دستورالعمل نهایی آنها کودتای سفید از طریق تعطیل کردن و معلق کردن قانون اساسی که منجر به تعطیلی پارلمان و به دنبال آن منصب ریاست جمهوری می شود، است تا به این ترتیب راه دیکتاتوری باز شود.

سیدعلی موسوی خلخالی

سال آینده در پایان ماه آوریل انتخابات عراق برگزار خواهد شد. این بار انتخابات با رنگ و بویی جدید و با قانونی تازه برگزار می شود. در این میان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات رقابت های سیاسی نیز شدیدتر می شوند و طبیعتا بی اخلاقی ها نیز بالا می گیرند تا آنجا که برخی جریان های سیاسی برای پیشبرد اهداف خود تلاش می کنند تا اوضاع امنیتی را متشنج کرده تا دولت را ناکارامد جلوه دهند و دستورالعمل سیاستی خاص خود را پیش ببرند. عراق در فضای بیم و امید وارد چهارمین تجربه برگزاری انتخابات می شود. در این رابطه خبرگزاری خیرآنلاین با ایاد السامرائی، رئیس سابق مجلس عراق و نماینده کنونی آن به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید:

آقای سامرائی، به عنوان کسی که ریاست پارلمان عراق را بر عهده داشته اید و اکنون نیز نماینده مجلس هستید، ارزیابی شما از عملکرد مجلس در چهار سال اخیر چیست؟
من نمی توانم به راحتی درباره عملکرد پارلمان نظر بدهم. چرا که اوضاع در دوره ای که من ریاست آن را بر عهده داشتم با سال های اخیر بسیار متفاوت است. آقای اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق چهره ای ملی است و با توجه به اختیارات و امکاناتش تلاش می کند مجلس را اداره کند. علاوه بر آن اختلاف های فعلی جریان های سیاسی با یکدیگر به اعتقاد من در مقایسه با چهار سال گذشته بسیار شدیدتر شده و اوضاع خطرناکی را برای کشور رقم زده است. بنابراین کار کردن در چنین فضایی بسیار سخت و طاقت فرسا است. البته آقای نجیفی همه تلاش خود را می کند که این فضا را به خوبی اداره کند، اما به هر حال قضاوت درباره موفقیت ایشان با توجه به وضعیت موجود بسیار سخت است.

اختلافاتی که در درون پارلمان بر سر انجام مسئولیت ها وجود دارد را چگونه ارزیابی می کنید؟
منظورتان عملکرد کمیسون ها و کمیته هاست؟

منظورم رفتار کلی پارلمان است. مثلا دیدیم که کمیسیون ها بر سر یک مورد توافق می کنند اما وقتی که مساله به صحن علنی مجلس می آید، مشکلات بسیاری به وجود می آید و اختلاف های تازه ای بروز می کنند. مثل قانون انتخابات که فراز و نشیب های بسیاری داشت تا به تصویب رسید.
این که یک مساله مهمی مثل قانون انتخابات شاهد فراز و نشیب های بسیار باشد، امری طبیعی است. اما اگر منظور شما اختلاف های موجود بر سر تصویب مثلا قانون انتخابات است به اعتقاد من مسائل بسیاری در مورد آن وجود دارد. به هر صورت فراکسیون های بزرگ پارلمانی تلاش می کنند تا بهترین نتیجه را در برابر فراکسیون های رقیب به دست آورند. این رقابت تنگاتنگ مشکلاتی که مشاهده کردید را به وجود آوردند. البته برخی نیز وجود داشتند که می خواستند مانع برگزاری انتخابات شوند و آنها نیز دستورالعمل خاص خود را پیش می بردند..

این جریان ها چه دستورالعملی را داشتند؟
دستورالعمل نهایی آنها کودتای سفید از طریق تعطیل کردن و معلق کردن قانون اساسی که منجر به تعطیلی پارلمان و به دنبال آن منصب ریاست جمهوری می شود، است تا به این ترتیب راه دیکتاتوری باز شود. اکنون کار این جریان ها برای همه روشن شده است.

آیا ممکن است به هر دلیلی انتخابات در موعد مقرر خود برگزار نشود؟
با توجه به تصویب قانون انتخابات دیگر بهانه ای برای تعویق یا لغو برگزاری انتخابات در موعد مقرر وجود ندارد. مگر این که دولت به هر دلیلی تصمیم بگیرد که انتخابات را در موعد مقرر برگزار نکند. والا انتخابات باید در موعد مقرر خود برگزار شود. اگر انتخابات برگزار نشود مرحله خطرناکی به وجود می آید چرا که پارلمان و ریاست جمهوری به حالت تعلیق در می آیند و این برای کشور بسیار مضر است. ما در قانون اساسی بندی برای تمدید دوره مجلس نداریم. دوره این پارلمان تا پایان ماه پنجم سال آینده میلادی به پایان می رسد و مسئولیت رئیس پارلمان و نمایندگان مجلس نیز تا این تاریخ به پایان می رسد. بنابراین باید انتخابات در موعد مقرر برگزار شود و الا کشور به یک تنگنای سیاسی شدید گرفتار می شود و وارد ورطه خطرناکی می شود.

آیا ممکن است اوضاع امنیتی خللی در برگزاری انتخابات به وجود آورند؟ مثل اتفاقی که بر سر انتخابات شورای استانداری ها افتاد و مثلا برخی مناطق با تاخیر انتخاباتشان برگزار شد؟ آیا ممکن است چنین اتفاقی برای انتخابات مجلس نیز رخ دهد؟
نیروهای امنیتی ما در طول ماه های آینده کار سختی را در پیش خواهند داشت. آنها برای این که بتوانند همانند گذشته انتخابات را در یک روز انجام داده و به پایان برسانند با مشکلات متعدد و کارهای بسیار سختی مواجه خواهند بود. با این حال امیدواریم که نیروهای امنیتی ما با وجود همه مشکلات موفق عمل کنند و بتوانند فضای امنیت برای انتخابات را در بهترین شکل ممکن تامین کرده تا مردم بتوانند با آسودگی بسیار در انتخابات شرکت کنند.

آیا فکر می کنید ائتلاف دولت قانون به ریاست آقای نوری مالکی بخواهد برای تامین امنیت انتخابات دستورالعمل خاصی را در اجرای انتخابات انجام دهد؟
حقیقت این است که درک نیات جریان ها و ائتلاف ها بسیار مشکل است اما آن چه آنها رسما اعلام کرده اند این است که نمی خواهند زمان برگزاری انتخابات به تعویق بیفتد و هیچ تمایلی هم برای این کار ندارند. اما از ناحیه عملی ممکن است مسائلی پیش آید که کار به تعویق انتخابات کشیده شود. اما تا کنون که چنین نبوده است. آقای مالکی، نخست وزیر نیز تا کنون مسائل قانونی این مساله را متوجه نمایندگان مجلس کرده و از آنها خواسته با وجود همه گرایش های سیاسی قوانین مربوطه را به تصویب رسانده تا روند اجرایی انتخابات تسهیل شود. اکنون که قانون انتخابات هم تصویب شده بسیاری از این مشکلات حل شده است. بنابراین دیگر دلیلی برای عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر نیست.

آیا جریانی وجود دارد که نخواهد انتخابات در موعد مقررش برگزار شود؟
همه می خواهند انتخابات در موعد مقرر آن برگزار شود اما چگونگی برگزاری آن محل اختلاف است. البته با تصویب قانون جدید انتخابات بسیاری از این اختلاف ها نیز دیگر محلی از اعراب ندارند. دیگر در وضعیت فعلی پرداختن به چنین جزئیاتی صحیح نیست.

آیا شما به عنوان حزب اسلامی نظرات خاصی را مد نظر دارید که انجام نشده باشد؟
ما تابع اکثریتیم. نمی خواهیم که تافته جدا بافته ای باشیم و مشکل تازه ای برای کشور به وجود آید. بر سر هر چیز اجماع شود ما هم با آن موافقیم. مهم این است که انتخابات در موعد مقرر برگزار شود و با هیچ مشکلی مواجه نشود. اکنون که قانون انتخابات هم به تصویب رسیده است نیز امیدواریم مشکلات به حداقل برسند و انتخابات بدون خلل و مشکلی برگزار شود.

کردها هنوز بر سر قانون انتخابات اعتراض هایی دارند، نظر شما در این زمینه چیست؟
وقتی که قانون در پارلمان تصویب می شود دیگر کسی نمی تواند اعتراض کند و خلاف آن کاری را پیش ببرد. کردها بهتر است با این وضعیت کنار آمده و دیگر اعتراضی را بیان نکنند. به هر حال قانون تصویب شده است و دیگر کسی نمی تواند خلاف آن عمل کند. به اعتقاد من کردها نیز با وضعیت جدید کنار خواهند آمد. تا کنون بر اساس گزارش ها استقبال مردم از ثبت نام در انتخابات بسیار خوب بوده و این مساله می تواند بسیاری از کسانی که هنوز قانع نشده اند را مجاب کند که باید با اراده مردم کنار بیایند و خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نکنند و اعتراض های خود را فراموش کنند.

26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =