ایسنا نوشت:

ارتش آمریکا برای اولین بار به صورت موفقیت‌آمیز توانست یک سلاح لیزری قابل حمل بر روی خودرو را که می‌تواند خمپاره و پهپاد را سرنگون کند، مورد آزمایش قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این لیزر بر برجکی گنبدی شکل بر بالای یک خودروی نظامی نصب شده و با قدرت بسیار بالا توانایی هدف قرار دادن و ساقط کردن بیش از 90 بمب خمپاره‌ای و چند پهپاد کوچک را دارد.

این لیزر در یک بازه شش هفته‌ای در نیومکزیکو مورد آزمایش قرار گرفت. این سلاح آزمایشی که "لیزر متحرک آزمایشی انرژی بالا" نام دارد، احتمالا تا زمانی که ارتش تصمیم به خرید آن را بگیرد، تا سال 2022 میلادی عملیاتی نمی‌شود.

این سلاح که سه تا پنج لیزر دارد، برای حفاظت از پایگاه‌های دور افتاده در مقابل خمپاره، راکت و حملات آتشبار طراحی و ساخته شده است. چنین حملاتی در یک دهه گذشته علیه پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان و عراق صورت گرفته است.

لیزری که ماه جاری میلادی مورد آزمایش قرار گرفت، قدرتش 10 کیلووات بود اما برنامه بعدی لیزری پرقدرت‌تر با 50 کیلووات و حتی بیشتر است.

تری بائویر، مدیر برنامه در شرکت بوئینگ، مقاطعه کار پیشروی این پروژه گفت: اگر شما یک هدف را در نظر بگیرید، یک لیزر 100 کیلوواتی در یک دهم بازه زمانی می‌تواند هدف مورد نظر را نابود کند.

در آزمایش نیومکزیکو، لیزر مذکور یک خمپاره 60 میلی متری را به فاصله 1800 تا 2700 متری هدف قرار داد.

مقام‌های ارتش آمریکا بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که این لیزر یک موفقیت با اهمیت برای از میان برداشتن و انهدام خمپاره‌ها و پهپادها است.

مایک ریم، مدیر دیگر این پروژه افزود: این سیستم می‌تواند سریعا از طریق رادار اهداف بسیار کوچک را حتی حین پرواز هدف قرار داده و منهدم کند.

نمونه بسیار پیشرفته این سیستم در نهایت خواهد توانست تا اهداف بسیار سریعتر چون موشک‌های کروز را هدف قرار دهد. ارتش آمریکا در چند سال گذشته در ساخت لیزرهای مختلف نظامی سرمایه‌گذاری کرده است. نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا سال 2014 میلادی یکی از کشتی‌های خود را به یک لیزر مجهز کند که قابلیت انهدام قایق‌های کوچک یا پهپادهای جاسوسی را دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    184 4
    والا من که بعید می دونم اینا همچین اطلاعات دقیقی در مورد تجهیزات نظامیشون بدن . خدا میدونه چه تجهیزات و اسلحه جات پنهانی دارن که ما در موردش بی اطلاعیم
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    33 78
    به نظر من همین الان باید وزارت دفاع همین پروژه را تعریف کنه این چیز میتونه جایگزین خوبی برای اس-300 باشه ولی خوشحال میشم که اگه کارشناس نظامی این مطلب را میخونه در مورد این ایده نظر بده خبرآنلاین لطفا این ایده را به اشتراک بگذار تا افراد صاحب نظر نظر دهند شاید یک مسئول نظامی پیگیری کرد
    • چوپان IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      یه چی میگیا... اینو شما مثلا با صنعت خودرو مقایسه کن... مگه ایران میتونه پورشه و فراری تولید کنه؟مثلا بگه الان که پورشه اومده ما دیگه پراید رو جمع کنیم پورشه رو جایگزین پراید کنیم..اینم مثل همونه دیگه عزیزم اینطوری بود ایرانم همه طرح های صنعتی خارجی رو به قول شما پیگیری و عملی میکرد.. عزیزم علمش نیس... چندین و چندین سال عقبیم..
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      5 0
      شما درست میگی ولی قضیه مرغ و تخم مرغه ما دنبال صنایع نوین نمیریم چون باور کردیم که عقبیم از طرفی عقبیم چون دنبال علم روز نمیریم من بین رفقای خودم در رشته فیزیک چند نفر میشناسم که واقعا شاخص بودن که به دلیل نبود پروژه های تحقیقاتی اینچنینی و نبود کارهای علمی سطح بالا از کشور رفتن و الان در پژوهشکده های اروپایی در زمینه لیزر مشغولند باید مسئولین این ریسک را انجام بدن که پروژه های بزرگ اینچنینی که ارزش ملی داره را تعریف کنند این پروژه ها خیلی با تولید ماشین که یک پروژه با حوزه عملکرد اجتماعی است فرق می کند الان دارند روی پروژه تولید هواپیمای 150 نفره کار می کنند در حالی در صنعت هوایی هم خیلی عقبیم اصلا چرا راه دور میری ما در کشور مسواک استاندارد تولید نمی کنیم ....
    • حسین A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      6 0
      حالت خوبه نگاه کن تب نداری
    • حسن خان سنگلجی A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      0 20
      آقای چوپان. پورشه تاثیری در امنیت ملی نداره وگرنه اگه بهمون فشار میومد پورشه را هم میتونستیم تولید کنیم این سلاح لیزری مورد بحث تاثیر مستقیم در امنیت ملی ما داره پس به هر قیمتی شده میتونیم تولیدش کنیم .فکر کردی که از غنی سازی اورانیوم که یه تنه بدون کمک خارجی انجام دادیم سخت تره؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      9 0
      عجب ایده ای دادی ........ بپا ندزدنت.......
    • رکسانا IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      16 0
      چندین و چندین سال نه، چندین میلیون سال نوری عقبیم!
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 0
    حدود سه سال پیش بودجه تحقیقات نظامی آمریکا بیش از 250 میلیارد دلار بود همان زمان لایحه بودجه ارزی به استثنابودجه ریالی سالانه کشور با 70 میلیون جمعیت که تقدیم مجلس شد رقمی معادل 75 میلیارد دلار بوده است مقایسه ارقام بعهده هموطنان گرامی است.
  • سکوت A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 0
    آمریکا نخستین سلاحیه که نمی تواند علیه مردم بی گناه مورد استفاده قرار بده . باید خوشحال شد که برای دفاع از مردمش درست کرده.
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 7
    مبارزه با دشمن هر روز سختتر داره میشه.
  • علی FI ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 0
    اصولاً کشورها در بعد نظامی سلاح جدیدی را می سازند سلاح های پنهانی گذشته رو می کنند قطع یقین یک سلاح جدید ساخته شده که لیزر را معرفی می کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    11 2
    تهبادهاي ايراني رو ميتونه بزنه؟ عمرا نميتونه/ چون تهبادهاي ايراني دروغه و هنوز ساخته نشده، اصلا ديده نميشه كه بتونه بزنه.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 10
    عزیزم علمش هم هست ایران تنها جایی که پیشرفت داشته نظامیه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 21
    چوپان عزیز علمش هم هست خواهی دید بزودی هم خواهی دید
    • چوپان IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      14 0
      ایشالا که باشه.. کشاورزی که چند هزار ساله کارمونه این وضع گندممونه... اون وضع زعفران ... حالا یه صنعت وارداتی... منطقی باش گلم