۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
شیخ نشین های کوچک بر سر دو راهی

مخالفت آشکار عمان با طرح تشکیل اتحادیه خلیج فارس متشکل از شش کشور کنونی عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس شیخ نشین های کوچک را میان یک دو راهی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین کنار کشیدن عمان و نزدیکی این کشور به ایران به عنوان دومین کشور بزرگ شورای همکاری خلیج فارس سبب می شود چهار کشور کوچک بحرین، کویت، امارات متحده عربی و قطر در برابر بردر بزرگتر؛ عربستان سعودی تنها بمانند.
از روز چهارشنبه گذشته که سی وچهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در کویت با صدور بیانیه ای نسبتا تند در خصوص ایران و سوریه به پایان رسید بسیاری از تحلیلگران خلیج فارس معتقدند کشورهای کوچک به شدت دچار ترس وتردید شده و حاضر نیستند بهای دشمنی ها و خصومت های عربستان با ایران شیعی را بپردازند. از سوی دیگر این کشورها هیچ یک مانند عمان توان و قدرت ایستادگی صریح دربرابر زیاده طلبی های عربستان سعودی را نیز ندارند. از این رو نگرانی این کشورها در خصوص تشکیل اتحادیه ای که نهایتا به قدرتمندتر شدن عربستان سعودی می انجامد به صورت پنهان در حال افزایش است.
برخی از تحلیلگران جهان عرب براین باورند که ناتوانی عربستان سعودی در حل و فصل مشکلات داخلی خود، پایان دادن به ناآرامی های یمن و متقاعد کردن مخالفان بحرینی به این نگرانی ها بیشتر دامن می زند و آنها حاضر نیستند به خاطر منافع عربستان مناسبات نه چندان گرم ولی غیرخصمانه خود با ایران را به مناسباتی خصمانه تبدیل کنند.
نگرانی دیگر این کشورها این است که تقریبا به این باور قطعی رسیده اند که آمریکا خاورمیانه را به اولویت دوم خود تبیدل کرده و قصد دارد صرفا با تکیه بر ایران و عربستان توازن قدرتی منطقه ای ایجاد کرده و به سمت خاوردور توجه کند. در چنین شرایطی عربستان رو به زوال و ایران رو به رشد و توسعه خواهد بود و این موضوع نیز بار دیگر بر شک و تردید کشورهای منطقه می افزاید.

26149

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    95 23
    چرا نمیخواهیم واقعیت را قبول کنیم . این کشورها دیگر شیخ نشین کوچک نیستند . آنها به کمک غربیها و از صدقه سر تحریم ایران به آنچنان مال و منالی رسیده اند که همان قطر فسقلی در کشورش جام جهانی برگزار می کند و در معادلات قدرت خاورمیانه تاثیر گذار است . امارات هم به همین ترتیب .
    • مرتضی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      12 22
      یعنی چی که شیخ نشین نسیتند؟ شیخ محمد و خاندانش مالک دوبی هستند ،شیخ خلیفه بن زاید مالک ابوظبی،کشور ملوس قطر هم که ارثیه خاندان آل ثانی هستش خاندان سعود که دیگه آخرشه اسم کشور هم کردن سعودی.دوست عزیز گول 2 تا خیابون بزک شده را نخورید کدوم قدرت اقتصادی و سیاسی همه اینا به تبی بنده.
    • ایمان IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 8
      شما هنوز فرق کوچک و بزرگ را نمیدانی ! اینجا برای ما داستان میگی؟!
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      6 2
      هنوز در برابر قدرت تاریخ و فرهنگ ایران هزاران سال عقب هستند دوست من. همه چیز که ساختمان نیست به خصوص وقتی دیگران برات بسازند. این پول نفت که تا ابد نمی مونه
    • بی نام EU ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      0 0
      از این منظر هم نگاه کن برگزاری جام جهانی کلیه هزینه دارد ایکاش مثل یونان جند سال پیش بشن تا کلی حال کنم وضعیت یونان را که میبینی بعد از المپیک که برگزار کرد حالا به گدایی افتاده
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    28 3
    دوست عزیز وقتی میگن کوچیک منظورشون از نظر وسعت خاک، منابع انسانی، قدرت علمی، قدرت تولید غیر نفتی و چندین عامل دیگه اس.
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    22 6
    بزرگ و كوچكي كشورها كه به مساحت نيست. به اعتبار بين المللي است. به پول و دارايي است. به قدرت اقتصادي است و ... كه متاسفانه در ده هاي اخير ما عقب گرد كرديم و اين جزيره هاي كوچك از بي تدبيري ما نهايت استفاده رو كردند و تاختند
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 17
    ایران رو به رشد !!!!!!!!!!! شما هم توهم زدید
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 3
      ایران همین الان هم یک ملیون سال از این کشورها پیش است دوست من. همه چیز که دو تا ساختمان نیست که تازه یه دیگه براشون میسازه ، باز اگه از پیشرفت چین و زاپن بگی یه حرفی ولی اینا اخه چه کاری رو خودشون بلدند انجام بدند که بشه بهش افتخار کرد
  • عقیق A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 10
    اگر کشورهای عربی ، شعبه دوم آمریکا هم باشند بازهم در برابر ایران شیخ نشینهای کوچولو هستند . کوچولو
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    24 1
    سر افراز باد ایران