مهر نوشت:

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است گفت: این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به 24 ماه برسد.

سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر یکشنبه 24 آذر برگزار شد درباره آخرین مقررات مربوط به خدمت سربازی اعلام کرد: آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 22 آبان ماه سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تا کنون سه آیین نامه آن تحت 7 عنوان آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیی نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است و دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت در دست بررسی است، پیش بینی می شود حدود 20 تا 25 درصد معافیتهای پزشکی کاهش پیدا کند و بقیه آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سر مراحل تصویب قرار خواهد گرفت تا زمینه های اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.

وی همچنین درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت سربازی 24 ماه است و در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد. در سالهای گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح مدت خدمت بین 14 تا 18 ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح 3 ماه کسب خدمت بین 18 تا 21 ماه است.

وی ادامه داد: موالید کشور سیر نزولی دارد برای نمونه موالید سال 59 حدود 2 میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 حدود 2 میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 تعداد دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 تعداد دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 تعداد یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 تعداد یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 تعداد یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 تعداد یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 80 تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر بوده است. بنابراین با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شده و خدمت به 24 ماه برسد. بنابراین این برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پایان سال 92 وارد خدمت شده اند نمی شود.

سردار کمالی همچنین با بیان اینکه تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود گفت: در مرحله اول نیروی محل خدمت (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ...) و محل آموزش آنان مشخص می شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: پادگانهای آموزشی در بعضی از شهرها وجود دارند ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست. بعضاً جوانان وقتی به پادگان عجب شیر یا بیرجند یا کرمان اختصاص می یابند نگران می شوند در حالیکه آنها بعد از آموزش تقسیم خواهند شد. همان طور که وقتی کسی به پادگانی در تهران اعزام می شود ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر واگذار شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ملاک تقسیم مشمولین نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار دارند و همچنین وضعیت خود سرباز از قبیل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی و ... است و حداکثر تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای را ندهد.

جوانان بر اساس مقررات موجود تکلیف سربازی خود را مشخص کنند

سردار کمالی به جوانان در خانواده ها تاکید کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است توجهی نکنند.
البته ستاد کل این خبرها را نیز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اینکه از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود اطلاعی داشته باشد اعلام کند خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود اینها در عالم غیرواقعی شاید خوب است ولی وقتی بر اساس واقعیات موجود ملاحظه می شود سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.

وی گفت: حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است و با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیز گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است در عین حال معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است

کمالی ادامه داد: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.

پرونده خرید خدمت سربازی بسته شده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز گفت: به دلیل تبعیض آمیز بودن آن خرید سربازی به هیچوجه مورد نظر ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است. همچنین درباره مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است گفت: 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می شوند، البته تعدادی از آنها که اصلاً مراجعه نمی کند بسیار محدود است.

وی درباره سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام کردیم سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند مورد عفو قرار می گیرند انتظار بود این افراد مراجعه کند اما برخی از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره ای گرفتیم و برای آن اعلام کردیم که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر کسی که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی شود و درباره به کارگیری او تصمیم گیری شود.

سردار کمالی همچنین در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: از آنجا که نیروی مازاد نداریم قانون سه برادری از سال 90 لغو شده است.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 223
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غزل A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    سربازی رو هر چه بیشتر کنند بهتره. شاید اینجوری کمی مردانگی در جامعه دیدیدم !
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      افرین کاملا مواقم اینایی که میترسن برم سربازی اونایین که که زیر ابرو برمیدارن و مش و میزانپلی میکنن اوناییم که متاهلن خوب بیجا کردن قبل از خدمت زن گرفتن والاااا
    • ادیب IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      البته اگه اینطوری باشه برای زن ها هم یک دوره سربازی بگذارند شاید کمتر تجمل گرا و آهن پرست شدن.
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      175 4
      همین تو وقتی تو خیابون سرباز ببینی به چشم شهروند درجه چندم بهش نگاه می کنی پس لطفا نظرتو واسه خودت نگه دار مرد پیشکشت
    • ارش IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      240 8
      غزل خانم شما از جای دیگه ناراحتی سر بقیه خالی نکن.مردونگی چیزی نیس که با سربازی درست شه. با این منطق شما منم میتونم بگم کاش برای شما هم دوره ضرورت 24 ماهه شوهرداری بذارن
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      13 1
      غزل خانم واقعا اين استدلالت تو حلقه بي‌نام اول
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      12 0
      تا مردانگی رو در چه ببینید
    • بی نام EU ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 5
      ما دهه شصتی ها مرد بودیم که داریم تموم میشیم.سربازی رفتیم جنگ کردیم الانم داریم شکر خدا میکنیم
    • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      21 2
      اونایی که ابرو برمیدارن همشون معاف شدن و از بیکاریه که ابرو برمیدارن. اون بدبختی که باید بره یا زن و بچه داره یا مشغول درس خوندنه،وقت ابرو برداشتنم نداره.
    • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      47 2
      اگه یک روز تو رو هم میبردن سربازی بعد میومدی این حرف رو بزنی تو حتی نمیتونی تصور بکنی که سربازی یعنی چی ؟؟؟
    • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      54 6
      مردانگی رو نمی دونم ولی دبه های ترشی (دخترا) زیاد میشن
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      20 2
      شما اگه زن خوبی باشی مرد خوب هم گیرت میاد.
    • ارمان IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 3
      شما اگر پسری رفتاری که مد نظرت بوده رو انجام نداده لطفا در خودت جستجو کن و عقده هاتو اینجا خالی نکن
  • رضا A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    تجربه سربازی از بهترین تجربه هاست . هر چند در این دوسالی که خدمتم تموم شده هیچ استفاده ای از کارت پایانم نداشتم اما تجربه ش به درد می خوره . اگه اون هایی معاف می شن این رو می دونستند مطمئنا از این کارشان پشیمون می شدند . توصیه می کنم سخت نگیرید . اگه سخت بگیرید بهتون سخت می گذره .
    • کوشا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      124 7
      هه! 2 سال تمام با حقوق صد هزار تومن اون هم بعد از خرج 5-6 میلیونی دانشگاه آزاد. بعد تازه میخوای بری زن هم بگیری. من سخت نمیگیرم ولی دارم میبینم 24 سالمه آه در بساط ندارم و تازه قراره دو سال دیگه هم عقب بیفتم.سخت نگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پووووووف
    • امیر IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      113 5
      شما فقط از طرف خودت حرف بزنی بهتره
    • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      14 0
      این از او حرفای کلیشه ای و پوچ و بی معناست. دیگه دوران این جرفا گذشته دوست عزیز
    • رضا A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      0 9
      امیر آقا نوشتم که اگه کسی این صفحه رو می خونه و مسئول هستش بدونه که خیلی ها هم به این وضع راضی هستند .
  • محمد محمدی EU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    با سلام آقای سردار خواهشمندیم کاهش سربازی متاهلان را در نظر بگیرید ... یبار نیومدی یه خبر خوشحال کننده بدی بخدا
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      چند لحظه پیش با کامنتهای دیگه دو سه تا تفاوت داشتی یهو اختلافت شد 200تا! شاید نظرت درست باشه ولی اینکه رای دروغ بدی به نظرت درست نیست.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      مگه میشه رای دروغ داد دوست عزیز!!!!!!! تعداد سربازای متاهل که مشکل دارن زیاده. انشا الله مسئولین یه فکری بکنن به حال ما بیچاره ها
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      يكي اين آقا رو توجيه كنه كه بودجه اين كارو ميتونيد از اونهايي كه نميخوان برن سربازي تأمين كنيد. آقا جان سرباز حرفه اي بگيريد با مشخصات فيزيكي و رواني خوب ماهي دو ميليون هم حقوق بديد.اون وقته كه واسه سربازي همه صف ميكشن و شما انتخاب ميكنيد. نه اينكه طرف و با قد ١٥٠ و وزن ٤٠ كيلو ميبريد زوري سربازي اون خودش و نميتونه جمع كنه ميخواد چجوري از مرزها دفاع كنه؟!!!!!
    • بی نام RU ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      63 3
      پلیس نیرو نداره کارشناسی ارشد جامعه رو مفت میگیره عین چی ازش کار میکشه که پول نده حتی اختیار هم نذاشته که اقا میخوای بیای یا نه! بعد میگه ما دموکراسی داریم! ما خیلی خوبیم!
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      15 2
      تعداد سربازان متاهل زیاد است برادر عزیز
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      20 3
      شما را به خدا یه فکری به حال ما متاهل ها بکنید
    • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      من سربازم فوق لیسانسم و متاهل 29 سالمه . امثال من باید چیکار کنن؟ آیا خدمت سربازی برای افراد بدبختی مثل من بجا است؟؟؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      10 4
      برادر تعداد متاهلین بیچاره زیاده
    • من خودم تنها A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      31 0
      سردار کمالی بیشتر از مقام معظم رهبری و مردم تو فکر افزایش خدمت سربازی هستن...بابا شما فقط به فکر خدمت نباشین شما دارین آرزوی جوون ها رو میکشین به جای این خدمت مقدس یه فکری برای اشتغال کنین که یه جوون وقتی از خدمت اومد بیرون نه مدرکشو قبول دارن و نه سوادشو میشه صفر صفر... با این کار آرزوی ازدواج رو هم تو دلشون میذارین خو این مدت خدمت رو بکنین یک سال هم انگیزه برای خدمت رفتن بیشتر میشه و هم برای ازدواج
    • مهدی A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      29 16
      آقای محمدی زن گرفتن باعث نمیشه خونت رنگی تر از بقیه شده باشه فکر کن احتمالا شرایط بقیه ای که زن نگرفتن از شما بدتر بوده
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      45 4
      مگه فقط متاهلا ادم هستند بقیه سربازا جز احشام بحساب میان که از حقوقشون دفاع نمیکنید
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      19 2
      دیگه صبرم داره لبریز میشه!
    • بی نام EU ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      8 35
      باید برای متاهل ها خدمت کسر بشه و توی شهر خودشون خدمت کنن بهتر هست . اما مجردها که باید برن تا مرد بشن .ما که رفتیم خیلی هم بد نیود :)
    • حاجی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      31 1
      کارشناسان پیش بینی کردند به این روش در 1397 کلیه معافیت ها نیز لغو و سربازی 36 ماه خواهد شد! همچنین در 1400 کلیه افراد با کارت پایان خدمت سابق به انجام اضافه خدمت جدید فراخوانده می شوند!!
    • بهرام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      25 3
      کسانی که وضع مالی خوبی دارند ازدواج میکنند بی پول هایی مثل ما هم همیشه باید از مجرد بودنمون آسیب ببینیم ! دوران سربازی همیشه بچه مایه داران متاهل مرخصی میرفتند و من بدبخت چون پول نداشتم ازداج کنم باید میموندم پست میدادم !
    • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      می خواستید اول سربازی برید بعداً زن بگیرید،مگه هول بودید
    • مسعود A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      91 93
      اون موقع که داشتی زن میگرفتی باید بفکر سربازیت میبودی
    • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      43 1
      آقا من ماهی 1700 در آمد دارم حاضرم 24ماه کامل این پولو بدم به سردار کمالی تا نیرو متخصص استخدام کنه در عوض اجازه بدن از کارم جدا نشم تا هم سابقه کاریم حساب بشه هم تو 2سال پیشرفت کنم هم اگه برم پادگان مهارتمو فراموش میکنم و از بازار عقب میمونم. بازار کاری من هر روز در حال تحوله و باید همیشه به روز باشی وگر نه جا میمونی. اینطوری هم یه نفر بیکار میره سر کار منم بیچاره نمیشم سربازی هم تخصصی میشه مثل قدرت های واقعی نظامی جهان
    • بی نام EU ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      25 20
      والا نمیدونم کی دختر به کسی که سربازی نرفته میده
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      11 6
      شاید عاشق شده بود
    • بی نام EU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      8 5
      مگه ما عاشق نشدیم شرط کردن برو سربازی . ما هم رفتیم . سرباز باید تو پادگان باشه همیشه آماده باش نمیتونه به زن و زندگی برسه کسانی که قبل از سربازی زن میگیرن اشتباه میکنن
    • احسان A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      4 43
      آقای محمدی من خودم متاهلم و تا آخر این ترم مدرک فوق لیسانسم و می گیرم و به نطرم خدمت سربازی آماده شدن هر چه بیشتر برای زندگی مشترک است و سریعتر قصد رفتن به خدمت دارم شما هم به جنبه های مثبت خدمت مقدس نگاه کنید
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    275 9
    بشینید تا مشمولان متاهل با حقوق 65 تا 121 هزار تومان که سردار اعلام کردن راه بیفتن برن سربازی و زندگی خودشون رو نابود کنن!
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    مگر سربازان مجرد گرفتاري و خانواده ندارند، مگر پدر ومادر و پير يا خواهر تنها ندارند،اصلا عادلانه نيست كه مدت سربازي ،به خاطر كاهش مدت سربازي سربازهاي متاهل ،سربازي ساير سرباز ها را 24 ماهه كنيد
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    110 7
    طرف مي خواست بره سربازي بعد ازدواج كنه،اين طوري دچار كمبود نيرو ميشيد و مجبوريد مدت سربازي را افزايش دهيد كه در حق ساير سربازيان اجحاف ميشه،چون خيلي از سرباز ها نامزد دارند و مي خواهند بعد از سربازي ازدواج كنند
  • حميد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    منكه دوران سربازيم خوب بود سختي هايي داشت ولي كلا خيلي بهم حال داد اونم نيروي انتظامي شيراز راننده معاون كلانتري،،يادش بخير
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      143 5
      خوش بحالت ولی چیزایی که گفتی دردی از ما دوا نمیکنه.
    • امین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      150 3
      آره بمن خیلی حال داد اونم تو مناطق عملیاتی سومار نقطه صفر مرزی عراق میون مینهای دوران جنگ و کمین های شبانه منافقان.....؟؟
    • بی نام EU ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 3
      من که رفتم زابل توی ستاد مرکز فرماندهی اپراتور کامپیوتر بودم .دوبار آموزشی فرار کردم اما آخرش نمیشه سربازی نرفت. خاطره زیاد دارم از سختی ها که کشیدیم و از دوستای خوبی که پیدا کردیم از بازداشت هایی که میکردن و...
  • سرگردان IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    206 3
    من یکی فقط انگشت به دهن موندم از این حرف ایشون: "سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است."
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      182 2
      چون بودجه کفاف نمیده 21 ماه میشه 24 ودر آینده منتظر 36 ماه و 48 ماه هم باشید.
  • nima A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    مگه الان سربازى چند ماهه که ميخاد بشه 24ماه؟
    • مهدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      12 0
      الان دو روزه می خواد بشه 24 ماه
    • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      8 1
      18 ماه بود شد 21 ماه و الان هم شده 24 ماه
    • بی نام EU ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      13 31
      ما که 16 ماه رفتیم شما باید دوساله برید هر چی نرید به ضررتون هست
    • nima A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      1 14
      پسر جان اگه نميدونم سربازى چن ماهه چون معافى دارم
  • بی نام DE ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    حالا باز هم اضافه ش کنید من که باز هم سربازی نمیرم
    • بهنام FI ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      12 3
      دوستان برید سایتwww.saamad.ir مکاتبه با ریاست جمهوری...درسته این موضوع به آنها مربوط نیست اما ما جوانها جز ایشان کسی رو نداریم...خبرجان دوست دارم..چاپ کن
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    178 5
    فقط نیرو های مسلح مهمه دیگه؟!!!
  • ع هومن FI ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    از این ور میگن ازدواج کنید جمعیت کمه از این ور میان سربازی رو 24 ماه میکنند که سن ازدواج مردان به بالای 30 سال برسه.
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    عمر آدم تلف میشه...این همه سال درس بخون تخصص بگیر بعد برو برای جناب سرهنگ چایی بریز!
    • ما که معافی گرفتیم!!! A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      ما که معافی گرفتیم!!!
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      21 1
      خیلی از کسانی که الان دارن ارشد میخونن یا بخاطر بیکاریه یا فرار از سربازی...تا ته آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی رو بخونین...
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      13 7
      منم معاف شدم، با مدرک ارشد مدیریت دانشگاه تهران. الان 10 ماهه که فارغ التحصیل شدم و برگشتم شهرم، بیکار، کارم شده فوتبال دیدن و فیلم :(. من میخوام برم سربازی، از بیکاری بهتره
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      14 0
      من هم سربازی رفتم و هزار جور هزینه آنرا دادم و زندگی در شهرهای غریب و . . . اما الان برای محاسبه بیمه زمان سربازی ، تامین اجتماعی پول حسابی از ما می خواد حداقل این پرداخت را باید نظام وظیفه بده ، واقعاً به این ترتیب 2 سال از عمر ما هم تلف شده است .
    • بی نام EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      3 50
      دوست عزیز میری به مملکت خدمت میکنی نه جناب سرهنگ خیلی از متخصص ها رفتن شما هم برو جای نق زدن
    • حسام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      26 0
      داداش کاش بشه حداقل بری برا جناب سرهنگ چایی بریزی . انشاالله که هیچکدومتون مرز نیوفتید. مارو که پیر کردن
    • محسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      25 1
      بخدا من دیگه افسردگی گرفتم ، عمری شاگرد اول کلاس بودم . الان با 26 سال سن و فوق لیسانس باید دو سال برم سربازی اگه همون دیپلم رفته بودم سربازی علاوه بر اینکه زیر یک سال با کسری ها خدمت می کردم و الان دیگه همه چی داشتم. خیر سرمون درس خوندیم الان همه هم کلاسی هام از هر نظر ... از من جلو هستند .
  • ارش ایرانی A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    245 5
    سردار گفتند "سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است." این یعنی کار مفت کشیدن از جوانان کشور خیلی مچسبه متاسفم براتون حضرات...
  • حمدالله A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    105 5
    گل بود و به سبزه نیز اراسته شد دست شما و همکاران که شبانه روزی زحمت می کشید درد نکند عوض کسری داران 2لا ÷هنا حساب می کنند
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    261 6
    خبرآنلاین چاپ کن شاید آقایان ببینند یا حداقل به گوششان حرف بنده را برسان. آقایان از خواب بیدار شوید، با منطق شما متولدین 1380 باید 4 سال خدمت بروند تا پادگانها خالی نماند. در شرایطی که حداقل مدرک لیسانس را خواهند داشت و حقوق ناچیز خواهند گرفت. آیا وقت آن نرسیده که به جای استفاده از ابزار تهدید برخورد با غایبین و افزایش زمان خدمت،تغییری اساسی در نگرش خود دهید؟ مگر وحی منزل است یا آیه قرآن است که دائما باید پادگانها پر از سرباز باشد.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      18 0
      راست میگی بخدا حالا بپرسی اینهمه سرباز برای چی می خواین؟! لابد بقول دوستمون برای چای ریختن چرا با مردم لج می کنید ؟ سرباز باید حرفه ای دباشه. کاشکی لحظه ای خودتونو بجای خانواده شهدای سراوان میذاشتید
    • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      14 0
      یه نگاهی به وضعیت پادگان و زمان تصویب سربازی که قبلا نامش اجباری بود بیاندازید، نظامی ها در قدیم گماشته می خواستند و الان هم همون وضعیت هست ، راننده رایگان ، خدماتی رایگان و ... فقط اسمش شده سربازی. لطفا منتشر کنید شاید جناب سردار کمالی ببینند
  • گلابی! IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    692 7
    آقاجان من هم درس خوندم و هم سربازی رفتم و الان هم مدت هاست بیکارم. یه طرحی بذارین که اونایی که دوست دارن دوباره برن سربازی اجازه داشته باشن!!از بیکاری بهتره لااقل اگر گفتن چیکاره ای میگیم فعلا سربازیم!
    • الیمی A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      296 9
      طرح شما واقعا می تونه کارآفرینی کنه . احسنت!! یک سری ها بیان پول بدن ،،،،،بعد ،،،، یه سری های دیگه به جاشون برن سربازی .... مشکل اشتغال هم حل می شه .... مشکل سربازی هم حل می شه .... هم من راضی هم خدا راضی هم اوشون راضی
    • اکی بدید تا بگم A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      28 0
      من 20 تومن می گیرم . هر کس خواست بگه من به جاش می رم سربازی . با تچکر
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      42 0
      آقا منم الان ۷ ماه و ۲۴ روزه که سربازم ؛ کلا جز علافی و بطالت هیچ کاری نداریم فقط از صبح تا غروب با مدرک کارشناسی ارشد به در و دیوار زل می زنیم.
    • كاپيتان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      13 3
      من سي ودوسالمه اشتباه كردم به موقع نرفتم خدمت الان هم خداوكيلي نميتونم كارو كاسبيمو ول كنم برم خدمت .نه كواهينامه دارم نه پاسپورت واز ترس اينكه مجبوري ببرنم خدمت نميتونم ازدواج كنم چون نميخوام دختر مردمو بدبخت كنم اول بسم الله ولي شرافتي حاضرم پانزده بيست ميليون بدم يا خدمتم رو بخرم يا يكي بجام بره خدمت..اينهمه تو طرز زندكي مردم تبعيض هست ولي اقايون فقط خدمت رو ميبينند.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      4 0
      الیمی جان، اوشون به این راحتیا راضی نمیشه
    • احمد A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 0
      آره بخدا! من حاظرم برم سر کار ماهی 1-2 میلیون در بیارم همشو بدم یکی بجام بره سربازی.
    • بی نام US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      46 0
      من عاشق این منطقم: «معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است. حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است» احسنت! شما نمی‌دونی دهه ۶۰ تو مملکت چه خبر بوده که نرخ رشد اونقد بوده؟ انقد درک این موضوع سخته که وقتی کسی از سربازی برگرده، فرتی زن نمی‌دن بهش! اینکه ۷۰ درصد بین ۱۸ تا ۲۰ سال میرن سربازی، چون مجبورن، و اینکه سن ازدواج تو جامعه با سن ترخیصشون یکی نیست معنیش این نیست که سربازی تاثیری نداره. طرف تا برگرده و بخواد شرایطی برای اداره زندگی فراهم کنه، واضحا چند سال زمان می‌بره. چرا نمی‌فهمید این شکاف ۲ ساله، گند میزنه به زندگی آدم
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    سلام من متولد شهریور 1355 هستم . وقتی داشتند سربازی رو به بچه پولدارها میفروختن پول نداشتم که بخرم. اما الان شکر خدا ماهی 100 میلیون درآمد دارم ، سربازی هم نرفتم و نمیرم. چرا بروم؟ این مملکت واسه من چیکار کرده؟ در ثانی اگه من شش ماه زودتر به دنیا میومدم معاف بودم ( این عدالت آقایون است) الان هم سربازی برو نیستم ، زن وبچه هم دارم
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      راست ميگي،تو سربازي برو نيستي،زندان برو هستي،چون حتما داري كار سياه مي كني كه همچين در آمدي داري و جايي ثبت نميشه،چون كمتر بازاري و بساز بفروشي همچين درآمدي داره،اون ها هم همچين درآمدي ندارند،دست از كار خلاف هم بردار
    • الی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      21 0
      علی جان داداش نیرو نمیخای؟
    • بی نام GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      10 8
      این مملکت هیچ کاری براتون نکرده، ولی ماشالله ۱۰۰ ملیون درامد دارین؟!!!!
    • سمانه A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      91 3
      پس شما تا حالا خارج از کشور نرفتی؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      7 0
      دمت گرم
    • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      29 6
      آقا یا خانم بی نام ، کار سیاه نمیکنم ، کار فرهنگی هم میکنم. اتفاقا قانونی هم کار میکنم. همین الان هم بیشتر از 50 نفر تو سیستم من در حال کار و دریافت حقوق هستند. فقط ماهیانه ده میلیون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میکنم.این چه مریضی شده که تا هر کس خوب پول در میاره میگن دزده یا خلافکار؟! خدا به همه هوش داده ، ولی فقط بعضی ها اونو به کار میگیرن و با خلاقیت پولدار میشن. خلاصه اش کنم، از حضرت علی روایت مستند داریم که میگوید بیشتر امت محمد (ص) به واسطه زبانشان به دوزخ میروند. و اما سمانه خانم ، خارج نمیرم ، بله مشکل اصلی همینه ، اما با پول خارج رو میارم اینجا.والسلام
    • بی نام EU ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      12 8
      حرف این بنده خدا رو گوش ندید پزشک فوق تخصص مغز هم ماهی صد میلیون درامد نداره شما اگر پول دار بودی که همون موقع میخردی . اینجور هم مملکت بی قانون نیست .
    • رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      7 5
      ...دست از كار خلاف هم بردار این پاسخ دوستمون خیلی باحال بود کلی خندیدم دمت گرمممم:))
    • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      14 6
      كم (خالي) ببند هميشه ببند !!
    • رضا A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 0
      دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    بخدا این انصاف نیست...من ترم آخر ارشدم....تا حالا 2 تا پروژه انجام دادم برای وزارت دفاع...ولی اعزامم سال دیگه میشه...یعنی نمیتونم از این کسر خدمتی که دارم استفاده کنم؟
    • حسین A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 1
      نترس برای پروژه ها خوب کسری میدن الن رفیق من که باهم رفته بودیم خدمت 16 ماه کسری گرفت.به همین راحتی .بستگی به پروؤت داره
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    119 6
    آقایان هر سال عده زیادی را به دلایلی معاف می کنید که خیلی از آنها می توانند خدمت کنند ولی به دلیل قوانین عجیب معاف می شوند. کاش راحت می توانستم بگویم که فرزندان خودتان و همرزمانتان چرا باید معاف شوند؟ آیا معذوریتی دارند؟ آیا آنها نمی خواهند این دوران مقدس را بگذرانند؟ یا قانون نوه دختری بالا 18 سال که دایی و پدربزرگ ندارد و سرپرست مادربزرگ می شود دیگر چه صیغه ایست که باید معاف شود و خیلی دیگر که حضور ذهن ندارم. چرا سربازی لیسانس را از 18 به 21 تغییر دادید و حالا برای 24 ماه وعده می دهید. همین معافیتهاست که پادگانها را خالی نگهداشته و جور آنها را ما باید بکشیم.
  • علی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    142 7
    همین جوریش مشکلات اقتصادی مالی و ازدواج و شغل بیکاری و ..... اگه خدمت 24 ماه بشه دیگه به چه امیدی زندگی کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    87 0
    مرکز پژوهش های مجلس ی چی میگه، اینا ی کار دیگه می کنن!! ما که نفهمیدیم اینجا کی به کیه؟! خدایا این چن ماه باقی مانده ی خدمت مارو به خیر بگذرون
  • سام EU ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    اصلا کی میره سربازی .ماکه نرفتیم انشاا...معاف میشیم
  • سرباز سابق IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    370 5
    والا ما رفتیم سربازی. نمردیم. اما بودن کسایی که رفتن و مردن. بعلاوه اینکه والا بلا از اول تا آخرش تو پادگان یا بیکار بودیم یا با فوق لیسانس کیسه شن و سیمان جا به جا میکردیم. بعدشم که بعد از دوسال عاطلی و باطلی خدمتتون که تموم شد کلی دنبال کار گشتیم. تو دانشگاه که چیزی یادمون نداده بودن اما تو دوسال سربازی اون چیزایی رو که یاد گرفته بودیم هم فراموش کردیم. اینجوری شد که الان بعد از 5 سال سابقه تازه نزدیک هشتصد تومان حقوق میگیریم. از ما که گذشت. بچه ای هم در این مملکت درست نخواهم کرد که غمش رو بخورم. اما بخدا پادگانها خالی از سرباز هم باشه هیچی نمیشه. سربازی بجز بیگاری هیچی دیگه نبود. اموزش فرار از بار مسئولیت و مشق تنبلی و بی عاری و بی خاصیتی. جوانان مملکت رو انقدر خار وخفیف نکنید. یا حق
    • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      18 0
      ایول
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    176 3
    عجب استدلالی! چون به این سربازان بدبخت ماهی 100 هزار تومان میدهیم و کسی هم اعتراض نمیکند پس همین روال را ادامه میدهیم، هیچ توجهی هم به حفظ کرامت انسانی و اقتصادی و ... مردم نمیکنیم.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 0
      صدهزار هم نمیدن!
  • کاظم IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    130 6
    حیف کردن بهترین سالهای زندگی یک جوان، بارهای روحی و روانی که خدمت برای یک جوان داره و هیچ وقت جبران پذیر نیست و اینکه این همه جلسه همایش نتیجش چی شده بیاین سربازی رو حرفه ای کنید به سرباز حرمت قائل شید از تخصص هر کس استفاده کنید.مثال میزنم دوست من لیسانس بیهوشی جای اینکه امریه بگیره کمبود نیروی درمان در اتاق عمل رو جبران کنه الان تو برجکه تا دو سال دیگه یادش میره مواد بیهوشی چیه
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    54 4
    طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است كي قراره نتيجه بررسيتون مشخص بشه؟
  • رضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    62 46
    اقا هرکی میتونه سریع بره خدمت. به منم گفتن اضافه میشه گوش نکردم و خدمتم از 16 به 21 ماه رسید:((((
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      9 2
      عوض این حرف، هیچ کس نره تا سربازی اجباری برای همیشه جمع شه
  • سعید A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    85 3
    دیگه مثل قدیم نیست که هر خانواده 5 یا 6 پسر داشته باشه بره سربازی الان دیگه همه یه بچه دارن تازه معلوم نیست پسر باشه یا دختر آمار جمعیت داره میاد پایین پادگانها خالی شده اینا مجبورن سربازی رو دو ساله کنن تا به زور تو پادگان سرباز بمونه خوب عزیز من پادگانهای اضافی رو تعطیل کنید سربازی رو کم کنید تا خود من بعد چند سال غیبت برم سربازی
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      9 0
      پادگانها را تعطیل کنند،نیروهای مسلح بیکار می مانند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    162 2
    شما مدت خدمت را 30 ماه هم بکنی بازم مشکل دارید. سیستم نظام وظیفه ما کلا معیوبه ولی حاضر نیستید حتی در موردش صحبت کنید
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    ایشالا رهبر معاف سنی میکنه راحت میشیم ما که نمیریم هر کاری میخواید بکنید شرمنده
  • احمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    82 3
    موالید ذکور کم میشه به ما چه ربطی داره؟ خب سال بعدترشم کم میشه اینجوری سال 94 میشه 27 ماه 95 میشه 30 ماه 96 میشه 40 ماه 97 میشه 50 ماه و .....................
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      87 5
      ..........بالاخره نیرو کم میاد نوبت می رسه به اعزام سربازی دخترخانمها . آخ جون چه خوب میشه ماهم سربازی می ریم اونوقت پادگانها چه منظم می شه
  • کوشا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    133 6
    یعنی چیییییییییییییی؟ بابا زندگی ما جوونا رو خراب نکنین. آقایون مجلسی و دولتی از هر حزبی میخواید باشید! سکوت و صبر من جوون بی نهایت نیست‌ها. به خدا انقدر با شنیدن این خبر اعصابم خورد شده که موقع نوشتن این کامنت داره دستم میلرزه. خوب چرا با زندگی ماها بازی میکنید؟ اینجا مگه حکومت اسلامی نیست؟ از کی تا حالا بازی کردن با آینده‌ی ماها جزو دینتون شده؟ به خدا ما درسی که از شیعه بودن گرفتیم احترام به کرامت انسانی همه‌ی انسان‌هاست. نه کاری که شماها دارید می‌کنید. خواهش می‌کنم چاپش کنین...
  • احمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    69 1
    موالید ذکور کم میشه به ما چه ربطی داره؟ اینجوری باشه سال 94 میشه 27 ماه 95 میشه 30 ماه 96 میشه 40 ماه 97 میشه 50 ماه و .................. بابا یه فکر اساسی کنین
  • mohmmahd IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 0
    ما که 17 ماه خدمت کردیم اونم با حقوق 14تومن .با غذاهای وحشتناک تو ارتش .مرغ با تمام استخوناش چرخ میکردن با برنج قاطی میکردن میدادن ما بخوریم ؟!کوکو سبزی که انگار علف داری میخوری !؟خداشکر گذشت با این کمبود سرباز بدبخت ده هشتادیا باید 4 سال خدمت کنند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    40 6
    تعداد زیادی از انجام خدمت وظیفه فراری هستند بجای انتخاب ساده ترین راه جبران کمبود به دنبال اجرای عدالت در جهت به خدمت گیری تمام مشمولین شوید.
  • رضاییان از مسجد سلیمان A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 37
    تنها راه فرهنگ سازی جوان ها سخت گیری بیشتر برای سربازان هستش . با اینکار باعث می شه که وقتی خدمتشون تموم شد خیلی هم حجاب شون خوب می شه هم بهتر ازدواج می کنند هم کار بهتر می کنند هم ... از مسئولین میخوام یک کم بهتر سرباز ها رو تربیت کنند با تشکر
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    42 29
    جمعیت رو به کاهش است.کاملا مشخص بود که معافیتها را بر میدارند و مدت خدمت را بیشتر میکنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 2
    بهتره آقازاده هایی که به سربازی نمیرن رو فرا بخونین آمار خارج کشور بگیرید حتی تو همین ایران خودمان من الان سه نفر رو میشناسم که براشون سربازی رد میشه اصلا حضور ندارند
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    6 1
    سه ماهه دارين ميگين كسري خدمت متاهلا در دست بررسيه،خبر لطفا شما به نمايندگي از ما بپرس از سردار كه كي نتيجش مشخص ميشه؟
  • علی A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 0
    سردار از قانونی سخن فرموده اند که ماده 4 آن می گوید: بند الف- مدت خدمت دوره ضرورت 24 ماه است و در صورتی که مشمولان مازاد و یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد با کسب اجازه از فرماندهی کا آن را به کمتر یا بیشتر از مدت دوره ضرورت تغییر می دهد. در همان قانون می گوید: ماده49ـ حقوق سربازان وظیفه حداقل شصت درصد (60%) و حداکثر نود درصد (90%) حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد. حالا ایشان و همکاران فقط به آن قسمت هایی که در منافع خودشان تعریف می شود توجه دارند.
  • lمهدی A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    19 1
    اگه همه اتحاد داشته باشن یک سال هیچ کس نره مجبور میشن قانون را اصلاح کنن ولی افسوس ...
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 1
    الان دانشجوی ترم آخر ارشدم و25 سال هم سن دارم وقتی که فکر می کنم 2 سال از عمرم باید به بطالت بگذرد مو به تنم سیخ میشه.
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    22 0
    این حرف که تعداد سرباز کمه و نیروهای مسلح نیاز به سرباز داره، منو به خنده میندازه (خنده تلخ). من با مدرک دانشگاهی تاپی سربازی رفتم. جایی که من خدمت میکردم چند تا سرهنگ بودن که بازدهی اینا در روز 5 قیقه هم نبود. بزرگترین دغدغه این بود که روزنامه کجاست. تمام کارها به گردن ما بود و آقایون فقط امضا میکردن. آخر ماه هم بیش از یک ونیم میلیون میگرفتن. حتی من برای پروژه درسی یکی از آقایون که دانشجو هم بود، تحقیق هم انجام دادم!!!! واقعا تاسف میخورم که جوان های تحصیل کرده مردم را برای انجام 95 درصد کارهای کادر حقوق بگیر خودشون به خدمت میبرن.
  • ایمان US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    یادمه موقعی که خدمت 18 ماه بود سردار کمالی گفته بود تا پایان سال 92 هیچگونه افزایشی نداریم اما دقیقا اوایل سال 91 اعلام کردن که خدمت شده 21 ماه! و همه کسایی که مثل من دفترچشون رو سال 90 پست کرده بودن هم خدمتشون شد 21 ماه! الان که میگه احتمالش هست یعنی 100 درصد سال دیگه میشه 24 ماه. من الان خدمتم تموم شده ، بدترین دوران زندگیم بود، تو این مدت خیلی چیزها یاد گرفتم مثل زیراب زنی، دروغگویی، انواح فحش های رکیک، چاپلوسی، انواع روش های جیم زدن و هزار تا صفت بد دیگه و برخلاف جمله معروفی که میگه خدمت آدم رو مرد میکنه، نا مرد شدم. بزرگترین آرزوی زندگیم اینه که هیچکس مثل من این شرایط بد رو تجربه نکنه، چون واقعا روح و روان انسان تو این مدت از بین میره، به امید روزی بدون سربازی اجباری...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 0
    آقای سرداری، مسئولی هر چی هستی مگر نمیگوئید مشکل تامین اعتبار است پس به جای آن که عمر جوانهای تحصیل کرده این مملکت رو با این کارا از بین ببرید به جای آن هزینه این دوران رو به صورت قسطی از مردم بگیرید تا هم اون فرد در زمینه کاری خودش به مملکتش خدمت کنه هم هزینه لازم شما برای پرورش سرباز حرفه ای تامین بشود این طوری همه به هدف و کار و زندگی خودشون خواهند رسید و به اصطلاح برد برد است
  • nima A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    47 4
    یعنی من بدخت شام شانس کند من تازه دفترچه پست کردم شد 24چهار ماه خدا اخه این عدالته
    • پیمان IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      3 0
      اگه قرار باشه افزایش پیدا کنه، سربازی کسانی که سال 93 اعزام میشن اضافه میشه!
  • ساسان A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 1
    دانشجوی دکترا هستم و مجبورم هم کار کنم هم درس بخونم چون متاهلم. حاضرم برم سربازی ولی نه با هر شرایطی. بیان از تخصص ما استفاده کنن و حقوق کافی بدن. باور کنید خیلی ها اینجوری حاضرن برن سربازی. سالها پیش یه طرحی ریختن و اصرار دارن همین طور ادامه بدن. فکر کنید عزیزان. عمر آدمها با ارزش ترین نعمت الهی است.
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 3
    منم دانشجوی دکترا هستم و 28 ساله! تا درسم تموم شه میشه 31 ساله با زن و یه بچه فسقلی 1-2 ساله. عمرا برم سربازی چون الان که بیکارم هیچ استخدامی نیست، هیچ بورسیه ای نیست، هیچ حمایتی نیست!
  • امیر IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 6
    سلام من متولد 1364 هستم . دانشگاه هم رفتیم ترم دوم دانشگاه ازدواج هم کردیم . شکر خدا ماهی 20 میلیون درآمد دارم ، و بچه هم دارم سربازی هم نرفتم و نمیرم. چرا بروم؟ شما میای زندگی و درآمد رو بدی دو سال حقوق ۱۰۰ هزار تومن بگیری ؟ مگر آقایون فکر کردن بنده دیوانه ام برم سربازی؟ تازه کسی تو سن من بره سربازی نه از مافوق می ترسه و کار انجام میده نه دیگه به درد حمالی میخوره چون دیگه سرد و گرم روزگار رو خوب چشیده .... جمع کنید این بساط قزاقی رضاخان رو مملکت راحت بشه جوان ها خوشحال !!!
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 2
    واقعا متاسفم ! یه جوون تو 26 سالگی ارشدش تموم بشه باید 2 سال وقتشو الکی تلف کنه اونم با حقوق که اینا میدن ! واقعا متاسفم ! حداقل سربازی رو برا متاهل ها حذف کنین یه خرده آمار ازدواج بالا بره !
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 1
    یعنی باعث تاسفه. عوض دادن تسهیلات و کم کردن سربازی زیادشم می کنین؟ این عدالته؟ نیروی کار مجانیه دیگه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 0
    همه اینها از عواقب بی فکری مسئولان نظام وظیفه است نه به آن 18 ماه خدمت همراه با کسر تحصیلی و رزمندگی و معافیت فرزند چهارم و نه به این 24 ماه کردن سربازی. شبیه داستان نه به این شوری شور نه به این بی نمکی است. بی برنامگی و عدم تخصص در برنامه ریزی واقعا تاسفبار است این جماعت دارند برای امنیت کشور تصمیم میگیرند. .... :( خبرگزاری ها هم فقط مثل طوطی اخبار تکرار میکنند چرا سوالی در این مورد نمیکنید؟؟؟؟
  • یک غایب GB ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    21 0
    خدا سردار کمالی رو نگه داره و از ما نگیره. کلا علاقه خاصی در اعلام اخبار خوب داره. اگر دست ایشون بود الان مدت خدمت سربازی 5 سال و بعد از اون هم برای اینکه خدایی نکرده خدمت سربازی از یادت نره، هر سال دو هفته ای باید می رفتی آموزشی !
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    15 1
    بله مهندس را ببرید سربازی که غذا پخش کنه در هیچ دوره ای از زندگی ادمو اینقدر تحقیر نمیکنند همه سرباز این وطنیم منتها ازهمه باید در جای خود استفاده شود
  • بهروز IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 3
    سربازی شاید واسه یه جوون 18 ساله که تازه دیپلم گرفته کلی تجربه و خاطره خوب باشه. اما واسه یکی که تو 27-28 سالگی درسش تموم شده و یه موقعیت کاری مناسب پیدا کرده و در سن ازدواج هم قرار داره چیزی جز تلف کردن عمر نیس. کاش مسئولین میفهمیدن که خدمت فقط پا کوبیدن نیس، کسی که از تخصصش واسه پیشرفت مملکت داره استفاده می کنه هم یه جوری داره خدمت میکنه. یه جور خیلی مفید تر
  • مازیار A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 0
    بنظرم سردار کمالی نکته مهمی را بطور ضمنی اشاره کرده که یعنی بودجه سرباز حرفه ای را باید مشمولین خواهان معافیت بدهند. یعنی مثلا اگر هر سرباز حرفه ای در مدت 24 ماه حداقل 15 میلیون هزینه حقوق و اقامت و تجهیزات داشته باشه اینو باید یک نفر معاف از خدمت تقبل کنه. خوب کی حاضره حداقل 15 میلیون بده تا معاف بشه؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    6 3
    همین میشه دیگه میاین فرط فرط کسری ها رو ازخدمت معاف میکنین بسیجی ها هم ازیک طرف اخرش این میشه دیگه............. الان جنگ بشه میخاین چیکارکنین...؟؟!!
  • ارزو A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    5 34
    چقدر لذت بخشه که میبینم فقط پسرا باید برن سربازی!!! درسته تو جامعه ما همه قوانین به نفع اقایونه اما بجاش ما دو سال زندگیمون تو پادگان هدر نمیشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 3
    آقاجون خب بگو ببينيم شامل ما سربازهاي بخت برگشته هم اين افزايش مدت وكاهش كسريها ميشه يا نه؟ من ليسانس عمرانم 27 سالمه از ما دارن پست ميگيرن! مردم بخدا هواي ما افسراي سن بالا روهم داشته باشيد خب. من خودم سازنده هستم بخدا كلي آدمو دارم نون ميدم از طرفيم توي پادگان هواي منو ندارن و با 27سال سن و مدرك ليسانس دارم پست ميدم بخدا.اين ظلم و زور نيست؟ كسي نيست جواب امثال منو بده؟؟
  • کیانوش A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 1
    این همه دم از عدالت زده میشه ولی هیچ عدالتی نیست . یه بار میگن پدر سابقه جبهه داشته باشه کسر میشه بعد یه مدت بر میدارن قانونشو یه بار پولی می کنن یع عده میخرن دوباره بر میدارن یه عده 16 ماه میرن یه عده 18 ماه یه عده 20 ماه . کسی که دکترا داره باید اندازه کسی که دیپلم داره خدمت کنه ! پس عدالت کجاست ؟؟؟
  • بی نام EU ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 3
    تا کی می خوایم خواهش کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    6 1
    هردم از این باغ بری میرسد.....
  • بابک IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    یه فکر اساسی بکنید. مثل تولیدات صنعت خودروی کشور میمونه کاراتون که یه چراغشو عوض میکنن به اسم مدل جدید میدن بیرون. یه فکر تازه بکنید، یه طرح نو، ایده ی نو. نترسید. سربازی به این شکل که الان اجرا میشه، دورانش خیلی وقته سر اومده.
  • ام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    18 1
    پیگیری کنین این عاقایون چه جوری 100 میلیون در آمد دارن اونوقت این همه تحصیل کرده بیکار هست( که خودمم یکیشم) به مام بگین چه طوری میشه این درآمدها رو داشت؟
    • nima A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      5 9
      چقدر ساده اى . طرف روزى صد ميليون درآمد داره مياد اينجا خبر بخونه؟
  • میثم A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 0
    سلام ، با توجه به اینکه ما سالیانه بالای یک میلیون مشمولی داریم . اگر اجازه جایگزینی سربازان مشمول با افراد دارای سابقه خدمت داده شود و سازمان نظام وظیفه فقط بیمه سرباران را بعهده بگیرن و حقوق هم همین اندازه کافیست بپردازند و بقیه حقوق با مشمولان خواهان خرید خدمت . درضمن میشه از شرکت های خصوصی هم استفاده کرد . با حدود ده میلیون هم قابل حله و جلوی سوء استفاده رو هم میگیره . لطفأ نظر بدین و اگه موافقین تو همجا پخش کنین. مرسی
  • میثم A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 0
    سلام ، با توجه به اینکه ما سالیانه بالای یک میلیون مشمولی داریم . اگر اجازه جایگزینی سربازان مشمول با افراد دارای سابقه خدمت داده شود و سازمان نظام وظیفه فقط بیمه سرباران را بعهده بگیرن و حقوق هم همین اندازه کافیست بپردازند و بقیه حقوق با مشمولان خواهان خرید خدمت . درضمن میشه از شرکت های خصوصی هم استفاده کرد . با حدود ده میلیون هم قابل حله و جلوی سوء استفاده رو هم میگیره . لطفأ نظر بدین و اگه موافقین تو همجا پخش کنین. مرسی
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 0
    21 ماهه .معلومه فعلا سربازی نرفتی آقا نیما
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 9
    ما که خدمت کردیم اونم چه خدمتی! با عبدالمالک ریگی! نقطه صفر مرزی. توی کمین. خلاصه کلی حال داد!!!
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 2
    همانطور كه مستحضريد خدمت سربازی که توسط رضاشاه به ایران وارد شد، وسیله ای برای تامین نیروی مورد نیاز ارتش بوده است اما امروزه در بسیاری از کشورهای جهان بطور كلي حذف شده است و تنها تعداد معدودی از كشورهای دنيا سربازی اجباری 18ماه و بیشتر، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور عملیاتی نظامی دارند كه نام كشور اسلامي ايران نیز متاسفانه در بين اين كشورها (آلباني، مصر، گينه، كوبا، بوركينافاسو، موزامبيك و...) به چشم مي خورد. دو سال از بهترين دوران زندگي، كار، نشاط و پويايي جوانان اين مرز و بوم، تحت عنوان خدمت سربازي تلف مي شود و عمر صدهاهزار نفر به بطالت مي گذرد. كساني كه از انجام خدمت سربازي امتناع ورزند از حقوق اجتماعي مختلفي محروم مي شوند كه از آن جمله مي توان به عدم اجازه اشتغال به كار، خ
  • اقدس چهار چشم IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    یعنی عمه 95 ساله من در مورد سربازی بهتر از مسئولین نظر میده به خدا. ول کنید این جوونای بیکار رو باشه ببریدشون سربازی ولی حقوق ماهی 2/5 به بالا بهشون بدید. الان عمم میگه بگو که سال به سال دریغ از پارسال به خدا.....
  • داود GB ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 0
    اینکه میگن خدمت آدمْ عقب میندازه واقعا راسته ! چون من تو یه ارگان دولتی کار میکنم که باید با آزمون قبول بشی و اکثر افراد از جمله من سربازی رو معاف شدیم !! این نشون میده اگه رفته بودیم خدمت همه درسا یادمون میرفت و نمیتونستیم تو آزمون قبول بشیم !!! اما خدمت از طرفی هم درس زندگی تو این اجتماع رو به آدم میده ! به آدم میگه بخور تا خورده نشی! از رفیقت که ضعیف تره بدزد تا کارت راه بیوفته اونم مجبوره بره از ضعیف ترش بدزده ..... و خلاصه که سربازی آدم رو مرد نمیکنه بلکه نامرد میکنه !! (توهین نباشه منظورم واسه این زمونه نامرده ) خلاصه که تا خدمت نرفتین سر کار نرفتین و پول جمع نکردین زن نگیرید که فکر سرباز متاهل باشید
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    به جای افزایش مدت سربازی ، از وقت سربازان بهینه استفاده کنید. نه اینکه سربازها از 21 ماه 19ماهش رو بیکار باشن
  • بی نام GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 1
    تفاوت طبقاتی یک واقعیت انکار نشدنی در جامعه ماست.چرا همواره بر سر این مسأله پا فشاری می کنید که فروش سربازی یک نوع اجحاف در حق یک عده مي باشد،در حالیکه در آمد حال را می توان برای رفاه سربازان خرج کرد، چراکه خدمت سربازی برای اقشار کم درامد پرهزینه است ، چراکه برای بعضی از خانواده ها به معنی کم شدن نیروی کار خانواده ها و هزینه های جانبی رفت وآمد وپوشاک و گاهی درمانی بیماریهای ناشی از شرایط بد بهداشتی وتغذیه ای ، می باشد،شاید زمان آن رسیده باشد که واقع بینانه مسایل جامعه حل شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    23 0
    سردار جان سربازی مادامالعمرچطوره؟ فکر کنم مشکل تامین سرباز حل بشه ها یکم در موردش فکرکنید
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 1
    خب یه باره به هرچی جوون بگی برند بمیرند با این قوانینیتان
  • سکوت IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 39
    من که تموم کردم انشا الله بشه سه سال
  • محمود از اهواز EU ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    سلام به همه.به نظرم سربازی خوب میشه اگر زمانش مشخص باشه.مثلا اگر کمتر از یکسال باشه (2ماه آموزشی+6ماه خدمت)،جوونها هم رغبت میکنن و حتی برای خدمت سر مرز هم شده میرن چون میدونن زمانش دیگه به یکسال نمیکشه و به نوعی از لحاظ روانی مشکل پیدا نمیکنن و میتونن برای پیدا کردن کار و ازدواج و .. برنامه ریزی کنن. وقتی سال 88 مجلس قانون دو و سه برادری و کسری جبهه رو تصویب کرد ستاد کل نیروهای مسلح خواب بود که حالا بیدار شده؟؟؟؟. اصلا قانون کسر خدمت دو برادری و سه برادری هیچ توجیهی نداشت که اگر داشت الان به این روز نمی افتادن.
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    الان دوست من ازدواج کرده مشکل بچه دار شدن داره دکتر گفته مربوط به پارازیته با پخش پارازیت تا چند سال دیگه همه پادگانها خالی میشه ... هرچند در معادله نضامی امروز تعداد نفرات زیاد مهم نیست ...
  • جواد A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 1
    پس این نماینده های کجلس کجان که اون گزارش عوارض خدمت سربازی به شکل کنونی رو تهیه کرده بودن؟ چرا کاری نمی کنن؟!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 1
    آخه چرااااااااااااااااااااااااا؟!:(
  • شاکی A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    31 0
    یعنی اگه یه مقدار فکر و درایت پشت تصمیم ها باشه... یه عده ... نشستن اونجا واسه خودشون قانون گذاری انجام میدن... سربازی، من نمیدونم تو دنیای تکنولوژی امروز سرباز وظیفه آماتور به چه دردی میخوره... خودشون بارها اعلام کردن جنگ امروز جنگ نیروی هوایی و مشک هاست... من هیچی دیگه نمیگم...به خدا...
  • مسعود GB ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    55 2
    این همه درس بخون ...زحمت بکش مدرک بگیر ...عمرت تلف بشه....بعد طی بزن...چایی بریز واسه سرهنگ...صبحونشو ردیف کن...8 شب یه بار پست بده....متاسفم واسه مسئولان مملکت
  • وحید A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 1
    چرا یه فکر اساسی برای خدمت نمی کنید؟ آیا هر چقدر آمار موالید کم بشود باید مدت خدمت زیاد شود؟ (چندسال دیگه میشه 36 ماه!!!) لطفا در ابتدا کاهش خدمت بسیج را بردارید تا بسیجیان عزیز هم که برای خدا خدمت می کنند ثواب بیشتری ببرند
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 14
    ما که خرید خدمتیم.کلا ادم خر شانسیم همیشه.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      13 1
      خرید خدمت شامل حال ما هم می شد تا اومدیم پولش رو ردیف کنیم یه شبه قانون عوض شد
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    42 2
    مگه تا الان پرونده خرید خدمت باز بود؟!!! برای آقازاده ها خرید خدمت صورت می گرفت؟ تنها چیزی که وجود نداره عدالته
  • بی نام EU ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    55 4
    ما که نمیریم.شما بگو ۱۰۰ ماه
    • بی نام EU ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 15
      جوجه رو آخر پاییز میشمارن
    • بی نام EU ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      5 20
      نظام خونه خاله نیستی باید بری عزیزم .آش کشک خاله هست تا 50 سالتم بشه باید بری
  • حسام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    59 2
    اسم سردار کمالی رو که میشنوم تن و بدنم میلرزه...همیشه حامل خبرهای بد و ناراحت کننده است
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    42 1
    چرا باید تاوان کم شدن جمعیت ، نیامدن یه عده به خدمت، و خرید خدمت توسط آقازاده ها رو ما بدیم؟ این کجاش عدالته؟
    • بینام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 13
      همه باید برن سربازی، عدالت اینه که همه برن، منم 18 ماه رفتم کلی هم کیف کردم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    35 2
    با این تفاسیر حتما شاهد کاهش بیش از بیش آمار ازدواج و جمعیت خواهیم بود
  • مهندس A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    58 2
    به خدا 2سال رفتم خدمت.جز اینکه از زیر کار در رفتن و دروغ گفتن برای مرخصی و الافی چیزی ندیدم.به خدا پسر از خانوادش پاک میومد سربازی موقع ترخیص معتاد برمیگشت
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 0
    یک بازنگری اساسی باید در سیستم نظامی کشور مطابق واقعیت های امروز جهان انجام بشه.
  • نوید A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    18 1
    چجوری دارید حساب میکنید ............
  • بی نام FI ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 12
    ﻣﻦ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﻓﺘﻢ ﺍﻭﺝ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺩﺓ ﺷﺼﺘﻴﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻧﻬﻢ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺷﺎﻧﺴﻲ ﺩﺓ ﻫﻔﺘﺎﺩﻳﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻤﻌﻴﺘﺸﻮﻥ ﻛﻤﻪ ﺟﺎﻱ ﺩﻭﻧﻔﺮﺑﺎﻳﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    به نظر من نیمی از این تعداد سرباز هم برای نیروهای مسلح اضافه است ... نیرو مسلح با یک سازمان و سیستم قدیمی اداره میشود و فکر میکنن باید همیشه همه یگانها پر از سرباز باشد ... چرا نیروهای مسلح نمیخواهد یه خانه تکانی اساسی انجام بدهد و سازمان خودش را بروز و هوشمند کند !!!؟؟ دو سال عمر جوانان بیهوده تلف میشود و هیچ نتیجه ای هم ندارد ...
  • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    واقعا سود سربازی چیه؟به بهانه مرد شدن 2 سال پسرارو از زندگی عقب میاندازن یعنی کسایی که سربازی نرفتن مرد نیستن؟بسیاری از ناهنجاری ها رو تو سربازی یاد میگیرن
  • hamed A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 0
    ای داد.................
  • میثم A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 0
    سال 89 رفتم خدمت با مدرک لیسانس 6 ماه و 17 روز خدمت کردم کل خدمتم 17 ماه میشد و به احتمال زیاد بعد از انتقالی به استان خودمون یک ماهه دیگش کم میشد و میشد 16 ماه ولی توی اون حین ارشد قبول شدم و به امید معافیت کفالت پدرم رفتم دانشگاه ، در حین درس خوندن با دختری اشنا شدم تقریبا دو سال با هم بودیم ، بعد از اتمام ارشد معافیت کفالت شد 65 سال خدمت باقی موندم هم از تقریبا 9 ماه شده 15 ماه ، فقط امیدم به این بود که دختر مورد علاقم رو یه نشون کنم با حلقه و برم خدمت اونم خونوادش و خودش مخالفت کردن با وصلته ما من موندم و یه دله پر غصه یه جیب خالی و 15 ماه خدمت اعضامم 01/10/1392 میشه بخدا دوست دارم هرچه سریعتر برم از شهر و دیاره خودم یه جایی بیفتم که یک سال چشمم ادمی زاد نبینه ولی بازم شکرت خدا ...
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    35 2
    در کل دنیا سربازی نیست به جز چند کشور معدود۰ سربازی یک شغل کاملا حرفه ای است
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    وقتیکه معافیتهای بی مورد از جمله سه برادری و ... رو صادر می کردید باید به فکر همچنین روزهایی هم می بودید جناب سردار.
  • m IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 0
    چه ارتباطی دارد جناب کمالی عزیز؟.. خوب میانگین ازدواج مگر باید همان باشد یعنی زمان ترخیص مساله این هست که اون مدت زمان اثرات خودش را بعدها میگذارد و بهر ترتیب عقب افتادگی دارد.. آقای کمالی اگر اینجا را میخوانید بفرمایند چرا باید معافیت من که مدتها دنبال آن دویدم و همه دکتران تایید کردند که شما شرایط معافیت را دارید را در نظام وظیفه یک سرهنگ و نه یک دکتر تایید نکرد؟.. مگر میشود همه دکترها تایید کنند و یک سرهنگ نظر آنها را به بهانه اینکه خوب خیلی ها تقلب میکنند رد کند؟.. اگر خیلی ها تقلب میکنند از قانون شماست نه از دوندگی و تلاش و وقتی که من برای آن گذاشتم قانون و قدرت که دست شماست ما طبق قانون شما رفتیم و معاف شدیم حال یک سرهنگ به بهانه های واهی ما را لایق معافیت نمیداند و جالبتر آنکه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    5 38
    معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    46 2
    من که گذاشتم وقتی خدمت مقدس سربازی شد 60 ماه به برم . اینجوری اجرش هم بیشتره!
  • علي A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    با اين افزايش خدمت , من و خيلي ها از زندگی نابود و نا امید تر میشیم.سردار مچکریم!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    اخه این چه وضعشه زن ها هم باید اعتراض کنن بالاخره همه یه برادر یا همسری دارن که باید بره سربازی زندگی همه تحت تاثیر قرار میگیره تمام خانواده ها مردم برنامه ریزی کردن برای زندگی شون چرا باید سربازی حرفه ای تو ایران اجرا نشه این قانون قدیمیه !!!!!!!! یه کم چشامونو باز کنیم اطراف مونو ببینیم کشور های همسایه رو ببینیم تا کی انکااااااااااااااااااااااااااااااااااار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن EU ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 2
    خدا کنه سردار این صفحه رو ببینه
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 1
    حالا که اینجوری شد عمرا برم سربازی تا 8ماه نشه نمیرم.
  • sajad IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 1
    آقا من یه سوال دارم خواهش میکنم از کسایی که اطلاع دارن جواب بدن من الان ترم آخر دانشگاهم. اگه دفترچه اعزام رو بهمن یا اسفند پست کنم سال 93 باید برم سربازی ولی خوب سال 92 اقدام برای سربازی رفتن کردم.حالا من مشمول قانون جدید میشم یا نه؟
    • ایمان IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      4 0
      بله مشمول قانون جدید میشی، یعنی دقیقا همون بلایی که سر ما اومد. ما دفترچه رو سال 90 فرستادیم اما اعزاممون سال 91 بود یعنی بجای 17 ماه خدمت 21 ماه خدمت کردیم!
  • بی نام EU ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 34
    سلام.ماکه سربازی رفتیم حالا میخواد24ماه بشه 30ماه بشه یااصلابرش دارن یاحقوق زیاد100هزارتومانی به لیسانس هابدن مگه چه خبره به ماکه 36تومان میدادن والا زیاده!!!!سریع برین تاباهاشون تماس بگیرم شایدبراتون یه کاری کردم!!!!خوش به حال ما!!!! داره درسم تموم میشه.....!!!ها اون موقعی که تورختخواب گرم میخوابیدی تا.... ما پست میدادیم!!حالا توهم برو به جای 17ماه 24ماه پست بده!!!! هاهاهاهاهاها!!!! برین 24 ماه مقدس پست بدین.... هاهاها!!!!
  • ایمان A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    51 0
    یادمه موقعی که خدمت 18 ماه بود سردار کمالی گفته بود تا پایان سال 92 هیچگونه افزایشی نداریم اما دقیقا اوایل سال 91 اعلام کردن که خدمت شده 21 ماه! و همه کسایی که مثل من دفترچشون رو سال 90 پست کرده بودن هم خدمتشون شد 21 ماه! الان که میگه احتمالش هست یعنی 100 درصد سال دیگه میشه 24 ماه. من الان خدمتم تموم شده ، بدترین دوران زندگیم بود، تو این مدت خیلی چیزها یاد گرفتم مثل زیراب زنی، دروغگویی، انواح فحش های رکیک، چاپلوسی، انواع روش های جیم زدن و هزار تا صفت بد دیگه و برخلاف جمله معروفی که میگه خدمت آدم رو مرد میکنه، نا مرد شدم. بزرگترین آرزوی زندگیم اینه که هیچکس مثل من این شرایط بد رو تجربه نکنه، چون واقعا روح و روان انسان تو این مدت از بین میره، به امید روزی بدون سربازی اجباری...
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 0
    سردار کمالی شما حاضرید با حقوق ماهی 100 هزار تومان به سربازی بروید و زن و بچه و خانه و زندگی خودتونو اداره کنید؟ چرا قصد دارید زندگی مردم رو از هم بپاشونید. به خدا این چندر غازی که میدید خرج دو روز یه خانواده نمیشه. به چه امیدی بریم سربازی؟ همین که داریم یه زندگی رو تو این وضعیت اقتصادی میچرخونیم از صدتا سربازی سخت تر هست پس خواهشا سخت ترش نکنید. تو رو خدا چاپ کنید شاید یکی از این کارکنان نظام وظیفه چک کنه اینجارو
  • دانیال اراک IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    15 0
    عزیزان همتون سر کارید
  • احمد ص A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 1
    سلام -شمایی که ادعا ی برنامه ریزی دارید- اطلاعی از نرخ جمعیتی کشور نداشتید که رفتید سی درصد سربازا رو با قانون سه برادری معاف کردید که حالا باید سربازی بشه ۲۴ماه
  • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 1
    خیلی ببخشید این افرادی که همش دم از کاهش میزنند آخه اگر با سه ماه کم شدن میتونین برین سربازی،همین الانم پس میتونین برین چه 21ماه باشه چه 19 ماه،اگرم نمیتونین ای جماعت متاهل دیگه باید با اصل این موضوع یعنی کاهش خدمت متاهلین مخالف باشین انقدر برا کسر سه ماه شاد نشین ...یک فرد متاهل کلا آقایون نمیتونه زن و بچه شو ول کنه بره خرجیشونو اجاره خونرو کی بده...تو رو خدا منطقی نظر بدین و انقدر به خاطر 3 ماه ذوق و شوق نکنین اصله کار نیمه پر لیوانه که باقی مونده اون خالیش که دردی از کسی دوا نمیکنه....
  • امیر A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 0
    حرفی برای گفتن نیست واقعا این چه وضعیهههههههههههههههههههههههه بهترین روزای یک جووووووووون مهمترین روزهااااا سرنوشت ساز ترین روزامون دوسال............. بابا اگه میخواید چیزی به جووونا یاد بدید توی بازه ی زمانی کمتری هم میتونید نه اینکه دو سال رو نابود میکنید
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 1
    خبرآنلاین لطفا در مورد چندوچونش و اینکه چه کسری خدمتایی می خواد حذف بشه و کدوماش میخواد بمونه با کمالی مصاحبه بفرمایید. با تشکر
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 16
    واسه اونایی هم که 91 و 92 رفتن خدمت 24 میشه یا فقط واسه اونایی که 93 میخوان برن؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 0
      اعزام 93 بیشتر میشه. اینجوری گفته که واسه اسفند اقدام کنی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    19 0
    آقا من الان 20 ماه خدمت کردم. متاهل هستم. تک پسرم لیسانسم هستم . 10 روز مونده بود معافیت بگیرم قانون معافیت کفالت عوض شد. سال 90 دفترچه پست کردم ولی به خاطر اعزام 91 به جای 17 ماه 21 ماه باید خدمت کنم. زندگیم به هم ریخت. اونایی که میگن الافیه یا سالم میری معتاد برمیگردی راست میگن. ولی اینجا ایرانه. چکار میشه کرد. اگه میتونید برید زودتر برید که 24 ماه یا بیشتر خدمت نکنین. هر 1 روز اضافه تو خدمت 1 ساله به خدا. اگه میتونید معافیتی چیزی بگیرید حتما برید دنبالش ولی اگر نمیتونید رفتنش از نرفتنش بهتره....محدودیت ، استرس و..... تموم می شه بالاخره .اونوقت احساس آزادی میکنین
  • بدبخت IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 5
    من ترم 2 کارشناسی ارشد تو دانشگاه آزادم میخوام انصراف بدم یا اگه شد 2یا3 ترم مرخصی بگیرم اسفند 92 برم سربازی حداقل 3 ماه کمتر خدمت کنیم همون 21 ماه ولی نمی دونم 3 ترم مرخصی میدن یا اینکه این ارشد باید ول کنیم
  • حمید A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 0
    من حاظرم 3 سال برم سربازی اما بلافاصله بعد سربازی کار داشته باشم نه اینکه باز هم الاف باشم مشکل جوانان اشتغاله که قربونش برم هر کی میاد یه وعده میده بعدش یادش میره چی گفته با این کار فقط الافی و بدبختی جوونارو بیشتر میکنین .الن بهانه کم شدن رشد جمعیته یه روز میگن بچه نیارید اخه الان میگن بچه بیارید به به مردم نمیدونن با چه ساز شما برقصن
  • علی س A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 2
    مگه عمر آدم چقده که 1/34 ش رو باید تو سربازی تلف کنی؟؟؟؟
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    18 ماه 12 ماه 24 ماه؟ مای فوق لیسانس که غیر پست دادن و رنگ کردن دیوار و صبحانه درست کردن واسه کادری ها چیز دیگه ای یاد نگرفتم اقایان که صدای منو میشنوی بخدا اگه سربازی مفید باشه در راستای درسی که خوندم باشه 24 ماه هم خدمت میکنم ولی با این کارای که من انجام میدم بخدا 6 ماه هم زیاده چه سود و فایده ای واسه من داره؟
  • سرباز IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 0
    واقعاً من متأسفم برای صحبتهای که شد الان حقوق یک سرباز عادی 52هزارو خورده ای هست و امریه62هزار با ارقام بالا خیلی فرق داره بعدش رو چه فرمولی این حقوق رو حساب میکنن درصورتی که طی یک سال گذشته قیمت ها از یه آدامس تا ماشین و خونه سه تا چهار برابر شده؟با افزایش مدت سربازی فقط سن ازدواج و متأسفانه آمار ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی بالا میره تا بحث امنیت!ما که چند ماهی از خدمتمون نمونده ولی امید واریم یه فکر کارشناسی در این مورد برای سربازان آینده بشه!
  • یاشار US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    7 0
    من خودم الان سربازم از اکثر این سرهنگ و سردار ها پرسیدم آیا پسر خودتونم سربازی رفته همشون جوابشون یکیه خیلی دلم میخواست که بره ولی متاسفانه بخاطر مسائلی معاف شده ( جبهه ، بند پ و .... )
  • عماد A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    7 1
    سربازی 18 ماه بود نرفتم 21 شد بازم نرفتم 24 شد بازم نمیرم تا بمیرم
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 0
    چرا احه چرا؟
  • جوان دلشکسته A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    6 0
    با عرض سلام حسته نباشید بخدا ما حسته شدیم از این همه قانون گذاشتن من فوق دیپلم حسابدارے دارم یه مشکلاتے برام پیش اومد دیگه نتونستم ادامه بدم مشکلات پول بابام پیر بود نتونست شهریه منو بده وضع مالے خوبے هم نیستت دیگه نتونستم ادامه بدم مجبور شدم دیگه درس دانشگاه رو ول کنم برم دنبال کار واسه حرج خونه مجورم شدم 3تا ابجے داشتم و1داداش حالا من به سن رسیدم که برم سربازے میخاستم معافے رو بگیرم گفتن شامل تو نمیشه باید برے خدمت من که نمیتونیم خانوادهمو تنها بزارم برم حدمت خدایش این حق منه که برم سربازے پس حرجحانواده منو کے میده دلشکسته شدم
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 0
    چرا اول میان قانون معافیتها را میزارن بعد خدمتا 24ماه بدون کسری می کنن ؟من 23سال سن دارم الان که میخام برم خدمت با این وضعیت سنم میشه 25کی میتونم ازدواج کنم یا کار پیدا کنم.این 24ماه به ضرر ما جوونا تموم میشه.تنها کسایی که از زندگی افتادن جلو اونایی هستن که معاف شدن فقط ضررشا ما می بریم چون ما به جای اونا خدمت میکنیم این ناعادلانست
  • یک جوان DE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 0
    آقا تو رو خدا یکی جلوی این نظام وظیفه رو بگیره.... زخم رو دیگه نمک نزنید.... همینطوریش هم گرفتار کار و ازداج هستیم.بیشتر از این سربار خونواده نکنید ما رو...
  • جوان67تی A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    بابا پدرمون درمود تا دانشگاه تموم شد حالا که موقع خدمت رسیده میگن برو ته صف که شده 24مااااااااااااااااااااااااااااه. همسنو سالای من بچه دار شدن ولی من تازه می خوام برم خدمت .
  • حسن IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    1 8
    من رفتم مثل مرد خدمت کردم شماها هم بایدبرید مگه چیتون از منو امسال من کمتره الانم دارم زن میگیرم 6 ماه هم هست که خدمتم تموم شده خیلیم تجربه به دست اوردم تو سربازیه زندان شبو روزم تو زندان تو اسایشگاه گذشته اونموقع شما زیر پتوی گرم تو خونه خوابیده بودید کجا بودید وقتی ساعت دو نصفه شب بیدارمون میکردن که پاشو برو سر پست .... این سوسول بازیارو بزارید کنار مثل مرد برید خدمت کنید هرکی نره لگد به بخت خودش زده و به جای دوسال تمام عمرش باید ترس داشته باشه و فراری باشه. این حرف اخر منو جدی بگیرید برادرانه گفتم
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    پول بدن من میرم خدمت
  • محمد IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 0
    به نظر من خدمت اگه بشه 21 ماه زیاده و کسانی که میخوان برن واسشون سخته.یک فکریم به حال پایه بازی سربازا بکنین.مسئولین پس چکار میکنند.جوونا حق دارن
  • صادق IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    2 2
    جوانان مجبور هستن که به خدمت برن، استقبال کجا بود؟! همینطوری واسه خودت تفسیر به رای نکن!
    • علي IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      0 1
      سلام خسته نباشيد من خدمت سربازي را تمام كردم 91/5/18 تا 93/2/18 6 ماه اضافه خدمت دارم
  • بی نام EU ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 1
    کسی که در سال 89 شش ماه خدمت کرده بعد معافیت تحصیلی گرفته الان باید چند ماه خدمت بکنه