختیار اسرایئل قرار دهند.اگر غیر این باشد مطمعنا امریکا ابهت و ارزش خود را در جهان از دست خواهد داد.اگر از طرف دول غرب اعتراضی صورت نمیگیرد دلیل موافت انها با سیاست ارمریکا نیست./ایران متعادل ترین کشور منطقه است و قابل اطمینان.به امید پیروزی ایران /
  • امید A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 1
    عربستان و اسرائیل در یک جبهه میجنگند فشار برآمریکا وملاقاتهای پیدا و پنهان بااسرائیل خصو مت انها را با ایران اشکار میکند
  • نوید IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 6
    اوباما هیچگاه اعتبارش رو از دست نخواهد داد چون رییس جمهور قدرتمندترین کشور دنیاست
  • بی نام DE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    4 0
    کاش این عربستان آنقدر عرضه داشت که خودش تمام عیار مقابل ایران یا اسرائیل قد علم کند. بدبخت دائم از آمریکا التماس کمک در مقابله با ایران و اسرائیل دارد. با این همه ثروت و امکانات واقعا قابل ترحمند اینها.
  • مقیمی A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 2
    عربستان بهتره بجای فضولی توی کار بزرگترها بفکر برگزاری انتخابات در کشورش باشه تا نوع حکومتش دیکتاتوری و موروثی نباشه .