روحانی:حامیان تروریسم باید پاسخگوی اقدامات خود باشند/ مالکی:دستور شناسایی و تعقیب مقصرین را داده​ام

رئیس جمهور، ظهر امروز (یکشنبه) با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع​رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی که به منظور رسیدگی به حمله تروریستی اخیر جنایتکاران به تکنسین‌ها و کارگران ایرانی در استان دیاله عراق صورت گرفت، گفت: هدف برنامه‌ریزی شده این اقدامات نه تنها مردم عراق، بلکه جهان اسلام و کلیه کسانی هستند که به ملت عراق خدمت می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این اقدامات گام‌هایی است که در مسیر تفرقه و تشتت و جلوگیری از توسعه و آبادانی عراق و روابط رو به رشد دو کشور برداشته می شود، اظهار داشت: ما باید به صورت متحد با تروریسم مبارزه کنیم. این اقدام نشانگر آن است که افراط‌گرایان و تروریست‌ها منافع مادی و معنوی اقوام و مذاهب مختلف مردم عراق را نشانه گرفته اند.

روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های دولت عراق برای جلوگیری از این‌گونه حملات، گفت: همانگونه که دولت عراق پیش از این امنیت پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی را تضمین‌ کرده است، باید در جهت حفاظت بیشتر آنان تلاش کند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به نزدیک بودن مراسم اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و حضور میلیونی زائرین حسینی از سراسر جهان اسلام و به ویژه ایران گفت: ما خواهان آنیم که تلاش و مجاهدت گسترده‌ای برای تامین امنیت زائران حسینی صورت پذیرد.

روحانی با اشاره به کسانی که از تروریسم و جنایتکاران حمایت می‌کنند، گفت: کشورهایی که در این قضایا دخیل‌اند مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

رییس‌جمهور کشورمان افزود: کسانی که با ارسال سلاح، تجهیز و آموزش به تروریست ها، منطقه را بحرانی کرده‌اند، سرانجام گرفتار تروریست‌پروری خود خواهند شد.

مالکی: دستور داده‌ام مقصرین شناسایی و تحت تعقیب قرار بگیرند

در این ‌گفت‌وگوی تلفنی نوری المالکی با ابراز تسلیت به مردم ایران و بیان تأسف از حادثه رخ داده، گفت: ریشه این‌گونه حوادث به اقدامات فرقه‌ای برمی‌گردد و تروریست‌ها به دنبال عقب‌ماندگی ملت عراق هستند.

مالکی افزود: دستور داده‌ام مقصرین شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و محاکمه شوند.

نخست‌ وزیر عراق گفت: دستور داده‌ام از اتباع و همچنین زائران ایرانی که در عراق هستند به لحاظ امنیتی به گونه‌ای کامل‌تر و قوی‌تر حفاظت شود به ویژه کسانی که در حال اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی هستند در امنیت و حفاظت کامل باشند.

نوری المالکی با اشاره به این موضوع که ایران و عراق بهترین روابط را دارند و در آینده نیز خواهند داشت، گفت: تروریست‌ها قادر نخواهند بود اراده دو دولت و دو ملت ایران و عراق را برای توسعه روابط و تعمیق همکاری‌ها به شکست بکشانند.

نخست وزیر عراق افزود: من تضمین می‌کنم در آینده شاهد این‌گونه حوادث نباشیم و از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنم.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    پروفسور خبر آنلاین اول یه توضیح مختصر در مورد خبر بده بعدش ادامه بده!!!!! بگو چشم...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 1
    حالا می خواستم آمریکایی ها کشته بودند تا 100 سال دیگه از یادمون نمی رفت
    • کشته مرده IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      0 0
      امریکاییها تا حالا از ازل حتی یکنفر را هم در تاریخ نکشته اند ..از شما بعید است .کفر نگو.
  • مراد A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 3
    تنها راه مقابله جنگ با عربستان هستش . کجان اون ها که فتح می کردند یکی پس از دیگری خاکریزها رو . کجان اون ها که الله اکبر می گفتند و بعثی ها رو نابود می کردند . الله اکبر یا علی یا حسین . نابودتون می کنیم
  • محسن ثانی A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 1
    دولت عراق وآقای نوری المالکی بایدپاسخگوباشد..عراق بی ثبات ترین کشورمنطقه هست ..به گفته مقتدی صئرنوری المالکی بایدعوض شود وکسی بیاید که دنبال وفاق ملی باشد
  • ایرانی A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    هرچقدر توانستید حق ایرانیانی که در افغانستان . عربستان . مرز داران شرق کشور .رابگیرید حق اینها نیز گرفته میشود.
  • امیر GB ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 1
    مرگ بر تروریست
    • بی نام IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 0
      پارازیت انداختن تو سر مردم هم یه توعشه ولی کم کم می کشه
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    6 10
    من نمی دونم کی ایشون به خانواده های این عزیزان تسلیت گفتند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    آقا نرین عزیزم نرین تو همین کشور بدبخته خودمون بمونینو کار کنین و تفریح کنین دنیا با ما چپن اونوقت این سفرایه مسخره رو ول نمیکنیم