مهر نوشت:

وزیر امور خارجه گفت: با وجود گره‎ای که هفته گذشته به دلیل اقدام "شدیداً غیرسازنده" وزارت خزانه داری آمریکا، در مذاکرات هسته‎ای بوجود ایجاد شد؛ ایران خود را 100 درصد متعهد به رسیدن به یک توافق نهایی می‎داند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی تفصیلی با دیوید اینیاتوس از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ضمن بیان این مساله، راه پیشِ رو را دشوار دانست.

مذاکره کننده ارشد هسته‏‎ای در مصاحبه یک ساعته که روز گذشته (یکشنبه) رخ داد، گفت: پس از تماس‎های هفته گذشته با جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه و همچنین کاترین اشتون، " کری و اشتون به من گفتند خود را متعهد به تکمیل سریع فرآیند ژنو و نیم نگاهی به رسیدن به توافق جامع دارند. من نیز همین هدف را دارم."

ظریف در برابر این سوال که تماس با کری به تازگی صورت گرفته، پاسخ داد: " هیچ گاه ارتباطات قطع نشده و صحبت‎هایی انجام شده است.

وی همچنین گفت: ایران آماده بازی کردنِ نقش فعال‎تر در پایان دادن به جنگ در سوریه و تامین امنیت خلیج فارس است.

ظریف درباره غنی سازی تاکید کرد ایران با رعایت برخی محدودیت‎ها و با شفافیت بیشتر به آن ادامه خواهد داد و گفت: "حال که اینقدر وقت گذاشته‎ایم و تلاش کردیم تا [غرب] از توهم غنی سازی صفر خارج شود، هیچ دلیلی نمی‎بینیم که از آن دست بکشیم."

رئیس دیپلماسی ایران درباره رآکتور آب سنگین اراک توضیح داد: "نمی‎توانیم زمان را به 20 سال پیش بازگردانیم و از ایران بخواهیم پروژه‎ای را کنار بگذارد که حاصل سرمایه‎گذاری بزرگ انسانی و مادی بوده است. با این حال، راه‎های متنوعی برای ایجاد اطمینان در زمینه این که تنها صلح‎آمیز خواهد بود، وجود دارد."

وی در واکنش به درخواست آمریکا در زمینه بستنِ تاسیسات غنی سازی فردو گفت: "اگر در ایران بنشینید و از نگرانی‎ها درباره فردو بشنوید، تنها نتیجه‎ای که می‎توانید بگیرید این است که آنها می‏‎خواهند به شما حمله کنند."

روزنامه واشنگتن پست می‎نویسد: "اما رئیس جمهور اوباما با فشار اسرائیل گفته است هر گونه توافقی که کاری به جز برچیدن برنامه هسته‎ای ایران بکند و این اطمینان را به وجود نیاورد که تنها محدود به استفاده غیرنظامی است، نخواهد پذیرفت."

وزیر خارجه ایران گفت: "ما سیاست ابهام را پی نمی‎گیریم، به نفع ما نیست. ما دنبال سیاست شفافیت هستیم و به دنبال سلاح هسته‎ای نیستیم. اما حاضر به قبول تحمیل نیستیم."

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره صحبت‎های فرمانده سپاه پاسداران گفت: "من برای نظرات و نکات سردار جعفری احترام قائلم و تفاوت دیدگاه وی با من قابل انتظار است."

ظریف همچنین خاطر نشان کرد برخی از ایرانیان با توافق با غرب مخالفند و حتی خواستار عزل وی شده‎اند.

مذاکره کننده ارشد ایران تاکید کرد رئیس جمهور حسن روحانی فرآیندی را در تمام حوزه‎های سیاست خارجی -از جمله مسائل منطقه‎ای همچون سوریه- هدایت می‎کند که بر اساس رضایت طرفین است و افزود: "ایران اعتقاد دارد راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد."

وی اعلام آمادگی کرد در صورتی که پیش شرطی در زمینه برکناری رئیس جمهور بشار اسد وجود نداشته باشد، حاضر است در کنفرانس ژنو2 شرکت کند تا به راه حلی سیاسی دست بابند.

ظریف همچنین گفت: "ما در تقاطع قرار داریم."

وزیر امور خارجه با گفته‎های اخیر هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا مخالفت کرد و گفت ایران نیز مانند آمریکا به دنبال این است که به دنبال ارزش‎‏ها و منافعش گام بردارد. وی گفت: "آمریکا تنها [کشوری] نیست که خود را "کشوری فوق العاده" می‎داند. ما هم همین نظر را داریم که کشور فوق العاده ای هستیم"

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    ظریف !زنده باد
  • فرهاد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    4 0
    آفرین بر وزیر باهوش و توانمند دولت تدبیر و امید.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 0
    احسنت به دکتر ظریف.اگه بعضیا سنگ اندازی نکنن و مثل رهبرمون از این تیم حمایت کنن حتما نتیجه میگیریم
  • سامان IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    تا ته پشتتیم رفیق.
  • مهدی A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    2 0
    زنده باد ظریف
  • سورج IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    2 0
    یک دیپلمات واقعی - احترام میگذارد واحترام میخواهد - درود بر منطق ایرانی
  • مهدی آقائی AU ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 1
    با سلام آمریکا با یک سیاه نمائی وجار جیل راه انداختن در باره تحریمهای جدید که مارا مشغول وگمراه کند تا خوب وآنچه که شایسته خودشان است از انرژی هسته ای بنفع خودشان بهربرداری(که کرده اند) بکند از یک طرف مارا دنبال نخود سیاه بفرستند . واز طرف دیگه مارا به مرگ قانع کنند تا به تب راضی بشیم
  • دادا A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    3 1
    ببینیم تا آخر دوره اتون چیزی برا ایران میگذارید....