با تصویب تحریم​های جدید علیه ایران تردید​های جدیدی درباره توافق ژنو به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از قرارگرفتن نام​های جدید در فهرست تحریم​های آمریکا علیه ایران هیات ایرانی مذاکره کننده محل مذاکرات را ترک کردند و به ایران بازگشتند. این اقدامات باعث بروز برخی تردیدها در اجرایی شدن توافقنامه ژنو شد. خبرآنلاین از کاربران خود درباره عملکرد تیم مذاکره کننده هسته​ای این سوال را پرسید که « انتظار شما از مسئولان دیپلماسی کشور در برخورد با این رخداد چیست؟» شما هم برای پاسخ به این پرسش می​توانید ایـــنـــجـــا نظرات خود را بگذارید.

کاربران خبرآنلاین نظرات مختلفی درباره این اقدامات داشتند. به طور کلی می​توان نظر کاربران را از کاملا موافق با ترک مذاکرات تا مخالفت کامل با این اقدام دسته بندی کرد که در ادامه مهمترین این دسته بندی​ها می​آید:

کاملا موافق ترک مذاکرات: برخی از کاربران خبرآنلاین ضمن اعلام بی اعتمادی به طرف غربی خواهان بازگشت به وضعیت قبل از توافقنامه بودند. به عنوان مثال این نظر را بخوانید: «عملا باید توافق رو لغو شده بدانیم و سانتریفیوژها را بیشتر کنیم. غنی سازی بالای 20 درصد انجام بدهیم و دیگر مذاکره نکنیم و از ان پی تی خارج بشویم»

نسبتا موافق ترک مذاکرات: برخی دیگر از کاربران خواهان ترک کلی مذاکرات نبودند اما خواهان اقدامی بودند که پاسخ قاطع به وضع تحریم​ها باشد. به عنوان مثال به این نظر توجه بفرمایید:« غنی سازی 20٪دور از روح توافق ژنو است.درست است که آمریکائی​ها خیلی از چیزها رو در توافق ژنو زیرپا گذاشتند اما بهترین کار را روزگذشته هیئت مذاکره کننده ما انجام داد و جلسه را ترک کرد.آنها به دنبال بهانه هستند که ماکاری را عجولانه انجام دهیم که دراین میان آقای ظریف و تیمشان بهتر می​دانند چه کارباید انجام دهند؟بهتراست که ما دراین شرایط روی همان توافق ژنو اصرار داشته باشیم که آنها خودشان بهتر می​دانند شکست ژنو یعنی شکست خودشان وغرب.زیرا چهره سیاسی آمریکا وغرب دربین مردم دنیا منفورتر از گذشته خواهد شد.»

تحلیل وضعیت و اعتماد به تیم مذاکره کننده: برخی از کاربران به تحلیل عمل آمریکایی​ها و همچنین اقدام تیم مذاکره کننده پرداخته بودند و در نهایت تصمیم را بر عهده تیم مذاکره کننده گذاشته بودند. به این نظر توجه بفرمایید:«به نظر من همین طور که آقای روحانی در ایران گرفتار ... و ... می​باشد در آمریکا هم اوباما هم گرفتار جمهوری خواهان و طرفداران اسرائیل در کنگره و سنا می​باشد. برای اینکه بتواند دهان آنها را بسته نگاه دارد و بتواند آنها را قانع کند تا هم بتواند وقت خریده وهم بتواند مانع از تصویب تحریم های جدید بشود مجبور است یکسری ژستهایی بگیرد.مطمئنا هر دو طرف بخصوص آقای روحانی و اوباما می​دانند این یک فرصت طلایی است که شاید سالیان سال طول بکشد تا مجددا این فرصت بدست آید.» یا به این نظر توجه کنید: « تحریم جدید وضع نشده این​ها مربوط به اجرای تحریم های قبلی است. اسرییل از طریق کنگره دولت آمریکا را در فشار شدید می گذارد تا مجبور به مواردی شود. ولی دولت با این تاکتیک سعی در جلو گیری از قطعنامه کنگره دارد ما نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و در دامی که اسراییل پهن کرده که هدفش شکست مذاکرات است نیفتیم.»

نسبتا مخالف ترک مذاکرات: برخی با تاکید بر اینکه شکست مذاکرات خواسته اسرائیل است گفته​اند باید از اقدام احساسی پرهیز و عاقلانه در این باره تصمیم گیری شود. به این نظر دقت کنید :​« فقط باید سنجیده حرف زد چون کشورهای غربی دوست دارند که اگر قرار باشد این توافق بی نتیجه تموم بشود، این کار از جانب ایران باشد و دوباره بر طبل ایران هراسی بکوبند .ما باید هوشیار باشیم و توپ را بیندازیم در زمین آن ها تا حسن نیت ایران به جهانیان ثابت بشود.

کاملا مخالف ترک مذاکرات: برخی از کاربران خبرآنلاین معتقد بودند که ایران باید به هر ترتیبی بر ادامه مذاکرات پافشاری کند چرا که تاثیر تحریم​ها بر اقتصاد ایران بیش از نداشتن فناوری هسته​ای ضربه وارد خواهد کرد. به این نظر توجه کنید: «آقای دیپلماسی!هرکاری می​کنی بکن اما جوری بشود که فشار از روی دوشمان کمتر بشود. من اثر بود و نبود انرژی هسته ای را نمی​دانم چیست، اما اثر تورم و بیکاری و بی پولی و فقر و فساد را خوب می​فهمم. شعار هم ندهید. چون گوشمان پر شده از این حرف​ها و خودتان می دانید شعار نون و آب نمی​شود

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 4
    این درست نیس باید دسته بندی نظرات بر اساس تعداد مثبت منفیها و حتا خود نظرات انجام میشد. مثلن شما چند نظر محدود که گفته بودن مذاکرات رو ترک کنیم که تعداد زیادی هم منفی داشتن را با نظرات بسیاری که خواهان مذاکره و احساساتی نشدن بودن و مثبتای زیادی هم داشتن یکی کردید!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    13 4
    برای کسایی که میگن از مذاکرات بیرون بیایم متاسفم تواین یه ماه شایدم کمتری که از امضای توافقنامه میگذره میتونیم تو جامعه جنبه های مثبتشو ببینیم نمیدونم چرا بعضی از آقایونو وخانوما دوس ندارن که این مسئله ادامه داشته باشه؟؟؟؟؟؟ برای هراتفاقی یه راه حلی هست مطمئنن بیخود جو درست نکنید درضمن خود ایرانم همچی توچارچوب نبوده و طبق توافقنامه باید ساخت و ساز آب سنگین اراک رو متوقف میکرد ولی نکرده و آقای ظریف گفتن که اینکارو نمیکنیم پس از هردوطرف داره یه اتفاقایی میافته
  • عليور IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    وقتي رئيس جمهور اميد وتدبير در هنگام برگشت با دستپاچگي به رئيس جمهور امريكا زنگ ميزند وصحبت ميكند نتيجه اش همينه .اين همه امتياز دادند وحالا توپ در زمين ايران است آنها پررو ميشوند .
    • مصطفی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      13 3
      رییس جمهور با دستپاچگی زنگ زده یا اوباما...حاشا ب انصافتون
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      3 5
      شما اونحا بودی یا از بی بی سی شنیدی؟
    • امین د IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 1
      شما دستپاچگیشو از کجا دیدین!!؟ , رئیس جمهور قبلی که دوسه بار تو رسانه های ملی و بین المللی علنا گفت من خودم حاضرم با آمریکا مذاکره کنم , کسی تحویلش گرفت؟؟؟
  • امیری NL ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 1
    با سلام، همگان متوجه شده اند که آمریکا با این حرکت میخواهد بداند که ایران واقعاً از نظر مالی در تنگا قرار گرفته یانه و اگر ایران از آمریکا نخواهد که تحریمهای جدید را به حالت قبل برگرداند وگر نه سازشی در کار نخواهد بود ف در آن موقع برای آمریکا صدر صد خواهد شد که هرچه تحریمهای جدید دیگری را تصویب کند ایران بخاطر نیاز هیچ واکنشی نشان نخواهد داد و آن زمان است که غرب شبانه روز در کنار اسراییل جشن پیروزی سرخواهند داد پس خواهش میکنم آمریکا را از این امتحان پشیمان کنید ! بخاطر آیندهً ایران عزیزمان
  • حسین خان A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    11 2
    باید صبر کنیم. دیدیم که تاثیر تداشت تو بازار امروز.دیروزم 10 شرکت معتبر از تحریما امدن بیرون. پس نباید با تندرو ها هم سو بشیم. باید با ظریف تا اخر این راهو بریم. یا نباید بهش اعتماد میکردیم یا حالا که کردیم بزاریم کارشو بگنه
  • بدریه ستاری IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    35 84
    به نظر من اینها فقط بهانه هست ایران هر شرایطی را بپذیرد امریکا برای به هم زدن شرایط موارد جدیدی را لیست خواهد کرد .چون
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 4
    شطرنج سیاست را با عقلانیت و ظرافت ادامه دهیم
  • یانکی برگرد خونه A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    32 69
    اگر طرف مقابل آنقدر احمقه که عنان و افسارش را داده دست اسراییل 6 میلیونی. ما نمی تونیم کار بیشتری انجام بدیم. اینکه بگیم ترک مذاکره به نفع اسراییله پس نباید مذاکره را ترک کنیم غلط هست. ادامه این راه به این شکل هم باید باج بیشتری به لابی صهیونیست بدیم کما اینکه هم اکنون هم کم باج ندادیم. بیایید واقع بین باشیم
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      1 5
      چرا لابی صهیونیست ها و اسرائیل بقول شما 6 میلیونی باید از ایـران 75 میلیونی بیشتر باشـه؟؟؟ بغیر از اینه که ما اینهمه سال داریم پسرفت میکنیم و اونا پیشرفت؟ بس نیست اینقدر تو انزوای دنیا موندن و تحریم و تحقیر شدن و فقط شعار دادن؟ """"هم اکنون هم کم باج ندادیم!!!!""" بیدار شو بابا ببین کجای دنیایی
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 6
    اگر ايران بهانه محكمه پسند را براي آمريكا و غرب فراهم نكند،‌انها نميتوانند تحريمها را ادامه دهند. و ناچار خواهند شد كه به مناقشه اتمي پايان دهند. به شرطي كه در داخل كشور بر سر پايان دادن به مناقشه اتمي توافق جامع باشد.
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 8
    آنچه که موجبات سمپاشی لابیهای با نفوذ طرفدار اسراییل در کنگره آمریکا و سایر مجامع تاثیر گذار غربی شدشعار محو اسراییل نه لزوما" بدست ایران بلکه توسط ملتهای اسلامی بوده که به حساب کشورمان نوشته شده حال اگر در یک اقدام متهورانه سیاسی که باعث بهت و حیرت آنان شود ایران اعلام نماید که در حمله به اسراییل پیشقدم نخواهد شد و بعنوان سند سازمان ملل ثبت شود شاید تاثیر مخرب اقداماتشان را از بین ببرد و در جبهه آنان شکاف بیندازد مطالب فوق حمل بر برسمیت شناختن موجودیت اسراییل نمی باشد همانگونه که پاکستان این عمل را انجام نداده و دارای روابط دیپلماتیک با آن نیست
  • عبدارضا A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 3
    با سلام ، فعلا اظهار نظر زود است باید تصمیم در مورد هر عملکردی از جانب تیم مذاکره کننده باشد چون هنوز ما از متن این کار خبر درستی نداریم. ولی اگر واقعا آمریکا و اروپا به توافق عمل نکرده اند ما هم باید توافق را نادیده گرفته و به روند پیشرفت هسته ای یعنی ساخت نیروگاه های بیشتر ، سانتریفیوژ های بیشتر و غنی سازی 20 درصد و حتی بالا تر ادامه دهیم تا آمریکا و غرب از این شکرای اضافه نخورند هر چند باید سختی بکشیم ولی نباید جلوی این حلقه بگوشان صهیونیست کم بیاوریم.درود بر رهبر انقلاب که فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست ولی یکسری افراد باور نکردند. مرگ بر اسرائیل.
  • علي IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 11
    مذاكرات از دوشنبه تا جمعه بوده يعني تمام شده بود ميخواهم ترك نكنند دروغگوها ؟!!!!گند زديد با توافق نامه خود قرارداد تركنمانچاي بهتر از توافقنامه شما بوده است .
  • مهدی A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    بادور اندیشی وتدبیر مذاکرات را ادامه دهیم تا به هدف خود برسیم ومنافع ملی را فدای افراط بازی نکنیم.
  • مجید A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 1
    به نظزرم دولت باید باتدبیر عمل کنه . این تحریمها مربوط به الان نیست و از قبل تصویب شده ولی دولت باید به تیم 5+1 هشتار بده و انها را تهدید به ترک مذاکره کنه . ولی در عمل نباید این اتفاق بافته.
  • بهار IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 2
    اتفاقا اونها هیمنو میخوان میخواهند ما عصبانی بشیم و ترک مذاکره کنیم و از روی عصبانیت کارهای افراطی انجام دهیم که اسرائیل به خواسته اش برسد و بگوید دیدید گفتم ایران به دنبال سلاح هسته ای است؟؟؟؟؟ تو این جور مواقع کافیست خونسرد باشیم و با فکر و تدبیر به راهمان و مذاکرات ادامه دهیم تا طرف (اسرائیل) کاملا از حرص منفجر شود.
  • ایران A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    5 8
    راهش فقط جنگ است.تا اسرائیل هست همینه.فقط حذف اسرائیل توسط ایران.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اقلا منصفانه بگو بيشتر مردم چه نظري داشتن
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 7
    لعنت بر شکم جو ها که برای شکم حاضرند از حقوق خود دست بکشند شما از نژاد کوفیان هستید که برای منفعت خود امام را تنها گزاشتند اری گاهی برای حق باید گرسنگی کشید وحتی جان داد حتی جان لبیک یا حسین لبیک یا فاطمه لبیک یا مهدی.
  • علی US ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    35 8
    این مسائل نباید رسانه ای شود .چون بازار اقتصاد منتظر یک تلنگر است
  • مهدی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 2
    مگر نظر کاربران برای شما مهم است؟!! با کسانی که شیخشان این حرف رو زده: آمریکا را بخشیدیم؛ آمریکا هم ما را ببخشد!!!!! نه میشود منطقی صحبت کرد نه میشود انتظار داشت منافع ملی برایشان مهم باشد!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 3
    نباید حرکت عجولانه انجام داد همانگونه که درکشور ماتندروهاوجوددارند درامریکا هم تندروها اجازه پیشرفت کاررا نمیدهند به هیچ عنوان نباید اجازه پیشرفتی که حاصل شده به عقب برگرددچون ما مردم عادی بیشترین ضرر را خواهیم کرد
  • شارمین IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 4
    مرگ بر امریکا حالا حالاها
  • سید ج IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 1
    خسته نباشی بدولت میکیم بخاطراینکه اکثر فعالیتهای هسته ای راثعطیل کردند تاجهار ملیارد ازپولهای نفت ازاد بشه حالام که طرفهای غربی باین هم راضی نشدند لابد میخوان جمهوری اسلامی مثل قذافی عمل کنه
  • بنام كنگره هستي DE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام اميدوارم خد(كنگره هستي و راستي جواب مناسبي به كنگره امريكا بدهد منتظر مي مانيم كنگره هستي
  • محب مولا A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 1
    عزیزان مذاکره خوبه ماهم ازانزواخسته شدیم،ولی تن به خفت وخواری دادن هرگز!امریکایی های دست نشانده اسراییل هم دیگه شورش رودرآوردن.مادراصل داریم بااسراییل مذاکره میکنیم اوباماهم یک مترسک بیشترنیست.قرارنیست به اونهاباج بدیم؟قراربرصلح ودوستی واحترام متقابل بودکه امریکاهرروزیه بازی تازه راشروع میکنه.تاوقتی اسراییل کارگردانه ماباآمریکایی هابه توافق نمیرسیم ونشون دادن قابل اعتمادنیستن،ماهم بایدیه خورده محکم باشیم.مذاکره بدون خفت وخواری وگرنه بیچاره ایم.آقای ظریف فکرمیکنم به اندازه کافی کوتاه اومدیم.یاعلی
  • iهادی A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 2
    تا اونجا که اخبار دونبال می کنم این تحریم برای قبل از توافق ژنو بوده وتصویب شده بوده قبلا . ولی این سرو صدا ها به نفع خیلاست که دوباره قیمتهای کالاهاشونو دوباره بکشن بالا. یه خورده فقط باید تامل کرد .وبهترین راهکارو استخراج کرد. اقایان تند رو بزارید قیمتها بیادش پایین ای شما ها که رفتیید به جلیلی رای دادید حوزویا این کارد به استخون برسه دودش توی چشمای خودتونم میره . میدونم که با امدن روحانی مخالفید و انطور که خودتون میگید . زمان خردید برای حکومتتون بزارید مردم اسوده باشند
  • محمدرضا A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    بهرحال باید جواب داد به این اقدام امریکا که اگر ترسو بازی در بیاریم و دست پایین مذاکرات رو بگیریم میبینیم دست اخر همین ترسوها که میگویند تحت هر شرایط ادامه بدیم و این خواست اسرایل و یا به اوباما گیر میدن وگرنه این یک بازیه میبینن که غیر تحریم ذلیل هم شدیم
  • دکتر برق A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بادور اندیشی وتدبیر مذاکرات را ادامه دهیم تا به هدف خود برسیم ومنافع ملی را فدای افراط بازی نکنیم.
  • ali assari A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    آقا تو این که آمریکا پدر سوختس شک نیست اما پشت دیپلماتهای مجاهد وایسیم بدونن ما همه با هم ایستادیم تا به حقوق واقعیمون برسیم بدون شرررررط غیر معقول