۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰

محسن غرویان

یکی از وظایف رهبر نظام اسلامی این است که در موقعیت‌های مختلف و مناسبت‌های زمانی مهمترین مسائل فرهنگی و اخلاقی جامعه را در قالب منشور ارائه دهد. حضرت امام (ره) هم در آن زمان احساس کردند که امواج سیاسی اجتماعی ممکن است یک‌سری ذهنیت‌هایی را ایجاد کند که افرادی به اسم دین یا به اسم دفاع از حکومت دینی و ولایت فقیه به خودشان اجازه دهند که وارد حریم خصوصی مردم شوند و افراط و تفریط‌هایی در این زمینه اتفاق بیفتد. به همین خاطر منشور 8 ماده‌ای را صادر کردند که به خوبی بیانگر آن بود که درست است که اسلام و حکومت اسلامی ولایت دارد اما در مسائل سیاسی، اجتماعی و مسائل جمعی که به جامعه مربوط است یا حوزه مسائل شخصی مانند نوع غذا خوردن مردم در منزل، ولایت فقیه ورود پیدا نمی‌کند.

حضرت امام با صدور این فرمان یک منشور اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را ارائه دادند تا حوزه دخالت حکومت در زندگی مردم را براساس مبانی فقهی و دینی مشخص شود.

نکته بارز در این منشور و دیگر فرمان‌های امام داشتن مبانی فقهی و علمی است. البته ایشان مبانی فقهی را در قالب اصطلاحات خاص فقهی در بیانیه‌ها، سخنرانی‌ها یا منشورها و احکام‌شان نمی‌آوردند اما متخصصین، فقها و مجتهدین کاملا این مبانی را تشخیص می‌دادند و می‌دانستند که مثلا فلان فرمایش امام براساس چه قواعد فقهی و بمانی اصولی و علمی بیان شده است. بنابراین باید بدانیم که ایشان براساس کتاب، سنت، عقل و اجماع و مبانی فقهی دستورات جکومتی و منشورات خودشان را صادر می‌کردند.

با این وجود تفاسیر متفاوتی از منشورات حضرت امام می‌شود، در واقع منشورات ایشان مثل آیات قرآن، احادیث و اخبار هستند و هر کسی تفسیری از آنها ارائه می‌کند. هر جناح فکری و سیاسی این فرمایشات ایشان را به نفع خودش تفسیر می‌کند لذا معتقدم باید نزدیکترین افراد به حضرت امام مانند شاگردان ایشان یا بیت معظم شان، و یا کسانی که با مبانی فقعی و فکری حضرت امام بیشترین آشنایی را دارند باید مفسر رسمی باشند و آنها تفسیرهای درست را ارائه دهند نه اینکه هر فرد، جناح یا رسانه ای به نفع خودش از کلمات امام بهره برداری و تفسیر به رای کند. این رویه باعث آشفتگی فرمایشات امام می شود.

خوشبختانه دولت جدید تلاش دارد تا در قالب منشور حقوق شهروندی فرمایش حضرت امام را عملیاتی کند، انتشار چنین منشوری در شرایط فعلی ضروری و مهم است، به خصوص با توجه به جریانات 8 سال گذشته که فضای فرهنگی و اخلاقی جامعه به شدت آسیب دید و خیلی از شهروندان ما از این رفتارها ضربه خوردند. فضای اخلاقی فرهنگی جامعه در این 8 سال به شدت افت کرد و ضروری است با تنظیم و تدوین منشور حقوق شهروندی در جهت ارتقای سطح فرهنگی و اخلاقی جامعه گام برداریم. معتقدم نیاز ضروری و حیاتی امروز کشور توجه به مباحث فرهنگی و اخلاقی است.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 2
    آقاي غرويان اين هشت سال كجا بوديد واقعا جواب اين ملت را چه كسي خواهد داد
  • aban NL ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 6
    حضور حوزه علمیه در مدارس دخالت نیست ؟ لطفأ فقط توجیح نکنین
  • سلام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    10 9
    سلام افرین اقای غرویان.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 5
    برخود گزینشی با حق در راستای توجیه نظر اصلاح طلبان!!!!!!!!!!!!!!!!!!