۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۶
ناصرالدین شاه قاجار،14 هزار تومان

انتشارات کتاب پارسه در ادامه چاپ و نشر کتب تاریخ معاصر «ناصرالدین شاه قاجار» نوشته بهزاد کریمی و «پهلوی اول؛ از کودتا تا سقوط» نوشته رضا مختاری اصفهانی را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «ناصرالدین شاه قاجار» در 264 صفحه و در 4 فصل به روایت 50 سال حکومت این شاه در ایران پرداخته است. «از کهن‌میر تا تهران»، «شاه و امیر»، «توطئه داخلی، کشاکش خارجی» و «از رویای دولت منتظم تا واقعیت جناب آقا» عناوین بخش‌های چهارگانه کتاب «ناصر‌الدین شاه قاجار» هستند‌. فصل اول کتاب با ماجرای تولد ناصرالدین شاه در روستای کهن‌میر در نزدیکی تبریز آغاز می‌شود و سپس به اشاره‌هایی به دوران نوجوانی او می‌شود و با به تخت نشستن او در تهران به پایان می‌رسد. استقرار در دارالخلافه، شورش سالار، شخصیت و اقدامات میرزا‌آقاخان نوری، رابطه امیرکبیر و شاه و چگونگی برهم خوردن آن از جمله مطالبی هستند که نویسنده در فصل‌های بعدی به آنها می‌پردازد.

در مقدمه کتاب آمده است: «البته مشخص است که حجم اطلاعات، اسناد و گزارش‌های مربوط به این مقطع زمانی به ما اجازه نداد تا با محدودیت‌های انتشار این مجموعه، به بررسی و مطالعه تمامی این موارد بپردازیم. مطالعه تفصیلی زندگی ناصرالدین شاه، آن هم در تمامی ابعاد، از سیاسی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و فکری، مستلزم انجام یک پژوهش دراز مدت است که امید است در آینده انجام پذیرد؛ گرچه نباید آثار درخشان فریدون آمدیت و پروفسور امانت را فراموش کرد.»

ناشر هم در توضیح کتاب آورده است: «زندگی و شخصیت ناصر‌الدین شاه قاجار دارای ابعاد و پیچیدگی‌های مختلفی است و همین امر باعث شده تا روایت‌های گوناگونی از دوران پادشاهی او نقل شوند که‌ دارای تناقض‌های بسیاری است. دکتر بهزاد کریمی که دانش‌آموخته دکتری تاریخ ایران است و علاقه‌مند به تاریخ قاجاریه، در این کتاب تلاش کرده تا دوره پنجاه ساله زندگانی ناصرالدین شاه از زمان تولد وی تا زمان مرگ محمدحسین خان سپه‌سالار را بررسی کند. این کتاب به موضوع‌های مختلفی می‌پردازد که به لحاظ وقایع‌نگاری دارای پیوستگی زمانی نیستند اما محوریت ناصرالدین شاه سبب شده تا به یکدیگر مرتبط شوند.
کوشش مولف این بوده است که از تکرار بپرهیزد و به جنبه‌های کمتر بررسی شده زندگی ناصرالدین شاه بپردازد و با اتکا به منابع دست اول حرف‌های تازه‌ای بزند.

در قسمتی از کتاب درباره رابطه ناصرالدین شاه با امیرکبیر آمده‌است: «به‌نظر می‌رسد رفتارهای تحکم‌آمیز امیر با ناصرالدین شاه جوان در اوایل، به اقتضای ناآشنایی شاه با امور مملکت‌داری و پادشاهی بوده باشد. این نوع از رفتار چنان آشکار بوده ‌است که آدمیت آن را یک «حالت پدری و فرزندی» می‌نامد ـ رابطه‌ای که آن را به هیچ روی نمی‌توان با رابطه قائم مقام دوم و آقاسی با محمد شاه قیاس کرد. شاید بتوان کمبودهای عاطفی ناصرالدین شاه از ناحیه پدر و محرومیت او از مهر مادر را از انگیزه‌های نزدیکی به امیر به‌عنوان پدر معنوی برشمرد. با این توصیف، این برداشت عمومی رایج درمیان تاریخ‌پژوهان که امیر تلاش می‌کرد تا آن‌جا که میسر است شاه را از حوزه تصمیم‌گیری و اجرا خارج کند، سست نشان می‌دهد.»«از رویای دولت منتظم تا واقعیت جناب آقا» عنوان آخرین فصل کتاب است. در این فصل زمینه، علل و دلایل تاسیس شش وزارتخانه جدید به فرمان شاه از لابه‌لای منابع تاریخی بیرون کشیده می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس به سفرهای خارجی ناصرالدین شاه، رویدادها و اقدامات میرزا حسین خان سپهسالار، صدراعظم ناصرالدین شاه در دوران صدارتش می‌پردازد. «نهادها و اندیشه‌های نوین»، «قحطی اول»، «از سپهسالار تا سپهسالار»، «اندرزنامه‌نویسی»، «قحطی دوم»، «سپهسالاری دیگر»، «راه‌آهن، منشا ترقی»، «تفحص اوضاع دنیا»، «صدراعظم ماند و چادرش» و «فراز و فرودی دوباره» عناوین این فصل از کتاب را تشکیل می‌دهند.

متن عهدنامه پاریس، دستورالعمل نظم امور دولتی و مملکتی و امتیازنامه رویتر ضمایمی است که در پایان کتاب آورده شده‌است.

مجموعه سرگذشت‌نامه‌ها با نثری روان و به قصد آشنا کردن مخاطب با شخصیت‌های مهم تاریخی ایران و جهان تدوین شده است. این مجموعه به گونه‌ای شیرین و جذاب زندگی مهمترین شخصیت‌های عصر باستان تا دوره معاصر را از لابه‌لای سنگ‌نگاره‌ها، دست‌نبشته‌ها، پوست‌نبشته‌ها و اسناد تاریخی بر پایه واقعیات تاریخی موجود در این اسناد در اختیار خواننده قرار می‌دهد. 

این کتاب با قیمت 14 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

بنابراین گزارش، کتاب «پهلوی اول؛ از کودتا تا سقوط» نیز به همت رضا مختاری اصفهانی در هفت فصل ماجرای روی کار آمدن رضاخان، تشکیل مجلس پنجم، انقراض قاجاریه، تشکیل دولت‌ها و سپس تحولات و اصلاحات دوره رضاخانی را تا زمان سقوط وی بازگو کرده است. کتاب همچنین از دو پیوست تشکیل شده است؛ کابینه‌های دوره رضاشاه و مصالحه‌نامه املاک به رضاشاه به انضمام اسامی برخی روستاها.

به اعتقاد ناشر، دوره پهلوی اول در تاریخ معاصر ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. دوره‌ای که از پی ناکامی انقلاب مشروطه و در جهت تحقق برخی آمال آن به وجود آمد. به اعتقاد روشنفکران و نخبگان حامی سلطنت رضاشاه، دیکتاتوری و ایجاد ابزار مدرن در کشور به عنوان حلقه واسط و گذار از استبداد فردی به دموکراسی لازم بود. از همین رو ناکامی مشروطه را معلول غفلت از این امر می دانستند. بر مبنای چنین اندیشه‌ای، ایدئولوژی سلطنت پهلوی مبتنی بر دو شاخصه ناسیونالیسم باستان‌گرا و تجدد غربی شکل گرفت.

این کتاب نیز با قیمت 24هزار تومان منتشر شده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    16 5
    در ایران نهاد قدرتمندی که از یک مسئولی طرح و ایده و کار بخواهد موجود نیست یعنی هیچ مرکزی و مسئولی نیست که حکم کند به یک مدیر شرکت که من ظرف یک سال یا 6 ماه این پیشرفت را از شما می خواهم همه امور باری به هر جهت است و اگر در یک جایی انسان دلسوزی باشد و کار مثبتی انجام دهد انهم خود جوش مثل دانشمندان هسته ای یا سلولهای بنیادی وگرنه وزارت خانه های بالای صد هزار نفر در مقایسه با تعداد کارکنان پیشرفت شان بسیار اندک بوده و تا این شرایط باری به هر جهتی دولت هست ایران پیشرفتی نخواهد کرد هر مدیری هدفش این است که جیب خود و دوستان و فامیلها را پر کند و چونکه می داند تا الان هیچ مدیر پاسخ گویی نداشتیم که برای سهل انگاری خودش محاکمه شود ..... ایران در صنعت لوازم خانگی از کامپیوتر و لپ تاپ گرفته تا اجاق گا