صادق زیبا کلام در یادداشتی در شرق نوشت:

واقعیت آن است که اوباما و مجموعه قوه‌مجریه، همه نیرو و تلاش خود را به کار گرفتند تا مانع از عقیم‌سازی توافق «ژنو» توسط کنگره شوند. رییس‌جمهور آمریکا و وزیرخارجه‌اش به‌همراه اعضای پرنفوذ دموکرات در کنگره و سنا از روزی که توافقنامه «ژنو» امضا شد، هرآنچه نفوذ و قدرت داشته‌اند به کار گرفته‌اند تا در برابر «مجلسین» بایستند. البته رییس‌جمهور ایالات‌متحده طبق قانون می‌تواند تحریم‌ها را «وتو» کند اما اگر تصویب تحریم‌های جدید از حمایت بیش از دوسوم اعضای کنگره برخوردار باشد در آن صورت اوباما نمی‌تواند اجرای آن را به عقب بیندازد.

اشکال اساسی آن است که رویکرد کنگره و سنا نسبت به ایران به‌گونه‌ای است که بعید نیست تحریم‌های جدید با حمایت دوسوم نمایندگان همراه شود. با وجود آنکه برخی نمایندگان و سناتورهای پرنفوذ دموکرات از توافق ژنو و تلاش‌های اوباما برای رسیدن به نوعی توافق و تفاهم با ایران حمایت می‌کنند، اما حمایت از رییس‌جمهور ایالات‌متحده در کنگره و سنا خیلی زیاد نیست. درواقع از این بابت، اوباما و رییس‌جمهور خودمان آقای روحانی، وضعیت مشابهی دارند. هر دو آنها با دیوار بلند تندروها مواجه هستند. البته اوباما متحدان دیگری هم داشته است. انگلستان، فرانسه، آلمان و در مجموع «اتحادیه اروپا» برخلاف جمهوریخواهان تندرو از «ژنو» حمایت کرده‌اند و مخالف تصویب تحریم‌های جدید از سوی آمریکا هستند.
اگر تندروها در واشنگتن موفق نشوند در آن صورت ممکن است اجماعی در غرب که طی هشت‌سال دولت اصولگرایان علیه ایران شکل گرفته بود شکاف بردارد.
هم اروپایی‌ها و هم دموکرات‌های میانه‌رو، خواهان پیشبرد توافق ژنو هستند و همچون اروپایی‌ها، با وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران مخالفند.
در مقابل رهبران اسراییل و لابی پرنفوذ آن کشور در آمریکا به‌همراه «عقاب»‌ها یا همان جمهوریخواهان تندرو، هدفشان بیشتر واردکردن فشار بر ایران به‌منظور تغییر بسیاری از سیاست‌های خارجی است. به‌علاوه خواهان برطرف ساختن تهدید کامل هسته‌ای ایران هستند. اگر فرصت تعطیلی تولد حضرت عیسی‌مسیح نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد و بعد از تعطیلات، تندروهای واشنگتن همچنان ماشین تحریم علیه ایران را به جلو ببرند در آن‌صورت و عملا باید توافق «ژنو» را دیگر فراموش کرد.
توافق «ژنو» یک فرصت تاریخی پس از 35سال برای ایران و غرب است که بتوانند برای اولین‌بار در مسیر تنش‌زدایی و وفاق حرکت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، این فقط توافق «ژنو» نخواهد بود که به پایان خواهد رسید بلکه این؛ پایان بهار کم‌عمر تنش‌زدایی میان ایران و غرب خواهد بود و صد البته، این ایران نخواهد بود که از اجرانشدن «ژنو»، متضرر می‌شود. اتفاقا مجموعه غرب نیز بدون تردید از عدم پایبندی به امضایشان و اثرات آن بر وضعیت خاورمیانه و البته پرستیژ جهانی‌شان، آسیب جدی خواهد دید. پس از آن، تندروها در ایران بدون تردید، دست بالا را در عرصه سیاست خارجی مجددا پیدا خواهند کرد و به اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها خواهند گفت: «حالا دیدید حق با ما بود؟»

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 4
    هر چه کردن همان تندرو ها کردن با بی تدبیری خودشون کشور را به باد فنا دادن . بوی فساد مالی و رشوه خوری بین مسولان خفه کرده همه را .....اگه عاقل باشن صداشون در نمیاد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    صادق جون همه چیز این مطلب درست و متقن بود الا اون جایی که گفتی در صورت شکست این توافقنامه فقط غرب متضرر میشه !!!!!!! خب قبول دارم یکی مثل شما باید فکر خیلی چیزها رو بکنه و بعد اظهار نظری بکنه!!!!!!!
  • حمید IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 0
    البته دکتر جان الان دیگه فرق میکنه چون مرد مدنبال زندگی رفاه و مرغ پنیر و دارو درمان وهستند شعار ومعار دیگه معلوم شده که شعار هستند و بی محتوا
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    موافقم
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 7
    اینقدر تندروهای داخلی سنگ جلوی پای تیم مذاکره کنننده هسته ای انداختند که تندروهای خارجی هم از این فرصت استفاده کردند و چوب لا چرخ توافق ژنو کردند.
    • انسان IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      2 1
      شما ديگه كي هستي!!! مثل آمريكا و غرب مصداق اين ابيات از گلستان سعديه: پرتو نيكان نگيرد هر كه بنيادش بد است تربيت نااهل را چون گردكان بر گنبد است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 1
    تند رو یعنی چه؟ یعنی کشورش را دوست ندارد و فقط دنبال منافع مادی خود است و از دین گریزان است ولی همیشه تسبیح در دستش است۰
  • عشق احمدی نژاد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    چی شد یهو . نمیخاین اینو هم تبریک بگین و از اقدامات انقلابیتون بگین خبر نزار ولی خودت بخون
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    تحلیل خیلی ضعیف بود
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 3
    از شما تندرو تر وجود نداره
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 9
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    تحلیل آبکی ای بود
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 3
    واقعا شما استاد سیاستید یا شوخی این حرف ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    مادر بزرگم که از تو بهتر تحلیل میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    دو كلمه از ننه عروس
  • شهاب IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    شما ساکت استاد پیشگویی
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    آمریکا دشمن اصلی اصلاح طلبان در ایرانه! اون از زمان ریاست جمهوری خاتمی و این هم از الان
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    بدون شک بزرگترین اسیب در صورت پایدار نبودن توافق ژنو به مردم ما خواهید رسید هرچند غربی ها هم از این اسیب بی نصیب نخواهند ماند اما ما خود را از دنیا محروم میکنیم و در اغوش چین کمونیست و روسیه میرویم و دنیا بدون شک بازار دیگری مثل ایران را پیدا خواهد کرد شاید به این جذابیت نه ولی حداقل نصف جذابیت ایران یافتنی است
  • میلاد EU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 2
    مطمئنا اگرچه همین الانم تندروهای ایران (شریعتمداری ها) اوضاعو بهم ریختن ولی امیدوارم به یه جایی برسیم و از این وضعیت خلاص شیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 5
    حالا دیدی حق با ما بود
  • ehsan IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 6
    پشت و روی زیبا کلام رو هیچ کس نمی فهمد الا خانواده اش!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    متاسفانه همین جوره که گفتین.دو طرف دارای تندروهای مخالف توافقه که متاسفانه قدرت زیادی هم دارند. فقط میدونم این وسط یه گروه بیشتر از همه ضرر میکنن و اونم ما مردمیم!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      10 25
      برو بابا توهم هی تندرو تندرو میکنید آمریکا با خیمه شب بازی زده زیر توافق
    • بی نام FI ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      7 12
      دو طرف؟ این طرف که کاملا ساکته و فقط شعار میده. اون طرفه که مشکل داره. اگر تحریم جدید وضع نمیشد الان تندرو داخلی به کجا میرسید؟ صداقت آمریکایی شد عکس بابا و مامان دیگه کدوم تندرو؟ بهتره کمی فکر کنید. انرژی هسته ای بهانست چرا بعد از انتقلاب تحریم شدیم؟ انژی هسته ای داشتیم؟ چرا به صدام کمک شد؟ چرا الان تکفیریها دارن حمایت میشند؟ یه کم به عقل بیایید.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      10 1
      خبرانلاین این مثبت و منفیها مشکوکه
    • شیما IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      6 2
      بازم سر و کله‌ی منفی‌های خوجوش پیدا شد.
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      8 3
      معلومه این منفی ها کار آدم معمولی نیست, برو بچه های خبر آنلاین دستکاری نکنید خواهشا
    • حقیقت گو A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      3 4
      هنوز می گی دو طرف دارای تندرو هستند؟!!!! تندروهای ما که منزوی شدند و الان که ایران حاضر به همکاری شده . در حال حاضر تندروها فقط در اون طرف میز دارن نقش بازی می کنند!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      4 0
      بعضی ها میگن تحریم ها در راستای تحریم های قبلی است حالا یکی به من بگه اینها اگه بخواند هر روز تحریم کنند و بگند در راستای تحریم های قبل است تکلیف چیه ؟ این تحریم های قبلی حد وحدود هم داره ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      2 0
      سریعا همه چی به حالت اول برگرده
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      3 4
      یقینا فقط ما مردم نیستیم بلکه صنعت غرب با مصرف اهالی شرق میچرخد فکرش را بکنید یک بازار 75000000را از دست دادن چه تبعاتی برای امریکا خصوصا اروپا داشته پس فقط ما ضرر نمیکنیم حال که انها تمایل دارند بازی در بیاورند ما هم اصراری نداریم ما 35 سال است که به این تحریمها خو کرده بودیم تاثیر تحریمهای اخیر هم انچنان اذیتمان نکرد بلکه بی تدبیری و خود سرانه رفتار کردن دولت قبل باعث اسیب به مردم شد
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      6 5
      يه جوري ميگه دكتر كه آدم باورش ميشه، درمورد مباحث سياسي و اجتماعي داخلي و خارجي زيباكلام درحد آمپول زن هم نيست عزيزم! هنوز نظرياتش در خصوص كانديداي هفت درصدي خاطرمون هست!
    • رضا A1 ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 10
      هیچ ربطی به تندروها نداره.شما کندروها که هر باجی که خواستن بهشون دادید چی شد پس؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    دکتر از شما بعيده که جوگير بشي. بيشتر به جنگ زرگري مي مانه براي سرگرم کردن تندروهاي داخلي و خارجي
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      3 2
      البته یه فرقی بین اونا با ما هست اونا در این که ایران دشمن اوناست شکی ندارند فقط روششون فرق داره اما اینور یه عده هستند که غرور ایرانی ندارند. این منطق درسته که ما باید نذاریم اونا ما را متوحش و لجباز نشون بدن و در این زمینه انصافا تیم مذاکره ایران قلدری خودشو نشون داد ولی مردم ما هم باید مثل اونا موضع بگیرند نه در موضع ضعف و نگران از وضعیت تحریم ها
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 2
      یکی به این دکتر سیاست بگه کنگره و سنا تحریم اعمال نکردن وزارت خزانه داری اعلام کرد که زیر مجموعه دولت، شهامت گفتنش رو داشته باشید از آمریکا بتی ساختید که با لبخندش خوشحال و مستید و با اخمش عقب نشینی و ضعف.... بیشتر مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم نیست مربوط به مدیریت ضعیف. زمان بدتر از این هم تو ایران بوده اما به لطف خدا و تلاش مردم به خیر گذشته. بیشتر از چشم امید داشتن به آمریکا که ابدا سر هیچ قولش نمی تونه بمونه، به مردم خودمون اتکا کنید با برنامه ریزی 2-3 ساله میشه تورم رو بسیار کاهش داد میشه، با مدیریت میشه قیمت های کالاها رو ثابت نگه داشت. و خیلی کار های دیگه. به لحن صحبت ها نگاه کنید چقدر با قبلا فرق کرده و زورگویی و بیمنطقی و دروغ تو حرفاشون هست عبرت بگیرید.
  • امید A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    از تحلیل بسیار زیبای سخنگوی محترم کاخ سفید و اتحادیه اروپا ممنون
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 8
    تحلیل های شما به درد خودتون میخوره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 13
    اين زيباكلام خيلي آمريكا رو دوست داره ولي متاسفانه آمريكا دركش نمي‌كنه و توافق رو به هم مي‌زنه..
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 2
    همانطور که آقای برژینسکی به درستی گفته است اگر توافق مذکور به هر دلیلی به نتیجه نرسد منجر به رویارویی نظامی ایران و آمریکا خواهد شد که عواقب آن اصلا روشن نبوده و میتواند منجر به جنگ جهانی سوم نیز بشود. امیدواریم ان شاء اله خردمندان هر 2 طرف به دنبال صلح و دوستی و آرامش باشند و بر کوس جنگ و خونریزی نکوبند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    یعنی اگر امریکا همه توافقنامه رو زیر پا بزاره از دیوار صدا درمیاد اما از این دولت صدا در نمیاد
  • ارغوان IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 3
    انصافا این فامیل برازندشونه خیلی خوب تحلیل کردن به نظر منکه ایشون بی پرده حق مطلبو ادا کردن
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    تندروی وقعی شمایی با این طرز فکرت
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 3
    تبریک به آقای شریعتمداری
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    وقتی سرمایه دارهای آمریکا اکثرا اسرائیلی باشند، می توانند در تصمیم گیریهای دولت و کنگره تاثیر گذارند. ملت ایران هیچگاه همدستی لابی های صهیونیستی با منافقین و پیروی نمایندگان خود فروخته کنگره از سیاستهای آنها را فراموش نمی کند. درحالیکه دو دولت برای گفتگو و برداشتن بار تحریم از دوش ملت ایران تلاش می کنن، منافقین خودفروخته و نمایندگان مطیع صهیونیست در کنگره درحال زدن طبل جنگ علیه ایران هستند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    اکر حق با انها بود وضعیت کنونی اقتصاد ایران چنین نبود. اگر حق با انها بود سی و پنج سال فرصت "زمان کمی برای رفع سوتفاهمات نبود..........
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    در ایران منافع ملی اسیر ایدیولوزیودرامریکا اسیر صهیونیست تا این دو کشور بزرگ به منافع واقعی خود فکر نکنند اوضاع تغییر زیادی نمی کنه
  • بی نام EU ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 8
    سردار نقدی: توان بالقوه بسیجیان ما برای فتح آمریکا کافی است.منتظر فرمان ولی فقیه هستیم
  • حسین توانگر IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    اونا فهمیدن از روی اجبار توافق ژنو پذیرفتیم و چاره ای نداشتیم حالا هم هر جوری بخوان بازی میکنن . تا ما باشیم قبل از اینکه زور بره بالاسرمون درست عمل کنیم ... یاد کمر بند ایمنی ، راهنمایی رانندگی می افتم ......
  • مارشال مانرهایم IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    مگه دیروز نگفتی تاریخ انقلاب ایران را باید به دو دوره قبل از توافق ژنو و بعد از آن تقسیم کرد؟ دوست عزیز زدی به سیم اخر یه نوار مغزی بگیر!
  • سامان IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 5
    بنظر من ايران بايد خودشو به اروپا نزديك كنه.نزديكي به آمريكا با وجود افراد تندرو و لابي هاي بشدت قدرتمند صهيونيستي همون جور كه داريم مشاهده ميكنيم خيلي سخته ولي تو اروپا نفوذي ندارن پس ما بايد بيشتر روابطمون رو با اروپا بهبود ببخشيم تا آمريكا
  • جلال IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 2
    توافق هسته ای وغیره بهانه است مشکل ایران وغرب چیز دیگری است.مگه پاکستان بمب اتم ندارد/؟اگه رفتاری که با زنها درعربستان وکشورهای عربی میشه درایران انجام میشد بادوتا بمب خلاصمان نمیکردند؟
  • شهروند ایران A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    من منتظر واکنش قاطع وزارت خارجه هستم ، موضعگیری های چند روز اخیر ملایم بوده
  • حمید A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    حق با مردم مظلوم ایران هست
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 4
    این تند روها یه هدف دارند اونم جنگ و درگیری و بی نظمیه...
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 2
    جالب اینجاست که دو نظر بالا برعکس همدیگه ان اما شخص دارای نرم افزار تغییر رای بدون توجه به متن دو کامنت، آرای منفیشون رو افزایش داده!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 4
    من واقعا از اين آقا تعجب مي‌كنم. آيا كسي ايشون رو مجبور به ارائه تحليل‌ كرده؟ اون هم تحليل‌هايي كه تلاش دارن تا چهره آمريكا و رئيس جمهور هزارچهره اش رو موجه و مثبت نشون بدن. آيا حافظه‌ي آقاي زيبا كلام صحبت‌هاي تند و زشت چند روز پيش رئيس جمهور آمريكا -اوباما- بر عليه ايران رو فراموش كرده؟؟؟ اين همه دست و پا زدن‌هاي طرف‌داران تحريم ايران در آمريكا، براي دل‌جويي از رژيم غاصب صهيونيستي بعد از توافق ژنوه و بيش‌تر جنبه ظاهري داره. واقعا درك اين مطلب انقدر دشواره؟؟؟آقاي زيبا كلام بهتره كمي به خودشون استراحت بدن
  • محمد A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 4
    زنده باد آقای زیبا کلام
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    وااااییییی خدا چقد این یادداشت می نویسه.کشتی مارو.دفترچه یادداشتت تموم نشد.
  • حسین IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    این مستضعفین هستند که سینه شان سپهر این بلا یا های حکام وقت می شود.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 5
    این مردک چقدر حرف مفت میزنه
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      0 0
      زردک تو هم اگر حرفی برای گفتن داری بزن.
  • ملت ایران A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 2
    ما با تمام توان از دولت حمایت کردیم ولی حالا بعد از پیمان شکنی امریکا به حرف رهبر عزیز میرسیم که فرمودند :ما به امریکا اعتماد نداریم...حالا ما مردم ایران نیز به امریکا اعتماد نداریم واز دولت انتظار داریم از مذاکرات خارج شه و با تمام توان و با حمایت قاطع ملت به پیشرفت هسته ای بپردازد...غرب تنها یک هدف دارد و اون اینکه ایران رو هم به وضع مصر و افغان و سوریه بندازه...بخدا اینها به فکر ملت نیستند..ما الان در کشور امنیت داریم و اونا میخوان با جدا کردن ملت از نظام اسلامی به این هدف شومشون برسن...ایا امریکا و غرب واقعا به فکر ما هستن که از هر فرصتی برای نا امن کردن کشورمان و ایجاد دو دستگی و نفاق استفاده میکنند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    یک جای دیگه این مطلب و گفتم چاپ نکردیدن، اگر غرب 10 ضرر کنه ما 1000 تا ضرر می کنیم ، توافق ژنو رو نباید به این راحتی از دست داد، می شه سر این اتفاقات هم با امریکا مذاکره کرد و نتیجه گرفت. یک برداشت اشتباه یا یک تندروی بی حساب مسیر زندگی ملتها ور تغییر می ده لطفا مسئولین کشور با احساسات برخورد نکنن، مطمئن باشید که اگر مضوع تحقیر یا فریبکاری باشه مردم زودتر از مسئولین واکنش نشون می دن من از مسئولین کشور می خوام که منطقی تر بر خورد کنن، دنیا قبل از اینکه جای جنگ و جدل باشه جای زندگیه.
  • میلاد A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 2
    و اگر این اتفاق بیافتد خیلی ها که مثل من به آینده و زندگی در ایران امیدوار شده بودند باید باز به معادله سابق خود برگردند، رنج مهاجرت به کشوری دیگر و تحمل سختی های زندگی جدید و پر ابهام و یا ماندن در ایران با هزاران مشکل و تحریم و وضعیت پر تنش، جوانی مان در این معادله به هدر رفت ! مانند مردمانی که اوج زندگی و جوانی اشان در جنگ جهانی دوم بود .
  • علیرضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 4
    آقای دکتر پیشنهاد میکنم به کلمات و بار معنایی اونها بیشتر دقت کنید، اسرائیل یه رژیم جعلی، غاصب و زاده ی نا مشروع استعمار و استکباره، بهتر لفظ "کشور" رو براش به کار نبرید، و در ضمن در این شرایط که کشور نیاز به وفاق ملی داره بهتره دنبال برچسب زدن به دیگران و منم منم کردن و رای جمع کردن برای خودتون نباشید! رفتار و قلم کینه توزانه ی شما و روزنامه های رقیبتون، جز ایجاد تشنج درد از جامعه درمان نمیکنه،چند وقت سکوت "لطفا"
  • دکتر IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    استراتژی اصلی غربی ها نسبت به ایران تخریب یک سد بوده که جلوی اجرای برنامه آنها رو در منطقه رو گرفته موافقت نامه ژنو کلاه گشادی سر غربی ها گذاشت چون جلوی هدف اصلی آنها برای نابودی نظام ایران در بلند مدت رو می گیره الان هم دیگه براشون مهم نیست کی توافق نامه رو بهم بزنه این کار رو با کره شمالی هم کردن دقیقا بعد از منفجر کردن نیروگاه اتمی کره شمالی توسط خودش غرب زد زیر توافق نامه چون حضور امریکایها در شرق تسلط "امنیتی" بر دو قدرت اقتصادی کره و ژاپن و فروش صدها میلیارد دلار سلاح به آنها باعث شد که بحران کره شمالی ادامه بدن همین در خاورمیانه در جریانه
  • مهدی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    اگه اینجوری که میگین بشه کی دیگه میتونه آقای شریعتمداری و جمع کنه ؟!!! خدا خودش بخیر کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    یا عیسی مسیح!
  • حسین ازقم A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 1
    آقای دکتر ازحالا شروع کردن همون ها
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 11
    جناب زیبا کلام میشه بفرمایید در داخل اونهایی که به نظر شما تند رو هستند نا حالا چه کاری یر علیه توافق ژنو انجام دادند ؟ شاید جنابعالی توقع دارید در باره این ترکمانچای هسته ای حتی مردم جیک هم نزنند.
  • ابراهیم A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 2
    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ؟ روز اول که میگفتن اینا کاغذ پارست باید فکر اینجاش رو میکردن نه اینکه الان افتادیم به وضعیت التماس . اگه هم بعضیا فک میکنن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه و تحریم باعث پیشرفت شده خو چرا میرن مذاکره ؟ ما که داریم حسابی پیشرفت میکنیم .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 3
    تو امریکا رییس جمهور خیلی قدرت داره ... اوباما اگه بخواد کاری کنه مجلس های نمایندکان و سنا هیچ کاری نمیتونن بکنن
  • محسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    مشکلی نیست مردم ایران تا سردار رشیدی چون نقدی دارند چه غم دارند ؟! آمریکا بلاخره تسلیم می شود.
  • ابراهیم IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 1
    تا اعتماد سازی نباشد نمی شود اعتماد کرد هر چند مشکل امریکا وجود لابی اسرائیل در کنار عربستان است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 12
    ببین چطوری دارن از زیر بار این شکست مفتضحانه و دست دادن و لبخند زدن به شیطان بزرگ در میرن حالا فهمیدی چرا جلیلی باج نمیداد؟ میگم ها این تدبیرتون تو حلق اوباما
  • سید A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 4
    دستگاه دیپلماسی ایران می تواند روزهای آینده باشد و واکنش اروپا ، روسیه و چین را ببیند. نباید زیاد بدبین بود فشارهای جهانی بر آمریکا موثر خواهد بود .
  • مصطفی A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 1
    تحلیل ایشون اشتباهه. بسیار بعیده که کنگره دست به تصویب تحریم های جدید بزنه. اگر هم بزنه و اوباما وتو کنه بسیار بعیده که با مکانیسم های قانونگذاری در ایالات متحده دو سوم نماینده ها دوباره به تحریم ها رای بدند. مخصوصا اینکه کمیته بانکی سنا هم با تحریم های جدید مخالفت کرده. آقای زیباکلام بهتره قبل از تحلیل مطالعه کنه تا دانشجوی بیسوادی مثل من اینقدر راحت بهشون گیر نده.
  • سیدمهدی موسوی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 0
    تعطلیلی تولد عیسی ابن مریم که سهله خود حضرت عیسی هم نمی تونه این توافق نامه تخریب شده را احیا کنه !!!!! وقتی دو طرف سرا بند بند توافق نامه اختلاف نظر دارند و هر کدام تفسیر خودشان را ارئه می دهند معلوم هست که دو راه متفاوت به هم نمی رسه
  • مردم ایران A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    16 33
    دست به دامن عیسی شده اید؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      7 4
      برادر از زبان خود سخن بگو نه مردم ایران
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      11 3
      یا عیسی بن مریم نجاتمان بده از شر بدخواهان خارجی و داخلی........
  • رامین IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    14 10
    گوینده شبکه یک سیمادربخش خبری ساعت 21 چنان بااب وتاب اعلام کردامریکاتحریمهای ایران راافزایش داد که ازشادی درپوستش نمی گنجیدنمیدانم ازشکست مذاکرات ژنوچه چیزبدست میاورند
    • سعيد IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      2 4
      عزيزم خيلي چيزها ، يكيش اينكه امثال دكتر بفهمند آمريكا و غرب براي فلج كردن اين انقلاب و اين مردم بزرگ ، كاملا متحداً . برادران و خواهران داشتن اتحاد و همبستگي و حمايت از رهبر مقتدر اوجب واجبات و تنها راه مقابله با تجاوزات خواهد بود چرا كه تاريخ اثبات كرده دشمنان به فكر تفرقه افكني اند و از اتحاد و حمايت مردم از رهبرشون ، ترس دارند.
  • مستام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 3
    خوراک کیهان رسید کوراز خداچه میخواست......همه جای دنیاامثال بذزپاش ورسایی داره
  • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    جرجیس هم هست ها
  • حامد A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    8 7
    استاد زیباکلام همیشه قلمش زیباست. حقیقتا حقیقته
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    ای با با به جای این حرف ها جلوی روسیه را بگیرید کار ها درست میشه سنگ اندازی تند روها در واقع ا به آسیاب روسیه ریختنه