بررسی کارنامه جریان سیاسی پرسابقه کشور در 4ماه اخیر

چپ و راست قدیمی و اصولگرا و اصلاحطلب جدید همه از انتخاب حسن روحانی راضی بودند؛ رضایتی که در ادامه با چینش کابینه تکمیل شد.

سید صادق روحانی: این روزها انتقادها از او برای محقق شدن مطالبات افزایش یافته است. در این میان سهم اصولگرایان کمی بیشتر است. انتقادهایی که بیشتر از تریبون مجلس به گوش می رسد و قطعا با پشتوانه های برخی از گروه​های اصولگرا همراه است.

سیاست در ایران سال​هاست که در دو جناح چپ و راست تعریف شده است. هرکدام از این جناح​ها در سال​های مختلف بعد از انقلاب نام​های مختلفی به خود گرفته​اند. خط امام، چپ، اصلاح طلب یا، خط بازار، راست سنتی و اصولگرا. در این سال های اخیر اما در هرکدام از این دو دسته نام​ها و گروه‌های مختلفی به وجود آمده و هرکدام از این جناح​ها دسته بندی​های مختلفی را از رادیکال تا میانه روز به خود دیده​اند. طبق یک قاعده نانوشته در انتخابات​های مختلف بعد از انقلاب زمانی که یک جناح قدرت را به​ دست می​گیرد جناحبندی​ها و دسته بندی​های درونش متمایزتر می​شوند و اختلافات درونی​شان نمایانتر و در عوض جناح مقابل اختلافات را فراموش می​کنند و به سمت اتحاد می​روند. این اتفاقی بود که در سال 76 در انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم، تا حدودی در انتخابات مجلس ششم، درانتخابات مجلس هفتم، در انتخابات سال 84 ریاست جمهوری (البته کمی کمرنگتر) افتاد و در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به صورت کاملاً مشهود تکرار شد. اصلاحطلبان و اصولگرایان منتقد روی تنها کاندیدای میانه روی انتخابات اجماع کردند و در عوض سایر اصولگرایان با 4 کاندیدا در صحنه باقی ماندند و عملاً ریاست جمهوری را به حریف واگذار کردند.

حسن روحانی وارد پاستور شد اما سیاستمداری بود که نه می​شد به او اصلاح​طلب گفت و نه امکان داشت او را اصولگرا نامید. او هم خود اصرار دارد که یک سیاست مدار میانه رو و معتدل است که وابستگی جناحی ندارد. روحانی در انتخابات مشی و مرام خود را فراجناحی نامید. حالا او رئیس جمهوری است که با بدنه اجتماعی وام گرفته از اصلاح​طلبان و حمایت​های برخی چهره​های کهنه​کار سیاسی اصولگرا راهی پاستور شده است. اینکه پس از دوره چهارساله ریاستش بر قوه اجرایی کشور و یا در حالت خوش بینانه​اش در صورت پیروزی مجدد در انتخابات بتواند طی هشت سال برای خود پایگاه اجتماعی دست و پاکند مسئله​ای است که نمی​توان به این زودی​ها درباره آن قضاوت کرد.

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، قریب به اتفاق اصولگرایان، از ریاست جمهوری او استقبال کردند. اصولگرایان، حتی با تدبیری پیش دستانه ادعا کردند روحانی بر کیش اصلاح طلبان نیست زیرا نامزد آنها محمدرضا عارف بوده و چون شانسی برای موفقیت نداشته کنار کشیده است. با این استدلال برخی از اصولگرایان، انتخاب رئیس جمهور یازدهم را به حساب خود گذاشتند و نقش رقیب را در انتخاب وی کمرنگ جلوه دادند.

پایان خوش آمد گویی ها

این ابراز خرسندی​ها، پس از چندی بدنه بخشی از جریان اصولگرایی را ترک کرد. برخی اظهارنظرهای رئیس جمهور جدید به کام آنها خوش نیامد و کنایه‌ها و طعنه‌ها آغاز شد. پاره​ای از مخالفت ها به گفتمان روحانی برمی گشت. در مواردی که روحانی ادبیات مشترکی با اصلاح طلبان پیدا می کرد، حساسیت ها را بر می انگیخت و مورد انتقاد قرار می گرفت. همچنین پشتیبانی تقریباً یکپارچه اصلاح طلبان از او که در رأس آنها علی اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی قرار داشتند، بهانه خوبی برای حمله به روحانی محسوب می شد.

مواضع گروه‌های اصولگرا

در اینجا به مواضع گروه‌های سیاسی اصولگرا در برابر دولت روحانی اشاره می کنیم:

جامعه روحانیت مبارز تهران

جامعه روحانیت مبارز تهران یکی از قدیمی ترین تشکل های سیاسی روحانی است که نام حسن روحانی را به عنوان یکی از اعضای دیرینه خود ضبط کرده است. گرچه مدتهاست روحانی در جلسات آن شرکت نمی کند. در انتخابات خرداد ماه امسال این تشکل از او حمایت نکرد و به جای او از علی اکبر ولایتی پشتیبانی کرد. پس از انتخابات اما این تشکل موضعگیری منتقدانه ای از روحانی نکرده است. البته گاهی برخی از اعضای آن از روحانی انتقاد می کنند اما نمی توان موضع رسمی این تشکل را انتقاد از دولت عنوان کرد. و البته در کنار آن انتقادهایی به برخی از انتصابات داشته است.

جبهه پیروان خط امام و رهبری

جبهه پیروان متشکل از 14 حزب و تشکل اصولگراست که مهمترین آنها حزب موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین هستند. این تشکل نیز همسو با جامعه روحانیت مبارز در انتخابات از علی اکبر ولایتی حمایت کردند اما پس از انتخابات نیز مانند جامعه روحانیت مبارز در صف منتقدان سخت دولت قرار نگرفتند. حتی محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که به تازگی و پس از درگذشت حبیب ا... عسگراولادی ریاست این جبهه را برعهده گرفته است، در مقام نایب رئیسی مجلس تعامل و همراهی نسبتاً قابل توجهی با دولت داشته است.

ائتلاف آبادگران ایران اسلامی

ائتلاف آبادگران از جمله نواصولگرایانی است که فعالیت خود را از زمان انتخابات شورای شهر دوم آغاز کرد و پس از آن توانست اکثریت مجلس هفتم را کسب کند. این ائتلاف در انتخابات سال 84 از محموداحمدی نژاد حمایت کرد. چهره های شاخص این ائتلاف اکنون جز منتقدین دولت به حساب می آیند.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

جمعیت ایثارگران نیز از تشکل های تازه تاسیس اصولگراست. این جمعیت در انتخابات سال 84 از ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف حمایت کردند و اکنون نیز از منتقدان دولت روحانی به حساب می آیند.البته حسین فدایی دبیرکل این جمعیت رفتاری مغایر با دیگر اعضای حزب خود اتخاذ کرده و سکوت نموده است.

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

این جمعیت یکی از جوان ترین تشکل های اصولگراست و در سال 87 توانست از وزارت کشور مجوز فعالیت خود را کسب کند. چهره های شاخص این تشکل تا کنون موضعی معتدل اتخاد کرده اند و جز در مواردی نادر به انتقاد از دولت یازدهم نپرداخته اند.

جبهه پایداری

جبهه پایداری که در جریان انتخابات مجلس نهم پدید آمد، از میان حامیان اصلی احمدی نژاد به شمار می آمد. هنگامی که برخی چهره‌های اخراجی دولت به آن پیوستند در زمره منتقدان برخی رفتارهای احمدی نژاد برآمد. این تشکل تندترین انتقادات را نسبت به دولت روحانی دارد و سعی می کند همه اقدامات دولت را به چالش بکشد. بسیاری از مخالفین وزرای پیشنهادی دولت در زمان اخذ رأی اعتماد کابینه اعضای این جبهه بوده اند.

مجلس اصولگرا و دولت روحانی

تا اینجا به اصلی ترین گروه​ها اصولگرا اشاره و رابطه آنها با دولت مشخص شد اما در مجلس شورای اسلامی نیز طیف ها و گروههای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها از دولت حمایت و برخی دیگر منتقد دولت به حساب می آیند. مجلس دو فراکسیون اصلی سیاسی دارد. فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان.

فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت

این فراکسیون را حامیان ریاست لاریجانی برای ریاست مجلس نهم تشکیل می دهد که اکثریت مجلس را در اختیار دارند هر چند نمیتوان این فراکسیون را حامی سفت و سخت دولت نامید اما اکثر اعضای آن از سیاستهای دولت حمایت کرده است.

رای اعتماد به اکثریت وزیران دولت روحانی حاصل همراهی این فراکسیون با رئیس جمهور بود.

فراکسیون اصولگرایان اقلیت مجلس

اعضای این فراکسیون عمدتاً شامل اعضای جبهه پایداری، جمعیت رهپویان هستند و منتقد دولت به شمار می آیند. و اقلیتی تقریباً قدرتمند در مجلس به شمار می آیند.

لابی گسترده و سخنرانی های پر هیجان این فراکسیون در جریان رأی اعتماد به وزیران دولت یازدهم در مواضع سیاسی فراکسیون مزبور ضبط شده است.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =