۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
پاستور - بهارستان، خیابان یک طرفه؟

پس از گذشت بیش از 100 روز از آغاز فعالیت دولت یازدهم به نظر می رسد که رابطه دولت و مجلس وارد فاز جدیدی شده و انتقادها از سوی هر دو طرف در حال افزایش است.

رضا الیاسی: پس از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، علی لاریجانی به دیدار وی رفت و یکی از مهم ترین دیدارهای روحانی پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم رقم خورد.

اهمیت این دیدار از این جهت بود که مجلس نهم تعامل قابل توجهی را با دولت دهم نداشت و بسیاری از دیدار روحانی و لاریجانی به عنوان آغاز راه جدیدی از تعامل میان دولت و مجلس نام بردند.

رئیس جمهور پس از این دیدار اعلام کرد که در دیدار با رئیس مجلس، اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود. لبخند توامان لاریجانی و روحانی در نخستین گام برای همکاری مجلس با دولت یازدهم نشان از این داشت که روزهای خوبی در انتظار دولت و مجلس خواهد بود و روحانی از تجربه پارلمانی خود در رابطه با بهارستان نشینان به خوبی استفاده خواهد کرد.

از زمان انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور تا برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان مجلس بارها بر تعامل میان دولت آینده و مجلس نهم تاکید کرده و از رئیس جمهور می خواستند تا در معرفی کابینه پیشنهادی خود از نظرات نمایندگان نیز استفاده کنند.

نخستین چالش جدی دولت و مجلس

با معرفی کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس از سوی روحانی نخستین انتقادها از سوی تعدادی از نمایندگان به وزرای پیشنهادی بودیم که در نهایت نیز نمایندگان به 3 وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد ندادند.

اما اختلاف نظر دولت مجلس در زمینه معرفی وزرای پیشنهادی تنها به اینجا ختم نشد و زمانی که روحانی مجدد 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم و تحقیقات را به مجلس معرفی کرد مجلس ها بار دیگر به وزیر ورزش  پیشنهادی رای اعتماد ندادند.

اوج نخستین تنش میان دولت و مجلس معرفی سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس بود که باز هم نمایندگان به این وزیر پیشنهادی رای ندادند تا روحانی مجبور به معرفی گودرزی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس شود.

احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره دلایل رای نیاوردن سجادی گفت که اولین دلیل که باعث شد در مجلس جو روانی ایجاد شود و برخی نمایندگان مخالف سجادی شوند طرز بیان رئیس جمهور بود که از مباحث مطرح شده از سوی دکتر روحانی اینگونه برداشت می‌شد که هر شخصی که به وی رای نداده طرفدار استبداد، خشونت و تندروی است که این مسئله باعث آزردگی خاطر نمایندگان شد.

وی همچنین تاکید کرد که علت دومی که باعث شد سجادی رای اعتماد کسب نکند عذرخواهی نکردن وی درقبال استعفا از معاونت سازمان تربیت بدنی در حمایت از تحصن غیرقانونی نمایندگان مجلس ششم بود که تاثیر فراوانی در کسب نکردن رای اعتماد داشت.

اما محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس در این رابطه اعلام کرد که نداشتن سابقه و برنامه مناسب سجادی در حوزه ورزش و جوانان، سابقه سیاسی ، رفتار فرجی‌دانا در عدم پایبندی به تعهداتش و اظهارات رئیس جمهور در جلسه دفاع که باعث دلخوری برخی نمایندگان شد، از جمله این دلایل است.

پس از این موضوع روحانی گودرزی را به مجلس معرفی کرد و در جلسه رای اعتماد وی بار دیگر بر تعامل میان دولت و مجلس تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت رابطه خوبی با مجلس دارد و باید این رابطه به همین شکل ادامه یابد گفت: از مشکلات کشور تنها با همکاری و تفاهم دولت و مجلس می توان عبور کرد؛ در گذشته دیدیم که از اختلاف جز تشدید معضلات چیزی بدست نیامد.

چالش دیپلماسی دولت و مجلس

اما اختلاف نظر میان دولت و مجلس به تشکیل کابینه یازدهم ختم نمی شود و با سفر روحانی به نیویورک و آغاز مذاکرات محمد جواد ظریف با گروه 1+5 بار دیگر شاهد ایجاد چالش میان دولت و مجلس بودیم و نمایندگان به عملکرد دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی بارها تذکر داده اند و وزیر امور خارجه به مجلس فراخوانده شده و نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وی سوالهای متعددی را پرسیده اند.

در همین رابطه هفته گذشته 18 نماینده به رئیس‌ جمهور در خصوص درخواست تجدید نظر رئیس‌ جمهور در ادامه خدمت ظریف وزیر امور خارجه به علت مواضع وی در برابر دشمنان و نادیده گرفتن امنیت ملی و عزت ملی تذکر دادند و 54 نماینده مجلس نیز در تذکر به وزیر خارجه نسبت به آنچه «وادادگی وزیر امور خارجه در برابر تجهیزات نظامی دشمن شماره یک ملت ایران و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی» خواندند، تذکر دادند.

همچنین وزیر امور خارجه که سه شنبه هفته گذشته به کمیسیون امنیت ملی رفته بود پس از پایان جلسه اعلام کرده است تعامل با مجلس را وظیفه خود می دانیم و سوال حق نمایندگان است و آنها هم حق دارند قانع شوند و هم حق دارند قانع نشوند.

بودجه 93 و چالش جدید میان دولت و مجلس

یکشنبه هفته گذشته روحانی بر اساس وعده قبلی و در میان استقبال فراوان نمایندگان لایحه بودجه سال 93 کل کشور را در موعد مقرر به مجلس تقدیم کرد و از نمایندگان نیز خواست که قانون بودجه سال آینده را حداکثر تا دهه فجر تدوین کنند.

اما استقبال نمایندگات از ردیس جمهور در روز ارائه لایحه بودجه به نحوی بود که کمتر کسی فکر می کرد نمایندگان برخی استان ها در واکنش به این لایحه از سمت خود استعفا کرده و سبب ایجاد چالشی جدید میان دولت و مجلس شوند.

چالشی که ابتدا به استعفای نمایندگان استان خوزستان آغاز و پس از آن نیز به استان لرستان و مازندران کشیده شد و حتی اخباری درباره استعفای برخی دیگر از نمایندگان نیز به گوش می رسید.

نمایندگان مستعفی در تشریح دلایل خود برای استعفا می گفتند که دولت در لایحه بودجه به پروژه های عمرانی کمتر توجه کرده است و نمایندگان نیز باید به مردم حوزه انتخابیه پاسخگو باشند و با توجه به این بودجه بخش عمرانی پاسخی برای مردم نداریو و بهترین راه استعفا است.

تنها یک روز پس از استعفا محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در واکنش به استعفای نمایندگان اعلام کرد که  قطعا نمایندگان مردم این منطق دولت را می پذیرند که اگر اعتبارات عمرانی به صورت علی السویه توزیع می شد هیچکدام به ثمر نمی رسید البته آنچه ما بیان کردیم یک پیشنهاد است که روی میز مجلس است. ما می توانستیم علی السویه تقسیم می کریدم و کسی اعتراض نمی کرد. دولت می توانست علی السویه برای همه این طرح ها بودجه در نظر بگیرد اما هیچ طرح عمرانی به ثمر نمی رسید.

همچنین محمدباقر نوبخت در برنامه تلویزیونی شب آفتابی اعلام کرد که ما به نمایندگان مردم صادقانه گزارش دادیم. اینطور نیست که یک مجموعه از دارایی ریخته شده اینها نماینده بفرستند که کیسه را پر کند. اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان ، نه لرستان، نه ایلام و نه کرمانشاه آباد نمی‌شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و متناسب با  اقتصاد زمینه شکوفایی  فراهم می شود.

افزایش شکاف میان دولت و مجلس

در همین رابطه اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: از آغاز فعالیت دولت یازدهم مجلس اساس را بر تعامل گذاشته است و مسئولان دولت هم در صحبت ها و در اظهارنظرهایشان این مسئله را درخواست داشته اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر همین اساس نیز نمایندگان به رابطه با دولت ادامه داده اند اما باید بدانیم که وزرا و حتی رئیس جمهور نباید قول هایی بدهند که نتوانند عمل کنند.

وی با بیان این که مجلس عملکرد دولت را رصد می کند، گفت: در این مدت شاهد وعده هایی از سوی مسئولان اجرایی بوده ایم که محقق نشده است و همین موضوع نیز باعث کمرنگ شدن تعامل میان دولت و مجلس شده است.

کوثری تصریح کرد: مجلس به دنبال افزایش تعامل با دولت است اما مسئولان دولتی نیز باید به وعده هایی که می دهند توجه کنند.

وی با اشاره به استعفا تعدادی از نمایندگان در واکنش به لایحه بودجه و ایجاد چالش جدید میان مجلس و دولت گفت: بنده این استعفاها را قبول ندارم اما اگر مسئولان دولتی به وعده های خود عمل می کردند شاهد اسن اتفاق در مجلس نبودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر قرار باشد روابط مجلس و دولت به شکل کنونی ادامه یابد شکاف میان دولت و مجللس بیشتر می شود و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند.

همچنین منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در بحث برقراری تعامل میان دولت و مجلس عملکرد مجلس قابل قبول است و تعامل خوبی با دولت داشته است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: درباره عملکرد دولت احساس می کنم گرایش دولت برای همراهی مجلس نمره قبولی ندارد و می توانست بهتر از این باشد. به طور مثال دولت می توانست در انتخاب وزرا، استانداران و همچنین تدوین لایحه بودجه بیشتر تعامل با مجلس را در نظر بگیرد.

وی با بیان این که در بحث تعامل با دولت نمایندگان مجلس اقدامات خوبی همچون اصلاح لایحه بودچه و انتخاب به موقع وزرا را با کمترین تنش انجام داده اند، گفت: در صورتی که خلاء های ایجاد شده میان دولت و مجلس برطرف نشود روابط مجلس و دولت دچار تنش می شود و تعامل ایجاد شده رفته رفته از بین خواهد رفت.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 1
    اون مجلس باید درش تخته شه زمان احمدی نژاد همه شون لال بودن الان نباید سکوت کنن ولی چرا زمان احمدی نژاد هیچی نمیگفتن چاپ کن ببینم به آزادی بیان اعتقاد داری یا نه
  • حسین A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    5 0
    به تعداد رای هایی که نماینده ها در انتخابات مجلس کسب کرده اند نگاه کنید؛ مجلسی که انتخاب نمایندگانش در یک شرایط غیر رقابتی و غیر منصفانه برگزار شده باشد، فاقد بنیه لازم در تامین خواست مردم و منافع ملی خواهد بود.متاسفانه غیر از تعداد انگشت شماری از آنها، دید کافی و بسیط ندارند، و به جای آنکه به فکر منافع مردم باشند،دنبال غوغاافکنی و منافع شخصی و گروهی هستند. این عملکرد مجلسی ها نه بوی خردورزی و منطق محوری می دهد، نه شکل و شمایل دلسوزی برای این مردم و این مرز و بوم را دارد.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 0
    مجلسی که کوثری و رسایی و اسماعیلی و کوچک زاده و حسینیان نمایندگان مردمش؟! باشند از آن مجالس است. مشکل داریم مشکلی که ناشی از قانون نیست ناشی از نوع نگاه به قانون است.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    30 2
    وقتی که سایتی مثل خبرآنلاین نظراتمون نمایش نمیده مجبور میشیم بریم فیسبوک و جاهای دیگه کامنت بزاریم
    • حامد A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 0
      منم گفتم که درش رو باید گل بگیرن که دوره احمدی نژداد لال بودن
    • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      3 0
      آقای کوثری! نظرتون چیه مرتضوی بشه رئیس جمهور؟ اونوقت تعامل مجلس و دولت عالی میشه، مگه نه؟
  • آریا IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    خوب دیگه چی؟ مجلسیها دوست دارند استاندار و فرماندار و وزرا و .. رو اینها انتخاب کنند. پس این وسط روحانی واسه قشنگی اومده رییس جمهور شده؟ اصلا تعامل یعنی چه؟ رییس جمهور وظایف خودشو داره مجلس هم وظایف خودشو. اونی که این مجلسیهای محترم میخوان نخست وزیره منتخب مجلسه نه رییس جمهور منتخب مردم!
  • ... توسی A1 ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    26 1
    انشاا... د ر انتخابات مجلس بعدی مشکل حل میشه
    • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      1 0
      هر بار كه مردم در صحنه هاي انتخابات مجلس حضور داشتند افراطي ها از رفتن به مجلس باز ماندند . البته انتخابات رياست جمهوري سال 84 و88خيلي ها فريب شعارها را خوردند .اما در انتخابات مجلس معمولا اين اتفاقات نمي افتد
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      2 0
      واقعا فكر كردي اونهايي كه شما وست داري برن تو مجلس تاييد صلاحيت ميشن؟!!!
  • آرش IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    استدلال آقای توکلی رو دقت کردین: چون لحن رئیس جمهور خوب نبود نماینده ها به وزیر پیشنهادی ورزش رای ندادند! ببینید کار ما به کجا رسیده که نماینده های مجلسمون اینطور بچه بازی در می آورند. خداییش این استدلال آقای توکلی یه دنیا حرف توشه. عاجزانه از دوستان تقاضا دارم انتخابات مجلس رو حتی با رد صلاحیت گسترده هم تحریم نکنند تا شاهد این طور نماینده ها نباشیم.
  • هموطن IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    راستی چرا محمد علی شاه مجلس رو به توپ بست؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 0
    انشالله مردم دیگه دور بعد به شما نماینده ها رای نمیدن و با دید باز به گزینه های بهتر رای میدت تا مشکلات حل بشه