اختلافات اخیر آمریکا و پاکستان از یکسو و احتمال نزدیکی ایران و آمریکا پس از توافقنامه ژنو از سوی دیگر سبب شده است برخی از تحلیلگران رسانه ای، همکاری تهران-واشنگتن برای خروج آمریکا از افغانستان در سال 2014را گزینه ای جدی ارزیابی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی مبسوط به تشریح دلایل خود برای این همکاری در آینده پرداخته است که عمده آن به بی اعتمادی آمریکایی ها به ارتش پاکستان، صعبت العبور بودن سرزمین افغانستان، دور بودن مرزهای شمالی این کشور برای استفاده از نیروهای آمریکایی، نا امن بودن گذرگاه خیبر که بعضا توسط عوامل ارتش پاکستان اطلاعات مربوط به کاروان ها در اختیار شورشیان طالبان قرار گرفته و تلفات سنگین مالی و جانی را برای آمریکایی ها به ارمغان می گذارد و نهایتا کم هزینه بودن، نزدیک بودن و امن بودن مسیر ایران برای خروج و همچنین پشتیبانی نیروهای مستقر در افغانستان مربوط می شود.
ادعای الشرق الاوسط مبنی بر استفاده از خاک ایران برای خروج امن نیروهای آمریکایی ازافغانستان در سال 2014 موضوع تازه ای نیست و بارها توسط رسانه های منطقه ای مطرح شده است. عمده اتکاء این گزاش ها بر جاده ای است که هندی ها در حال احداث آن در جنوب غربی افغانستان هستند که می تواند مسیر امنی برای دسترسی به بندرچابهار در خاک ایران ایجاد کند.
به گزارش خبرآنلاین الشرق الاوسط بارها سعی کرده است اینگونه القاء کند که ایران و آمریکا در خصوص مسائل افغانستان با یکدیگر روابط و همکاری های لجستیکی و نظامی داشته اند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =