روزنامه آرمان گفت وگویی با محمد جواد حق‌شناس، استاد علوم سیاسی و یکی ازچهره های اصلاح‌طلبان انجام داده است.

حق‌شناس معتقد است« برخی از وزرایی که آقای روحانی برای کابینه خود برگزیده است در رقابت‌های انتخاباتی با وی همراه نبوده‌اند و همین همکاری ممکن است در لحظات سرنوشت ساز، دولت تدبیر و امید را با چالش مواجه سازد. عضو سابق حزب اعتماد ملی همچنین با نامناسب خواندن رفتار صداوسیما نسبت به دولت حسن روحانی تصریح می‌کند: رفتار صدا و سیما با دولت روحانی نه مانند دولت سید محمد خاتمی غیرحمایتگرانه است و نه مانند دولت احمدی‌نژاد حمایت گرانه، و بلکه در یک حد وسط بین این دو قرار گرفته است. در ادامه متن گفت‌وگوی آرمان را با دکتر محمد جواد حق‌شناس از نظر می‌گذرانید.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
*وضعیت اصلاح‌طلبان به وضعیت خرداد 76شبیه نیست. گفتمان اصلاح‌طلبی همواره به«عنصر زمان» به عنوان یکی از آرمان‌ها و شاخص‌های مهم خود توجه کرده است. مطمئنا فضای سیاسی و اجتماعی که ما در سال 92 در آن حضور داریم با شرایط و فضای سیاسی و اجتماعی و حتی بین‌المللی که در سال 76برکشور حاکم بود متفاوت است.
*اصلاح‌طلبان خواهان این هستند که در برخی از بخش‌ها مانند عرصه اقتصاد، فرهنگ، احزاب، فضای رسانه‌ای و همچنین اجازه فعالیت به NGOها و گروه‌های سیاسی تغییراتی اساسی در کشور نسبت به رویکرد دولت آقای احمدی‌نژاد اتفاق بیفتد.
* دسته‌ای که به آقای روحانی رأی داده‌اند متوقع هستند که آقای روحانی به وعده‌هایی که در رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده‌اند جامه عمل بپوشاند و طبیعتا تا پایان دوره چهارساله این توقع و خواسته‌ها با ایشان همراه است.
*یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌هایی که آقای روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه برای پیشبرد سیاست‌هایش حداقل در 2سال آینده با آن مواجه خواهد بود مجلس است.
*با توجه به نزدیکی و قرابت فکری که آقای روحانی با آقای هاشمی‌رفسنجانی دارند، من از تعبیر پدرخوانده استقبال نمی‌کنم اما به نظر می‌رسد که نقش ایشان نقشی بسیار پررنگ در حمایت و کمک به دولت تدبیر و امید باشد.
* حضور پررنگ آقای خاتمی در فضای کنونی کشور بطور حتم به کمک دولت خواهد آمد. بنده براین باورم که شخصیتی مانند آقای خاتمی هم در عرصه ملی، هم در عرصه بین‌المللی وهم در حوزه مباحث فرهنگی دارای توانمندی و موقعیتی است که می‌تواند بخشی از چالش‌ها و کاستی‌های احتمالی که پیرامون دولت به وجود می‌آید را جبران و ضمانتی برای تداوم توفیقات دولت اعتدال باشد.
* سرویس و خدماتی که صدا و سیما به آقای احمدی‌نژاد در طول 8سال گذشته به عنوان یک رئیس‌جمهور داده است با خدماتی که به آقای روحانی می‌دهد فاصله زیادی دارد. اما اگر بخواهیم رفتار صدا و سیما با دولت روحانی را با رفتاری که صدا وسیما در دوران آقای خاتمی با دولت اصلاحات داشت مقایسه کنیم، باید بگویم رفتار صداو سیما با دولت تدبیر و امید در حد وسط رفتار صداو سیما با دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد. دولت آقای روحانی دقیقأ دراین وسط ایستاده است.
*با توجه به حمایت قاطع اصلاح‌طلبان از دولت اعتدال گرا، اگر یک مجلس اصلاح‌طلب هم وجود داشته باشد، طبیعتا مشکلات دولت اعتدال کمتر خواهدبود.

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    17 3
    تا حالا که انگار دولت ارث پدرشونو خورده
  • عرشیا A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    28 3
    هیچ دولتی در طول تاریخ ایران به مظلومیت دولت سید بزرگوار نبوده ولی با این همه تضییقاتی که برایش در تریبونهای رسمی وغیر رسمی ایجاد شد به حول و قوه الهی همچنان محبوبترین سیاستمدار ایران است .
  • محمد محمد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    24 3
    سید محمد خاتمی دوست داریم باور کن خیلی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 10
    این یعنی اعتدال
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 0
    ما که رفتیم یو تیوب ... اصولگرا