ایسنا نوشت:

بازرسان شیمیایی سازمان ملل با ارائه‌ گزارشی نهایی به بان کی‌مون اعلام کردند، از هفت منطقه‌ای که در سوریه بازدید کرده‌اند، «احتمالا» در پنج نقطه از سلاح شیمیایی استفاده شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ طبق این گزارش شواهدی به دست آمده است مبنی بر اینکه سلاح‌های شیمیایی در مناطق الغوطة، خان العسل، جوبر، سراقب و أشرفیات صحنایا استفاده شده است.

طبق گزارشی که تقدیم بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل شد، عامل گاز اعصاب سارین احتمالا در چهار حادثه استفاده شده و در یک منطقه نیز در حجم انبوه بکار گرفته شده است.

در این گزارش تاکید شده است که در موارد متعددی قربانیان این حملات از نیروهای دولتی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و غیرنظامیان بوده‌اند و نمی‌توان با قاطعیت ارتباطی میان حملات یافت کرد.

از سوی دیگر بازرسان گفتند که نمی‌توانند استفاده چنین سلاح‌هایی را در بهاریة و شیخ مقصود تایید کنند.

این گزارش که از سوی آکه سلستروم، رئیس بازرسان سازمان ملل منتشر شده، می‌گوید در دو مورد سلاح‌های شیمیایی علیه سربازان به کار گرفته و در خان العسل علیه سربازان و غیرنظامیان استفاده شده بود. این گزارش تعیین نکرده است که دولت از این سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده یا شورشیان.

بنا بر این گزارش، در ناحیه جوبر نیز سلاح‌های شیمیایی در مقیاسی کوچک بکار گرفته شده بود.

بازرسان پیش‌تر استفاده از گاز اعصاب سارین را در حمله نزدیکی دمشق در روز ۲۱ اوت امسال که باعث مرگ صد‌ها تن شد تایید کرده بودند. حمله روز ٢١ اوت باعث شده بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کند.

تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در سوریه در اواخر ماه سپتامبر امسال آغاز شده بود.

بر اساس یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تجهیزات تولید و ذخایر سلاح شیمیایی در سوریه باید تا نیمه سال ۲۰۱۴ به طور کامل منهدم شوند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (OPCW) که مسئول امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه است، آخرین روز سال میلادی جاری را به عنوان آخرین مهلت برای نابودی ذخایر شیمیایی سوریه در نظر گرفته است. آمریکا می‌گوید آماده است بخشی از مرگبار‌ترین تسلیحات شیمیایی سوریه را در دریا و روی یک کشتی نابود کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 2
    در این گزارش تاکید شده است که در موارد متعددی قربانیان این حملات از نیروهای دولتی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و غیرنظامیان بوده‌اند ------------- خب گزارش نهایی سازمان ملل هم که اشکارا داره اعلام میکنه که در موارد متعدد این نیروهای دولت قانونی سوریه بودند که مورد حمله شیمیایی تروریست های وحشی قرار گرفتند و غیرنظامیان هم مشخص هست که جز کار گروه های تروریستی نمیتونه باشه چون دولت سوریه هیچ سودی از کشتن مردم عادی و شلوغ شدن بیشتر اوضاع به نفع وحشی ها نمیبره. حالا کجاند اونا که به دروغ میگفتند مدرک دارند و دروغ های دیگه
  • شاکی از تروریست وحشی عربستان A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 1
    عربستان درمنطقه تروریست شده است
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 2
    به هر حال بعد از این همه هیاهو بر ضد دولت قانونی سوریه مشخص شد که کار گروه های تروریستی بوده چون بسیاری از نیروهای ارتش مردمی سوریه خودشان قربانی شیمیایی وحشی ها شدند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 2
    هرچند متن گزارش محافظه کارانه بوده ولیکن در مجموع منصفانه و بنفع ادعای دولت مبنی بر عدم استفاده ارتش از سلاحهای شیمیایی میباشد.
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 1
    امریکا ، سرکوب حرکت های ازادی خواهانه مردم در گوشه و کنار جهان ، حمایت از تروریست ها و جنایتکاران ، جاسوسی و جنایت بر ضد بشریت و بزرگترین دشمن ازادی در جهان